האם מכונית מירוץ שמפתח סטארטאפ ישראלי תכבוש את מירוצי הפורמולה?

מהמטה הצנוע בפתח תקווה מתכנן הסטארטאפ הישראלי לכבוש את עולם המרוצים עם מכונית המירוץ שפיתח; בינתיים הוא מצטייד בשותף איטלקי נחשב והרבה רצון

מקור: Griiip

במשך כמה עשורים היה הצירוף “תעשיית הרכב הישראלית” אוקסימורון, שמעלה גיחוך ונוסטלגיה בקרב השומעים. אולם בשנים האחרונות אנחנו עדים לפריצה הדרמטית של תעשיית האוטו-טק, עם השקעות ענק, טכנולוגיות מתקדמות ואקזיטים. סטארטאפ ישראלי חדש בשם Griiip (גריפ) רוצה להביא מהפכה דומה בתחום הספורט המוטורי, עם רכב מירוץ חדשני שהוא מפתח.

כמה יתרונות בולטים על רכבי פורמולה אחרים

ישראל היא מדינה ללא ספורט מוטורי, מסלולי מירוץ, יצרני מכוניות מירוץ או תשתית כלשהי בתחום, ועל רקע זה בולטת הפעילות של Griiip. החברה, שפועלת ממשרדיה הראשיים בפתח תקווה, מחזיקה גם נוכחות באיטליה, אחת המדינות המובילות בעולם הספורט המוטורי.

מכונית הדגל של Griiip נקראית G1, והיא חלק מתקן שנקרא “פורמולה 1000”. ה-G1 כוללת כמה יתרונות מול כלי רכב אחרים: היא עושה שימוש במערכת הנעה מבוססת גל-הינע במקום בשרשרת הנעה – מערכת שנמצאת בשלבי אישור פטנט – ומאפשרת לרכב להיות מהיר יותר, ויתרון נוסף של המערכת הוא בהיבטים השונים של תמיכה ותחזוקה. הטכנולוגיות שהחברה מפתחת, שרובן מבוססות IoT, מספקות לנהגים את כל המידע הרלוונטי ומאפשרות להם ללמוד ולהשתפר בצורה עצמאית, ללא צורך בהוצאות נוספות על הדרכה. בנוסף, יוכלו הנהגים לבצע משימות תחזוקה ללא צורך בידע קודם.

מקור: Griiip

בשיחה עם גיקטיים מספר תמיר פלצ’ינסקי, שותף-מייסד ומנכ”ל Griiip, כי יתרון נוסף למכונית המירוץ של החברה הוא שיתוף הפעולה עם חברת Aprilia – יצרן האופנועים האיטלקי מקבוצת Piaggio, וספק המנועים של החברה. לדבריו, תקן הפורמולה 1000 עושה שימוש במנועי אופנוע בנפח 1000 סמ”ק, ו-Griiip היא היצרנית היחידה שמשתמשת במנועים חדשים תוך שיתוף פעולה עם היצרן עצמו, מה שמבטיח ביצועים טובים יותר וזהות בין הרכבים הנמכרים. לשם השוואה, המתחרים של החברה מתקינים מנועים משומשים העוברים שיפוץ.

Griiip הוקמה ב-2013  על ידי פלצ’ינסקי, שמחזיק בתואר שני בהנדסת מכונות, וגיל זכאי, שותף-מייסד ומנהל ההנדסה והייצור של החברה, גם הוא בעל תואר ראשון בהנדסת מכונות מאוניברסיטת בן-גוריון שבנגב. החברה מחזיקה משרדים בפתח תקווה, שם עובדים 9 עובדים, ובסדנת ייצור באיטליה, שם מועסקים 3 עובדים. עד היום גייסה החברה כ-1.5 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים.

פלצ’ינסקי מספר שמאז ומתמיד הם אהבו והתעניינו בתחום הספורט המוטורי, ואהבה זו היא גם זו שדחפה אותם ללמוד הנדסת מכונות. במסגרת הלימודים הקים פלצ’ינסקי את קבוצת המירוצים של האוניברסיטה. אחרי ההשתתפות הראשונה של הקבוצה במרוץ הסטודנטים באיטליה בשנת 2011, נשאר פלצ’ינסקי להתמחות של חצי שנה בחברת Dallara. “עם סיום ההתמחות חזרתי לארץ וידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים – להקים חברה שתייצר רכבי מירוץ כמו שאנחנו מאמינים שהם צריכים להיות. לבטא דרך רכבי מירוץ את עצמנו, ואת הכישרון והיכולות שלנו ולהביא לתחום טכנולוגיות חדשות שישנו אותו ויעצבו אותו לשנים הבאות”.

“דווקא המחסור והקשיים גרמו לנו ליצור דברים אחרת”

מקור: Griiip

השניים לא חששו מהקשיים שעומדים בפני יצרן רכבי מרוץ בישראל. לדברי פלצ’ינסקי, דווקא המחסור והקשיים הם אלו שגרמו להם ליצור דברים אחרת, כשתוך כדי תהליך התכנון של אבות הטיפוס השונים למדו היזמים הצעירים המון על התעשייה ועל הטכנולוגיה.

לאחר ייצור חמש המכוניות הראשונות, החלה בימים אלו החברה לייצר בסדנאות שהקימה באיטליה את הסדרה הבאה שלה, שכוללת 12 כלי רכב חדשים בשיתוף אפריליה האיטלקית. כלי הרכב הללו מיועדים לקחת חלק בליגה שתוקם בשנה הבאה באיטליה ותקרא “G1 Series”. על פי פילצ’נסקי, הליגה תציג קונפסט חדש בעולם הספורט המוטורי וגישה חדשה הממוקדת יותר על שיתוף מידע ויצירת קהילה של משתמשים, ולא רק של נהגים המתחרים אחד בשני. במסגרת זו התחרו 3 כלי רכב של החברה עם 3 נהגים מ-3 מדינות שונות: ישראל, פורטוגל וגרמניה.

רכב ה-G1 של החברה אף נבחר לשמש כאחת מפלטפורמות הפיתוח של PTC, וטכנולוגיות שעדיין לא יצאו לשוק נבחנות עליו. בין היתר נבחנות עליו טכנולוגיות כמו מציאות רבודה (AR), האינטרנט של הדברים (IoT) ועוד טכנולוגיות שמאיימות להפוך את הספורט המוטורי לחוויה שונה לגמרי ממה שאנחנו מכירים היום. במסגרת זו הציגה החברה את ה-G1 בכנס המרכזי של ענקית התוכנה האמריקאית PTC, חברה עם שווי שוק כ-7.5 מיליארד דולר. פילצ’נסקי סיכם את החווייה ואמר: “זה מרגש בעיניי שיצרן רכבי מירוץ קטן ממדינה ללא מסלולים מציג לכנס טכנולוגי כל כך חשוב”.

לחברה, שיוצאת עכשיו בסבב גיוס, תוכניות רבות למסלול המירוצים הראשון בישראל, שנבנה בימים אלו בבאר שבע. בין היתר מספר לנו פילצ’נסקי כי החברה מתכננת לפתוח בסמוך לו מרכז פיתוח לתחום הרכב והספורט המוטורי, שיעשה שימוש בתשתית של המסלול ובמתחם ניסוי יעודי לרכב אוטונומי וסייבר.

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב-yaneev@geektime.co.il

הגב

4 תגובות על "האם מכונית מירוץ שמפתח סטארטאפ ישראלי תכבוש את מירוצי הפורמולה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אריק
Guest

חבורה מופלאה, תמיר הוא יזם נדיר בעל אומץ לב, תבונה ונועם אישי רב. צלל בתעוזה לתחום שכמעט אין מבין בו בארץ. בטארטאפ הזה לא תראו שריפת מזומנים היסטרית טבלאות אקסל מונשמות נפיחת אוויר גם לא ישיבות במסעדות פלצניות ופינוקי עכוז, אלה עובדים בלהט – מתכננים במחשב ומיד דוחפים ידיים לשמן ולברגים כדי לממש. בהקרבה והיטות מפלסים דרך בעולם קשה. שנים אני עוקב אחריהם באהבה ובהערכה רבה. בהצלחה רבה לכם בדרך הארוכה. שאפו.

מוטי
Guest

נשמע כאילו תחום הספורט המוטורי בארץ מתחיל סופסוף להתפתח, בהצלחה.

אחד שמבין
Guest

כרגיל בגיקטיים כותבים דברים מבלי לחקור אותם לעומק
בישראל היום כבר יש שני מסלולים, אחד בפצאל, שאגב עומד בתקן FIA והשני בערד
אבל ככה זה כשנתונים לגיקים לכתוב על מכוניות

תמיר
Guest

לא המסלול בפצאל ולא המסלול בערד עומדים בדרישות של ה- FIA. זה לא אומר שזה לא נהדר שהם קיימים ומציעים אפשרות לנהוג במסלול אחרי כל כך הרבה שנים שלא היה פה כלום.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: