אז מה צריך לקרות כדי שהרכב החשמלי יהיה ירוק באמת?

רכבים חשמליים נחשבים לירוקים, אבל חלקם נשענים על מקורות אנרגיה מזהמים. היום כבר קיימות בעולם תחנות טעינה שעושות שימוש באנרגיות מתחדשות כמו שמש ורוח. איך זה עובד ומתי זה יגיע לישראל?

טעינת חשמל ממקורות ירוקים מפחיתה את הזיהום ב-70% לעומת רכבים רגילים (צילום: Dreamstime)

מאת רוני דביר, מנהלת שיווק בדרייבז

השנים האחרונות הן קריאת השכמה מתמשכת לאנושות, שמתחילה להתמודד עם תוצאות הנזקים מעשה ידיה. קריאות השכמה בדמות שריפות, שטפונות ושאר אסונות טבע הולכות ונהיות תדירות וחמורות יותר, ודו”ח חדש של הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים של האו”ם (IPCC) קובע כי אירועי מזג אוויר קיצוניים רק ילכו ויתגברו כתוצאה מההתחממות הגלובלית. חלק מהשינויים אינם הפיכים, אבל יש לא מעט תחומים בהם עדיין אפשר לצמצם נזקים עתידיים.

פליטות גזי חממה ידועות כאחד הגורמים העיקריים הגורמים להתחממות הגלובלית, ואין ספק כי בין התחומים המזהמים ביותר נמצא תחום התחבורה. בכל העולם מעודדים מעבר לתחבורה חשמלית – פרטית וציבורית – אך בתחום הזה ישראל מצויה הרחק מאחור; אימוץ הרכבים החשמליים בארץ לא מתקרב לשיעור אימוץ רכבים אלו באירופה, למשל.

במטרה לעודד שימוש ברכב חשמלי מנסות כעת שרת התחבורה מרב מיכאלי, שרת האנרגיה קארין אלהרר והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, לקדם שורה של צעדים שמטרתם צמצום חסמי כניסה לרכב חשמלי, לצד צעדים נוספים שמטרתם מעבר לתחבורה ציבורית ירוקה יותר.

אך האם רכב חשמלי הוא בהכרח ירוק יותר? אחת הטענות המרכזיות שנשמעות בעניין היא שרכבים אלה צורכים חשמל המיוצר ממקורות המזהמים את הסביבה, ולכן העובדה שהם אינם מונעים על ידי דלק תורמת רק במידה חלקית להגנה על הסביבה. אך יש פתרונות גם לזה.

יש חשמל באוויר

בניגוד לכלי רכב רגילים, המתודלקים ממקור מזהם, כלי רכב חשמליים יכולים להיטען גם על ידי חשמל שיוצר ממקורות אנרגיה מתחדשת – שמש, מים, רוח ועוד. מחקר שפורסם ב-Nature Sustainability מראה כי שיעור הירידה בפליטת CO2 (פחמן דו חמצני) בשימוש ברכבים חשמליים הנטענים ממקורות אלה, יכול להגיע עד ל-70% ביחס לשימוש ברכבים רגילים.

היום קיימות לא מעט תחנות טעינה ברחבי העולם העושות שימוש באנרגיות מתחדשות. כך, חברת San Diego Gas & Electric מציעה כבר מ-2012 תחנות טעינה המתבססות על אנרגיה סולארית. חברת EVgo האמריקאית, שמנהלת את רשת תחנות הטעינה המהירה הגדולה בארה”ב, מבוססת כולה על מקורות אנרגיה חלופיים.

איך זה עובד? החברות שמפעילות את תחנות הטעינה לא חייבות להקים פאנלים סולאריים או טורבינות רוח בצמידות לתחנות עצמן, על אף שלעתים הן עושות את זה. חלקן (במדינות בהן זה מתאפשר ויש מספר ספקיות חשמל) רוכשות את החשמל ישירות מספקים המייצרים אותו מאנרגיות מתחדשות באופן אבסולוטי, בנוסף לחשמל שהן רוכשות מחברות החשמל “הרגילות”.

במצב כזה, שבו ישנם מספר מקורות לאנרגיה עבור תחנות הטעינה, אפשר להבטיח שהרכב החשמלי שלכם יוטען ממקור ירוק. פלטפורמות חכמות לניהול טעינה ואנרגיה מאפשרות למפעילות של תחנות הטעינה להפוך את השימוש בהן ליעיל יותר, וגם את בחירת מקור האנרגיה שממנו ייטען רכב. מדובר בפלטפורמות המנוהלות בענן ומאפשרות אופטימיזציה של כל תהליך הטענת הרכב – הן יכולות לסייע באיזון השימוש באנרגיה, לספק מידע חשוב לנהגים ולמפעילי התחנות וגם להבטיח כי ההטענה תעשה ממקורות ירוקים.

שימוש במערכות אלה מאפשר לחברות המנהלות תחנות טעינה לא רק להבטיח לנהגים כי רכבם יוטען ממקורות נקיים יותר, אלא גם יכול לסייע להפוך את הרכב החשמלי, לאחר שהוטען במקור אנרגיה חלופי וכמו רוב הרכבים “עומד” רוב היום, למקור אנרגיה עבור הבית או המשרד, ובכך להשתמש במקור האנרגיה הירוק לצרכים נוספים.

מערכות אלו, העושות אופטימיזציה של שימוש באנרגיה, לא רק מקלות על חייהם של הנהגים, אלא גם הופכות את הבחירה ברכבים חשמליים לירוקה באמת. נכון, לישראל יש עוד לאן לשאוף, אבל המגמה כבר מחלחלת אצלנו – כרגיל, מלמטה, כלומר מהאזרחים שרוכשים מכוניות חשמליות. זה מצב שיאלץ את המדינה לפתח תשתיות, לעודד אימוץ רכבים חשמליים ובכך להבטיח עתיד ירוק יותר.

הכתבה בחסות driivz

דרייבז מספקת פלטפורמת תוכנה לניהול טעינת רכבים חשמליים, המשמשת כמערכת ההפעלה לספקיות השירות בתחום הטעינה. החברה מספקת פתרון B2B ו-C2B2B שכולל ניהול המערך התפעולי של רשתות טעינה, ניהול אנרגיה, בילינג, ממשקים לשימוש הנהגים, ניהול ציי רכב חשמלי וטעינה בבתים משותפים ובמתחמים מסחריים.

לקוחות החברה כוללים חברות חשמל, חברות גז ונפט, יצרניות רכבים ועוד, ביותר מ-28 מדינות באירופה, אמריקה ומזרח אסיה. הפלטפורמה משמשת יותר ממיליון נהגים ומספקת גישה למאות אלפי תחנות טעינה, תוך מיקוד בניהול שרשרת הערך של האנרגיה. בנוסף, החברה שותפה בתהליכי יצירת הפרוטוקולים והתקנים בעולם ניהול הטעינה.

הצטרפו למהפכת התחבורה החשמלית! מידע אודות המשרות שלנו זמין באתר



כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "אז מה צריך לקרות כדי שהרכב החשמלי יהיה ירוק באמת?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
האשם
Guest

אנרגיה ירוקה?
אולי התכוון לאנרגיה לא על בסיס פחמן, בעולם קיימות כבר הרבה שנים תחנות כח גרעיניות שלא מזהמות, כמו כן העתיד כנראה שייך לתחנות כח מבוססות מיזוג גרעיני, שהסכנה מהם היא אפסית. טויוטה, דוחפת למכוניות מבוססות מימן שהזיהום שלהם הוא מים, מכוניות חשמליות אין פליטת גזים כלל.
רק רציתי לציין שהגורם מספר אחת לזיהום זה ההתנגדות לגרעין שמומנה כלח השנים ע”י חברות הנפט והים חברות הגאז.

אלי ויסברט
Guest

תחנה גרעינית הכי מזהמת שיכול להיות, תפגע באופן ישייר בגידול מזון ירוק כמו חסה, כרוב פטרוזילייה, תרד ודומיהם, שיצברו בעלים איזוטופים של מתכות רדיו אקטיביות ויגרמו למחלות קשות באוכלוסייה ובנוסף פולטות חום לסביבה ברמה הגבוהה ביותר שיכולה להיות.
הדבר הירוק היחידי ברכב חשמלי הוא הדולרים.

דני
Guest

כל האמת על רכב חשמלי
רכב חשמלי על סוללות הוא מזהם מאוד ולא רק בגלל החשמל שמטעין אותן אלא בגלל הסוללות עצמן.. והלוחות הסולארים…
בגדול רכב לא מזהם כלל יהיה אך ורק על ידי רכב מימן שמתודלק על ידי מימן ירוק
זו השיטה היחידה שבאמת לא מזהמת.. סוללות הן יקרות כבדות ומזהמות.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: