עוקבים אחרי הציוצים שלכם

האם הציוצים שלכם ועדכוני הסטטוס יוכלו לספק לממשל מידע על תגובותיכם לגבי סוגיות חמות? כמה כסף זה יעלה? האם זהו התחליף החדש לסקרים הטלפוניים?

מקור: תמונות מסך מחשבונות הטוויטר של הרשתות, עיבוד תמונה

ממשלות העולם, ובראשן הממשל האמריקני, מקשיב למה שאתם כותבים ברשתות החברתיות.

ממסמך שנחשף לאחרונה עולה, כי הממשל הוציא מעל מיליון דולרים על בדיקה נקודתית במספר רשתות חברתיות, כיצד יגיבו תושבים מקומיים לתוכנית להעביר ליישוב שלהם בית-כלא. האם בכך מתחיל סופם של הסקרים ומכוני הסקרים?

מידע זמין בזמן אמת

הרשתות החברתיות מספקות מאז ומעולם הצצה אל העולם האישי של מיליוני אנשים ברחבי העולם. בפייסבוק לבדה אפשר למצוא מעל 500 מיליון אנשים בכל יום, מתוך מעל 800 מיליון משתמשים רשומים ברשת. במקביל אליה, רשתות חברתיות אחרות, כגון טוויטר, מספקות אף הן הצצה אל תחושותיו של הציבור לגבי כל הנושאים הנמצאים על ליבו.

מידע זה זמין לכל דיכפין, בין אם דרך API מסודר, או באמצעות חיפושים אנושיים ברשתות השונות. זמינותו מאפשרת לבצע דגימות מרחיקות לכת על מצב הרוח של האומה, וספציפית, לקיחת הדופק הלאומי לגבי נושא בוער כזה או אחר. למשל, אחד היישומים המעניינים ביותר שפורסמו לאחרונה הוא ניתוח של הלך הרוח בטוויטר כאמצעי חיזוי מצב הבורסאות האמריקניות. ישנן חברות שעושות את זה כבר היום, ומדווחות על הצלחה משמעותית.

לכן, אין זה פלא, כי גם רשויות הממשל השונות מוצאות עניין במידע הזמין ברשתות החברתיות. הדוגמא האחרונה נדונה במאמר בניו-יורק טיימס, וממנה עולה כי כבר בינואר 2010, כחודשיים לפני פרוץ האביב הערבי, שכר הממשל האמריקני את שירותיה של חברה פרטית, לצורך ביצוע סקר ברשתות החברתיות סביב נושא העברת בית-כלא ממקום אחד למשנהו.

ניתוח חכם

האתגר הגדול כרגע לחברות המציעות שירותים כאלה, לגורמים פרטיים או לממשלות, היא היכולת להבין מבין כל הדעות הנרשמות ברשתות החברתיות בדיוק את מה שרלוונטי ללקוחותיהם, ומה מבין האמירות מגיע מחשבונות אמיתיים ולא מחשבונות פיקטיביים (sock-puppets למשל).

אמנם, ניתן למצוא ברשתות החברתיות מידע למכביר, אך אין ערובה כלל לכך שהמידע מהימן בשום צורה שהיא. בעיה זו גדלה משמעותית ככל שגדל טווח הדגימה הנסקר סביב סוגיה נדונה, שכן כמות הזמן שיש לגורם הסוקר לבדוק את הרקע או המידע הפרטי של אדם שצייץ או עדכן סטטוס פומבי ברשת חברתית ולהצליב את זה עם מידע אחר קטן משמעותית.

מי שבכל זאת צריך לשים לב לתופעה הזאת, ולקחת אותה לתשומת ליבו, הוא עולם השיווק והסקרים. עולם זה עובר היום מהפכה, בין אם הוא מודע וזה ובין אם עדיין לא. אותה מהפכה מעבירה את הכוח מסקרים טלפוניים לדגימה בזמן אמת של מצב הרוח של הציבור לגבי נושאים מסוימים.

אמנם, יש שיאמרו, כי כאשר בודקים רק את הרשתות החברתיות אנחנו בעצם מתעלמים מציבור שלם שאינו נמצא ברשתות הללו, ומדירים לחלוטין את הציבור שבוחר להדיר את רגליו מהרשת כלל ועיקר. למרות זאת, ייתכן ועבור הלקוחות המשלמים, המזמינים סקרים שכאלה, חסרונות אלו מתגמדים אל מול היתרון של קריאת הדופק, מעכשיו לעכשיו, לגבי סוגיה חמה ובוערת. האם בעתיד ייערך כך משאל עם?

וידאו: חדר בקרה לניהול מותג ברשתות החברתיות

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: