מעכשיו בגוגל: תוצאות מותאמות אישית למיקום המחפש

בשבועות האחרונים אנחנו עדים לשינוי גישה בגוגל ישראל: תוצאות החיפוש משתנות בהתאם לישוב ממנו מבוצע החיפוש. מעכשיו במקום לראות את התוצאות הטובות בישראל, תקבלו את התוצאות הטובות באיזור מגוריכם. האם השינוי הזה נכון עבור הגולשים? איך צריכים בעלי האתרים לפעול? ואיך תבדקו את דירוג האתר שלכם בכל עיר?

 

באיזו עיר תרצו לחפש? (צילומסך)

הפוסט נכתב על ידי מיכל כהן, מנכ”ל חברת WebGuru לקידום אתרים אורגני, בעלת נסיון רב שנים בהובלת פרוייקטי SEO, ייעוץ לחברות ולמקדמי אתרים.

בעבר הרחוק מאד, כשחיפשנו טכנאי מזגנים, וטרינר או מדיח כלים, היינו פותחים את הכרך המקומי של דפי זהב ומגיעים לרשימת בתי עסק בעירנו. אח”כ בא גוגל, זרקנו לפח את דפי זהב והתרגלנו לקבל הרבה יותר מידע והרבה יותר ערך מהחיפוש. אבל התרגלנו גם שהתוצאות הן במקרים רבים עסקים באיזורים רחוקים. התרגלנו שאם חשוב לנו למצוא וטרינר בחיפה, נצטרך לחפש “וטרינר בחיפה” ולא “וטרינר”.

עם השנים גוגל הוסיפו בתוצאות מסויימות, תוצאות לוקאליות: אלו תוצאות גוגל+ מותאמות מיקום שמשולבות בין תוצאות החיפוש הרגילות ומציגות מפה ופרטי עסק. מעכשיו, גם תוצאות החיפוש הרגילות מותאמות מיקום והשינוי הזה נכנס לתוקף בהדרגה בשבועות האחרונים. אין התייחסות רשמית של גוגל לנושא ואין מידע על עדכונים דומים שנעשו במדינות אחרות.

העדכון עלה בסמוך ל”עדכון יונה” ( Pigeon update) שהופעל באנגליה ובאוסטרליה לפני מס’ שבועות (ובארה”ב ביולי האחרון), אולם לא נראה שיש קשר בין העדכונים כיון שעדכון יונה הופעל רק במדינות דוברות אנגלית וכיון שעדכון יונה משפיע על התוצאות הלוקאליות ולא על התוצאות הרגילות.

מכיון שאין שום אישור רשמי, אי אפשר לדעת אם מדובר באמת בעדכון או בניסוי זמני של גוגל.

איך נראה השינוי?

תלוי מה מחפשים.

בדקנו ביטויים במגוון תחומים מתוך איזורים שונים בארץ, השווינו תוצאות ולהלן המימצאים:

  • בביטויים כלליים שאינם תלויי מיקום, כמו “ביטוח רכב”, “משחקים”, “סוכרת” או “אזדרכת מצויה”, לא ראינו הבדל בתוצאות בין עיר לעיר.
  • בביטויי צריכה, שירותים או מוצרים, כמו “ריהוט גן”, “סוככים” או “טיפול זוגי”, קיימים הבדלים קלים. בד”כ התוצאות העליונות יהיו דומות בכל הערים אבל התוצאות בהמשך הדף יהיו מותאמות לאיזור החיפוש. כלומר, האתרים החזקים ביותר מוצגים למעלה בלי קשר למיקום הפיזי שלהם ותחתיהם מוצגים האתרים החזקים באיזור החיפוש.
  • בביטויי צריכה עם אופי לוקאלי, כמו “מנעולן”, “עורך דין”, “רופא שיניים”, מוצגות בעיקר תוצאות תלויות מיקום.
  • אפשר לראות הבדל ברור בין תחומי מומחיות לבין תחומים כלליים: “הלבנת שיניים” לעומת סתם “רופא שיניים”, או “עורך דין צוואה” לעומת סתם “עורך דין”. בתחומי המומחיות, גוגל מציג יותר אתרי תוכן ולאתרים חזקים יש עדין נוכחות בלי קשר למיקום הפיזי שלהם. ככל שהביטוי כללי יותר, כך נראה בתוצאות פחות אתרי תוכן ויותר אינדקסים.
  • השינוי הבולט ביותר הוא השתלטות אתרי האינדקסים והפורטלים על תוצאות החיפוש. כך למשל בחיפוש הביטוי “עורך דין”, מתוך 10 התוצאות בדף הראשון, 8-9 תוצאות הן אתרי אינדקסים ופורטלים, ורק 1-2 תוצאות הן אתרי משרדי עורכי דין.
  • גוגל לא מכיר את כל הישובים. זיהינו אתרים שמציגים כתובת בישוב קטן ולא מוכר, וזוכים לחשיפה דוקא באיזורים מרוחקים ממנו ולא בקרובים.
  • נצפו מצבים בהם עסק שממוקם נניח בהרצליה, דורג בנהריה גבוה יותר מאשר ברמת גן. מצבים כאלה קורים אם ברמת גן יש אתרים חזקים רלוונטים ובצפון אין.
  • הספאם ניצח בגדול: אתרי עסקים ופורטלים שבנו דפי תוכן יעודיים לכל עיר (“Doorway pages”), מסוג הדפים שגוגל מנחה להמנע מהם כיון שאין בהם באמת ערך מוסף לגולש, אלו האתרים שניצחו בעדכון הזה. בעל אתר שיצר עשרות דפי תוכן שכל מה שמבדיל ביניהם הוא שם הישוב, זכה לחשיפה טובה בכל אחד מהישובים האלה. בכל ישוב מוצג בדף תוצאות החיפוש הדף המתאים.

טוב או רע לגולשים?

בדרך כלל טוב.

ברוב המקרים גוגל מעריך נכון עד כמה חשובה הקרבה הפיזית ומייצר שילוב נכון בין תוצאות חזקות שאינן תלויות מיקום לבין אתרי עסקים קרובים לבין אינדקסים. מי שמחפש וטרינר, ככל הנראה מעוניין בתוצאות בקרבת מגוריו, בעוד שמי שמחפש ריהוט גן, כן ירצה להחשף גם לתוצאות טובות שמרוחקות ממנו וגם להצעות קרובות יותר.

לגבי ריבוי האינדקסים בתוצאות החיפוש, היה נכון יותר להסתפק באינדקס אחד, כזה שמציג את המידע המקיף והאמין ביותר בעיקר מבחינת דירוגים וביקורות, בדיוק כמו Yelp שמככב בתוצאות החיפוש בארה”ב. שמונה פורטלים ואינדקסים בדף הם מיותרים, בפרט לאור העובדה שהם מציגים בעיקר עסקים ששילמו על פרסום ולא את העסקים האיכותיים או המומלצים ביותר. זה סוג של חזרה אחורה לעידן דפי זהב.

פה ושם יש לגוגל פספוסים. כשחיפשתי “צימר” מתוך גבעתיים, קיבלתי הצעה לצימר בגבעתיים ובחיפוש מבת ים קיבלתי הצעות לחדרי אירוח וסוויטות בבת ים. המילה צימר לא אמורה להציג תוצאות מקומיות.

image1

ההשערה שלי היא שגוגל מציג תוצאות מקומיות בביטויים שיש נטיה לחפש אותם עם שם ישוב. גוגל רוצה לחסוך מאיתנו את החיפוש “וטרינר בחיפה” כשהוא יודע שאנחנו בחיפה. הסיבה שקיבלתי תוצאת חיפוש של הספר “צימר בגבעתיים” כשחיפשתי “צימר” היא שגוגל זיהה חיפושים על הביטוי “צימר בגבעתיים”.

גוגל בוחן וימשיך לבחון את התנהגות הגולשים, ילמד את העדפותיהם וישנה את תוצאות החיפוש בהתאם. זו הסיבה שעדכונים רבים בגוגל מבוצעים בגלים: בגל הראשון מבוצע שינוי קיצוני ובגלים הבאים מבוצע עידון וכוונון בהתאם להתנהגות הגולשים. גם בעדכון הזה, יתכן שיבוצעו עוד כיווננים. גוגל ילמד למשל ש”צימר” זה לא חיפוש מקומי וילמד שדף תוצאות רווי אינדקסים זה לא מה שמעניין את הגולשים.

המלצות קידום לבעלי אתרים

1. על פי רוב, עסקים שמשקיעים בקידום אורגני, מעוניינים בנוכחות בטווח גיאוגרפי רחב. עסקים כאלה שנהנו עד היום מחשיפה ארצית, גם אם הם ממוקמים בפריפריה, נדחקים עכשיו למטה באיזורים הרחוקים מהם ומפנים מקום מעליהם לאינדקסים ולעסקים מקומיים. כאמור, ככל שביטויי החיפוש הם בעלי אופי מקומי יותר, כך ההשפעה גדולה יותר. בעל אתר שרוצה להמשיך לראות את עצמו למעלה בכל האיזורים, חייב להראות לגוגל שגולשים שנכנסים לאתר שלו, לא ממשיכים הלאה בחיפושים. הם מוצאים אצלו את מה שחיפשו והם מרוצים למרות שהם רחוקים ממנו. הדרך לעשות את זה תלויה בתחום החיפוש. אם מדובר במנעולן, אין צורך במאמרים אקדמיים… מספיק להראות לגולש שאתה מנעולן מצוין, מציע שירות גם באיזור מגוריו, זמין לו 24/7 ויש לך מס’ טלפון חינמי. זו הסיבה שבאתרים כאלה “מאמרי זבל” עדין עשויים לעבוד. בתחומים מורכבים יותר דרושה חשיבה מעמיקה יותר על טובת הגולש, וזאת כמובן במקביל (ולא במקום) עבודת ה SEO ה”מסורתית” של בניית קישורים ואופטימיזציה.

2. אופטימיזציית ON SITE לפי שמות ערים עושה את העבודה.

3. לעסקים לוקאליים נוצרה הזדמנות לייצר יותר נוכחות באיזור שלהם ע”י יצירת תוצאות נוספות פרט לאתר הבית: דף פייסבוק, סרטון יוטיוב וכו’.

image2

(דוגמא לסרטון יוטיוב שזוכה לחשיפה בחיפוש מגבעתיים בזכות שילוב שם העיר בכותרת)

שימו לב שנכון לכרגע, אין צורך לאמת את כתובת העסק בגוגל+. מספיק לשלב את שמות הערים בטקסט. שילוב של ערים גדולות כמו תל אביב יכול לשפר לכם את החשיפה (אם תעמדו בתחרות הגדולה שיש בערים האלה).

בניית דפי DOORWAY (דפי תוכן מותאמים לערים שונות) יכולה לעשות את העבודה בטווח הקצר, אבל קחו בחשבון שמדובר בסיכון: גוגל עלול “להעניש” אתכם בעדכון פנדה ולהעלים את האתר שלכם מתוצאות החיפוש.

לסיום, כך תבדקו את דירוג האתר שלכם בגוגל בערים השונות

על מנת לבדוק באיזה מיקום אתם מדורגים בכל עיר, פתחו חלון Incognito בגוגל כרום, והגדירו בדף תוצאות החיפוש, תחת “כלי חיפוש” את שם העיר.

image3

מי שמשתמש בכלים אוטומטים לבדיקת דירוגים, יראה תוצאה שמשקפת רק את האיזור ממנו בוצעה הבדיקה. ככל הידוע לי, בחלק מהמערכות נבדקות בימים אלה אופציות לפתרון הנושא.

לא ברור עדין אם העדכון הזה כאן בשביל להשאר או שמדובר רק בניסוי זמני. מה שברור הוא שגוגל הולך ונעשה “חכם”: הוא צובר מידע רחב על התנהגות הגולשים ומשפר את תוצאות החיפוש בהתאם. בעתיד צפויות תוצאות החיפוש להשתפר ובמקביל עבודת ה-SEO נדרשת להיות חכמה יותר ואיכותית יותר.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "מעכשיו בגוגל: תוצאות מותאמות אישית למיקום המחפש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עופר לנגר
Guest

אחלה של מאמר. אחת התובנות המעניינות הייתה באשר ל- Doorway pages. שוב ה- Scaleable SEO מראה שחכם לתכנן עמודים המותאמים כמה שיותר לשאילתה שהוקלדה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: