שירות הנסיעות המשותפות של Waze החל לפעול בישראל

השירות יאפשר לכם לקבל 'דמי השתתפות בנסיעה' תמורת הסעת נוסעים; דיווח מהפיילוט

צילום מסך: גיקטיים

צילום מסך: גיקטיים

לאחר ההכרזה לפני מספר שבועות, החלה בשקט בשקט Waze של גוגל בפיילוט של שירות RideWith, שירות הנסיעות המשותפות של החברה. השירות מתבסס על אפליקציית Waze, כדי לשדך בין נהגים לבין נוסעים פוטנציאליים, שעושים כל יום את אותה הדרך, בתמורה לדמי "השתתפות בנסיעה". הוזמנו להשתתף בפיילוט שמתקיים רק בישראל, והנה כמה צילומי מסך ותובנות שלנו ממנו.

מהצד של הנוסע: מונית במחיר של אוטובוס

משתמש שמעוניין להיות נוסע בשירות צריך להוריד את אפליקציית RideWith ולהרשם. לאחר מכן, הוא יתבקש למלא פרטים אישיים וכן פרטי חיוב לצורך תשלום על הנסיעה. כדי להזמין נסיעה, הנוסע צריך להזין את היעד אליו הוא רוצה לנסוע וכן את השעה, והאפליקציה תסרוק את המאגר שלה, כדי למצוא נהגים מתאימים. ברגע שנמצאה התאמה, תציג RideWith, בדומה למשל לשירות Gett, את פרטי הנהג, המסלול שלו, השעות המדוייקות של הנסיעה והסכום לתשלום, אם הנוסע מעוניין בנסיעה הוא מזמין אותה והאפליקציה מיידעת במקביל את הנהג. בזמן הנסיעה שנקבע יוכל הנוסע ללחוץ על לשונית ה"מפה" ב-RideWith ולראות בכל רגע נתון היכן נמצא הנהג על גבי המפה – שוב, בדומה לשירותים כמו Gett ו-Uber.

כאמור, התשלום הוא מה שמכנה Waze "השתתפות בנסיעה" ולכן הוא נקבע על ידי האלגוריתם של החברה, שמשקלל בין השאר את המרחק, השעה, הבלאי וכמובן הדלק ומציע סכום "הוגן". אם הנוסע והנהג רוצים, הם יוכלו להפחית את התשלום, שמתבצע אוטומטית על ידי האפליקציה וכולל גם עמלה שגוזרת Waze. כרגע, רוב הנרשמים ל-RideWith יהיו בסטטוס המתנה, כש-Waze לאט לאט תאפשר ליותר ויותר משתמשים להשתמש באפליקציה.

מהצד של הנהג: השירות כבר יודע בדיוק היכן אתם גרים, עובדים ומה המסלול שלכם

מאפשרת לנהגים לקבל 'דמי השתתפות נסיעה'. צילום מסך: גיקטיים

מאפשרת לנהגים לקבל 'דמי השתתפות נסיעה'. צילום מסך: גיקטיים

איך זה נראה מהצד של הנהג? ובכן, מייד לאחר שקיבלנו את ההזמנה להצטרף לפיילוט, התבקשנו לאשר שורה של הרשאות. Waze, ששייכת לגוגל, עושה שימוש בשירותי המיקום של גוגל, שכזכור מתעדים היכן אנחנו נמצאים בכל רגע נתון. כך יודעת Waze בדיוק היכן אנו גרים, היכן אנחנו עובדים, מהם המסלולים המועדפים שלנו להגיע למקום העבודה ואת השעות המדוייקות שבהן אנו יוצאים מהבית או מהעבודה – כל זאת בלי קשר לאם אנחנו מפעילים את Waze או לא. המידע הזה משמש את RideWith לצורך התאמה מדוייקת בין המשתמשים. כך שגם אם הנהג גר בנתניה ועובד ברמת החייל, האפליקציה יכולה להתאים לו נוסע שגר למשל ברעננה, מכיוון שהיא יודעת שהנהג עובר שם בדרכו.

יודעת כבר הכל. צילום מסך: גיקטיים

יודעת כבר הכל. צילום מסך: גיקטיים

לאחר שסיימנו להזין את הפרטים האישיים, פרטי הרכב (כדי לאשר לנוסעים לזהות אותנו) ואישרנו לגוגל להשתמש בפרטים שלנו כדי להציגם לנוסעים הפוטנציאליים, התבקשנו להכניס מייל של מקום העבודה, כדי "לחזק את האמון ההדדי", כפי שמגדירה זאת האפליקציה, אם כי לא מדובר בפרט חובה. לאחר מכן התבקשנו להכניס את פרטי חשבון הבנק. השירות תומך בכל הבנקים הישראליים ומייד לאחר שסיימנו להכניס את הפרטים, קיבלנו הודעה שהשירות מוכן וזמין. התשלום נעשה בחודש הקלנדרי הבא, לאחר שנצברו יותר מ-100 ש"ח לזכותכם. באפליקציית Waze נוסף לנו כפתור RideWith חדש, שמאפשר לנו להגיע ללוח הבקרה של האפליקציה. מעתה, ברגע שהמערכת תמצא התאמה, תקבלו התראה במכשיר עם פרטי הנוסע, הנסיעה, התשלום המוצע והשעות, כשאם תאשרו, האפליקציה תייצר את הקשר ותעדכן את הנוסע ובמקביל גם תוסיף לכם את הנסיעה ללוח השנה שלכם.

פרשנות: uberX על אש קטנה

צילום מסך: גיקטיים

צילום מסך: גיקטיים

לעיתים נדמה ש-uber מתנהגת כמו פיל בחנות חרסינה. היא נכנסת למדינות ברעש גדול, לא חוששת לאתגר את נהגי המוניות המקומיים והרגולטורים באותה מדינה ומנסה לכבוש את שוק הנסיעות המקומי. אבל מאוד יכול להיות, שמאחורי הפיילוט הצנוע והשקט של RideWith מסתתרת התשובה של גוגל.

ניתן לראות בבירור כיצד הולכת גוגל על קצות האצבעות, כדי לא לשדר איום על נהגי מוניות מקומיים, לא להסתבך עם הרגולטורים ולא לסבך את המשתמשים עם החוק המקומי. גוגל מגדירה את השירות כ"שירות נסיעות שיתופי" ומכנה אותו "דרך ירוקה וחברתית להגיע לעבודה", גוגל גם מקפידה לכנות את התשלום במינוח "דמי השתתפות בנסיעה".

בנוסף, כוללת RideWith מספר הגבלות מהותיות, כדי למנוע מהנהג להפוך את האפליקציה למקור הכנסה. בין השאר היא קובעת את המחיר ההוגן לטעמה והיא לא מאפשרת להעלות אותו; האפליקציה מאפשרת איסוף רק מאיזור המגורים של הנהג והורדה רק באיזור העבודה, כלומר, היא לא תאפשר לנוסעים להזמין נסיעות למקומות אחרים; והגבלה נוספת היא מכסה של 2 נסיעות בלבד ביום לכל נהג – שוב, כדי לוודא שהוא לא הופך את השירות למקור פרנסה.

מבלי לזלזל בהגבלות הללו, חשוב לזכור, שהן ניתנות לשינוי במחי שורת קוד. בינתיים, גוגל יכולה לבנות פלטפורמה שלמה מתפקדת מתחת לרדאר של כולם, לעשות לה Scaling, ובעת שהיא חושבת שתהיה מתאימה – להפעיל את השירות במתכונתו המסחרית המלאה.


כנס הסטארטאפים הגדול בישראל יערך השנה זו הפעם השמינית בהבימה, תל אביב. במסגרת האירוע, יערכו הרצאות ופאנלים בנושאים החמים ביותר בסצינת הסטארטאפים בארץ, יעלו לבמה מיטב היזמים והמשקיעים המובילים בישראל וכמובן, תחרות הסטארטאפים השנתית, ה-Startup Arena שבה יחשפו לראשונה 10 סטארטאפים צעירים ומבטיחים. לרכישת כרטיסים

Geektime conference

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב[email protected]

הגב

1 תגובה על "שירות הנסיעות המשותפות של Waze החל לפעול בישראל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
קונן
Guest

מעניין מה זה אומר מבחינת מס הכנסה?
צריך לדווח על זה? מישהו מבין ויכול להסביר? ;)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: