קו רדמונד-בייג’ין: מיקרוסופט מתמקדת בסין

אחרי שגוגל החליטה לפנות את מנוע החיפוש שלה מסין, מיקרוסופט עשויה להצטרף למנוע החיפוש החזק במדינה.

צילום: צילומסך

בכתבה הקודמת על מיקרוסופט (סימבול: MSFT) תיארתי את האסטרטגיה האגרסיבית של מיקרוסופט במטרה להתנער מהעבר ולחדור ל”עולם החדש” והנה היא ממשיכה בתהליך ומודיעה על חתימה על הסכם שיתוף פעולה עם ביידו הסינית. במסגרת העסקה מנוע החיפוש של מיקרוסופט – בינג, יתפעל את תוצאות החיפוש באנגלית של מנוע החיפוש של ביידו (סימבול: BIDU), אך ההכנסות מהפרסום ישמרו אצל ביידו. פרטים נוספים על העסקה לא נמסרו.

אז מה יוצא למיקרוסופט מה”פילנתרופיה” הזאת? ולמה ביידו צריכה את מיקרוסופט?

כזכור, לפני כשנה וחצי, היריבה הגדולה גוגל (סימבול: GOOG) החליטה ל”פרוש” מהשוק הסיני וזאת לאחר פריצה ל-Gmail שבוצעה, ככל הנראה על ידי הממשל במעקב אחרי מתנגדי שלטון מקומיים ומחלוקת ממושכת בנושא של צנזור תוצאות חיפוש הבהירו לה שהיא או צריכה לשנות את האסטרטגיה שלה או לעזוב. גוגל שנפגעה בעצם האגו שלה והותקפה מכל עבר על היותה האח הגדול המודרני החליטה שקצת יחסי הציבור למען חופש הרשת לא יזיקו לה והחליטה לפרוש מהשוק. כתוצאה ממהלך זה, כיום יש לגוגל כ-13% משוק החיפוש הסיני וזאת לעומת יותר מ-30% נתח שוק שהיה לחברה לפני שנתיים. המרוויחה הגדולה מהעזיבה של גוגל לא היתה מיקרוסופט שמנוע החיפוש שלה לא הצליח לחדור לקהל הסיני והראה נתח שוק של פחות מאחוז. לעומתה, מנוע החיפוש של חברת ביידו הסינית צמח והתבסס עם נתח השוק של 75-80% ולמעשה הפך לגוגל של אסיה, דבר שהוביל לכך שהמשקיעים לא נשארו אדישים ותגמלו אותה בשווי שוק של כ-45 מיליארד דולר ומכפילי רווח והכנסות גבוהים כיאה לבועה בהתהוות.

אז באופן טבעי נשאלת השאלה למה ביידו צריכה את מיקרוסופט כשותף כאשר היא שולטת ביד רמה בשוק הסיני. התשובה לכך נעוצה בפרסומים שונים שטוענים שבסין יש כ-10 מיליון (או ישראל וחצי) דוברי אנגלית כשפה שניה. במחקר שפורסם ב-2006 על ידי אוניברסיטת קיימברידג’ נטען שמספר הדוברים אנגלית בסיסית עומד על 250-300 מיליון איש ובכל מקרה כמות הדוברי אנגלית כשפה שנייה צומח באופן מהיר. הדבר הזה גם לידי ביטוי באינטרנט הסיני ולטענת ביידו כבר היום יש לה כ-10 מליון חיפושים באנגלית דרך מנוע החיפוש שלה מדי יום. הבעיה העיקרית של מנוע החיפוש של ביידו שמדובר במנוע שהתמחה בסינית ודיי חלש באנגלית ולכן הוא זקוק לשותף כמו בינג של מיקרוסופט בכדי לפתוח לו את שוק החיפוש באנגלית.

עד כאן הכל הגיוני.

צילום: צילומסך

השקעה נטולת רווח

אך כאשר בוחנים מדוע מיקרוסופט צריכה את ביידו, הנושא מתחיל להראות מורכב. ברמה הפשוטה ביותר, מיקרוסופט לא תראה דולר מההסכם שהרי ההכנסות מהפרסום ישמרו אצל ביידו. בנוסף, הטענה ששיתוף הפעולה יעזור לקדם את עסקי החיפוש העצמאיים של בינג בסין נראית לי מגוכחת שהרי מי יותר מביידו יודעת לשמור על עצמה מפני הענקים המערביים שבאים לחדור לתחום שלה. בנוסף ובמסגרת ההסכם, מיקרוסופט הכריזה כי למרות שהיא “לא באמת חייבת חוקית לשתף פעולה עם הממשל הסיני” היא ביוזמתה תצנזר תוצאות חיפוש. אני בטוח שזה יעזור לה מאוד עם יחסי הציבור.

לדעתי הסיבה שמיקרוסופט צריכה את ההסכם הזה היא אחרת. לפני כחצי שנה התפוצץ למיקרוסופט הסכם שיתוף הפעולה עם Alibaba ומנוע החיפוש שלה Etao וזאת עוד אחרי שמנכ”ל מיקרוסופט סטיב באלמר הכריז על סין כשוק הכי חשוב לו, או ב”אמריקאית”:

Microsoft is committed to the China market and the search market in China is the most important strategic market for Microsoft. We specially set the search technology center in China to get a deeper understanding of what Chinese users need, to be able to deliver the best product to them

מיום השקת בינג בסין, שאגב היה בטא לאורך רוב הזמן, מיקרוסופט לא מצליחה לחדור לשוק. והנה מגיעה ביידו ומציעה הסכם שעל פניו מאפשר לה לתפוס נתח שוק משמעותי וגם יאפשר לגנוב לגוגל נתח שוק גדול – מבחינה מספרית הצפייה הלא רשמית היא שמיקרוסופט תגנוב לגוגל 2% (!) מנתח השוק העולמי בעקבות הסכם זה. בנוסף קיימת אפשרות ספקולטיבית שאולי החברות ישתפו פעולה גם בתחום הסלולארי (שהוא עוד תחום שמיקרוסופט מנסה לחדור אליו באופן נואש) היות שלפני כמה חודשים ביידו הודיעה שהיא נכנסת לשוק הטלפונים הסלולרים על ידי השקת מערכת הפעלה מבוססת לינוקס המיועדת להתחרות באנדרואיד של גוגל, אך הסיכוי לשת”פ כזה הוא נמוך.

אז מה ניתן להסיק?

קשה לי להאמין שהמטרה של העסקה מצידה של מיקרוסופט היא רק ”לפגוע בגוגל”, אבל גם קשה לי להבין מה היא רוצה להרוויח פרט למראית עין של צמיחה וחדירה לשוק. כשאני משקלל את כל הפלוסים והמינוסים של העסקה, ניתן לומר שמיקרוסופט עשתה מה שהיא הייתה צריכה לעשות ובנוסף גם הרחיקה מתחרה עתידי מהשוק שלה לזמן מה (ביידו שרצתה להיכנס לתחום החיפוש באנגלית). עכשיו נשאר להמתין ולראות מה האסטרטגיה של מיקרוסופט בסין לאחר שמצאה את השותף הדומיננטי שיעזור לה לחדור לשוק.

הורדת כפפות

צילום: יח"צ, גלקסי S II, המרוויחה הגדולה ממכירת מכשירי אנדרואיד: מיקרוסופט

אך זהו לא הצעד הלוחמני היחיד שביצעה מיקרוסופט לאחרונה. לפני מספר שבועות מיקרוסופט הגישה תביעה לחברת סמסונג שבמסגרתה דרשה מיקרוסופט מסמסונג שתשלם לה 15 דולר בעבור כל טלפון מבוסס אנדרואיד שהיא מוכרת/מכרה, עקב הפרה של פטנטים שבהם נעשה שימוש במערכת ההפעלה אנדרואיד. מיקרוסופט שהרגישה נדיבה גם נתנה אפשרות לסמסונג להוריד את התשלום ל-10 דולרים למכשיר בתמורה ל”העמקת היחסים” עם מיקרוסופט ומערכת ההפעלה שלה לסלולארי Windows Phone 7. יש לציין שזהו רק המשך ישיר למהלך רחב יותר שהחל השנה, אשר במסגרתו, מיקרוסופט כבר תבעה את HTC וסגרה איתה לאחר מכן על עסקת תמלוגים.

במקביל קונסורציום בהובלת מיקרוסופט וכולל את החברות EMC ,RIM, אפל, אריקסון וסוני, הצליח לזכות במכרז על הפטנטים של חברת נורטל (שפשטה את הרגל לא מזמן), אותם פטנטים שהוגדרו על ידי בכירים בהנהלת אינטל כ”אוצר לאומי” וכוללים פטנטים מגוונים בתחומי התקשורת אלחוטית, רשתות נתונים ורשתות אופטיות, קול, אינטרנט, מוליכים למחצה וכו’. אומנם המכרז עוד לא נסגר סופית כאשר קונסורציום בראשות גוגל ערער, אך ההערכה היא שהמכרז ינעל סופית במהלך הרבעון השלישי של 2011.

מבחינת מיקרוסופט, תפיסת הפטנטים של נורטל הם קלף חזק מאוד לניסיון החדירה שלה לתחום הסלולארי והצלחה עסקית גדולה לסטיב באלמר המנכ”ל היות ועכשיו למיקרוסופט יש קלפים חזקים מאוד כנגד האנדרואיד (אני בטוח שעורכי הדין של מיקרוסופט החלו להכין את התביעה נגד גוגל) אך גם כנגד מוצרים אחרים של גוגל כגון הכרום. בצעדים אלה מראה מיקרוסופט לשוק שהיא הפעם מאוד רצינית והיא תעשה הכול בכדי לתפוס נתח שוק משמעותי משוק מערכות ההפעלה הסלולארית תוך חבלה ישירה בעסקי האנדרואיד של גוגל.

הצלע השלישית

אחרי שדיברנו על ההתקדמות של מיקרוסופט בשוק הסלולארי ובשוק החיפוש הגיע תורה של הצלע השלישית באסטרטגיה והיא הרשתות החברתיות להראות הישג. בועידה של פייסבוק הודיע מנכ”ל פייסבוק מארק צוקברג, כי פייסבוק תשלב שיחות וידיאו וצ’אט באמצעות סקייפ, מבלי הצורך להתחבר לרשת סקייפ, מה שאומר שהחיבור לסקייפ ייעשה גם דרך פייסבוק. המשמעות הישירה למהלך היא עוד 750 מיליון משתמשים רשומים לסקייפ – שליש מהם משתמשים סלולאריים.

או לסיכום – מיקרוסופט מורידה את הכפפות.

פוסט זה פורסם במקור באתר TalkingValue.com

עדי דובין

מקים ושותף באתר www.talkingvalue.com והבלוג AdiStock. בעל תואר ראשון במדעי המחשב מהמכללה האקדמית ת"א-יפו ותואר שני למנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. בוגר קורס אנליזה וניתוח חברות Health Care מטעם מכון להב

הגב

1 תגובה על "קו רדמונד-בייג’ין: מיקרוסופט מתמקדת בסין"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
נברא
Guest

פעם אחר פעם מראה לנו מיקרוזיפט את פרצופה האמיתי….

wpDiscuz

תגיות לכתבה: