גוגל עובדת על מנוע השוואת טיסות ומלונות; המתחרים בלחץ

ענקית הטכנולוגיה עובדת בימים אלה על מנוע השוואת מחירי טיסות, במהלך שעלול לחסל מספר רב של אתרי השוואות מחירים בתחום התיירות. היכן עובר הגבול בין יוזמה מבורכת לפגיעה אנושה בחברות ותיקות?

מקור: Shutterstock

מקור: Shutterstock

האם גוגל רוצה להיות הרובין-הוד של הצרכנים או אולי הילד הרע של תעשיית התיירות? על פי הדיווחים האחרונים, שהגיעו לשיאם בציטוט של מנכ״ל חברת התעופה Ryanair, מייקל אולירי (Michael O’Leary) בריאיון שהעניק לאינדיפנדנט מסתבר כי השניים עובדים על שירות השוואת טיסות חדש שעלול לשנות לגמרי את האופן בו הצרכנים מחפשים, בוחרים וקונים כרטיסי טיסה, לינה ושירותי תיירות אחרים. כדאי לציין כי גוגל כבר מפעילה מנוע להשוואת טיסות ומלונות אך בשלב זה אינו נחשב למרכזי ופופולארי במיוחד והמטרה היא להציע שירות חדש ומשופר למשתמשים.

סופם של אתרי השוואות מחירי הטיסות?

״גוגל מפתחת מנוע השוואת מחירים משל עצמה.״ סיפר אולירי, ״זה יגרום לאתרי השוואות מחירים כגון Skyscanner להתרסק לגמרי.״ הוא הוסיף. אולירי סיפר כי על פי ההערכות, השירות צפוי להיות באוויר עד סוף חודש מרץ. האם גוגל צריכה להתחרות עם הארגונים להם היא מעניקה שירות בעצמה? אמנם אין חוק נגד זה, אבל המיזם החדש של גוגל עלול להצית את זעמן של הרבה חברות טיסה ואתרי השוואות מחירים, המסתמכים על שירות Google Adwords ומשלמים הרבה כסף לגוגל בכדי לקבל תנועה לאתרים שלהן.

״מכיוון שגוגל היא גוגל, היא מעוניינת להראות את כל המחירים מכל חברות הטיסה, היא לא מעוניינת שאתרים ישלמו לה חלק מהכסף שהם מרוויחים ממפרסמים – היא מעוניינת להרוויח את כל הכסף ממפרסמים בעצמה.״ הוסיף אולירי. ״הם לא רוצים להציג חיפוש בסיסי, מוגבל או מוטה באמצעות תשלום ואתרים מקודמים, הם רוצים להיות מסוגלים לומר שהם עובדים עם כל חברות התעופה וכל קווי האוויר.״

מקור: צילום מסך

מקור: צילום מסך

״אל תהיה רשע״

למהלך משמעותי כזה, כמו כל דבר, יש שני צדדים – ושניהם בינתיים מרוויחים מהסטטוס קוו הנוכחי. נכון לעכשיו, אתרי השוואות המחירים מרוויחים כסף מפרסומות המושתלות באתר שלהם על ידי מפרסמים חיצוניים, מקונים פוטנציאלים אותם הם מפנים לאתרים אחרים דרכם (לידים), וכמובן – מקידום של מודעות במנוע השוואת המחירים שלהן, תמורת תשלום כמובן. גוגל גם מרוויחה כסף – אתרי השוואות המחירים וחברות התעופה משלמים כסף (והרבה) לגוגל דרך שירות AdWords בתמורה לקידום ממוקד של האתרים שלהן.

המהלך המסתמן של גוגל צפוי להפוך את הקערה על פיה ולהפוך את אתרי השוואת המחירים ללא רלוונטיים. ברור לכל, שלחברה כמו גוגל, המתמחה בראש ובראשונה בחיפוש ועושה זאת הכי טוב בעולם, יש גם את המשאבים וגם את הידע הטכנולוגי לעקוף את אתרי השוואות המחירים עם מנוע חיפוש משל עצמה. הבעיה הכי גדולה היא, שמהלך כזה צפוי להיראות מאוד דורסני ועלול להוציא את גוגל בתור חברה שלא מסתפקת בכסף שהיא מרוויחה עכשיו משירות ה-AdWords, אלא רוצה להרוויח יותר כסף ולגרום למפרסמים לנטוש את האתרים הקיימים.

בדף המתאר את הפילוסופיה הרשמית של החברה “Ten things we know to be true” גוגל כותבת ״You can make money without being evil״, או ״אתם יכולים להרוויח כסף מבלי להיות רשעים״ בסעיף שמדבר על AdWords בעיקר. אך האם המהלך הנוכחי הופך את גוגל לחברה דורסנית, כוחנית ובעצם ל״רשע״, או שמא זו עוד דרך להציע שירות ולהרוויח ממנו. תשפטו בעצמכם.

קרדיט תמונה: Businessman and businesswoman walking through a exhibition with variety of giants mobile devices, smartphones and digital tablets. These show the different operating systems and the applications. / Shutterstock.com

אבישי בר

מנהל מוצר. מפתח Web ו-React Native, חולה גאדג'טים, הולך נגד הזרם ואוהב את כל מה שקשור לגוגל, לאנדרואיד ולקוד פתוח. עיסוקו העיקרי הוא לפרק לחלקים כל צעצוע חדש שמגיע למשרד ואז לכתוב עליו מדריך.

הגב

3 תגובות על "גוגל עובדת על מנוע השוואת טיסות ומלונות; המתחרים בלחץ"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עזרא
Guest

“you can make money without being evil” מתייחס אך ורק לרשעות כלפי הלקוח (חלונות קופצים ושאר מרעין בישין) ככל שמדובר לגבי חברות אחרות – אין לגוגל אלוהים בקטעים האלה.

יואח
Guest

נו באמת. גם אתרים כמו kayak לא המציאו את זה אלא עשו זאת קצת יותר טוב מקודמיהם ונגסו בעסקים שקדמו להם. זה העולם – כל פעם מגיע מישהו שעושה משהו טוב יותר, זה טוב לאנושות ולצרכנים. נכון, מי שהיה קודם ולא השתפר מספיק נפגע, אבל אין כאן evil, גוגל החליף את הספרניות אבל לא באופן מרושע.

יואח
Guest

זה כבר קיים כמה שנים https://www.google.com/flights/ לא ברור מה התחדש

wpDiscuz

תגיות לכתבה: