אחרי אפל: גם גוגל חותכת את העמלה שהיא גובה מהמפתחים
גוגל חותכת בחצי את העמלה שהיא גובה ממפתחים. בניגוד לאפל התוכנית של גוגל רחבה הרבה יותר, אולם בדיקה מעלה כי ההפסד של השתיים מהמהלך שולי
חודשים רבים של לחץ מצד חברות גדולות ומפתחים הובילו לכך שאפל סוף-סוף הודיעה בנובמבר האחרון על חיתוך עמלת 30 האחוזים שלה (שזכתה גם לשם "עמלת אפל") על רכישות בתוך אפליקציות. ולמרות שגוגל – שלקחה עמלה זהה – לא חטפה אש דומה, הודיעה הענקית האמריקאית כי תחתוך גם היא את העמלה (עם כמה כוכביות).
עד המיליון הראשון
בהודעה שפרסמה גוגל בבלוג המפתחים של החברה נכתב כי היא תשנה את מדיניות העמלות שהיא גובה ממפתחים על הרכישות בתוך האפליקציות שלהם מ-30 אחוז ל-15 אחוז. עם זאת, בגוגל מבהירים, שכמו אפל, השינוי יהיה תקף רק למיליון דולר הראשונים. אחריהם, כל דולר הכנסות יצטמק ל-70 סנט.
לפי ההודעה של גוגל, השינוי בעמלות – שייכנס לתוקפו ב-1 ביולי – יהיה תקף עבור לא פחות מ-99% מכלל המפתחים לאנדרואיד. הסיבה לנתון הזה היא שבניגוד לתוכנית של אפל, הצעד של גוגל יהיה בתוקף לכל המפתחים – בין אם אתם מעלים לשם את פרויקט הגמר שלכם מהתואר או חברה ענקית.
התוכנית של אפל, שהוכרזה בנובמבר שעבר ונכנסה לתוקפה ב-1 בינואר השנה עובדת קצת אחרת והיא רלוונטית אך ורק למפתחים שהאפליקציות שלהם מכניסות פחות ממיליון דולר בשנה. משמע, מפתחים קטנים אמורים ליהנות מהשינוי – ולפי אפל מדובר ב"רוב המוחלט" של המפתחים בפלטפורמה שלה.
עם זאת, החברות הגדולות – אלו שהפעילו את כל מנועי הלחץ על הענקית מקופרטינו – בסופו של דבר לא זוכות ליהנות מהשינוי שהחילה, שכולל גם הוא חיתוך בחצי של העמלה הנגבית על כל הרכישות בתוך האפליקציות ל-15%.
רק 3 אחוז גובות תשלום בחנות עצמה
בגוגל אומרים כי רק 3% מתוך האפליקציות שבגוגל פליי גובות סכום כלשהו על הורדה או רכישות בתוך האפליקציה (מה שבסופו של דבר מכניס כסף גם לכיס שלה), ומתוך אותם שלושה אחוזים – רק אחוז אחד של האפליקציות צפוי לעבור את רף מיליון הדולרים בשנה שיוביל לעלייה בעמלה שהיא גובה.
השינויים במדיניות חנות האפליקציות של גוגל ואפל לא מגיעים, כאמור, מטוב ליבן והם תולדה של לחץ גדול מצד חברות גדולות – כשהקרב של מפתחת פורטנייט Epic Games מול השתיים פתח מערכה שנמשכת עד היום. לא מן הנמנע שהשינוי הגיע גם על רקע רצונן של של חלק מהמדינות בארה"ב לחוקק חוקים, שיחייבו את הענקיות לשנות את המדיניות שלהן בתחום האפליקציות – להקדים תרופה למכה.
הענקיות משנות מדיניות, אבל ההפסדים שוליים
עם ההודעה על השינוי במדיניות של גוגל, חברת המחקר Sensor Tower החליטה לבדוק כיצד משפיעים השינויים שהכריזו שתי הענקיות – גוגל ואפל – על השורה התחתונה שלהם. מהבדיקה שלהם, נראה שלמרות שהמהלכים רלוונטיים לרוב המוחלט של המפתחים – זה עדיין לא מסמן פגיעה משמעותית בהכנסות שלהן.
מהבדיקה עולה, שאם שינוי המדיניות של גוגל – 15% עמלה על רכישות עד המיליון הראשון – היה תקף כבר ב-2020, היא הייתה מפסידה 587 מיליון דולר – שהם כ-5% בלבד מתוך 11.6 מיליארד דולר שהכניסה (על פי הערכות) הענקית מחנות האפליקציות שלה בשנה שעברה.
אם השינוי במדיניות העמלות של אפל היה יוצא לפועל כבר ב-2020, מעריכים ב-Sensor Tower כי היא הייתה מפסידה 595 מיליון דולר מהכנסות על רכישות בתוך האפליקציות – שהם פחות מ-3 אחוזים (או 2.7% למדקדקים) מ-21.7 מיליארד דולר בהכנסות (על פי הערכות) מחנות האפליקציות שלה.
הגב
3 תגובות על "אחרי אפל: גם גוגל חותכת את העמלה שהיא גובה מהמפתחים"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
טעות קריטית בסוף הכתבה – ההכנסות שצוינו ומתוכן חושבו אחוזי הפגיעה בהכנסות הן סה"כ ההכנסות של החברה, לא ההכנסות מתוך חנות האפליקציות שלה.
היי "…", נתוני Sensor Tower שפורסמה בכתבה הזו ב-CNBC הם הנתונים שמופיעים בכתבה. אם יש לך נתונים שמפריכים את זה, אשמח שתשתף.
טעות שלי (נתונים ישנים מאוד להשוואה), לקחתי חזרה ????