גוגל מסירה שני תוספים; המלחמה רק החלה

שני תוספים שהוסרו מ-Chrome Web Store פתחו דלת לבעיה משמעותית בחנות המקוונת של החברה: חשיפת המשתמשים לנוזקות ולפרסומות מבלי שיוכלו להגן על עצמם.

buying-online

גוגל מסירה שני תוספים מחנות התוספים שלה, לאחר שגילתה כי החלו לדחוף פרסומות למשתמשים בנקודות שונות באתרי האינטרנט בהם הם גלשו ובכך הפרו למעשה את תנאי השימוש בפלטפורמה. כיצד זה עשוי להשפיע על יתר התוספים הפופולארים יותר?

מגנה על המשתמשים?

שני התוספים שהוסרו מהחנות, Add to Feedly ו-Tweet This Page, לא היו פופולאריים במיוחד ולכל אחד מהם היו קצת פחות מ-100,000 משתמשים. למרות התפוצה המינימלית, גוגל הסירה אותם לאחר שגילתה כי כללו קוד המציג למשתמשים פרסומות בדרך שמפרה את תנאי השימוש בפלטפורמה.

בעוד שעל פי תנאי השימוש של גוגל מפתחי תוספים יכולים לכלול פרסומות ולהציג אותן למשתמשים, הם אינם יכולים לעשות זאת בכל דרך שירצו. שני התוספים המדוברים השתמשו בקוד שניצל נקודות שונות באתרי האינטרנט בהם גלשו המשתמשים, כך שלמעשה הפרסומות הופיעו בנקודות “אסטרטגיות”, שכללו בין היתר גם את הריבועים המופיעים מתחת לשורת החיפוש, כשהמשתמש פותח חלון חדש בדפדפן.

לא מדובר בקונספט חדש, שכן תוספים רבים “נרכשים” או משתפים פעולה עם חברות שונות במטרה להטמיע פרסומות ולהרוויח מהתוספים המוצעים בחינם. בעוד שגוגל מקדמת בברכה את הכנסת המודעות ויצירת מודל רווח עבור אותם מפתחים, היא מעוניינת גם לשמור על רווחת המשתמשים עצמם ולכן מבהירה שהופעתן של הפרסומות צריכה לעמוד בתנאי השימוש שלה.

בתיאוריה הכל טוב ויפה, אך בפועל גוגל אינה מבצעת בדיקות לשינויים המבוצעים בקוד התוספים לאחר שאלה עלו לאוויר, ולמעשה מאפשרת למפתחים לעדכן את המוצרים ולדחוף את העדכון למשתמשים בצורה אוטומטית – מבלי שאלה כלל יהיו מודעים. אלמנט זה מהווה פתח משמעותי להטמעת קוד המציע יותר פרסומות ואף להטמעת קודים זדוניים, מבלי שגוגל או המשתמשים יהיו מודעים לכך.

שני התוספים המדוברים הוסרו מהחנות המקוונת של גוגל רק לאחר שהופנתה תשומת ליבה של ענקית הטכנולוגיה לנושא על ידי ה-Wall Street Journal. כך שסביר להניח שניתן למצוא עוד הרבה תוספים המבצעים את אותן “עברות”, אך כל עוד גוגל לא תקבל דיווחים או התייחסויות לכך – לא תוכל לדעת זאת. אלא אם כן, כמובן, תבצע בדיקות בעצמה ותפעל על מנת לאכוף מדיניות מעט יותר קשוחה בכל הנוגע להעלאת התוספים ועדכון הקוד גם לאחר שעלה לאוויר.

שינוי דרך הפעולה

הידיעה הנוכחית מתקשרת ישירות לעדכון נוסף עליו הודיעה גוגל לפני כחודש, במסגרתו כל התוספים הקיימים והחדשים ב-Chrome Web Store צריכים להיות בעלי “מטרה או תפקיד” אחד, שצריכים להיות ברורים וקלים להבנה על ידי המשתמש. בעוד שבזמן ההצהרה היה נדמה כי גוגל מתמקדת בתעשיית סרגלי הכלים ואיסורם, כעת מסתמן כי היא מכוונת גם לתוספים שאולי נראים שימושיים, אך מאחורי הקלעים עלולים להספים את המשתמשים.

בעוד שהפעם מדובר על שני תוספים יחסית קטנים שהוסרו מהחנות, האיסור המדובר עלול להשפיע על מוצרים הרבה יותר פופולאריים שקיבלו כסף על הטמעת פרסומות וקוד במוצריהם, שעלולים להפר את תנאי השימוש המדוברים.

בפועל, כפי שסיפר עמית אגרוול (Amit Agarwal), מייסד הבלוג הטכנולוגי Digital Inspiration והמפתח העומד מאחורי תוסף Switch to Feedly, הוא קיבל הצעת רכישה שהפכה את התוסף שפיתח משימושי למשתמשים, לנוזקה. הרוכש החדש של התוסף שחרר עדכון שדחף פרסומות בלתי נראות הפועלות ברקע הדפדפן, החליפו את כל הקישורים באתרים לכאלה השייכים לשותפיו – וכל זה במטרה להניב רווחים ממספר המשתמשים האדיר שאגרוול הצליח לאסוף בעצמו עד לאותה הנקודה.

גוגל אינה יכולה להמשיך לשבת בצד, לעדכן את תנאי השימוש ולקוות שכל המפתחים יעמדו בהם גם אם היא לא תבדוק אותם. נקווה כי החברה תתחיל לפעול במהירות על מנת לבדוק כיצד יכולה למנוע מהמשתמשים שלה להפגע ולהחשף להונאות מסוג זה, או להפוך למטרות פרסום נוחות, וכל זה רק כי החליטו להוריד תוסף שחשבו שיעזור להם לשפר את חווית הגלישה שלהם.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

2 תגובות על "גוגל מסירה שני תוספים; המלחמה רק החלה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דותן
Guest

תודה באמת שתרגמת מאנגלית לעברית. לפחות תרשמי מה מקור הידיעה http://zeenews.india.com/news/net-news/google-disables-two-chrome-extensions-displaying-pop-up-ads_905412.html

עופר
Guest

צודק לגמרי. כתב מקצועי ואתיקה עיתונאית מחייבים לאזכר את המקור ממנו מתורגמת ידיעה. אחרת זה לא הוגן, זה נראה כמו יצירה מקורית של הכתב שבעצם העתיק.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: