גוגל עושה אפל: מכריזה על פיצ'ר פרטיות חדש באנדרואיד

אחרי שאפל חסמה כמעט לחלוטין את הגישה למזהה הפרסום וגרמה לנזקים של מיליארדי דולרים לפייסבוק, בגוגל רוצים גם להצטרף לחגיגת הפרטיות עם יוזמה חדשה ושונה לחלוטין

מקור: Pixabay

בחודש אפריל 2021 התרחשה רעידת אדמה בעולם הטכנולוגיה. אפל שיחררה את גרסה 14.5 של iOS  ובתוכה פיצ׳ר חדש בשם App Tracking Transparency, אשר דרש מאפליקציות לבקש רשות מהמשתמשים למעקב אחרי השימוש שלהם באפליקציות ובאתרים שונים. לפייסבוק זה כבר עלה במיליארדי דולרים, אבל המשתמשים היו מרוצים, ורובם אסרו על המעקב הזה. עכשיו גם גוגל רוצה ללכת בדרכי אפל עם יוזמה חדשה בשם Privacy Sandbox לאנדרואיד.

גוגל כבר התחילה את הצעדים האלו בשנה שעברה

מה שעומד על הכף כאן הוא 'מזהה הפרסום' של המשתמשים. זהו מספר ייחודי שמוענק לכל משתמש ומאפשר בפועל לאפליקציות ולאתרים שונים לעקוב אחרי הפעילות שלכם, וזאת כדי להציע לכם פרסומות מותאמות אישית – מבלי לדעת מי אתם באמת. זו אחת הסיבות שאתם נכנסים לרגע לדף של מוצר מסוים, ולאחר מכן לא מפסיקים לקבל פרסומות על אותו מוצר או מוצרים אחרים דומים בכל אתר או פלטפורמה אחרת.

עד כה גוגל איפשרה למשתמשים לאפס את את מזהה הפירסום שלהם וגם למנוע גישה אליו, אבל המפתחים יכלו לגשת אליו בכל זאת לצורכי שימוש לאנליטיקות או מניעת הונאות – ואז גוגל החליטה לאפשר למשתמשים לסמן באופן אקטיבי – האם הם לא מעוניינים בפרסומות מותאמות אישית, מה שישיב למפרסמים מחרוזת של אפסים במקום את המספר הנכון. היה נדמה לרגע שאולי גוגל עושה כאן את התשובה שלה ל-App Tracking Transperancy, אך הוא היה די הפוך בגישה: איפה שאפל קודם כל חוסמת, ואז שואלת את המשתמש האם הוא רוצה שיעקבו אחריו (Opt-In), גוגל נתנה למשתמשים את האפשרות לבקש שיפסיקו לעקוב אחריהם (Opt-Out), מה שבפועל מצריך מהם בכלל את הידיעה שיש להם את הכלי לחסום את המעקב ולחטט בתפריטי ההגדרות של המכשיר שלהם.

אל תצפו לשינויים כבר עכשיו

עכשיו גוגל מציגה לראשונה את Privacy Sandbox לאנדרואיד, שהוא ההמשך של היוזמה הקודמת מ-2021. לטענת גוגל, היוזמה החדשה תגביל את המידע שאפליקציות וגורמי צד-שלישי מקבלים על המשתמשים, תעבוד ללא מזהים בין-אפליקציות וזה כולל גם את מזהה הפרסום. בגוגל לא ממתינים עם העקיצה לאפל וטוענים כי ״אנחנו יודעים שפלטפורמות אחרות לקחו גישה אחרת לפרטיות בפרסום, על ידי חסימה גסה של טכנולוגיות קיימות בשימוש של מפתחים ומפרסמים”’, ולטענתה, מהלכים חד צדדיים שכאלו גורמים ל״תוצאות גרועות יותר״ – כשהיא מתכוונת לשיטות כמו Fingerprinting ואיסוף של מזהים אחרים בצורה יותר אגרסיבית כדי לבודד משתמשים.

אז בגוגל טוענים שבשביל לגרום למשתמשים להרגיש קצת יותר בטוחים ולמפתחים ולמפרסמים להרגיש שלא הורסים להם את הביזנס, צריך למצוא איזון – ולכן Privacy Sandbox היא פרויקט ארוך טווח, ולא כזה שהיא משיקה בפועל מיד. בינתיים, היא מודיעה כי היא תתמוך בשיטות הפרסום הנוכחיות למשך שנתיים לפחות, וכי תתן התראות מראש על כל שינוי עתידי. בינתיים, מפתחים יכולים לקבל הצצה ל״הצעה״ של גוגל, ובהמשך השנה גוגל תשחרר למפתחים ״Developer Preview״ כדי שיוכלו לבחון את השינויים בפועל.

בינתיים, גוגל מנסה שלא לחזור על הטעויות שככל הנראה הביאו למותה של FLoC ומה שהיא מגדירה בתור 'הטעות של אפל', ומביאה ציטוטים מ-Snap, Rovio ו-Duolingo שבהם החברות מספרות כיצד הן מאוד אופטימיות לגבי שיתוף הפעולה עם גוגל והמפתחים.

לפחות על פי המידע הראשוני באתר הייעודי של גוגל, נראה ש-Privacy Sandbox תכלול שיטת פרסום מבוססת נושאים ותחומי עניין (בדומה ל-Topics, שהוא תחליף הקוקיז החדש של גוגל), אך גם הצעה חדשה בשם FLEDGE API שאמור לאפשר פעולות Remarketing וטירגוטים כלליים כאשר הדפדפן והמכשיר של המשתמש הם בעצם המתווכים, כך שהמידע כביכול לא עוזב את מכשיר המשתמש ולא מגיע אל המפרסמים עצמם. זוהי מעין שיטת מכרז וירטואלית שבסופה המודעה הרלוונטית ביותר (וכמובן זו ששילמה יותר על המודעה) היא זו שתוצג.

מה עדיף? שיתוף פעולה או בניית חומות?

רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע ליוזמה החדשה של גוגל, וסביר להניח שהיא תעבור עוד שינויים רבים עד שגוגל תציג אותה למשתמשים עצמם, אבל יהיה מאוד מעניין לראות האם הפעם המפתחים והחברות הגדולות יעבדו איתה בשיתוף פעולה או שיבודדו אותה, בדיוק כמו שעשו עם FLoC. בנוסף, יהיה מעניין במיוחד לראות איזו גישה תנצח: גישת הפטיש של אפל שפשוט חתכה לחברות כמו פייסבוק את הגישה ליותר מ-90% מהמשתמשים שלה (והגנה באופן גורף על המשתמשים), או הגישה החברית של גוגל של שיתוף פעולה עם כל הצדדים.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

6 תגובות על "גוגל עושה אפל: מכריזה על פיצ'ר פרטיות חדש באנדרואיד"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
KEY
Guest
מעניין מאוד. רק ששוב התעדוף הוא ההתניה הכספית שממנה גוגל נהנת בגין גביית התשלום הגבוהה ביותר מצד המפרסם. במקום לחשוב על המשתמשים ואיך שיטת המכרז תגן(תתאזן)על המשתמש, שוב המשתמש מנוצל והוא יקבל את הפרסום של המוצר עם המחיר הגבוה בהכרח וגם של אותה חברהתאגיד שיש לו יותר תקציבי פרסום וכיס עמוק ובכך להדיר מתחרים קטנים וספקים קטנים שיוכלו להציע מוצרים שווי ערך אך זולים יותר שהמשתמש לא יזכה לראות. אז איך גוגל ירוויחו? אולי לפי מודל אחר שיתיר למשתמש לאשרר את הקניה בגין כל ליד או כל מודל אחר שיומצא, נראה שגוגל לא מצליחים לפתור את ההתנגשות של שמירה על… Read more »
nope
Guest

לDuckDuckGo יש אופציה לנתב את כל הטראפיק דרך VPN ולחסום מי שמנסה לשלוח Analytics או פרסומות.

סרגיי
Guest

חשוב לציין שזה בבטא וצריך להיכנס לרשימת המתנה. אבל, נכנסתי לפני חודשיים בערך, אחלה של דבר בינתיים

אלון
Guest

השיטה של אפל טובה יותר.
קודם כל אל תעקבו אחרי – אם אני ארצה אני אתן לכם גישה.
עובדה שרוב המשתמשים לא נותנים גישה.

אלירן
Guest

אנחנו חיים בעולם שמקבלים שירותים חינם בתמורה מבצעים אחרינו מעקב לשם פרסום(כנראה)
פייסבוק עם כמה שהיא מעצבנת בגישה שלה היא עדיין מספקת שירות חינמי שיעיל להמון אנשים.
אני חושב שזה צעד נכון מצד גוגל, כי אחרת אנחנו נצטרך בסופו של דבר לעבור למודל כספי חודשי בהמון שירותים שהתרגלנו אליהם שהם חינמים.
מה עדיף? רק זמן וניסיון יגידו את שלהם.

אבי
Guest

או שאפליקציות יתנו את השימוש בגישה למזהה הפרסום.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: