מהפכה: כרום יפסיק לתמוך בקוקיז צד שלישי, וזה יותר הגיוני ממה שאתם חושבים
ענקית החיפוש והפרסום משנה את מדיניות האבטחה והפרטיות שלה ומתכננת להפסיק בקרוב את התמיכה בקבצי Cookie שמשמשים גופי פרסום וחברות צד שלישי
כאשר אתם חושבים על גוגל, כנראה שאחת הקונוטוציות הראשונות שעולות לכן לראש הן ״פרסומות״, ואין ספק שמדובר באחד מאפיקי ההכנסה הגדולים ביותר של החברה. אלא שכחלק ממאמציה להפוך את רשת האינטרנט למקום קצת יותר פרטי ובטוח עבור המשתמשים, גוגל מודיעה על מהלך חדש שביכולתו לחולל מהפכה של ממש בעולם הפרסום המקוון.
מצטרפת למתחרותיה
עוגיות, AKA קוקיז (Cookies), מלוות את כולנו כבר כמעט 30 שנה, במלוא מובן המילה. לא מעט אתרים ומפרסמים משתמשים בהן על מנת להכיר את המשתמשים שלהם, ולהציג עבור אלו חוויה מותאמת אישית בפעם הבאה שהם מבקרים בדפים מסוימים. אבל בקרוב המסיבה צפויה להסתיים, שכן גוגל מתכננת להפסיק את התמיכה בעוגיות המשמשות חברות צד שלישי בכרום. כלומר, גורמים חיצוניים שלא קשורים לאתר עצמו שבו אתם גולשים ברגע נתון, אשר ״מדביקים״ למשתמש תווית שמטרתה להציג בפניו פרסומות ותכנים מותאמים אישית ברחבי הרשת.
יש לציין כי גוגל אינה הראשונה לעשות זאת, ודפדפנים מתחרים – בהם Safari של אפל ו-Firefox של מוזילה חוסמים כבר עוגיות צד שלישי. עם זאת, לדבריה של גוגל, כתוצאה מכך צצו טכניקות חדשות לביצוע מעקבים, כמו Fingerprinting; טביעות אצבע הכוללות מידע הנוגע לסוג המכשיר ממנו המשתמש גלש ובאילו פונטים הוא משתמש – מה שפוגע בסופו של דבר בפרטיות המשתמשים, אולי אפילו יותר מאותן עוגיות. הסיבה לכך שהיא שבעוד שאת הקבצים הללו המשתמשים יכולים למחוק באופן יזום, טביעות האצבע נשארות עם המשתמשים לאורך כל הזמן, מבלי שהם בכלל מודעים לכך, ומאפשרות לחברות צד שלישי ולפרסמים לעקוב אחריהם.
גוגל חושבת שיש לה פתרון טוב יותר שביכולתו להועיל לכל הצדדים – גם למפרסמים וגם למשתמשים; כחלק מיוזמת ה-Privacy Sandbox אותה הציגה באוגוסט האחרון, החברה טוענת כי מצאה את הנוסחה המושלמת שתאפשר לחברות להציג פרוסמות מותאמות אישית עבור לקוחות פוטנציאליים, אבל בצורה פחות חודרנית. הרעיון מאחורי היוזמה הוא לוודא ולהבטיח שמודעות פרסומיות שיוצגו ימשיכו להיות רלוונטיות למשתמשים, אך שהנתונים הידועים עליהם בקרב המפרסמים יהיו מינימליים ככל הניתן. אם היום הפרסומות שמוצגות בפנינו הן סופר אישיות ומבוססות על תחומי העניין המדויקים שלנו – גוגל רוצה ליצור במקום פרסום פרטני, קבוצות מיקוד; יצירת קבוצות המורכבות מכמה אנשים (יכול להיות אלפים) עם העדפות ותחומי עניין משותפים שיכנסו לקטגוריה מסוימת, שמפרסמים יוכלו להציג בפניהם פרסומות רלוונטיות.
בעוד שחסימת השימוש ב-Cookies צד שלישי צפויה להיכנס לתוקף רק בעוד כשנתיים, כבר בפברואר הקרוב גוגל מתכננת לבצע שינוי די משמעותי במדיניות האבטחה שלה; אמנם ניתן יהיה להמשיך ולהשתמש בקובצי Cookie צד שלישי כדי להפנות משתמשים לאתרים אחרים, אך אלו ידרשו לעשות שימוש ב-HTTPS ולציין כי לא מדובר ב- first-party cookie, כלומר כזו שהוטמעה על ידי האתר המקורי בו המשתמש ביקר.
בסופו של דבר, גוגל מתפרנסת ורוצה להמשיך להתפרנס מפרסומות, כך שלמרות רצונה ״להפוך את רשת האינטרנט למקום בטוח יותר״, יש כאן אינטרסים כלכליים. לכן, היא לוקחת את הזמן לפני החלת השינוי באופן מוחלט, ומאפשרת לכל הגורמים הרלוונטיים – מפתחות הדפדפנים, המפרסמים והמפתחים להתנסות במנגנונים החדשים, לבדוק כיצד הם עובדים, ולבצע שינויים בהתאם.
הגב
10 תגובות על "מהפכה: כרום יפסיק לתמוך בקוקיז צד שלישי, וזה יותר הגיוני ממה שאתם חושבים"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
ועכשיו נשאר רק לעדכן אפשרות בדפדפן למחוק את העוגיות ונתוני אתר ברגע שאתה סוגר את הלשונית (עם רשימה לבנה כמובן)
וכן אני יודע שיש תוספים, ושגלישה במצב פרטי עושה את זה.
שמע השם שלך הרג אותי! חחחחחחחח
וכן מה שאמרת חייב להיות ואז זה מתכון מנצח, מה יהיה עם טבולה ואווטבריין?
טאבולה ואוטבריין פשוט יטמיעו עוגיות על ידי האתר ולא צד שלישי, האינטגרציה תהיה קצת קשה יותר.
ובלי קשר מה מנוע ההמלצות שלהם שווה שכל התכנים שם זה קליקבייטים ברמה הכי נמוכה?
זה קיים בפיירפוקס אאל”ט
לדעתי הם מנסים לייצר חסמי כניסה לשוק הפרסום. בכל מקרה גוגל כבר יודעים הכל על האנשים, דרך החיפוש, הדפדפן, אתרים שאתה מתחבר באמצעות גוגל ופרסומות שמוצגות בדפים שהם מפרסמים שם. הם רוצים לוודא שלאחרים לא יהיה את המידע הזה כדי שהפרסומות שלהם יהיו שוות יותר.
נשמע כמו חסימת מפרסמים מתחרים לגוגל
בהחלט נשמע כאילו הם שומרים את המידע רק אצלם ומונעים אותו מגורמים אחרים, אבל אני מעדיף שלגוגל יהיה את המידע הזה ולא לאלפי חברות פרסום שעוקבים אחרי כל אתר שאני גולש בו ולכו תדעו למי הם מוכרים אותו ומה עושים איתו אחר כך
זו הברירה היחידה שלהם למכור פרסומות אחרי שפיירפוקס וספארי חסמו קוקיז צד ג (כלומר של גוגל). זה כמו שהבריון הכתתי ייענש על שהרביץ ואחרי זה בצדקנות יפתח ביוזמת שלום
לא נראה לי הסיבה, כמות המשתמשים בשניהם לא עוברת את ה30%, וזה לא גרם לאף אחד להחליף דפדפן או לגרום לדפדפנים לרכך את החסימה. גוגל היא ענקית, זה כמו לומר שפיל יורד מהשביל כי נמלה חסמה לו הדרך.
שלושים אחוז פלוס זה הרבה. בכל אופן זה הכיוון מבחינת רגולציה. אם גוגל אנליטיקס לא יהיה יעיל הפרסומות שלהם לא יהיו שוות כלום ואתרים לא יטמיעו אותו. הם מוצאים שיטות אחרות