האלוף שהפסיד למחשב פורש: "בחיים לא אנצח את ה-AI"
שחקן הגו הקוריאני שהפסיד לבינה המלאכותית של גוגל ב-2016 הודיע שיפרוש ממשחק פעיל. בחודש הבא ינסה את מזלו בפעם האחרונה נגד AI קוריאני
גו, משחק האסטרטגיה הסיני שנחשב למשחק העתיק בעולם שעדיין בשימוש, עבר בשנים תהפוכות עם הפסדים של בכירי הענף לתוכנת הבינה המלאכותית AlphaGo, שיצרה חברת התוכנה הבריטית DeepMind, שנרכשה על-ידי גוגל ב-2014.
"גם אם אהיה מספר 1, תמיד תהיה יישות שלא אוכל לנצח"
לי סה-דול, אלוף העולם לשעבר בגו, שיחק נגד AlphaGo ב-2016 והפסיד 4-1 בסדרה של חמישה משחקים נגד הבינה המלאכותית. למרות שהניצחון היחיד שלו מול התוכנה נחשב להישג, סוכנות הידיעות הקוריאנית "יונהאפ" דיווחה כי סה-דול הודיע על פרישה מהענף וכי ההפסד לבינה המלאכותית הוא זה שעמד בראש הסיבות לפרישה. לי ישחק בפעם האחרונה נגד בינה מלאכותית בחודש הבא, הפעם נגד גרסה שפותחה וארצו וכבר ניצחה את חמשת השחקנים המובילים במדינה.
"עם כניסת הבינה המלאכותית למשחק הגו, הבנתי שאיני נמצא יותר בפסגת הענף – אפילו אם אגיע למקום הראשון תוך כדי מאמצים קדחתניים. גם אם היה מספר 1 בעולם, תמיד תהיה יישות שלא אוכל לנצח", אמר לי לסוכנות הידיעות הקוריאנית.
לי, שנחשב לגדול שחקני הגו בעשור הקודם, חזה כי ינצח את AlphaGo בפער גדול והיה בהלם לאחר ההפסד המוחץ לבינה המלאכותית מבית גוגל ו-DeepMind. הוא אף התנצל בפני האומה הקוריאנית בעקבות הפסדיו לתוכנה. "נכשלתי, אני מתנצל שהמשחק נגמר באופן הזה", אמר לי.
במשך שנים נחשב הגו למשחק מסובך מדי, שנמצא מעבר ליכולותיהם גם של תוכנות המחשב המתוחכמות ביותר. המשחק כל כך מסובך, שההערכה הנמוכה ביותר למשחקי הגו האפשריים היא 10 בחזקת 768 – יותר ממספר האטומים בכל היקום הנצפה (היקום הכולל את כל מה שניתן לצפייה מכדור הארץ, א.א.).
נראה כי ההצהרות של לי לא מגיעות רק מהתסכול שבהפסד לבינה המלאכותית, ב-DeepMind הוציאו גרסה חדשה לבינה המלאכותית שלה בשם AlphaGo Zero. מה עושה את גרסת ה-Zero טובה יותר? הגרסה הראשונה של ה-AI למדה 100 אלף משחקים אנושיים, בזמן שגרסת ה-Zero שיחקה שוב ושוב נגד עצמה עד שניצחה את AlphaGo המקורית – הגרסה שהצליחה לנצח שני אלופי עולם בשנה אחת.
הגב
8 תגובות על "האלוף שהפסיד למחשב פורש: "בחיים לא אנצח את ה-AI""
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
איזה שטויות. גם אין אדם שיכול להרים משקולות יותר ממנוף, מה זה אומר…
שהאנושות האמינה שאנחנו עדיין רחוקים שנים מ"לפתור" את המשחק הזה, כיוון שהוא מסובך במאות סדרי גודל מאשר שח.
השימוש המונח "האנושות" קצת מוגזם כאן, שכן אחרת אין הגיון להקים חברה שמתמחה בזה.
המטרה של כל הAI האלה שלומדות לשחק זה בסופו של דבר ניסויים כאלו ואחרים בלמידה ופיתוח של AI. למה?
לא כדי להתחרות באנשים. אלא כדי להעזר בו על מנת לפתור בעיות שאנשים לא יכולים לפתור בגלל המורכבות או הזמן הארוך שזה היה לוקח.
מאותה סיבה אנשים המציאו מכוניות (כדי שיעזרו להם להגיע יותר רחוק בפחות זמן) או חלליות (כדי לעזור להם להגיע "גבוה" יותר למקומות חדשים).
הכמות המוערכת של האטומים ביקום עומת על 10 בחזקת 78 (שזה משמעותית הרבה פחות ממה שצויין, {בהתחשב בזה ש 10 בחזקת 79 כפול פי 10 מ 10 בחזקת 78 [ועכשיו אני מציין את המובן מאליו, אולי זו השעה או החתול שלא מפסיק להפריע]}).
אני חושב שיש טעות קטנה בהסבר האחרון של אלפא גו זירו.
אלפא גו המקורית למדה לשחק את המשחק דרך "למידה" של 100 אלף משחקים אנושיים.
אלפא גו זירו למדה לשחק דרך משחקים של אלפא גו נגד אלפא גו.
המטרה הגדולה הייתה להוכיח שהדרך שבה אנשים לומדים ומלמדים דברים היא לא יעילה וה AI של המכונות תמיד יהיו מוגבלות לרמה ה"אנושית" אז כדי שה AI יגיע לרמות יותר גבוהות הם היו צריכים למצוא דרך חדשה ויותר יעילה של לימוד.
בעתיד נראה תחרויות בין AI שפותחו במדינות שונות, וזו תהיה הגאווה הלאומית.
כבר קיים, אבל הגאווה היא ברמת ה corporate ולא המדינה.