שולחים ניוזלטרים? כך לא תעצבנו את Gmail

איך לא לעצבן את ג׳ימייל כשאתם שולחים ניוזלטרים? Gmail הוא שירות המייל הפופולרי ביותר ויש לא מעט דברים ש״מעצבנים״ אותו וגורמים למיילים שלכם להגיע לספאם או לתיקיות בלתי רצויות אחרות. הנה מה שאתם צריכים לדעת כדי להגיע למקסימום קוראים ולא ליפול בטעויות הנפוצות

mail box

מאת אור ברנשטיין

למה בחרנו להתמקד בג׳ימייל?

בארה”ב, מותגים בוחנים מערכות דיוור על פי היכולת שלהן to inbox (להגיע לאינבוקס, תיקיית הדואר הנכנס) מעבר לג’ימייל, גם ב-Yahoo ו-AOL. שתי האחרונות לא פחות קשוחות מג’ימייל, ועושות חיים קשים למותגים ששולחים ניוזלטרים לרשימות תפוצה של מיליונים. בארץ, ספקיות הדוא”ל המובילות הן ג’ימייל ו-“וואלה!”, אבל משום מה כשלקוחות מתקשרים לשאול “למה נכנסתי לתיבת הספאם” הם מתכוונים ב-99% מהמקרים לג’ימייל. בחלק מהמקרים מתברר שהאימייל לא הגיע לתיבת הספאם אלא ל”קידומי מכירות”. על ההבדל בין השתיים נדבר בהמשך. בינתיים בואו נראה למה האימייל שלכם עלול להכנס לספאם:

1. הימנעו מהמילים החשודות הבאות

הדבר העיקרי שגורם לג׳ימייל לתייג אימיילים כספאם, זה תוכן זבל. תוכן שמציק, לא רלוונטי או פוגע בקוראים. ג’ימייל, כמו כל ספקיות הדוא”ל האחרות, פיתחו מנגנוני זיהוי אוטומטיים לתוכן כזה. בצורה פשוטה אפשר להסביר את זה כך: יש מילים שכאשר הן מופיעות במייל, משתמשי ג’ימייל נוהגים לסמן את המיילים הללו כספאם. הרובוטים של ג’ימייל כבר למדו מהן המילים הללו וכאשר הם נתקלים במילה או כמה מילים כאלו במייל חדש, הם “זורקים” את המייל לתיבת הספאם. הנה דוגמא לכמה מילים כאלו:

בעברית: חינם!, מיליונים, ללא התחייבות, מחיר, הכנסה, הכנסה פאסיבית, מנטור, שיטה, הנחה, לידים, לזמן מוגבל, חייג עכשיו, תרוויח, פעם בחיים, הזדמנות שלא תחזור, כרטיס אשראי – הבנתם את הכיוון.

באנגלית: Credit, loan, millions, cash, discount, cost, earn, buy, easy, free leads, call now, do it today, offer expires, refund, income, credit card, prizes,the best rate וכן הלאה. לרשימה מפורטת מבית Hubspot. וכמובן מילים שקשורות להימורים וסקס, בעברית ובאנגלית.

הנה צילום מסך של תיבת הספאם. 2 השורות הראשונות הן ספאם by definition אבל כל השאר לא – תראו מה קורה לאימיילים שנשלחו אליכם מחברות שאתם מנויים לדיוור שלהן כבר חודשים או שנים והן פתאום משתמשות במילים שמעצבנות את ג’ימייל:

gmail spam

בכותרת או בגוף המייל. ג׳ימייל תמצא את המילים שמעצבנות אותה

עוד שני דברים שכדאי להמנע מהם: הרבה סימני קריאה!!! ובאנגלית: כתיבת מילים ב-CAPS LOCK. אלו מעוררים מיד את החשד של ג׳ימייל שמדובר בספאם.

2. אמתו את זהות השולח שלכם

על גוגל אי אפשר לעבוד. אם חברת דיוור רוצה לשלוח בשם הלקוח שלה, הלקוח צריך לאשר לגוגל שזאת לא הונאה. במילים אחרות: בשביל שכתובת השולח של הניוזלטר שלכם יהיה מהדומיין שלכם (me@myDomain.com), יש 2 שורות קוד שמטמיעים במקום שבו מנוהל הדומיין וזהו, האימייל נשלח ממש בשמכם. גם מבחינת השרתים של גוגל, יאהו, MSN וכן הלאה – שורות הקוד האלה משמשות כמו מפתח אימות המאשר שהנמענים שאליהם נשלח המייל, אכן מקבלים אותו מדומיין מאומת, גם אם המייל עצמו נשלח דרך חברת דיוור.

זאת הסיבה, דרך אגב, שאם אתם מנסים לשלוח לעצמכם טסט של מייל ממערכת הדיוור וכתובת ה-reply to שלכם היא הג’ימייל שלכם עצמכם, הרבה פעמים תמצאו את המייל בספאם. כי ג’ימייל חושד שמישהו מנסה לעשות שימוש לרעה בכתובת המייל הפרטית שלכם. אחרי שתוציאו את המייל מתיבת הספאם (ע”י קליק על הכפתור “לא ספאם”) – גוגל כבר יבין שהכל בסדר ולרוב יאפשר לחברת הדיוור להמשיך ולשלוח מיילים בשמכם.

3. אנחנו מכירים?

קריטריון נוסף ומשפיע הוא שולח חדש. ג’ימייל סלחני יותר כלפי שולחים שמוכרים כבר לתיבת הדואר הנוכחית. הוא לומד גם מה היחס שלך לכל שולח, האם אתה פותח אימיילים ממנו או שאולי כבר חצי שנה אתה מקבל דיוור ממישהו ומעולם לא פתחת את האימיילים ממנו? כל נתון כזה משפיע על הדירוג שג’ימייל נותן לכל אימייל ומחליט אם לשלוח אותו לספאם או לא.

תסתכלו על הדוגמא הבאה:

spam

זה ניוזלטר שקיבלנו מניר אייל, הבעלים של הבלוג המעולה Nit & Far (בלוג מומלץ שעוסק ברובו בפסיכולוגיה של חוויית המשתמש). קיבלנו ממנו אימיילים במשך שנים ולרוב הם גם נפתחים ונקראים. למרות זאת, בדיקה שגרתית בתיבת הספאם גילתה שאחד האימיילים ממנו, הגיע לתיבת הספאם. אז כן, ניר אייל הוא שולח מוכר בתיבת המייל שלנו ויש לו דירוג גבוה אבל תסתכלו על המשפט הראשון בגוף ניוזלטר – כמה מילים שג’ימייל מתייג כספאם אתם מזהים שם? גם הכותרת “Drive online conversions” – מילים מאוד בעייתיות מבחינת עבירות.

אבל מה עושים אם הפוסט האחרון בבלוג שלכם באמת מדבר על Conversion?

  • אם השתמשתם במילים בעייתיות בכותרת, נסו להימנע משימוש במילים בעייתיות נוספות בגוף המייל עצמו
  • חשוב לשלוח טסט של המייל לפני השליחה האמיתית, לכמה תיבות ג’ימייל שונות, לבדוק כיצד כל אחת מקבלת את המייל ולמדוד את התוצאות. אם מאוד חשוב לכם לדבר על ה-conversion, קחו בחשבון שאולי כמה נמענים יפספסו את המייל הזה כי הוא ינחת אצלם בתיבת הספאם. לפעמים זה שווה את הפגיעה בתפוצה ולפעמים לא.
  • חפשו מילים נרדפות, רעיונות דומים, דרכים יצירתיות להעביר את המסר. הניוזלטר מאפשר חשיפה איכותית, ממנו כדאי להזמין את הקוראים שלכם להמשך קריאה באתר. דברו על ה-conversion באתר בהרחבה ובניוזלטר תנסו למצוא מילים אחרות.

4. אזנו בין טקסט לתמונות

מסנני ספאם מעדיפים שיהיה איזון בין תמונות לבין טקסט בתוך ניוזלטרים. הנתונים היבשים מדברים על יחס של 40% תמונות לעומת 60% טקסט. יותר מכך, מומלץ שכל תמונה תשקול עד 30K.

5. ומה עם חברות ששולחות ניוזלטרים של תמונות בלבד?

ובכן, עד לפני מספר חודשים, מותגים גדולים היו שולחים ניוזלטרים המכילים תמונה אחת גדולה בלבד בצורה הזו:

מישהו כנראה התחיל להסתכל על הדו”חות והבין, שאימייל מרקטינג טוב, זה הרבה יותר מאשר לשלוח תמונה אחת ולשכוח. מערכות דיוור מאפשרת מעקב אחר כל לינק שנמצא בניוזלטר, אז למה לא לנצל את היכולת הזאת כדי ללמוד על ההעדפות של הלקוחות שלכם? א-ב של שיווק. ואכן, רוב המותגים הגדולים שולחים כיום ניוזלטר מפוצל לחלקים. שימו לב לניוזלטר הבא של American Eagle:

התמונה מראה רק חלק מהניוזלטר (קליק לניוז המלא), בכל אופן הניוזלטר כולו בנוי מתמונות. כל הטקסטים אינם טקסטים חיים אלא תמונות. ישנה בעיית מיתוג ידועה, שהרי בניגוד לאתרי אינטרנט, clients של אימיילים לא מאפשרים להשתמש בפונטים מיוחדים. הפונט האימיילי המעוצב ביותר הוא Arial. לכן, מותגים בוחרים פעמים רבות לא להשתמש בטקסט-אריאל-חי אלא בתמונות של טקסט.

תסתכלו על התפריט בדוגמא של אמריקן איגל – תמונות של טקסט. אבל הם עשו בחכמה והטמיעו תמונה נפרדת לכל אלמנט בתפריט, מה שמאפשר להם למדוד הקלקות על כל אחד מהאלמנטים בתפריט. איך ג’ימייל מתייחס לזה? הוא לומד מה המשתמשים של אמריקן איגל עושים עם האימיילים שהם מקבלים מהמותג ולפי זה “מחליט” מה יעלה בגורלם של הניוזלטרים הבאים. המאמר הזה נועד כדי לעזור לכם להקטין סיכונים ולהגדיל את סיכויי האינבוקסינג של הניוזלטרים שלכם. כך או כך, בכל מקרה של שימוש בתמונות, הקפידו על הכללים הבאים:

  • תמיד להוסיף ALT לתמונה
    אני מאמינה שכל מערכות הדיוור מאפשרות את האופציה הזאת גם ללא צורך של התערבות בקוד. ALT הוא התיאור של התמונה, הטקסט שיוצג למשתמש במידה והוא מקבל את האימייל עם תמונות סגורות.
  • עדיף שכל תמונה תשקול עד 30K
  • פורמטים של תמונות בניוזלטרים: רק JPEG או GIF.
    לא PNG (ישנם דפדפני קצה שלא תומכים ב-PNG)
  • למתקדמים: מדריך HTML מפורט ומצויין על עשה/אל תעשה בניוזלטרים

האבולוציה הבאה והנכונה ביותר, היא שימוש בתמונות יחד עם טקסט במידת האפשר. תראו איך Nike עושים זאת: קליק לניוזלטר המלא, כדאי לכם, הם יוצרים ניוזלטרים מעולים, אז תשאבו מהם השראה.

אז מהי השורה התחתונה? עם או בלי תמונות?

חברות מצליחות to inbox עם ובלי תמונות, וניוזלטרים אחרים מאותן חברות מגיעים לספאם. התשובה מורכבת מכיוון שיש מותגים שלא יכולים להרשות לעצמם לשלוח אימייל טקסטואלי בלבד בלי תמונות ומצד שני ראינו בסעיף הקודם, שגם אם שולחים טקסט בלבד, זה עדיין לא מבטיח כניסה חלקה לאינבוקס. אם העבר שלכם אצל ג’ימייל נקי מספאם – תשלחו בכל צורה ותבדקו. תשלחו לרשימת בדיקה של 5 או 10 ג’ימיילים שונים (פעילים) ותבדקו איך הניוזלטר מתנהג בכל אחד מהם. תשמרו על משקל כמה שיותר נמוך של התמונות ובכל מקרה עדיף להוסיף טקסט חי.

6. Promotions זה לא ספאם

TechCrunch, eBay, Booking.com, Nike, H&M, TopShop, Ferrari, AirBnb, Gap – הן רק חלק מהחברות שנמצאות אצלי בתיבת “קידומי מכירות” בג’ימייל. אני בטוחה שגם אצלכם יש מותגים גדולים לצד בלוגרים שאתם עוקבים אחריהם שיש להם תוכן ממש ממש טוב ואיכותי ועדיין האימיילים מהם נוחתים ב-Promotions. אז בואו ניישר את ההדורים אחת ולתמיד: Promotions זה לא ספאם. מבחינת ג’ימייל, אימייל שהגיע לתיבת קידום המכירות הוא תקין לחלוטין.

אם אתם עדיין לא תשנו בלילה בגלל זה, אז הנה הפתרון הטכנולוגי: כשגולשים חדשים נרשמים לניוזלטר שלכם, הסבירו להם שהם צריכים לגרור את המייל מכם מתיבת קידום המכירות אל התיבה הראשית. כך הג’ימייל שלהם ילמד וישמור את ההעדפה הזאת לגבי מיילים עתידיים. ג’ימייל עצמם גם מציעים להוסיף את אימייל השולח לרשימת אנשי הקשר, על מנת להבטיח כניסה לאינבוקס. אבל לכו תבקשו כזה דבר מהגולשים.

לסיכום, כשגוגל המציאו את טאב “קידום המכירות” ואת אח שלו “רשתות חברתיות”, אפשר היה לחשוב שהם פגעו בחשיפה של עצמם ושל ניוזלטרים מטעמכם, מאחר ומאותו רגע כל ההתראות שקיבלנו מ-YouTube למשל, “נזרקו” לטאב Social. גוגל לא ויתרה על חשיפה, היא פשוט הבינה משהו יותר עמוק מזה. אם קוראים את המדריכים של גוגל בנוגע לאימיילינג וספאמינג, הם אומרים תמיד דבר פשוט – אל תטרידו את המשתמשים שלנו. זאת הסיבה שעד היום ג׳ימייל נחשב לשירות הדוא״ל הטוב בעולם – הנוחות של המשתמש היא בראש סדר העדיפויות. לכן אתם כל כך אוהבים את ג׳ימייל ובצדק.

הכותבת הינה אור ברנשטיין, מומחית לתיבות דואר דיגיטליות ומנהלת השיווק ב-Publicators – Email Marketing. הכתבה פורסמה לראשונה באתר ״תוכניסט״

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: