ג׳יילס קולבורן, ממעצבי ה-UX הנחשבים בעולם, מציג 4 עקרונות לעיצוב מנצח

איך מצד אחד מייצרים עיצוב פשוט אבל עדיין מצליחים לכסות את כל מגוון הפעולות הרחב שהמשתמשים צריכים לבצע? הנה 4 עקרונות מנחים לעיצוב פשוט ועדיין פונקציונלי

Giles Colborne

הפוסט נכתב על ידי אלעד בן אלול, חוקר תרבויות וקהלים בעידן הדיגיטלי, עיתונאי ויוצר מדיה. בוגר Msc מהחוג לאנתרופולוגיה דיגיטלית, אוניברסיטת UCL, לונדון.

האם עיצוב דיגיטלי הופך מעצבים לעצלנים יותר? על פי ג׳יילס קולבורן (Giles Colborne), מעצב UX, מרצה בינלאומי ואחד ממייסדי חברת Cxpartners הבריטית, התשובה היא בהחלט כן. המעבר לעיצוב דיגיטלי, כפי שמסביר קולבורן, היה גם מעבר מעיצוב עבור סביבות עסקיות או טכנולוגיות מורכבות (כמו מערכת ההפעלה של תא הטייס) לעיצוב עבור מליוני משתמשים שבעיקר מחפשים פשטות. התוצאה היא שבזמן שמעצבים שומרים על ממשקים פשוטים ונטולי מורכבות הם למעשה מזניחים את היעילות והעומק שכל עיצוב טוב זקוק לו. ״אף אחד לא נכנס לפגישה ומבקש מערכת מסובכת״, מסביר אבי איצקוביץ, מייסד כנס UX Salon, שבו יתארח קולבורן בפברואר הקרוב. ״תמיד מבקשים פשטות אבל בסוף זה תמיד נהיה מורכב ומסובך. העובדה שפשוט זה טוב כבר ברורה לכולם אבל השאלה היא איך בתהליך העיצוב משמרים את ערכי הפשטות במוצרים דיגיטאליים ובה בעת דואגים לשמור על מערכת יעלה ונוחה לשימוש״.

4 העקרונות לעיצוב פשוט

קריאתו של קולבורן לבחון את ערך ״הפשטות״ באופן ביקורתי מאוד לא ״טרנדית״ בעולם העיצוב העכשווי אך היא בהחלט מנחה את עבודתו כמרצה, יועץ ומעצב. ספרו, ״Simple & Usable“, הפך לרב מכר בבריטניה, ארה״ב וסין ומשמש מדריך פרקטי לפשטות בעיצוב תוך שימת דגש על הסתירות הרבות שבפשטות, שלעיתים כרוכה בויתור על פיצ׳רים מסעירים או פונקציות יעילות. מקרה המבחן המרכזי של הספר בוחן את עיצובו של שלט רחוק לטלוויזיה או DVD, ומציג ארבעה עקרונות, כל אחד עם יתרונות וחסרונות משלו:

  1. הסרה (פעולה בה המעצב נפטר מכל מה שאינו הכרחי, בין אם זה תכן או צורה).
  2. ארגון (סידור האלמנטים השונים בממשק באופן הגיוני ולפי קטגוריות נוחות).
  3. הסתרה (מיקום האלמנטים החשובים ביותר באזור קדמי ונגיש והסתרת האלמנטים הנוספים באמצעות ניווט חכם).
  4. העברה (הזזת פונקציות מסויימות למכשיר או קטגוריה אחרת, כדי שהממשק לא יסבול מעומס).

remote

ארבעת העקרונות הללו מהווים סוג של משל לגבי עיצוב פשוט שניתן ליישם בעת עיצוב אתרים או אפליקציות. ניתן לשלב ביניהם או לבחור אסטרטגיה אחת מרכזית אך האתגר המרכזי הוא לבחור באסטרטגיה הנכונה להקשר הספציפי או לאזן ביניהן באופן חכם. יש לציין ששימוש באסטרטגיות אלו לא בהכרח אומר שהעיצוב יהיה מוצלח וכך קולבורן מבחין בין פשטות ״מזוייפת״ לפשטות אמיתית בספרו ומתייחס לדילמות העולות בעת החיפוש אחר פשטות כמו כמה פיצ׳רים להסיר, מה הכרחי ומה לא ועוד.

בפברואר הקרוב יעביר קולבורן בישראל סדנה בשם Advanced Simplicity שמעבירה ממקור ראשון את תורתו לגבי מושג הפשטות בעיצוב. קולבורן ייבקר בסדנה את הנטייה להעמיס בפיצ׳רים בעיצוב דיגיטלי (כביכול כדי לשמור על פשטות בעת השימוש) ומנגד ידגים כיצד שומרים על יעילות המוצר. הסדנה, בדומה לספרו של קולבורן, תעלה כמה מהדילמות הצצות בעת החיפוש אחר פשטות: מה ההבדל בין פשוט לפשטני? האם על המעצב ליישר קו עם מתחרים המציעים פיצ׳רים מרובים? איך משלבים ״אופי״ עם פשטות? ועוד.

ניתן ללמוד המון על תפיסתו של קולבורן דרך המטפורה שלו על כלי מטבח: ״מצד אחד ישנם מטבחים המורכבים מכלי מטבח ייחודיים לכל משימה. מצד שני ישנו מטבח עם כלי אחד רב שימושי, גמיש ועוצמתי, אך עליך להקדיש זמן ומחשבה כדי ללמוד איך להשתמש בו. כשאנשים מעצבים תכנה הם נוטים ליצור כלים יעודיים או רב שימושיים. מה שאנו זקוקים לו זה למצוא כלים הנופלים באמצע״.

כלי מטבח כמטפורה לעיצוב פשוט ויעיל

לפרטים נוספים על מחבר הפוסט.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

7 תגובות על "ג׳יילס קולבורן, ממעצבי ה-UX הנחשבים בעולם, מציג 4 עקרונות לעיצוב מנצח"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שמופה
Guest

וואו. תוכן פרסומי במסווה של תוכן “עאלק” שיווקי. פספוף רציני, גיקטיים. גם כשעושים בארטר על תוכן תמורת פירסום, יש רף תחתון שלא יורדים ממנו.

Roy Latke
Guest

לא מדובר בתוכן פרסומי וגם לא בברטר. למען האמת, אין לנו כל קשר למארגני הכנס וכראיה, דאגנו במכוון שלא יהיו לינקים שיוצבו בכתבה ויובילו לכנס מתוך הכתבה. עם זאת, לא להתייחס לכך שהבחור מגיע לביקור בישראל בשבועות הקרובים להשתתף בכנס בארץ, יהיה קצת פספוס בכתבה כזו, בוודאי כלפי אלו שמתעניינים בתחום ואולי ירצו לשמוע על פרט חשוב שכזה

שמופה
Guest

דוקא היה קישור לעמוד ההרשמה לסדנה, אתמול, כשקראתי אחרי שנכנסתי בשקיקה לקרוא, נוכח הכותרת המבטיחה. וגם עכשיו שהוסר הקישור, לא מורגש כל ערך מוסף,בטח לא כזה שעושה צדק עם הנושא באופן כללי, או עם הפרסונה שעליה נכתבו הדברים.

י
Guest

עקרון אחד = ארבעה עקרונות

קורא מאוכזב
Guest

איזו כתבה מיותרת עם כותרת בומבסטית. בזמן האחרון התוכן באתר הזה מתדרדר.

רוני
Guest

כתבה עלובה ומבישה

Ophir Sela
Guest

לא ממש הבנתי מה הכתבה הזו בתכלס אומרת ומה הקשר שלה לעיצוב , UI ודוגיטל

wpDiscuz

תגיות לכתבה: