זה כנראה המשקיע הכי עסוק בארץ, וכך הוא מנהל את הזמן שלו

עם קרוב ל-100 השקעות ב-5 שנים וישיבה בבורדים של סטארטאפים ותאגידים, גיגי לוי-וייס חושף כיצד הוא מנהל את הזמן שלו, מה הם ההאקים הקטנים שלו ומדוע קיצר פגישות משעה ל-45 דקות

מקור: cc-by-Christopher Michel

מקור: cc-by-Christopher Michel

גיגי לוי וייס הוא כנראה המשקיע העסוק ביותר בישראל. ב-5 שנים הוא השקיע ב-100 סטארטאפים, וכיום הוא שותף בקרן NFX הפועלת בעמק הסיליקון ותל אביב, מנהלת כחצי מיליארד דולר ומשקיעה בסטארטאפים בשלבים מוקדמים. את הקרן הקים יחד עם ג’יימס קורייר ופיט פלינט, שניהם יזמים ומשקיעים מוכרים ומנוסים מעמק הסיליקון – לשלושתם יחד רקורד של הקמה וניהול של עשר חברות, שהגיעו לאקזיטים בשווי כולל של עשרה מיליארד דולר.

עוזר לאנשים חכמים.

כשהבן שלי נשאל על ידי חבר ״מה אבא שלך עושה?״, הוא לבסוף הגיב ״אבא שלי פוגש המון אנשים חכמים, הם אומרים לו מה הם רוצים לבנות, ואם הוא אוהב אותם ואת הרעיון שלהם הוא נותן להם כסף ועוזר להם״ – זו ההגדרה המושלמת למה שאני עושה.

להיות עסוק מול להיות אפקטיבי.

אני מקבל קרוב ל-2,000 פניות בשנה. אפילו סטארטאפים שעדיין לא הוקמו. האתגר הכי גדול מתחיל בעומס לנהל את כל הפניות שאני מקבל באימייל. איך אני מסתדר? אני עובד בזה לפחות 6 שעות ביום, כל יום. אבל פיתחתי לעצמי שיטה. כשאני מקבל פנייה אני מנסה למפות האם הפניה הגיע ממקור ששם אותו בדחיפות ראשונה (לדוגמא: פנייה שקיבלתי מחברת פורטפוליו). אני מנסה לעבור על כל הבקשות באותו יום ומעביר אותן ל-״באקטים״:

  1. ״בטוח לא״: חברות שמתחרות בחברות שאני כבר מושקע בהם, או תחום שאני לא מאמין בו; או אינדיקציה שהצוות לא איכותי (מצגת לא טובה, זלזול בתקשורת וכו׳.). אני תמיד מנסה לחזור לחברה עם הסבר ל-למה אני לא מעוניין.
  2. ״מעבר לפגישה״: יחסית נדיר. כאן אני משוכנע שזו חברה שאני רוצה לפגוש. קיבלתי אינדיקציה שהצוות או הרעיון מאד מעניינים אותי.
  3. ״תהליך בחינה״: אני מעביר אותם תהליך של פניה באימייל בו אני מנסה לברר עוד פרטים על על המצגת, על הצוות, על הרעיון ועל השוק. כאן אני לא מסתכל רק על המהות של התשובות אלא גם על הצורה ו-״בין השורות״. כמה מהר הם ענו, כמה מקצועי, כמה מסודר וכמה כעס היה בתשובות.

25% מההשקעות שלי הגיעו מאימייל-קר (Cold-email). עם זאת, איכות החיבור טובה משמעותית כאשר זה מגיעה מתוך אינטרו על ידי צד שלישי שאנחנו מכירים.

הסיכוי הכי טוב של צוות להצליח זה מהירות.

אנחנו מאמינים שמהירות זה המנבא הכי חשוב של סטארטאפ להצליח. אני לא חושב שזה המנבא היחיד, אבל זה בהחלט אחד הדברים החשובים. אני מסתכל על מהירות תגובה דיגיטלית כסיגנל להשקעה. אני רואה סיגנלים באיכות התקשורת הדיגיטלית עם יזם/ת כי בסוף זה מנבא איך הצוות ידבר עם לקוחות עתידיים. מי שיתרגז מהשאלות שאני שואל אותו – איך הוא יגיב ללקוח עתידי, איך הוא יגיב לעובד חדש שמצטרף לחברה. זה תהליך סינון שיצרתי במרחב הדיגיטלי שמאפשר לי לקבל החלטה האם להתקדם לפגישה או לא.

לעשות את המשימה שאתה הכי לא רוצה לעשות – דבר ראשון.

אני מהדור שמכור לאינבוקס-זירו. אני לא יכול לראות אימייל שנגעתי בו באינבוקס. פעם מישהו סיני אמר לי שהדרך הכי טובה להתחיל עם משימות, זה להסתכל על כל הרשימה שלך ולבחור את המשימה שאתה הכי לא רוצה לעשות – ולהתחיל איתה. כך אני גם עושה עם אימיילים. אני עובר מהקשה אל הקל. זה גורם לך להגביר את הקצב בעבודה על אימיילים.

לשנות זמני פגישות ל-45 דקות במקום שעה.

אני מאמין שברירת המחדל של פגישות צריכה להשתנות ל-45 דקות במקום שעה. מה שאי אפשר לעשות ב-45 דקות כנראה גם לא יקרה בשעה. ב-15 דקות של השעה אני חוזר לעשות אימיילים. גיליתי עם השנים שאני לא אוהב להיות זה שמעכב תהליכים. לכן, אני אוהב לנקות את האינבוקס שלי בין פגישות. בסוף היום, לפני שאני הולך הביתה יש עוד סשן אימייל.

נדרתי נדר עם עצמי לענות לכל אחד ששולח לי אימייל. זה המינימום שמגיע למי שיצא מאזור הנוחות שלו.

המערכות של גיגי.

יש לו בקרן 12 אנשי תוכנה שבונים כלים לתעשייה:

  1. The Brief: כלי לסטארטאפים לשיתוף מצגות עם משקיעים. חינמי.
  2. Signal: מאפשר לך למצוא מי המשקיעים הכי מתאימים לחברה שלך.

יש לנו גם כלי פנימי שלנו שמשלב יכולות של CRM (ניהול קשרי לקוחות) ולימוד מכונה (ML) יחד עם ה-workflow של הקרן. אנחנו קוראים לזה The Force. הכלי הזה מחליף את כל תהליכי העבודה. כל חברה נכנסת אווטמטית לפורס, מנותחת אוטומטית על ידי שכבת ML שבנינו. כאשר אני מסתכל על החברה בפעם הראשונה, יש לי יותר מידע ממה שהיה לי קודם ותהליכי העבודה הופכים לאטומטים ומהירים.

לדוגמא: אם אני רוצה לשאול את דעתו של השותף שלי (ג׳ימס) אני לוחץ על כפתור “Ask partner opinion״ וזה אורז את זה לפרטנר לחוות דעה. אותו דבר אם אני רוצה לקבל חוות דעת ממומחה חיצוני. זה אורז את זה בקפסולה עם NDA שמאפשר לראות את זה עם הסכם סודיות. בנוסף, הכלי הזה יכול בלחיצת כפתור לעשות אינטרו אוטומטי דרך המערכת בין אנשים וגם עוזר לנו לכתוב את האימייל ״סירוב״ לחברה בצירוף הסיבות.

הכלי הפנימי הזה חוסך לי חצי מהזמן שהיה לוקח לי לעבור על חברות.

אנחנו בונים לעצמנו את הכלים שאנחנו רוצים שיהיו, על מנת לעשות מהפכה בתעשייה שלנו.

אני מאמין שאם אתה רוצה להגיע ליכולות הדיגיטליות שהקרן נשענת עליהן היום, אתה צריך לבנות את המערכת בעצמך, עם מודל המידע ומבנה הנתונים שלך, ולא להסתמך על CRM מהמדף. כשאתה מחבר בין מערכות שונות אתה מוגבל במה שאתה יכול לעשות, אתה אומנם יכול ליצור זרימת-עבודה טובה אבל זה לא ייצר מהפכה בדרך שבה אתה עובד. בעולם ה-VC, המערכת Affinity עושה עבודה לא רע, אבל זה לא מתקרב ליכולות שהמערכת שלנו מאפשרת.

איך גיגי מנהל פגישות.

אני מחלק את הפגישות שלי ל-2: פגישות שאני שולט בהן וכאלה שאני לא.

הפגישות שאני פחות שולט בהן זה פגישות עם חברות שהחלטתי להיפגש איתן. הן תמיד יהיו 45 דקות, ולפני הפגישה אני מגדיר למייסדים שבאים מה הדברים שחשוב לי לשמוע בזמן הפגישה. מעטים המקרים שעוברים על המצגת בזמן הפגישה. אני כותב להם שכבר קראתי את המצגת לפני, והייתי רוצה לדבר בזמן הפגישה על התחרות, על איך רוכשים לקוחות, ועל איך יראה ה-long-term retention ואיך אפשר להאריך אותו. אלה הנושאים שאני רוצה שתדברו ואני לא מעוניין שנעבור על כל המצגת.

אם אחרי 15 דקות אני מרגיש שההשקעה לא רלוונטית, אני אפסיק את הפגישה למרות שיש עוד חצי שעה. אני אסביר למה אני עוצר את הפגישה ואגיד שאני לא רוצה לבזבז את הזמן של כולנו כי החלטתי לא להשקיע.

הצד של הפגישות שאני יותר שולט עליו הוא מאד מסודר ויש חוקים מאד מוגדרים. אני רוצה לקבל מצגת לפני הפגישה, לדעת בדיוק מה אנחנו הולכים לדבר (אג׳נדה). הכי חשוב – אני רוצה שהשיחה תהיה שיחת עבודה ולא שיחת עדכון. שמתי לב שפגישות עדכון זה בזבוז הזמן הכי גדול. לא צריך להיפגש בשביל עדכונים, אפשר להעביר את זה באימייל. לכן אני מודד בפגישות שלי כמה מתוך הפגישה היה עדכון וכמה עבודה. בפגישות עם החברות שלי הכל צריך להיות עבודה (הצגת נתונים > חוות דעת בזמן הפגישה).

בפגישות אחד-על-אחד יש חשיבות גם לזמן ״מת״ לשאול שאלות יותר אישיות (small talk). אי אפשר להכניס את זה לאג׳נדה אבל זה חשוב. כן יש מקום לעדכונים שהם ריקים כמו ״אני רוצה לעדכן שאני לא מסתדר עם השותף שלי״. זה דברים שאני לא מצפה לראות באימייל. עם זאת, אני לא מצפה שנעבור על התוצאות של מחלקת השיווק בזמן הפגישה. צריך לעבור על זה לפני הפגישה. לכן ההבטחה שלי שאם שולחים לי את החומרים מראש – אני אגיע לפגישה מוכן.

להגיד לא.

להגיד ״לא״ זה אחד הדברים הכי מרוקני-אנרגיה בתפקיד שלי. אתה כל הזמן אומר ״לא״ לאנשים וזה משהו שמאד קשה לי לעשות. אני מנסה להזכיר לעצמי שבשבילי זה עוד רבע שעה של פגישה – ואצלם (המייסדים) זה כל החיים. לכן אני מנסה תמיד להסביר למה אני לא משקיע ולהגיד ״לא״ בצורה שמאפשרת לצד השני להבין, לנצח ואולי לחסוך שנים מהחיים שלו.ה.​

האזינו לפרק המלא עם גיגי לוי-וייס:

תומי בראב

תומי בראב מוביל את התחום של Supertools, אומנות השימוש בטכנולוגיה. תומי גם היה בצוות ההקמה ואיש מרקטינג בחברת הסייבר לעולם הרכב Argus ו-MassChallenge בישראל

הגב

5 תגובות על "זה כנראה המשקיע הכי עסוק בארץ, וכך הוא מנהל את הזמן שלו"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עידו
Guest

גברי ביותר

יזם
Guest

גם יזמים לא אוהבים שמתעתעים בהם, אל תסתור בפרטי את מה שאתה מצהיר בציבור,
כי אתה לא ״אנגל״ אלא VC עם דרישות של Seed

אני
Guest

איך שאני רואה
בשניה קרים אתה שןףוחט בפגישה

The One
Guest
ייאמר לזכותו ולזכות השותפים שלו שכל מה שהוא רושם פה נכון, במיוחד הקטע שהם מסבירים באימיילים ארוכים ומפורטים ומכבדים למה כן או למה לא ושואלים שאלות ענייניות ועונים מהר (יחסית למשקיעים הם עונים ממש מהר!) השותף שלו ג’יימס אחד האנשים הנחמדים שפגשתי בתעשייה ולמרות שלא התקדמנו יחד יצאנו מחוזקים ומרוממים מהפגישה ומהייעוץ שלהם להמשיך לבד ולייצר את העסק ולא ליפול למלכודת שהרבה סטארטאפים ישראלים נופלים בה של ה”בועה” – רק רוצים לקבל השקעה כדי להגיד שהשקיעו בהם ואז כבר מחפשים את ההשקעה הבאה רק בכדי לנפח את השווי שלהם (זוכרים את אפליקציית סיקרט?) בגלל שיש לנו מוצר אמיתי עם תכנית… Read more »
חיים
Guest

אדם מכבד ביותר. תמיד נעניתי באופן ענייני ומהיר. ללמוד ממך

wpDiscuz

תגיות לכתבה: