מה מחפשים בני דור ה-Y במקום העבודה שלהם?

ילידי שנות ה-80 וה-90 הם כיום כוח העבודה העיקרי, והצטרפותם לעולם ההייטק היא אתגר אדיר לחברות המעסיקות. איך מתמודדים עם עובדים שמחפשים משמעות במקום העבודה, שלא מפחדים משינויים ושכסף הוא לא הכל עבורם?

צלם/תמונה: Miami Herald/ Getty Images Israel

מאת שלי דרוב

כסף זה לא הכל בשבילם, הם לא מוכנים להיות בורג קטן במערכת והם מחפשים משמעות וערכים בחיי היום יום במשרד. בני דור ה-Y משנים את פני ההייטק, ומנהלי משאבי האנוש שוברים את הראש איך לגייס אותם לעבודה.

“לפני 9 חודשים התקבלתי לעבודה בחברה די ותיקה באזור השרון”, מספר ג’, מתכנת בן 27 מאזור המרכז, “הכסף היה מעולה והמוצר נראה מעניין, אבל עם הזמן הבנתי שההשפעה שלי עליו קטנה והווייב היה ישן. הרגשתי שבאתי לעבוד במפעל שימורים, ולפני שבועיים הודעתי על עזיבה. אולי יהיו כאלה שיגידו שחתכתי מהר מדי – אבל אני מרגיש שהייתי צריך לעזוב אפילו קודם. במקום העבודה שלי אני מחפש להשפיע, לשנות, להרגיש שיש ערך ומשמעות במה שאני עושה. רוצים לקרוא לי מפונק? אולי זה נכון, אבל אני בגיל ובמקצוע שאני יכול לשאוף להיות מאושר. כן, אני רוצה כסף – אבל לא במחיר של האושר שלי. עכשיו אני מתראיין לסטארטאפ קטן שעושה לי את זה. הם אמנם לא הציעו לי שדרוג במשכורת, אבל האנשים נראים לי מדהימים. חוץ מזה אפשר להביא למשרד כלבים. לא, אין לי כלב, אבל לדעתי זאת אחלה אינדיקציה לדנ”א של החברה. אני מקווה להתחיל לעבוד שם בקרוב”.

הסיפור של ג’ לא מייצג רק אותו. קולו הוא קול של תקופה, של דור שלם אליו הוא משתייך. ילידי שנות ה-80 וה-90 הם בני דור ה-Y, שמכונים גם “מילניאלס” (Millennials), והם כוח העבודה העיקרי כיום. הגעת המילניאלס לעולם ההייטק היא אתגר אדיר לחברות המעסיקות – חידה שצריך לפתור בדרך לאיתור העובדים הטובים והמוכשרים ביותר. מנהלי משאבי האנוש מוצאים עצמם עסוקים בפענוח החידה הזו, ובניסיון להבין איך להגיע אליהם ולגייס אותם.

“יש המון היצע ולכן התחלופה מהירה יותר מבעבר”

אם בדורות הקודמים התפיסה הייתה שיש לשמור על מקום העבודה והקריירה בכל מחיר, היום כללי המשחק השתנו. המילניאלס נחשבים לבעלי ביטחון עצמי גבוה, קשים לניהול, לא מפחדים משינויים ואף מעוניינים בהם, צמאים לתפקידים בעלי משמעות, רואים במקום העבודה קרש קפיצה והזדמנות לצמיחה ולקידום, אך באותה נשימה מעדיפים עבודה שתאפשר להם לשמור על האיזון בין הקריירה לחיים הפרטיים. המחמירים אף מתארים את המילניאלס כנרקיסיסטים, אגוצנטריים ולא מפוקסים.

סימון סינק, מרצה ויועץ לחדשנות שמרבה לעסוק בבני דור ה-Y, מתאר אותם כך: “אלו צעירים שגדלו בתחושה שהעולם חייב להם משהו. ההורים שלהם אמרו להם שהם מיוחדים ושהם ישיגו את כל מה שאפשר בחיים אם רק ירצו בזה. אבל אז הם מגיעים לשוק התעסוקה ומגלים שהם בעצם לא מיוחדים, שאמא שלהם לא יכולה להשיג להם קידום בעבודה ושהם לא משיגים את כל מה שהם רוצים. בשלב הזה כל הביטחון העצמי שלהם מתרסק”.

מקור: Pixabay

ומה אומרים המילניאלס על עצמם? “שוק העבודה בהייטק הוא מאוד דינמי, וברמה האישית אני רואה את עצמי במקום עבודה שבו אני יכול ללמוד כמה שיותר”, אומר גיל בן יצחק (33), מנהל צוות בחברת Vision.bi הבונה מערכות ופרויקטים של בינה עסקית, “שלא כמו פעם, כיום אנשים לא עובדים יותר באותו מקום מגיל 20 עד הפרישה”.

גם יותם שיכל (31), מפתח תוכנה בחברת Grid4C העוסקת ב-Machine Learning בתחום החשמל וה-IoT, אומר שהתחלופה הגבוהה בשוק העבודה היא עובדה מוגמרת “בעיקר כשזה נוגע למתכנתים. יש המון היצע ולכן התחלופה מהירה יותר מבעבר. עובדים מתפתים לעשות מעברים לצורך שיפור תנאים, כמו עבודה קרובה לבית או שעות עבודה נוחות יותר”.

שיכל, שהחל לעבוד בחברה הנוכחית לפני כתשעה חודשים, עבד לפני כן בחברה גדולה ובה הרגיש שהתקדמותו מתעכבת. “בארגון גדול החשיבה, לדעתי, היא פחות חדשנית”, הוא אומר, “יש פחות פתיחות וגמישות אבל יותר ביורוקרטיה. בחברות קטנות יש דינמיות רבה יותר ופחות תחושה שאתה בורג קטן במערכת. אני שאפתי לקידום אישי ומקצועי, והרגשתי שזה נכון לעשות את המעבר”.

“ארגונים צריכים להיות גמישים לצרכי הפרט”

בעולם המנוהל על ידי תרבות הצריכה”, מבהירה דפנה מיכאלי, סמנכל”ית משאבי אנוש בחברת אאוטבריין, “טבעי יהיה להגדיר את המילניאלס כצרכנים של מקומות עבודה. הם מחפשים את המקום שהכי מתאים לצרכים שלהם ולמטרותיהם בחיים; הם צריכים להשתכנע שהארגון שבו הם עובדים יעזור להם ללמוד, לגדול, להתפתח ולקדם את הקריירה שלהם. לכן מקומות עבודה שמעוניינים למשוך עובדים מדור זה צריכים למצוא את הדרכים להיות קשובים יותר לצרכים שלהם.

“כדי שארגונים יצליחו לעמוד במבחן שינויי הזמן ולשמר עובדים לזמן רב, עליהם להיות גמישים לצרכי הפרט. מה שמאפיין את העובד של היום ואת תהליכי הגיוס זה החשיבות והמשמעות האינדיבידואלית של העובד בתוך הארגון. במאמצי הגיוס אני מנסה להתרכז בתרומתו האישית של העובד הספציפי. אני חושבת שוותק של עובד בחברה מתקשר למשמעות, ושהדרך הנכונה היא להכיר את העובד ואת רצונותיו האישיים, ולבנות לו מסלול שעונה על צרכיו”.

ומה קורה לאחר הגיוס? מה צריכים לעשות המנהלים בחברה כדי להתאים את עצמם לעובדים החדשים?

דפנה: “על המנהלים לקיים עם העובדים שלהם שיחות בנושא ההתפתחות המקצועית שלהם. כדאי להשקיע בהכשרה של עובדים ובלמידה, ולהקצות לכך זמן קבוע בלו”ז השבועי. כמו כן, חשוב שמנהלים יראו גמישות לגבי עבודה מחוץ למשרד – אם זה מהבית, מבית קפה ואפילו מחו”ל. בנוסף, על ארגונים להפנות משאבים לנתינה לקהילה – העובדים של היום מאמינים בערכים אלו, חשובה להם האכפתיות וזה מתקשר למשמעות שכולם מחפשים היום במקום העבודה”.

יעל מלכי (33), מנהלת שיווק ומשאבי אנוש בחברת סופטימייז, חושבת שיחס אישי הוא המפתח. “אני כל הזמן חושבת איך לגרות את העובדים ולתת להם אפשרויות להתפתח בחברה בתחומים שחשובים להם”, היא אומרת, “זה יכול להיות יציאה לקורסים, דרכי קידום ועוד. אני חושבת שהמפתח האמיתי הוא התאמה אישית לכל עובד – לדבר איתו, להכיר אותו ולדאוג שהוא לא יהיה שקוף. אני סולדת מחברות הייטק גדולות שמפציצות בהטבות כלכליות אבל לא נותנות התייחסות אישית. הקשבה לפרט היא המפתח”.

הכתבה בחסות אאוטבריין

אאוטבריין היא פלטפורמה לשיווק באמצעות תוכן והמובילה בתחום הדיסקברי. מגישה כ-250 מיליארד המלצות אישיות בחודש לחצי מיליארד משתמשים, באתרים המובילים בארץ ובעולם כולל: CNN, Le Monde , Fox News, The Guardian, Sky News ועוד. עד כה גייסה אאוטבריין כ-145 מיליון דולר ובין משקיעיה נמנות הקרנות לייטספיד, כרמל ונצ'רס, ג'מיני, גלנרוק, אינדקס, הרבורווסט ורודיום.
מרכז הפיתוח של החברה פועל מישראל והיא מחזיקה סניפים בכל העולם.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 Comments on "מה מחפשים בני דור ה-Y במקום העבודה שלהם?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
כדג
Guest

“יש המון היצע של מפתחים” — חחח איזה שקר, יש חוסר רציני שמנסים לכפר עליו עם הפחדות בכתבות כמו אלה, או ב”ייבוא” של סיניםהודים ושאר חרטוטים אחרים, המעסיקים לא ינצחו את כוחות השוק, ערכו של המפתח רק עולה ויש בעולם צורך עצום לאנשי תוכנה…

ניר
Guest

חבל שלא קראת את הכתבה, זה בדיוק הפוך. הציטוט שקר שהבאת הוא העצם שיש המון היצע של משרות ולכן התחלופה מהירבה מבעבר. כי יש לעובדים יש אפשרויות בחירה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: