גיק-על-אחד: אורן בוימן, מייסד ומנכ”ל Magisto

לאחר שהקים סטארטאפ שנמכר לענקית YouTube מסביר אורן בוימן כיצד הגיע לתחום, כיצד הוקמה חברת Magisto, מהי דעתו על סצנת הסטארטאפים בארץ ועוד

מקור: יח"צ, עיבוד תמונה

חברת Magisto הוקמה במרץ 2009 במטרה לאפשר למשתמשים לייצר בצורה אוטומטית קליפ קצר וקולע, אותו יוכלו לשלוח במייל או לשתף עם חבריהם ברחבי האינטרנט.

במהלך 2011 זכתה החברה לשלל מחמאות וזכתה במגוון פרסים, אך ללא ספק אחד הצעדים המשמעותיים ביותר עבור החברה הייתה השותפות האסטרטגית עם YouTube, במסגרתה הוטמע פתרון החברה כ-Plug-In המאפשר למשתמשים מכל רחבי העולם המעלים סרטונים ליוטיוב, לערוך ולחבר אותם – באופן אינטגרלי מתוך האתר.

דוקטור אורן בוימן, מייסד ומנכ”ל חברת Magisto עבד בעברו כמנהל צוותים ועזר לפתור בעיות ‘בלתי פתירות’ בארגוני R&D מובחרים. בוימן הוא בעל דוקטורט ומומחה בתחום הראייה הממוחשבת – וספציפית בתחום ניתוח התמונה. תפסנו אותו לשיחה אודות החברה שהקים, כיצד הכל התחיל, מדוע בחר להיות סטארטאפיסט ועוד מגוון שאלות נוספות.

כיצד הגעת לעולם הסטארטאפים? מה גרם לך להחליט לצאת לדרך עצמאית ולא להיות שכיר?

עוד כשהייתי שכיר ידעתי שיהיה לי קשה במסלול התאגידי הבירוקרטי. היה ברור לי שהרבה יותר מתאים לי לעבוד בחברה קטנה. עזבתי משרה לטובת דוקטורט בראייה ממוחשבת, כי חיפשתי מסלול שונה ורציתי לבדוק את הכיוון האקדמי. דווקא כשהדוקטורט שלי התקדם מהר, הבנתי שגם הכיוון האקדמי לא “ממלא” אותי – היה חסר לי ליצור משהו – מוצר שלם שישפיע על חייהם של אנשים.

תחום הראייה הממוחשבת, כפי שגיליתי בדוקטורט, הוא תחום שהגיע לסף הבשלות והיה ברור לי שהטכנולוגיות והמוצרים שיצאו ממנו בשנים הקרובות ישנו את חיינו מהיסוד. כל הזמן חשבתי על פתיחת חברה שתוביל את המהפיכה הזו, אבל לא קסם לי במיוחד לעבוד בשכר אפס כאשר יש אישה וילדים לפרנס, כך יצא שבסוף הדוקטורט הבנתי שזה עכשיו או לעולם לא. הצלחתי לשכנע את ד”ר אלכס רב-אחא, בסיום פוסט-דוקטורט שלו, לייסד איתי את החברה ופשוט “קפצנו למים”.

כיצד עלה הרעיון עבור Magisto? התחלתם במקור עם רעיון קצר אחר ו’חילטרתם’ קצת עם פרוייקטים לתעשייה. כיצד הגעתם בסופו של דבר לצורה הנוכחית של הרעיון?

הרעיון למג’יסטו היה הרבה לפני שהייתה חברה. כשהבת הבכורה שלי תמר נולדה, קניתי מייד מצלמת וידאו והתחלתי לתעד את הרגעים של משפחה חדשה. כאשר הגיעה מסיבת הבריתה, החלטנו אני ואשתי קרן לעשות סרט שמראה מה עבר עלינו עד כה. היה ברור שהסרטים המקוריים ארוכים ומשעממים ואין מה לעשות איתם אז התחלנו לערוך את הסרט. הקושי האדיר בעריכת סרטים הפתיע אותי לגמרי – זו היתה עבודה מתישה ומייגעת.

קרן היתה בחופשת לידה והשקיעה כשבועיים של עבודה כדי להכין סרטון איכותי של שלוש דקות. התוצאה היתה מהממת, אך זו היתה הפעם האחרונה שערכנו סרטים. התהליך היה כל כך פרימיטיבי ומיושן שפתאום הבנתי ונפלה עלי הבנה מהממת – אם זו רמת הסיבוך של התהליך אף אחד לא עורך סרטים. כלומר, 99.9% מהסרטים שאנשים מצלמים, לא נערכים כבר עשרות שנים.

קצת היה קשה לי להאמין, שכן תעשיית מצלמות הוידאו מגלגלת מילארדים לאורך עשרות שנים. אז המסקנה המתבקשת היא שכל הררי הוידאו שיש לאנשים ושמכילים את החוויות החשובות בחיים שלהם, לא נערכים וגם לא נצפים – כלומר יש כאן כמות אינסופית של ערך לאנשים ש”מושלכת לאשפה” כבר עשרות שנים כי קשה מדי לערוך סרטים. הדרך היחידה לגרום לאנשים לראות ולשתף את הסרטים שלהם היא להפוך את התהליך לאוטומטי בלחיצת כפתור. בתחילה זה נראה לי בלתי אפשרי לעשות את זה באיכות גבוהה מספיק באופן אוטומטי, אך לאט לאט הבנתי שזה אפשרי, אבל קשה ביותר.

הקמנו את החברה בתחילת 2009, שיא המשבר הכלכלי ושיחות עם משקיעים לגבי מוצר consumer היו קוריוז משעשע. שמענו מהרבה אנשים כמה זה רעיון בלתי סביר, שאנשים לא ירצו, לא יעבוד, אין לנו ניסיון יזמי וכו’ וכו’. אז עברנו לפתח טכנולוגיה לניתוח והבנה של תמונה ווידאו – לשמור את ה-IP, אך למכור מוצרים ללקוחות אמיתיים – כאלה שמשלמים כסף, ובמהלך 2009 הבנו שהטכנולוגיה שפיתחנו היא התשתית שמוצר כמו מג’יסטו צריך ושיש לנו יתרון ופער טכנולוגי גדול ביותר.

תמיד המשכנו לדבר על הרעיון וב-2010 כשהיתה התאוששות, היו לא מעט משקיעים שהתחילו להתלהב מהרעיון – ואז הרשנו לעצמנו לחזור “לחלום”.

מה אתה חושב על Pivots של רעיונות באופן כללי כחלק מההתפתחות של חברת סטארטאפ?

המתודולוגיה של customer development לפיתוח סטארטאפ היתה הדבר הראשון שראיתי בעולם היזמות, שנראה לי תכנון כולל להקמת חברה מוצלחת. כל השאר נראה לי כמו ממבו ג’מבו “ניהולי”. התכנון והפיתוח האיטרטיבי היו אצלנו בדם מהיום הראשון וזה נהפך להיות קו מנחה בכל ההתנהלות שלנו במוצר ובפיתוח שלו. אבל פיבוטים הם לעיתים הכרח, ולא העיקר. העיקר הוא להבין שהתוכנית שלך היא לא יותר מאמונה והמטרה שלך כיזם היא להפוך אמונות לעובדות ע”י ולידציה ולגבש אמונות חדשות כתוצאה מהידע וחוזר חלילה. פיבוט קורה כשהאמונות שלך מתנגשות בקיר בלתי עביר, ואז צריך לשנות את ההיפותזות מהיסוד ולשנות את הכיוון.

כיצד שיתוף הפעולה עם YouTube השפיע על התפתחות המוצר שלכם, אם בכלל?

מקור: יח"צ

השת”פ עם יוטיוב חשף אותנו לכמויות חומר עצומות מסוג שונה. מעבר לוידאו פרסונלי פתאום ראינו רמיקסים של תוכן שאנשים עושים: לדוגמא מישהו לקח טריילר של כמה דקות של הארי פוטר ויצר ממנו עם מגיסטו טריילר קצר, קצבי וכיף יותר מהמקורי. ראינו אנשים משתמשים במג’יסטו לתקצר משחקי מחשב שלהם. הדבר המפתיע הוא שמג’יסטו עובד טוב גם לוידאו מסוג זה. כל זה האיץ משמעותית את תהליך הלמידה שלנו וקידם את ההבנה שמגיסטו מתאים לכל סוגי תוכן וידאו, ולכן הפוטנציאל שלו גדול בהרבה ממה ששיערנו.

כיצד העובדה שאתם ישראלים משפיעה, אם בכלל, בשוק הכללי או כאשר אתם בקשר עם לקוח חדש או גורם שת”פ פוטנציאלי?

יש יתרונות ויש חסרונות – בנוגע לטכנולוגיה, השם שלנו יצא למרחוק. בנוגע ההתייחסות לחברה ולמוצרי צריכה באינטרנט, ב-2009 זה התחיל מסקפטיות רבה ועבר כעת להתלהבות רבתי, בזכות חברות חדשות מבטיחות בארץ. בשנה האחרונה זה נראה כמעט כאילו כל סטרטאפ שזוכה בתחרות בעולם הוא ישראלי וזה עוזר לכולם.

אתר YouTube מציע בנוסף ל-Magisto כלים וחברות נוספות המציעות פתרונות עריכת וידאו למשתמש המתחיל. מהו היתרון המשמעותי שלכם עבור משתמשי הקצה?

אפס מאמץ, מקסימום איכות. כל שאר הפתרונות משאירים אותך במעגל האינסופי של כלי עריכה “פשוטים”. הבעיה עם עריכה ידנית היא לא בכלים – יש אינספור, אלא בעבודת בעריכה עצמה שהיא ארוכה ומיגעת. במקרה הטוב יקח למשתמש הממוצע כמה שעות עבודה כדי להתקרב לאיכות של מג’יסטו והאיכות של מג’יסטו משתפרת במהירות רבה.

מאז שהוצאנו את מג’יסטו לאייפון, אנו מצליחים להציע את אותה איכות עריכה גבוהה, אך בזמן אמת – תוך כמה דקות הסרט ערוך ואתה עדיין בארוע, יכול לשתף חברים ומשפחה בחוויה הערוכה שעדיין מתרחשת. הקלות והאיכות של יצירת סרט פרצה מחסום – עם מג’יסטו אתה יכול לתעד את כל החוויות בחייך, ללא מאמץ ותמיד בצורה שכיף לחזור ולצפות בה ולשתף. הערך למשתמש הוא אדיר ואין שום דרך אחרת לעשות את זה.

מהם שלושת הטיפים שלך ליצירת מוצר מוצלח?

  1. לפתח את המוצר המינימלי והפשוט ביותר שאפשר עבור המשתמש.
  2. ללמוד מהמשתמשים לאו דווקא מה התכונות הנוספות שהם רוצים, אלא מה הצרכים העמוקים והבעיות שלהם בהינתן המוצר שלך – ומדובר בתובנות שיפתיעו אותך
  3. לתכנן שיפור המוצר שפותר את הצורך העמוק יותר ואחד כזה שיפתיע את המשתמשים בצורה בה אתה נענה ופותר את הצרכים השונים שלהם – וחוזר חלילה.

מהי דעתך על סצנת הסטארטאפים בארץ, על עתידה, על השינויים שהיא עוברת בשנים האחרונות?

אנחנו עוד לא עמק הסיליקון, אבל זה מרגיש כרגע כמו המקום הטוב ביותר בעולם חוץ מעמק הסיליקון. אני חושב שהכיוון והקצב בו התעשיה מתקדמת לכיוון הצרכני הוא מדהים. לדעתי עומדות להיווצר כאן חברות ענק בתחום שישברו את הסטיגמות האחרונות על סטרטאפים בארץ. אך החסרון העיקרי הוא שעודף סטרטאפים במדינה עם כמות מוגבלת של כוח אדם עלולה להרוג רעיונות טובים מסיבות לא טובות.

הרבה יזמים צעירים מחליטים לוותר או לדחות את התואר האקדמי וקודם כל לנסות להקים סטארטאפ, האם לדעתך יש חשיבות לתואר אקדמי בעולם הסטארטאפים?

תלוי באיזה תחום. מארק צוקרברג לא היה צריך תואר אקדמי כדי להקים את פייסבוק. מייסדי גוגל לא היו חייבים דוקטורט, אבל כן היו צריכים תואר אקדמי כדי להכיר טוב יותר את תחום החיפוש. ככל שמדובר בטכנולוגיה יותר עילית, כך גדלה החשיבות של תואר (מתקדם). אבל לא כל סטארטאפ צריך טכנולוגיה, כך שאין תשובה אחת.

מהן התוכניות העתידיות של החברה?

אנחנו רוצים לאפשר לכל אדם בעולם לתעד ולשתף בוידאו בזכרונות הערוכים שלו, באותה קלילות בה אנשים כותבים פוסט בפייסבוק. לשם כך אנחנו נציע את מג’יסטו במגוון פלטפורמות במובייל ובווב ובעיקר, קרוב קרוב למצלמה (שזה הסמארטפון). מעבר לכך אנחנו ניתן למשתמשים אפשרויות להשפיע על תהליך העריכה, אך עדיין נדאג לשמור על פשטות התהליך.

אם היו נותנים לך את האפשרות לתת טים אחד ליזם המתחיל, מה היית אומר?

אמונה זה הדבר היחידי שיש לך בהתחלה. אם אתה לא מאמין בזה באופן מוחלט – אל תכנס לזה. אם אתה מאמין בזה באופן מוחלט – שרוף את כל הגשרים כך שלא תוכל לשנות את החלטתך.

וידאו: Magisto turns the iPhone to the Smartest Video Camera

חן אידן

אוהבת גאדג’טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: