גיק-על-אחד: עמרי ארגמן, סמנכ”ל פיתוח עסקי בחברת Moblin

תפסנו את עמרי ארגמן מחברת Moblin לשיחה על עתיד צריכת התוכן הסלולרי, מהם הטרנדים להם אנו יכולים לצפות בשנים הקרובות ומה כדאי למפתח סלולרי לדעת רגע לפני שמתחיל לפתח את האפליקציה שלו.

מקור: יח"צ

Moblin היא חברה ישראלית העוסקת בתחום השיווק והפרסום הסלולרי ומספקת מגוון פתרונות הכוללים בניית אסטרטגיית מותג, קריאטיב, פיתוח והפקה, פרסום סלולרי, קניה וניהול מדיה סלולרית, עיצוב ופיתוח אפליקציות ואתרים סלולרים ועוד. החברה נוסדה בסוף 2006 על ידי שלושה שותפים: עופר איתן, ניב שרוני ועמרי ארגמן.

תפסנו את עמרי ארגמן, האחראי על פיתוח ההווה ועתיד החברה ברמה המסחרית, כמו גם מנהל צוות המכירות ומערך הטיפול בלקוחות החברה לשיחה על עתיד צריכת התוכן הסלולרי, מהם הטרנדים להם אנו יכולים לצפות בשנים הקרובות ומה כדאי למפתח סלולרי לדעת רגע לפני שמתחיל לפתח את האפליקציה שלו.

למי שאינו מכיר, נשמח אם תוכל לספר לנו מעט על Moblin ועל תפקידך שם.

בתחילת הדרך Moblin פעלה בעולמות התוכן הסלולרי ופיתחנו טכנולוגיה אשר ידעה להעביר כל תמונה או טקסט מאתר אינטרנט ישירות למכשירו הסלולרי של המשתמש: Web 2 Mobile content adaptation. שירותי החברה הוטמעו במגוון אתרים גדולים בישראל ואלה סיפקו דרך קלה, מהירה וחדשנית לייצר הכנסות מעולם התוכן הסלולרי. באמצעות הטכנולוגיה יכלו המשתמשים לצרוך את פרטי התוכן השונים מהאתר ישירות אל המכשיר האישי שלהם, תוך כדי שהוצמד אליו “תג מחיר”. כלומר, באתרים עם תמונות סיפקנו למשתמש את היכולת לשלוח את התמונה מהאתר אל המכשיר בעלות של כמה שקלים. הפלטפורמה נתמכה ביותר מ-50 מדינות, 200 מפעילות סלולריות ובכ-22 מטבעות שונים.

עם הגעתו של מכשיר האייפון לשוק וחדירת הסמארטפונים הבנו כי כבר אין ערך רב בשליחת התוכן מהאתר לסלולר ועשינו מפנה לעולמות השיווק והפרסום הסלולרי. כיום החברה מתמחה באספקת כלים, מוצרים ושירותים למפרסמים שרוצים לפעול בסלולר – בין אם זה עבור ספק תוכן סלולרי ממותג, שירותי קופונים, אפליקציות, פרסום סלולרי ועוד ועוד…

כיצד אתם רואים את המוצר שלכם מתפתח, במיוחד לאור העלייה בפופולאריות פלטפורמת המובייל?

אנחנו אכן רואים צמיחה מדהימה בתחום המובייל בכלל ושיווק ופרסום סלולרי בפרט. מכשירי הסמארטפון מהווים כיום אחוז גדול מכלל המכשירים הסלולריים בעולם, מה שאומר שהקהל שלנו הולך וגדל בהתאם. מבחינה טכנולוגית, אנו רואים התפתחות משמעותית בכלי השיווק והפרסום הסלולרים אותם אנו מספקים עבור המפרסמים – בין אם מדובר בניהול קמפיין פרסום סלולרי, הזרמת וידאו או פיתוח אפליקציות סלולריות.

יותר ויותר חברות מבינות שהן צריכות נוכחות בסלולר ומשקיעות בהתאמת הנכסים הקיימים שלהם לפלטפורמה זו. תקציבי הפרסום הסלולרי גדלים וכתוצאה מכך כלי הניהול והבקרה הופך לנדרש. הסקטור הקמעונאי והיצרני גילו את הסלולר – וגם שם אנו רואים ביקוש גדל למוצרים ולשירותים שלנו, כמו גם ביקוש ליצירת כלים עבור אותם קמעונאים ויצרנים. כמו כן, מכשירי הטאבלט חדרו השנה גם הם בצורה מאסיבית לשוק ויוצרים ביקוש עבור פתרונות המתאימים עבורם.

מה מיוחד באפיון חווית משתמש בסלולרי, לעומת המחשב האישי?

התשובה האמיתית היא כנראה אינדיבידואלית מאוד, אך למרות זאת, יותר מ-50 אחוזים מהשימוש ברשתות חברתיות, נעשה באמצעות המכשירים הסלולרים. אפשר להגיד שאחת הסיבות העיקריות לתופעה הזו היא ששני הערוצים מאוד דומים ב-DNA שלהם: הם שניהם מיידיים, מהירים, שיתופיים ואינטראקטיבים. הסלולר הוא נייד, הוא מלווה אותך באופן כמעט אינטימי לכל מקום ועם זאת נותן לך את האפשרות להפוך ל’ציבורי’ בלחיצת כפתור.

עולם הפרסום והשיווק הסלולרי נותן גם למשווקים וגם למשתמשים יכולת מדהימה לנטר ולמקד את המסרים ולהפוך אותם לרלוונטים מתמיד עבור הצרכנים. בנוסף, חווית המשתמש הסלולרית היא יותר פרסונלית ולמעשה בהרבה מקרים השימוש בה נעשה כ-time killer כשיש לך 5 דקות לשרוף, בין אם מדובר במצגת משעממת, בישיבה ברכבת, בשירותים או בסלון הבית.

מהם האתגרים בשיווק ופיתוח לפלטפורמת הסלולר?

נכון להיום אין סטנדרט אחד. קיים חסם ומדובר באתגר טכנולוגי. שירותי פרסום ושיווק סלולרי דורשים הכרה עמוקה בטכנולוגיות מתאימות כמו גם בעלות על הפלטפורמות הנדרשות. כמו כן, כמו בכל מדיום שיווקי, אחד האתגרים הבולטים ביותר הוא יצירת הרמוניה בין המסר לאמצעי. אחת הטעויות השכיחות ביותר בעולם הפרסום היא יצירת מתח בין הצרכן למפרסם באמצעות יצירת תכנים שמפריעים לצרכנים ו’נדחפים’ להם למרחב האישי. כשנוצר מתח כזה הצרכן אוטם את עצמו למסר, גם אם הוא מאוד רלוונטי אליו. הסלולר נותן לנו כלים שונים לפתרון הבעיה הזו ומאפשר לנו ליצוק את התוכן השיווקי שלנו לכלים שמאפשרים לתת גם ערך מוסף למשתמשים ודוגמה טובה לכך היא אפליקציות שהן בעצם משחק – הצרכנים נהנים מהמשחק, המסר עובר וקיימת הרמוניה בין המשווק לצרכן.

מהם הטרנדים “החמים” ביותר שאתם רואים כיום בשוק הסלולר?

שני הטרנדים החמים ביותר שככל הנראה ישלטו בשוק בשנה הקרובה הם פרסום מבוסס מקום ושימוש ב-HTML5. עוד טרנד חם הוא שילוב מדיות נוספות בקמפיינים, שיהפוך גם אמצעים סטטים כמו כרזות ושלטי חוצות לאינטראקטיבים – לדוגמה באמצעות שימוש ב-QR Code, או כל דרך אחרת שתוכל לחבר בין המדיות השונות. השילובים הללו יבטיחו מקסימום חשיפה ויתנו למפרסמים הזדמנות לרענן את הפן היצירתי והמקורי מאחורי הקמפיינים.

עוד טרנד חם במיוחד הוא שימוש בסלולר כאמצעי תשלום, ה”ארנק הסלולרי” יתפתח ויתבסס כאמצעי תשלום לגיטימי. אומנם התחום עוד בחיתולים, אך בשנה הקרובה נראה יותר פתרונות ושימושים בנושא. המשמעות של תהליך זה הוא חיים קלים יותר עבור הצרכן ועוד אפשרויות שיווק עבור המפרסם. לקוח שיכול לשלם על מוצר בלי לעמוד בתור לקופה, זקוק לפלטפורמה שתתן לו, מלבד אפשרות התשלום, גם את כל המידע הנחוץ לו בתהליך הרכישה. כאן אנחנו נכנסים לתמונה עם מידע מקיף, מפת החנות, בדיקת זמינות במלאי וכו’.

מקור: flickr, cc-by mathplourde

לאור מגמת הצמיחה בצריכת תוכן דרך הסלולר המוצעת בדרך כלל בחינם עבור המשתמשים, האם אתה חושב שבעתיד מודל התמחור יתמקד בחלוקת הרווחים עם ספקי התוכן?

צריכת התוכן הסלולרי נעשית היום או באמצעות אפליקציה יעודית או באמצעות האינטרנט הסלולרי. במקרה של אפליקציה, המודל ימשיך להיות משולב בין תשלום על תכני פרימיום לבין מימון באמצעות פרסום. כל עוד הפצת אפליקציות תמשיך להתבצע דרך חנויות ‘רשמיות’ כגון חנות האפליקציות של אפל, או חנות גוגל פליי, אז המודל של חלוקת הכנסות עם ספק התוכן ימשיך.

אתם מפתחים למגוון הפלטפורמות הסלולריות הקיימות כיום בשוק, כך שלמדתם להכיר את היתרונות והחסרונות של כולן. באיזה פלטפורמה היית ממליץ למפתח המתחיל להתמקד ומדוע?

למפתח יהיה הכי קל להתחיל בפלטפורמת iOS של אפל, שם הוא ימצא את המידע והעזרה הכי מקיפים ויעילים שניתן למצוא כיום. משתמשי האייפון, אייפד ואייפוד עומדים בראש הטבלה עם כמות הורדות אפליקציות גבוהה משמעותית ממשתמשים בפלטפורמות אחרות. ה-App Store של אפל היא עדיין פלטפורמת ההפצה הטובה ביותר בעולם למפתחי אפליקציות ולמרות שיותר קשה להתבלט שם, החנות והפלטפורמה מציעות יותר כלים להצלחה.

כיצד אתה רואה את שוק התקשורת מתפתח, במיוחד לאור מגמת הצמיחה של צריכה אינטרנטית באמצעות הסלולר?

אנחנו נכנסים לתקופה חדשה. תקופה בה החוקים משתנים והמפעיל הסלולרי ישמש כתשתית נטו. המשתמש ישלם על רוחב פס עבור גלישה ורוב המשתמשים ישלמו גם עבור דקות כמובן. הצרכנים ידלגו על המתווך ולא ישלמו יותר למפעיל על תוכן, כמו גם לא ישלמו על המכשיר הסלולרי עצמו. אל מול זה, המפעיל הסלולרי צריך לספק לצרכנים תשתית לצריכת תוכן, שגדלה כל הזמן בהתאם לדרישה. מצב זה יוצר מעין פרדוקס בו המפעיל צריך להשקיע יותר, בשביל “שנבזבז אצלו פחות”. כמו כן אני מאמין כי גופי התוכן הגדולים מהטלויזיה ומהאינטרנט ימשיכו להשקיע משאבים בהפצת תכניהם גם בסלולר.

מהם שלושת הטיפים שלך ליצירת מוצר מוצלח?

מחקר שוק והבנה עמוקה בדרישות השוק, תכנון נכון עם אבני הדרך הנדרשות וכמובן – אמונה.

מהן התוכניות העתידיות של החברה?

אנחנו מתכננים להמשיך ולהוביל את שוק הפרסום והשיווק הסלולרי בארץ ולהמשיך לספק ללקוחותינו את המוצרים והשירותים הטובים והחדשניים ביותר. אנחנו רואים את עיקר ההתרחבות שלנו בחו”ל, על בסיס הפלטפורמות הקיימות שיצרנו במהלך השנים.

איזה טיפ תיתן למפתחים המעוניינים לנסות את מזלם בתחום אפליקציות המובייל?

פיתוח הוא רק החלק הראשון מיני רבים במשימה שלכם ויש שיגדירו אותו כחלק הקל ביותר. אל תשכחו שכל אפליקציה שתפתחו, גם אם תהיה הטובה ביותר, חייבת מערך שיווקי. חשבתם על רעיון גדול? מעולה! תבנו לו גם תוכנית שיווק, אל תחשבו שההצלחה מובטחת ברגע שהפיתוח הסתיים.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

4 תגובות על "גיק-על-אחד: עמרי ארגמן, סמנכ”ל פיתוח עסקי בחברת Moblin"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
פיני הגדול
Guest

כתבה נדירה, מאוד מפורטת ויעילה!
שקלתי לא מעט איזה פלטפורמה להתחיל לפתח ועכשיו אפשר להגיד שהחלטתי אז תודה על העזרה :)
תודה ו- חג שמח!

אבי
Guest

עמרי את Moblin יסד והקים אלכסנדר קוגן מנס ציונה
אם תשכח את זה ברדיו אני אזכיר לך כל יום

לירון אלדר
Guest

עמרי הוא אחד האנשים היותר מעורכים בתחום הזה.
מבין עניין וכל מילה שלו מגיעה עם תעודת אחריות.
תמשיך לעשות חיל, בן אדם. אתה משהו מיוחד.
ואני עדיין מחכה לביקור שלך במשרד הכבר לא כ”כ חדש שלנו :-)

לירון אלדר
Guest

עמרי הוא אחד האנשים היותר מעורכים בתחום הזה.
מבין עניין וכל מילה שלו מגיעה עם תעודת אחריות.
תמשיך לעשות חיל, בן אדם. אתה משהו מיוחד.
ואני עדיין מחכה לביקור שלך במשרד הכבר לא כ”כ חדש שלנו :-)

חג שמח!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: