גיק-על-אחד: ג’ואי שמחון, CTO ומייסד DoAT

ג’ואי שמחון, מייסד ו-CTO בחברת DoAT משיב למספר שאלות אודותיו ואודות החברה שהקים, שמתמקדת בחיפוש בשוק המובייל

מקור: יח"צ, ג'ואי שמחון

תפסנו את ג’ואי שמחון, סמנכ”ל טכנולוגיות בחברת דואט (@Do) לראיון אודות החברה שהקים, ההשתתפות בתחרות TechCrunch Disrupt, התחרות מול גוגל ועוד מגוון שאלות נוספות.

חברת דואט הוקמה ב-2010 על ידי שלושה יזמים: עמי בן-דוד, ג’ואי שמחון ורמי קסטרשטיין. תוך פחות משנה הספיקה לגייס כ-7 מליון דולרים בהובלת DFJ תמיר פישמן ו-BRM Group. כשהושק המוצר לראשונה במסגרת כנס TechCrunch Disrupt הנערך במאי האחרון, הציגה החברה חיבור ליותר מ-50 ספקיות תוכן מובילות בעולם, ביניהן היה ניתן למצוא גם את פייסבוק, פנדורה, פודספוטינג ועוד רבות וידועות.

המוצר שהציגה, מייצג את המהפכה הבאה בתחום החיפוש במובייל ומציע לבעלי סמארטפונים חווית חיפוש חדשה, אשר מורכבת משלושה שינויים מהותיים. הראשון בהם הוא שינוי התצוגה – תוצאות החיפוש מוצגות בצורת Webapps המבוססות על HTML5, במקום הקישורים הסטנדרטיים הנהוגים להופיע כיום כתוצאות חיפוש. השינוי השני הוא העובדה שמדובר בפלטפורמה פתוחה המשתמשת בספקיות תוכן כבסיס לתוצאות החיפוש. התוצאות המוחזרות למשתמש רלוונטיות לשאילתת המשתמש, כאשר חלק מהתוצאות אף מתחברות ישירות למוצר באמצעות API. השינוי השלישי שמציעה החברה הוא הוספת האלמנט החברתי, כפי שנהוג במגוון רחב של מוצרים כיום. דואט קוראת לרכיב זה Social Radar ומטרתו לנווט ולסדר את תוצאות החיפוש בהתאם להעדפות המשתמש והקשרים השונים שלו ברשתות החברתיות.

החברה מסבירה כי עקב הגידול המשמעותי בשימוש במכשירים ניידים הצורך בקבלת תוצאות חיפוש רלוונטיות ומותאמות למובייל הפך לאלמנט הכרחי. הפתרון של דואט מספק חווית חיפוש שונה למשתמשים ומאפשרת לספקי התוכן לתקשר עמם ישירות באמצעות תוצאות החיפוש המותאמות אישית עבור כל משתמש.

כיצד הגעת לעולם הסטארטאפים? מה גרם לך להחליט להיות עצמאי ולא שכיר?

אני חושב שדיי נולדתי עצמאי, בכל שנותיי הייתי שכיר רק למשך שנה. את היזמות העצמאית הראשונה שלי התחלתי בגילאי העשרה המוקדמים, כשקיבצתי עוד שני חברים, הדפסתי לנו כרטיסי ביקור והצענו שירותי תמיכה במחשבים. לאחר מכן במהלך שירותי הצבאי, סיפקנו שירותי IT לעסקים קטנים.

בשנת 2001, בסמוך לסיום השירות הצבאי שלי, הקמתי את לילה סייטס – חברת פרוייקטים לאינטרנט, בשותפות עם אתר חיי הלילה “לילה”. החברה התמקדה בפרוייקטים קטנים ובינוניים ובעבודה אינטנסיבית עם משרדי הפרסום שהקימו את יחידות האינטראקטיב באותה תקופה. בעקבות סגירתה של לילה סייטס ב-2003, הוקמה נטקראפט, אחת מחברות הייעוץ המובילות בארץ, אותה ניהלתי וכן שימשתי כ-CTO שלה עד לרכישתה על ידי תפוז ב-2010.

נטקראפט עבדה עם לא מעט מחברות הסטארטאפ הישראליות המובילות. אני חושב שלא מעט בגלל האופי והמשיכה שלי לתחום, כל פרוייקט עם סטארטאפ משמעותו הייתה להיטמע בתוך החברה והמוצר, דבר שמאוד נהנתי ממנו.

כיצד עלה הרעיון עבור DoAT?

דואט התחילה כרעיון של שותפי, עמיחי בן דוד, אשר חבר לרמי קסטרשטיין ואליי. הבסיס שלו היה שחיפוש הוא תחום מרכזי שבו יש מונופול אחד שבהינף שינוי אלגוריתמי ממליך או מנשל מלכים מכיסאם וכן מחליט לאיזה תוכן ושירותים נחשף כמשתמשים. אנחנו חיפשנו פלטפורמה ומודל יותר פתוחים לספק תוצאות חיפוש עבור המשתמשים.

במקביל, מוקדם בתהליך גיבוש המוצר, הבנו שהחיפוש בטלפונים חכמים הוא שבור במהותו. אנו רגילים לנהל דיאלוג עם הטלפון באמצעות אפליקציות, בעוד שהחיפוש בטלפון מבוסס לינקים כחולים שמאחוריהם חווית ווב שלא בהכרח מתאימה לסמארטפונים. אנחנו מחפשים לשלב את הפשטות והמהירות של החיפוש עם חווית עבודה מול אפליקציות, קרי חוויית מסך מלא שפותחה על ידי ספק תוכן שמתמחה בתחום ספציפי.

כך בדואט, כשמשתמש מחפש מידע על זמר – הוא יקבל מידע מיוטיוב או iTunes. כשהוא מחפש מידע על מסעדה – הוא יקבל מידע מ-Yelp או מפורסקוור. את התוצאות הללו הוא יקבל באופן מיידי וללא הצורך בהתקנת אפליקציות.

מקור: יח"צ, אפליקציית DoAT

כיצד השפיעה עליכם ההשתתפות בתחרות TechCrunch Disrupt?

החוויה עצמה הייתה מדהימה. אתה מגיע לאירוע שמחבק יזמים וחברות והאווירה הכללית מאוד אוהדת. כחברה שמתחרה, צריך לאייש שולחן בשדרת הסטארטאפים – מה שאומר שתצטרך לתת כמה עשרות מיקרו-פיטצ’ים לאנשים שמתעניינים בחברה ובמוצר ושואלים שאלות לעניין, חוויה בפני עצמה.

היינו אחת מ-6 הפיינליסטיות ואחת מ-2 חברות שזכו בפרס, שהוענק לנו על ידי מיקרוסופט בינג – דבר שמאוד ריגש אותנו. אחרי הכל אנחנו עוסקים בחיפוש. לפני הכנס, עשינו עבודת הכנה בכל הנוגע ליחסי ציבור וזכינו לחשיפה יחסית רחבה ברשת, כמו כן לפידבקים מאוד טובים ומעניינים, כשאותי אישית ריגשו שניים במיוחד – Wired ו-UX Mag.

מדובר בשוק מאוד תחרותי בו אתם מציעים סוג חיפוש חדש עבור המשתמשים. האם אתם חוששים מתחרות מול חברות חיפוש נוספות שכבר מבוססות בשוק? מהו היתרון שהחברה שלכם מציעה עבור המשתמשים?

כשהיינו בתהליך גיוס לסיבוב הראשון (אותו הובילה קרן BRM), משקיעים אמרו לנו “אתם משוגעים, אתם הולכים להתחרות בגוגל”, ורק קרן אחת אמרה “אתם משוגעים, אתם הולכים להתחרות בגוגל. ואנחנו אוהבים את זה!”.

המצב בחיפוש במובייל היום הוא שלקחו מוצר שמתאים למחשב שולחן, פורמט תוצאות של לינקים טקסטואליים כחולים, ופשוט המירו אותו לגודל מסך אחר. אבל השימוש בטלפונים הוא שונה, הציפייה של המשתמשים שונה ואנחנו מאמינים שיש מקום לפתרון חיפוש שמגיע מנקודת מוצא שהיא מוביילית.

משתמשים של DoAT נהנים משלושה יתרונות ברורים: חוויית משתמש עליונה לפתרונות החיפוש הקיימים ומותאמת לסמארטפון, תוצאות חיפוש באיכות גבוהה ישירות מספקי התוכן בלי הצורך לאתר או להתקין אפליקציות והתאמה פרסונלית ומבוססת הקשר של התוצאות.

מדוע בחרתם להתמקד בפלטפורמת האייפון? האם יש צפי לגבי זמינות האפליקציה לפלטפורמות נוספות כגון אנדרואיד, Windows Phone וכדומה?

אני חושב שכשהתחלנו לעבוד על האפליקציה זו היתה ברירה טבעית עבורנו מהרבה סיבות, בעיקר היכולת לספק חוויית משתמש מעולה על-גבי הפלטפורמה. בימים אלו אנחנו עובדים על הגרסה הבאה של המוצר ובמסגרתה אנחנו עובדים על יותר מפלטפורמה אחת, צפו לחדשות בנושא בקרוב.

אתם עושים שימוש נרחב בטכנולוגית HTML5 במוצר, עם אילו אתגרי פיתוח נתקלתם בשימוש בטכנולוגיה?

אנחנו ללא ספק מאמצים בחום את הווב ו-HTML5. בסופו של יום התוצאות שמוצגות למשתמשים על הפלטפורמה שלנו הן אפליקציות ווב המבוססות על טכנולוגיות אלו. אחד האתגרים הראשונים הוא רמת האימוץ של הסטנדרט על-ידי דפדפנים שונים. בנוסף, היות ומטרתנו היא ליצא חווייה ברמה גבוהה הדומה ככל שניתן לאפליקציות אותן יוריד המשתמש מהאפ סטור, ישנה חשיבות גבוהה לאיכות האנימציות, שימוש בהאצת חומרה היכן שניתן וכיוצא בכך.

כמו כן, צריך לזכור שלא כל הסנסורים של המכשיר (ברמת החומרה) זמינים לאפליקציות HTML5, ישנם סטנדרטים חדשים שמכוונים לשם כגון WebAPI של מוזילה.

בסופו של יום, אנחנו מאמינים גדולים בווב כפלטפורמה לפיתוח אפליקציות מובייל. אני מאמין שההיסטוריה חוזרת על עצמה והדיון של ווב אל מול נייטיב יהפוך ללא רלבנטי בדיוק כמו שהיום אין כמעט דיון כזה בהקשר לפיתוח תוכנה למחשב שולחן, הווב הוא הכתובת המהותית והבולטת ביותר.

כיצד השימוש בטכנולוגית ענן באה לידי ביטוי במוצר שלכם?

 תשתיות המחשוב שלנו (שרתים ושירותי רשת) מבוססים על שירותי הענן של אמזון. משמעות הדבר היא שלא רכשנו חומרה והקמנו Data Center אלא בחרנו לחכור אותם מאמזון. כחברה צעירה, עם מוצר מאוד דינמי שמשתנה רבות, אני חושב שזו הדרך הנכונה להתחיל, כי ללא השקעה מוקדמת אתה יכול לקבל תשתית אלסטית וניתנת להרחבה וכן לפתח את המדדים הפנימיים על-מנת להבין מה גודל התשתיות שהחברה צריכה בכדי לפעול.

ישנם כמה דברים שצריכים לזכור כשעוברים לעבוד כך – זוהי פרדיגמה שונה מחומרה פיזית, הנחת העבודה צריכה להיות תמיד ששרתים ייפלו ויעלו בכל רגע, זה מצריך לתכנן את האפליקציה באופן שונה – אנחנו קוראים לזה אסטרטגיית האביר השחור לחובבי מונטי פייטון – וכן מצריך שכבת אוטומציה וניטור לניהול השרתים כדי לא לבזבז זמן רב על הקמה של שרתים במידה וירדו.

בנוסף, צריך לזכור שאם מנהלים כמות נכבדת של שרתים (עשרות) העלות בדרך כלל תהיה גבוהה מרכישת חומרה באופן עצמאי, כך שלמרבית החברות בתהליך הצמיחה שלהן צריך לקחת בחשבון את הנקודה בה יהיה משתלם יותר להקים מרכזי מידע בבעלות עצמית.

כיצד העובדה שאתם ישראליים משפיעה – אם בכלל, בשוק הכללי, או כאשר אתם בקשר עם לקוח חדש או גורם שת”פ פוטנציאלי?

אני חושב שהדבר העיקרי שעלול להשפיע הוא המרחק הגיאוגרפי והפרשי השעות, על-כן שכרנו עובד אמריקאי מוקדם בתהליך (קאת’י ברוקס) וכן אנחנו נמצאים לא מעט בוואלי ובניו-יורק כשדרוש. אני חושב שיש יותר ויותר חברות ווב ישראליות שפונות ישירות לצרכנים ומייצרות חוויית משתמש מעולה, יש חברות ווב מאוד מוצלחות שמתנהלות באופן מבוזר לחלוטין ואנחנו מסתכלים עליהן ולומדים מהן.

האם אתם מתכננים להרחיב את המוצר שלכם עבור השוק הישראלי? במידה וכן, מתי נוכל לצפות לו?

כחברה ששמה לעצמה מטרה לשפר את חוויית המשתמש הקיימת של חיפוש באופן דרמטי, ולמרות הקושי בכך שאיננו זמינים בישראל, ברור לנו שלשחרר את מנוע החיפוש שלנו במדינות שונות משמעותו לוודא שמבחינת תוכן ויכולת לספק תוצאות טובות אנחנו אכן מספקים את החוויה הזו.

עברו חודשים בודדים מאז עלינו לאוויר, ואנחנו מתמקדים בשיפור החוויה ולאחריה פלטפורמות נוספות ורק אז מדינות נוספות.

מה התוכניות העתידיות של החברה?

כפי שציינתי, אנחנו עובדים כעת על הגרסה החדשה של המוצר, שמבוססת על פידבק שאספנו מהגרסה הראשונה ששיחררנו במאי. התוכניות שלנו כוללות – עדכון למוצר, פלטפורמות נוספות וכן התרחבות למדינות וגאוגרפיות נוספות.

אם היו נותנים לך את האפשרות לתת טיפ אחד ליזם הישראלי שבדרך, מה היית אומר?

תתמיד.

בסופו של יום להיות יזם משמעותו לקנות כרטיס לרכבת הרים עם מסלול לא מגודר שיכלול הרבה עליות וירידות קיצוניות. עבורי, ההתעקשות להתמיד לאורך שנותי כיזם הוכיחה את עצמה כל פעם מחדש, זה פשוט לוקח המון זמן עד שזה משתלם.

וידאו: DoAT: Mobile Search Experience

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: