גיק-על-אחד: חמי וינגרטן, מייסד ומנכ”ל Fooducate

חמי וינגרטן, מנכ”ל ואחד ממייסדי Fooducate מסביר כיצד הגיע לתחום הסטארטאפים, מדוע החליט לנסות לשנות את חייהם של האמריקאים וכיצד העובדה שהוא ישראלי משפיעה על המוצר שפיתח

חמי וינגרטן, מקור: יח"צ

חמי וינגרטן הוא אמריקאי ישראל שגדל בניו ג’רזי והחליט לחזור לישראל ממניעים ציוניים ולהתגייס לצבא, כעתודאי. לאחר תקופה קצרה בחיל האוויר כמתכנת, החליט שלטוס זה הרבה יותר כיף ואת יתר שירותו הצבאי ביצע כאיש מסוקים. הוא השתחרר מהצבא בתחילת שנות ה-2000, כך שפספס את הגל הגדול של ההייטק והנפילה שהגיעה בעקבותיו. אף על פי כן, ביום שהשתחרר החליט לנסות את מזלו והקים חברה. כשנתיים וחצי מאוחר יותר, בסוף 2004 נרכשה החברה שהקים על ידי סאנדיסק.

לאחר הרכישה מצא את עצמו וינגרטן נוסע שוב לארצות הברית והעובדה שהיה הורה לראשונה בחייו חיברה אותו אל נושא התזונה. לאחר שסיים את התחייבותו לסנדיסק, החליט שהתשוקה שלו לטכנולוגיה, כמו גם התשוקה לנושא האוכל גדולה ביותר והוא החליט לחבר בין השניים כשפיתח את אפליקציית Fooducate, יחד עם אורן בושמיץ וחגי מרנדה.

האפליקציה היא למעשה סוג של יועץ תזונה אישי ונייד, המאפשר למשתמש לסרוק כל מוצר הנמצא על גבי מדף הסופר או המכולת השכונתית ולקבל מידע חיוני אודותיו כגון כמות הסוכר, השומן, התוספים שמכיל וכדומה – בתוספת ציון המעיד על מידת בריאותו ובמידת הצורך, הצעה למוצר חלופי.

כיום, חמי הוא מנכ”ל החברה, כמו גם יזם, יועץ עסקי ואב לשלושה ילדים קטנים. תפסנו אותו לשיחת אחד על אחד בה הוא מספר מדוע החליט להיות עצמאי, האם כדאי לחברות לעבוד בארץ או בחו”ל וכמובן לחלוק עמנו את הטיפים שלו לפיתוח מוצר מוצלח.

כיצד הגעת לעולם הסטארטאפים? מה גרם לך להחליט לצאת לדרך עצמאית ולא להיות שכיר?

עשיתי מסלול קצת מוזר. הייתי בצבא קבע הרבה שנים ובסוף השירות שלי עשיתי תואר שני במנהל עסקים. דרך זה התגלגלתי לפרוייקט ייעוץ –  והאנשים להם ייעצתי היו כל כך מבסוטים שכשהשתחררתי, אמרו לי בוא נקים סטארטאפ ביחד. הקמנו סטארטאפ ואפילו מכרנו אותו – וכתוצאה מהמכירה עברתי לגור בארה”ב, בקליפורניה. שם הקמתי משפחה בזמן שעבדתי בחברה גדולה, אך שנאתי את העבודה וחיפשתי את הדבר הבא. דרך זה שנולדו לי ילדים, התחלתי להתעניין יותר בתזונה.

כיום הסטטיסטיקה לגבי סטארטאפים בתחום ה-Web והמובייל היא שהיזמים העומדים מאחוריהם הם צעירים, או אפילו צעירים מאוד. היום אומרים שגיל 20 זה כבר גיל מאוחר. כשאתה קצת יותר בוגר, כמוני – יש אמנם אתגרים, אך ישנם יתרונות מסויימים להקים סטארטאפ בשלב זה של החיים. כמו כן, כרגע מדובר בסטארטאפ השני שלי, כך שאנחנו כבר ‘מכירים את התרגיל’ – ובכל זאת, כשמאוד מאמינים במשהו ורוצים לשנות את העולם, אני לא חושב שהגיל משנה.

כיצד עלה הרעיון עבור Fooducate?

יום אחד אישתי חזרה מהסופר עם יוגורט זוהר בחושך. כשקראתי את רשימת הרכיבים, הזדעזעתי. זה היה בסביבות 2007 ובדיוק סטיב ג’ובס הכריז על האייפון – ומצאתי את עצמי חושב הנה יש פה הזדמנות מעניינת. מהון להון זה לקח כמה שנים, אבל Fooducate קמה עם הרעיון שבעצם אפשר להשתמש בטכנולוגיה של מובייל על מנת לעזור לאנשים לקבל החלטות מושכלות יותר בסופרמרקט. לפני שנה יצאנו עם האפליקציה לאייפון, שמאפשרת לסרוק ברקוד של מוצר מזון ולעזור למשתמש להחליט האם המוצר מתאים לו או לא – ובמידה ולא האם יש תחליף עבורו.

כיצד אתם משיגים את המידע התזונתי על המוצרים? האם יצרניות וספקיות המזון משתפות פעולה ותומכות במוצר שלכם?

אנחנו לא צריכים את היצרנים. הפוקוס שלנו כרגע הוא רק השוק האמריקאי ושם על פי חוק, המידע חייב להיות מודפס על המוצרים עצמם. התחלנו את הדרך עם מידע שהיה זמין ברשת, כמו גם עם הסכם רישיוני שעשינו עם חברה שאוספת את המידע – אבל אף אחד מהפתרונות האלה לא היה מספיק מקיף.

לכן, התחלנו לממש מודל User Generate – איך זה עובד? ברגע שמשתמש סורק מוצר שאין לנו במאגר, אנחנו מבקשים ממנו לצלם עבורנו את האריזה בכמה תמונות ולשלוח אלינו. עד היום קיבלנו מעל 300 אלף אימיילים עם צילומים שצילמו המשתמשים ויש לנו צוות שמקליד את הנתונים האלה ביחד עם התמונות אל תוך המאגר שלנו. כתוצאה מכך, אנחנו כל הזמן שומרים על עדכון המוצרים הכי חדשים שרק יצאו לשוק, כמו גם מוצרים שהתחלפו ויש לנו בסיס נתונים שהיום הוא המקיף והמעודכן ביותר בארצות הברית.

האם העובדה כי ישנם משרדים לחברה בארץ ובארצות הברית מקלה או מקשה על העבודה המשותפת? האם היית ממליץ לחברות ישראליות אחרות לעבוד בצורה דומה?

מכיוון שאנחנו פועלים בשוק האמריקאי, מאוד חשוב מבחינה שיווקית להציג את עצמנו כאמריקאים. Fooducate היא למעשה חברה ישראלית היושבת בתל אביב, כשאני הוא הפרצוף האמריקאי וכתוצאה מכך אני נמצא הרבה בארצות הברית. אני ממליץ ליזמים שפניהם לארצות הברית לקחת את עצמם ולעבור לגור בסיליקון וואלי או בניו יורק.

אלה שני האיזורים שבהם יש הכי הרבה Infrastructure, נטוורקינג והזדמנויות לגיוס הון ולכן אלה האיזורים עליהם אני ממליץ. כמובן שבחירת המיקום תלויה גם בסוג הסטארטאפ – במידה ויש דגש על פרסום, טכנולוגיות פרסום, או כל מידע הקשור לפיננסים, ניו יורק היא המתאימה. לכל שאר הנושאים – עדיף לעבור לסיליקון וואלי.

אצלנו, משיקולים כאלה ואחרים החלטנו להקים את החברה בארץ, אבל המטרה – לפחות בשלב הראשון – היא לכבוש את ארצות הברית ולכן אני כל הזמן על הקו, אך יכול להיות שבאיזשהו שלב אאלץ לעבור בחזרה עם המשפחה, לארץ או לחו”ל.

מקור: צילום מסך מאתר החברה

כיצד אתם מתכננים להגיע לכמות גדולה של משתמשים, עם מוצר שאינו חברתי או ויראלי מטבעו?

בניגוד לאפליקציה כמו Viber שהיא מטבעה ויראלית – לנו אין את זה ומדובר בנושא עליו אנחנו חושבים המון. בסך הכל, כבר הגענו למעל מיליון וחצי הורדות, עם כמעט אפס מאמץ שיווקי. אבל, כדי להגיע עכשיו ל-10 מיליון ול-50 מיליון, צריך להשקיע הרבה מאוד מאמץ. לכן אני חושב שעדיין אפשר לייצר אלמנטים ויראלים, כמו גם להשקיע בשיווק מסורתי: יחסי ציבור, כתבות ואפילו קניית הורדות – בו אתה יודע שהמשתמש שווה 2 דולרים ולכן אתה מוכן לשים דולר על מנת להביא אותו, או במילים אחרות Cost of Acquisition.

עוד אלמנט מאוד חשוב הוא שיתופי פעולה עם גופים גדולים יותר. לדוגמה, כל הפלטפורמה והארכיטקטורה שלנו בנויה על API ואין שום סיבה לא לשחרר אותו ולתת לצד שלישי – רצוי גדול – להשתמש בתוכן שלנו לצרכים שלו. על ידי כך ניתן לבנות את המותג במקומות אחרים, עם לינק חזרה להורדה של האפליקציה שלנו.

בכל הנוגע ל-Fooducate, שיתוף פעולה מסוג זה יצא לפועל כבר בתקופה הקרובה עם חברה מאוד גדולה ואנחנו מקווים שבאמצעים האלה, יותר ויותר משתמשים יחשפו לשם שלנו, יורידו את האפליקציה או יתנסו בשירות שלנו. מלבד האפליקציה, יש לנו אתר המאפשר לבצע חיפוש על שם של מוצר ולצפות בדיוק בציונים וההמלצות – כפי שנראים בממשק המובייל.

אני מאמין שכל האלמנטים הללו יחדיו יובילו לעוד הורדות, אבל בסופו של דבר מדובר בעבודה קשה ויום יומית.

כיצד העובדה שאתם ישראליים משפיעה – אם בכלל, בשוק הכללי, או כאשר אתם בקשר עם לקוח חדש או גורם שת”פ פוטנציאלי?

יש לי נשק סודי – אני גם אמריקאי. אמנם נולדתי בארץ, אבל גדלתי ולמדתי בצעירותי בארצות הברית. כך יש לי לא רק דרכון, אלא גם מבטא. אז אולי השם קצת מוזר עבור ‘המקומיים’, אבל כיום בארצות הברית יש הרבה מאוד אנשים עם שמות מוזרים, לדוגמה ב-CNN מופיע הכתב הרפואי סנג’י גופטה – כך ש’המי וינגרטן’ כבר לא נשמע כל כך מוזר.

אם הנושא עולה, אני אומר שאני מישראל במקור ואם מאוד לוחצים ושואלים איפה החברה ממוקמת, אני עונה שיש משרד בסיליקון וואלי וישנו צוות פיתוח היושב בתל אביב.

האם אתם מתכננים להרחיב את המוצר שלכם עבור השוק הישראלי? במידה וכן, מתי נוכל לצפות לו?

אני בקשר עם תעשיית המזון בארץ ונשמח אם תהיה איזשהי דרך להרחיב את המוצר, בצורה שאנו לא נפסיד על כך. לעשות מהמוצר שלנו כסף בארץ זה לא ריאלי, מכיוון שמדובר בשוק קטן מידי. אך עם זאת, מתוך מניעים אישיית וציוניים מאוד חשוב לי שהחינוך שאנו עושים לצרכנים האמריקאיים הנוגע לכיצד לבחור אוכל בריא – יתבצע גם עבור הצרכן הישראלי.

כרגע האפליקציה שלכם מציעה למשתמשיה מאגר תזונתי חינמי שיכול לעזור ולהקל על אורך חייהם. כיצד החברה מתכננת להרוויח ממנה בעתיד?

נכון להיום יש לנו שני מקורות עיקריים לרווח מהם אנו כבר עושים כסף – הראשון הוא מודל Premium בו אנו גובים כסף עבור גרסה שהיא קצת יותר טובה מהאפליקציה החינמית, המציעה לאוכלוסיות שיש להן צרכים מיוחדים כגון אלרגיות, סוכרת או מחלות המונעות מהן מאכלים לצפות בהמלצות וציונים המותאמים ספציפית לאתגרים הרפואיים האלה.

המודל השני הוא מודל פרסום, שכרגע הוא לרוב שימוש ב-iAds, אבל אנחנו כבר בקשר ישיר עם חברות מזון המשווקות מוצרים בריאים הרואות ב-Fooducate כמקור טהור ובלתי מתפשר, בו הן רוצות לפרסם את מוצריהן. מבחינתן, העובדה שאנחנו נתנו את ‘חותמת האישור’ על המוצר שווה להן את ההשקעה בפרסום – ויש לנו כבר כמה וכמה חוזים כאלה. במהלך החודשים הקרובים אנו נתחיל להפיץ את הפרסומות הללו.

מהם חמשת הטיפים שלך ליצירת מוצר מוצלח?

1. להיות בשוק או להבין את השוק שלך. לישראלים ספציפית הכוונה היא לקחת את עצמם ולנסוע לארצות הברית, כי אולי אנחנו חושבים שאנחנו מבינים את הצרכנים, אבל לא תמיד זה נכון. במקרה של Fooducate, היה לי פוקס בכך שאני אמריקאי וחייתי שם כמה שנים לאחרונה, אז הייתה לי איזשהי הבנה לגבי השוק אליו פנינו.

2. עיצוב – עוד לפני הטכנולוגיה. במקרה שלנו ישבנו חודש שלם עם שני מעצבים ועברנו על ה-Use Case וה-UI וכל התהליך של הצרכן כשהוא בסופרמקרט או בבית וכיצד הוא מצפה שהאפליקציה תעבוד. עוד לפני שכתבנו שורת קוד, עברנו המון איטרציות ב-UI ובממשק המשתמש.

3. צריך להיות מלאי התלהבות – אם אתה מקים סטארטאפ וכל המטרה שלך זה להרוויח הרבה כסף, אבל אתה לא באמת מאוהב ברעיון, במוצר, או בהפיכת העולם ליותר טוב, יהיה לך מאוד קשה – כי סטארטאפ זה חרא. כולם קוראים בעיתונים על אקזיטים והשקעות אבל אף אחד לא קורא על התהליך היום יומי הקשה, טריקות הדלת, המפתחים שגייסת ועזבו אותך עם התחתונים למטה – יש הרבה רגעים קשים. צריך להיות מאוד נלהב לגבי מה שאתה רוצה לעשות, כדי שזה יתדלק אותך ברגעים הקשים.

4. שיווק – להתחיל לשווק כמה שיותר מוקדם. עוד לפני שיש לך מוצר, אתה כבר יכול להתחיל לעבוד במדיה החברתית ולספר את הסיפור שלך. Fooducate התחיל כבלוג שנתיים לפני שהוצאנו את המוצר, כך כשהשקנו את האפליקציה כבר היה לנו קהל של כמה מאות אלפי אנשים שקוראים את הבלוג, או עוקבים אחרינו בפייסבוק ובטוויטר. כך בעת ההשקה יכלנו להציע להם בנוסף לכל הטיפים שאנחנו נותנים לגבי תזונה במדיה החברתית, עכשיו תוכלו להעזר גם באפליקציה.

5. להתחיל עם פלטפורמה אחת. בחרו – אייפון או אנדרואיד והתמקדו באחת מהן. בצעו את כל האיטרציות עד שתגיעו למינימום של המוצר המעשי על אחת הפלטפורמות ורק אז החלו להתעסק בשניה – אין טעם לבזבז משאבים בשלבים המוקדמים של המוצר.

למרות כל אלה, הטיפ החשוב ביותר הוא לא להיות פארנואיד. שתפו כמה שיותר אנשים – אף אחד לא יגנוב לכם את הרעיון, כי כולם כבר חשבו על זה ובסופו של דבר הכל מגיע לביצוע. ככל שתדברו עם יותר אנשים, כך הם יעזרו לכם להבין יותר טוב מה כדאי לעשות וכיצד תוכלו למנוע בזבוז זמן על הוצאה לפועל של אלמנטים שכלל אינם חשובים ברעיון.

מקור: יח"צ

מהי דעתך על סצנת הסטארטאפים בארץ?

בשנתיים האחרונות הסצנה מתפתחת בצורה מאוד מרשימה. אם לפני שנתיים הייתי נוטה להסכים לטענה שחברות ישראליות אינן יכולות להוציא מוצר Consumer, היום אין זה נכון. ישנם הרבה מאוד מוצרים שיוצאים לעולם עם החותמת Made in Israel ומדובר בגאווה. בסך הכל, נדמה שהיום יותר קל בארץ לעומת התקופה שהייתה לפני כשנתיים שלוש.

עם זאת, אני עדיין חושב שמי שרוצה באמת להצליח בגדול, יטיב להעביר את עצמו לארצות הברית ולו לתקופה קצרה – באמצעות אינקובטורים או בצורה עצמאית. אך בסופו של דבר, המגמה היא בכיוון טוב וזה מאוד מחמם את הלב.

מהן התוכניות העתידיות של החברה?

החזון שלנו מאז ומתמיד היה לעזור לכולם לבחור אוכל יותר טוב. החזון שלי הוא שנהיה בראש של כל צרכן ברגע שהוא מחליט החלטה שקשורה לאוכל – שתמיד תעלה לו בראש השאלה “מה יש ל-Fooducate להגיד לגבי זה” – וזה הכיוון שאנחנו הולכים אליו גם באפליקציה וגם באתר שלנו. אנו מקווים שבהמשך הדרך נהיה גם באפליקציות Web צד שלישי, כמו גם נופיע ישירות על מוצרי המזון עצמם כסוג של חותמת איכות.

עד היום כבר פנו אלינו כמה חברות מזון ואפילו פנתה אלינו הוצאה לאור, במטרה להוציא את ספר Fooducate. אנחנו נמצאים בעיצומו של בניית המותג ונקווה כי נמשיך להגשים את החזון.

אם היו נותנים לך את האפשרות לתת טיפ אחד ליזם הישראלי שבדרך, מה היית אומר?

היה מוכן. מדובר בתהליך לא קל, בו נכנסים למסלול שכבר נקרא בעבר “רכבת הרים” – אי אפשר לתאר כמה החוויה מספקת בדקה אחת, כשחצי שעה לאחר מכן היא יכולה לגרום להתקף לב.

Get Fooducated!

חן אידן

אוהבת גאדג’טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

2 Comments on "גיק-על-אחד: חמי וינגרטן, מייסד ומנכ”ל Fooducate"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
מהנדס תוכנה
Guest

מה עם פיתוח התוכנה לפלטפורמת האנדרואיד?

Sharel Omer
Guest

אחלה כתבה :) כל הכבוד Hemi Weingarten !

המון בהצלחה בהמשך.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: