גיק-על-אחד: דמיטרי סטביסקי, סמנכ”ל התפעול ב-Evernote

דמיטרי סטביסקי, סמנכ”ל התפעול הבינלאומי ב-Evernote מסביר לנו כיצד הגיע הרעיון לאפליקציה, מדוע בוחרת החברה להתפרש על פני מספר כה רב של פלטפורמות ועונה על מגוון שאלות אודות המוצר שובר השיאים שהצליח לכבוש חצי מיליארד משתמשים מכל רחבי העולם

דמיטרי סטביסקי. מקור: יח"צ

אחת האפליקציות הפופולאריות ביותר בשוק כיום היא Evernote. מדובר באפליקציית תזכורות בסיסית שהצליחה לסחוף את העולם באמצעות ממשק נוח ותמיכה במגוון רחב של פלטפורמות, הכוללות בנוסף לאנדרואיד ו-iOS גם את בלאקברי, סימביאן ואפילו Windows Mobile.

תפסנו את דמיטרי סטביסקי (Dmitry Stavisky), סמנכ”ל התפעול הבינלאומי בחברת Evernote האחראי על תחומי הפיתוח, ההשקה וכמובן קידום מוצרי ושירותי החברה בשווקים בכל רחבי העולם ושאלנו אותו את השאלות שכולנו רוצים לדעת – כיצד המוצר שלהם כל כך מצליח, כיצד מפתח אפליקציות מתחיל צריך לפעול וכמובן מהם הטיפים היעילים ביותר להקמת חברה. התשובות לפניכם.

כיצד עלה הרעיון עבור Evernote?

Evernote למעשה נבנתה מרעיון, לאחר שסטפן פצ’ניקוב (Stepan Pachikov) איחד את צוותו ביחד עם הצוות של פיל ליבין (Phil Libin). הרעיון הגיע משני צרכים בסיסיים של אנשים בכל רחבי העולם, הזדקנות המשתמשים והרגשה כי הזיכרון שלהם אינו מה שהיה בעבר. לפני מספר שנים הטכנולוגיה הגיעה למצב בו היא יכולה לענות לפחות על אחד מהצרכים הללו – שכן היא יכולה לחזק ולהגביר את הזיכרון האנושי.

למעשה, אנשים משתמשים כבר 4,000 שנים ב’משפרי זיכרון’, בין אם מדובר על לוחות חימר עליהם נחצבו משפטים חשובים לבין אם מדובר בפתק שהמשתמש מצמיד אל מסך המחשב שלו – כעת, בזכות התקדמותה של הטכנולוגיה ניתן לספק צורך זה ביעילות ובמהירות ולהציג למשתמש פתרון ייעודי בכף ידו.

החברה שלכם מיישמת את מודל ה-Freemium, בו המוצר הבסיסי מסופק למשתמשים בחינם ובמידה והם מעוניינים בשדרוגים עליהם לשלם. לדעתך, איזה סוג מוצרים מתאימים למודל זה?

מודל ה-Freemium עובד טוב עבור מוצרים שהערך שלהם מתחזק לאורך הזמן. לדוגמה, במידה ואתם אוכלים סנדוויץ, לאחר שתסיימו לאכול אותו הערך שלו למעשה יהיה אפס, אם אתם מנויים לעיתון ומשלמים תשלום חודשי, ערך המוצר נשאר זהה לאורך כל תקופת המנוי, כך גם בעולם העסקים – ישנם מוצרים שככל שעובר הזמן הערך שלהם לא מתחזק ואפילו יורד ולעומתם ישנם מוצרים שהערך שלהם ממשיך לעלות – כמו Evernote. ככל שיש למשתמש יותר תזכורות, כך הוא לומד לסמוך יותר ויותר על המוצר ובכך מגדיל את ערכו.

דוגמה דומה ניתן לראות גם במגוון הרשתות החברתיות, כשאתם נרשמים לראשונה לפייסבוק או גוגל פלוס, יש לכם ככל הנראה מספר מאוד מצומצם של חברים ולא באמת איכפת לכם ממה שקורה שם. לאחר כשנתיים של שימוש, כבר יצרתם מעגלים חברתיים, בניתם ‘מאגר נתונים’ וכעת מדובר באחד המשאבים החשובים ביותר עבורכם – כלומר, ערכו עלה.

אם ערכו של המוצר או השירות אותו חברה מספק מתחזק עם הזמן – ככל הנראה שהוא מתאים עבור מודל ה-Freemium.

במידה וחברה אכן החליטה ליישם את השימוש במודל ה-Freemium, מהם הצעדים אותם תציע לקחת במטרה לשפר את המודל?

הדבר הכי חשוב הוא להתמקד בהצגת ערך לטווח ארוך עבור המשתמש ולא משנה מה זה אומר מבחינת החברה. בין אם זה אומר להשקיע משאבים ומאמצים בחווית המשתמש, להשקיע בתמיכה טכנית או כל דבר שהוא שיכול לתרום ולעזור למשתמש לחזור ולהשתמש במוצר שוב ושוב. בעוד שזה שונה עבור כל שירות, במידה והמודל העסקי בו בחרתם הוא Freemium וההצלחה שלכם תלוייה בהגדלת הערך לאורך הזמן – זוהי בדיוק הנקודה בה עליכם להשקיע.

מהם היתרונות שלכם עבור משתמשי הקצה לעומת שאר המתחרים הקיימים בשוק?

למען האמת, אנחנו לא חושבים שנכון להיום יש לנו מתחרים בשוק. כלומר, אנחנו לא מרגישים שיש מתחרים ישירים, אלא חפיפה עם חברות המציעות שירותים דומים. למען האמת, המתחרה הגדול ביותר שלנו הוא ככל הנראה פתק ה-Post-it הצהוב שמשתמשים נוהגים להדביק על גבי מסך המחשב שלהם – ואני רציני לחלוטין.

ישנם מספר מקורות קטנים שמנסים לרדוף אחרינו, אך הם עדיין בשלבים הראשוניים ולא מציעים תחרות אמיתית מול מגוון המוצרים שאנו מציגים לשוק הרחב. ובכל זאת, במידה ואכן קיימת תחרות אני מאמין שהדבר הכי חשוב שעליכם לעשות הוא להתפקס במשתמשים ובחווית המשתמש שלהם ולא בפיתוח פיצ’רים ותכונות נוספות. עשו פחות, אבל עשו את זה טוב.

מבחינת Evernote ישנם מספר דברים שהופכים אותנו למיוחדים בשוק: הראשון הוא בדרך בה אנו מגדירים את הבעיה. כלומר, אנחנו לא אפליקציית פתקים, אנחנו לא שיתוף פעולה של מספר מערכות ואנחנו לא שירות לסנכרון קבצים – אלא, אנחנו הרחבה של המוח האנושי. שנית, אנו הופכים את תהליך הזכרון ושמירתו לקל בהרבה מכפי שהיה בעבר. בדיוק כמו שהמוח שלכם תמיד איתכם, כך גם Evernote. ולבסוף העובדה שאנו תומכים במגוון רחב של פלטפורמות וזמינים בכל מכשיר איתו תרצו להתחבר אל החשבון שלכם, הופכת את תהליך השימוש לאינטואיטיבי, קל ויעיל.

ההבדלים הללו הם אלה שמייחדים אותנו בשוק ומציבים את המתחרים הרחק מאחורינו, כך שנכון לעכשיו אנו לא דואגים לגבי זה. הדאגה היחידה שלנו כרגע היא בניית מוצר שיעודד משתמשים שאינם משתמשים ב’הרחבת זיכרון’ להשתמש באחד – ואנחנו רוצים שהמוצר האחד הזה יהיה Evernote. זה הרבה יותר מספק לבנות מוצר שחצי מיליארד יוזרים בוחרים להשתמש בו מאשר לריב עם סטארטאפים ולהתנהל מול רק אלפי משתמשים.

מקור: יח"צ

 

כשהקמתם את החברה ב-2008 החלטתם להתמקד בתחום המובייל, למרות שעדיין לא היה בשיאו. מהיכן נבעה החלטה כה נועזת?

הגיון פשוט. למעשה, זה הגיע מהבעיה אליה פנינו – רצינו לבנות תוסף לזכרון האנושי, כך שהיה חייב ללוות את המשתמש לכל מקום והמשמעות הייתה להטמיע אותו במכשיר הסלולרי. השקנו את המוצר לראשונה על פלטפורמות iOS ו-Windows Mobie ועם הזמן גדלנו והתפתחנו, בהתאם להתפתחות השוק – Mac, Windows, Android וכדומה.

כיצד הצלחתם להגיע לכמות כה גדולה של משתמשים, עם מוצר שאינו חברתי או ויראלי מטבעו?

לא רק ש-Evernote אינו מוצר חברתי, בתחילת הדרך היינו ‘אנטי חברתיים’. אך מסתבר שמשתמשים אוהבים לדבר על מוצרים שחשובים להם, כך שבדרך זו הפכנו למעשה לוויראלים מבלי שתכננו זאת. קיימת שיחה רבה סביב Evernote וניתן לראות זאת על ידי חיפוש פשוט בגוגל, קריאת אתרי חדשות וכדומה – נדמה כי כולם מדברים על המוצר שלנו.

בהתאם לתקופה, Evernote הופך ליותר חברתי, אך אין זה המניע העיקרי שלנו. המניע שלנו הרצון שמשתמשים ידברו על המוצר – הצורך האנושי והשיחה בין המשתמשים הם מה שהיו חשובים לנו מתחילת הדרך ועד עכשיו ומצב זה לא השתנה. אלמנטים אלה, בתוספת סקירות עיתונאיות מתחילת הדרך של המוצר הם מה שגרמו לנו לגדול והם אלה שלמעשה גרמו למוצר שלנו להפוך לכל כך חשוב בעיני המשתמשים.

הצלחנו לגדול באמצעות שיטת ‘מפה לאוזן’ ואין ספק כי זוהי השיטה הטובה ביותר עבור כל מוצר הקיים בשוק המעוניין להגיע לכמה שיותר משתמשים.

אתם תומכים במגוון רחב של פלטפורמות כגון אנדרואיד, iOS, בלאקברי וכדומה – במידה וחברה מתחילה נאלצת להתמקד רק בפלטפורמה אחת, באיזה מהן היית ממליץ לאותה חברה להתחיל?

לדעתי, עליכם להיות בשתי הפלטפורמות העיקריות כיום – אנדרואיד ו-iOS. למרות שזה מעט מלאכותי לשאול איזה מהן עדיפה, במידה ואתם חייבים לבחור רק אחת – מדובר בתיקו. ההחלטה תיפול בהתאם לסוג המשתמשים הנמצאים באיזור הגיאוגרפי בו אתם מעוניינים להתחיל.

הסיבה העיקרית בגללה החלטנו להתפרש על פני כל כך הרבה פלטפורמות היא מכיוון שבדיוק כמו שהמוח האנושי תמיד איתך, כך רצינו ש-Evernote גם יהיה שם איתך. בין אם זה דרך אתר אינטרנט, אייפון, אנדרואיד, נוקיה ומה לא, כשהתכנון הוא להמשיך להתרחב ככל שעובר הזמן והטכנולוגיה מתקדמת.

כיצד אתם מוודאים שאתם כל הזמן בחזית הפיתוח, וחזית הטכנולוגיה?

אנחנו מתמקדים בפונקציונליות. הדבר המעניין לגבי Evernote הוא שלמעשה מדובר באפליקציה בסיסית למדיי, שפשוט עוזרת לכם להזכר בכל מה ששכחתם. מדובר בפתרון זהה עבור כל משתמש ברחבי העולם, ללא שום קשר למעמד החברתי שלו, המקצוע בו הוא עוסק, המדינה בו הוא חי וכדומה. כך, אנחנו מתמקדים בפונקציונליות הבסיסית ואנו לא מנסים להתאים את המוצר עבור עורכי דין אמריקאים או חוואים פקיסטנים – יש בידנו תוכנה אחת שמתאימה לכולם. כך, אנו יכולים להמשיך לבנות ולפתח מוצר אחד ויחיד ולהתמקד בחווית המשתמש הכוללת.

כיצד אתם רואים את המוצר שלכם מתפתח, במיוחד לאור העלייה בפופולאריות פלטפורמות המובייל ואפליקציות ה-Web?

מקור: יח"צ

בדיוק כך – מדובר על תחום שנמצא בעלייה וכתוצאה מדובר מעניק יתרון משמעותי עבורנו. עלייתם של הסמארטפונים, טאבלטים ולמעשה האינטרנט עצמו, מאפשר לנו חיבוריות מהירה ורשתות טובות יותר – שיאפשרו למוצר שלנו לעבוד בצורה האידיאלית. גיאוגרפית, המוצר שלנו פופולארי במיוחד בארצות בהן סמארטפונים הם פופולארים, כך שאין ספק שאנו מרוצים מהמצב.

אנו מאמינים שככל שמגמת הסמארטפונים תתפרש לעוד מדינות, כך ימשיך להתפרש גם המוצר שלנו. אנו כבר משתפים פעולה עם מספר חברות, כמו גם מתחזקים אקו סיסטם שלם בתחום הפיתוח ובעתיד הקרוב נקווה להציג שירותים נוספים, שדרוגים לפלטפורמות והעצמת החווית והשירותים השונים עבור מגוון המשתמשים שלנו, בכל מדינה שהיא.

מהם שלושת הטיפים שלך ליצירת מוצר מוצלח?

קודם כל, וודאו כי אתם מפתחים מוצר שתשתמשו בו בעצמכם. אם אתם מסוגלים לבנות מוצר שכזה, זה נהדר – אך חשוב לזכור כי זה לא תמיד אפשרי. שנית, התמקדו בחווית המשתמש ולא בתכונות השונות שאתם יכולים להציג לו, בניית מוצר המבוסס אך ורק על תכונות זאת טעות, במיוחד כיום בו חשוב להתבלט בין מיליארדי האפליקציות הקיימות בשוק ולהציג למשתמש חוויה שונה ממה שהיה רגיל לראות עד היום.

אך הטיפ העיקרי מבחינתי הוא פרסום – השתמשו ברשתות חברתיות, חנויות אפליקציות ושירותים מסוג זה על מנת להגיע אל הלקוחות העתידיים שלכם. Evernote אינה מפרסמת את המוצר שלה כלל, למעשה – אין לנו בכלל תקציב פרסום, אנו מתבססים רק על שיטות ‘מפה לאוזן’, רשתות חברתיות, חנויות אפליקציות וכדומה – וכך אנו מצליחים להגיע אל המשתמשים שלנו. זה עבד בצורה מדהימה עד היום ואני מאמין שזה יעבוד עבור כל בעל מוצר שיתאמץ מעט וילמד כי לייעל את השימוש בכלים הללו.

מהם השימושים היצרתיים ביותר שראית שיושמו באמצעות Evernote?

אנשים משתמשים ב-Evernote בדרכים שלא יכולנו לדמיין. באוגוסט האחרון ערכנו תחרות פיתוח כשהפרס הגדול עמד על 100,000 דולרים, החברה שזכתה נקראה Touch-a-note ולמעשה השתמשה בטכנולוגית NFC ביחד עם אפליקציית Evernote. בפועל, החברה איפשרה לקשר בין תגיות NFC לפתקים שנרשמו באפליקציה, כך שכשמשתמש מתקרב אל שולחן העבודה שלו נפתחת לו רשימת המשימות, כשמגיע אל האוטו נפתחת לו רשימה המציגה את הטיפולים השונים שעבר וכדומה.

מנכ”ל החברה, סטפן פצ’ניקוב נוהג להשתמש ב-Evernote על מנת לצלם את המקום בו החנה את הרכב, כך כשמגיע לאחר פגישה ארוכה, הוא לא צריך להתרוצץ ברחבי החניון ולנסות להזכר היכן בדיוק הוא חנה, אלא עליו פשוט לפתוח את האפליקציה ולראות את המיקום המדוייק בו השאיר את הרכב שלו לאחרונה.

כמו כן, אנו מקבלים אלפי שיחות ממגוון משתמשים מרחבי העולם שמספרים לנו כיצד הם משתמשים באפליקציה. בחור אחד התקשר ואמר לנו שהוא שומר את רשימת החטאים שלו באמצעות Evernote, בעוד שבחור אחר התקשר וסיפר כי הוא כומר ונוהג להשתמש באפליקציה שלנו על מנת לכתוב את הדרשה של יום ראשון. כך שיש לנו משתמשים ממגוון צבעי הקשת ונראה כי השמיים הם הגבול בכל הנוגע ליישום האפליקציה בצורה יצירתית.

מהן התוכניות העתידיות של החברה?

התוכניות העיקריות שלנו הן הרחבת הפונקציונליות לפלטפורמה הקיימת, להוסיף תמיכה לכל פלטפורמה חדשה שתופיע בשוק כגון Windows 8 שעתידה לצאת בקרוב, תמיכה ב-Smart TV והרחבת המוצר בקנה מידה גיאוגרפי. כמו כן, אנו מתכננים להגדיל את קו המוצרים שאנו מציעים למשתמשינו וכמובן אנו מתכננים להשקיע במערכת האקולוגית שלנו בתחום פיתוח המוצר.

בכל הנוגע לעברית, למרות שנכון לכרגע אנו מציעים תמיכה בלמעלה מ-20 שפות הכוללות את שלל השפות האירופאיות, תמיכה בסינית, קוריאנית וכדומה, כשזה מגיע לעברית, ערבית או כל שפה הנכתבת מימין לשמאל, קיים פער גדול מאוד שעדיין לא הצלחנו להתגבר עליו מבחינה טכנית.

כרגע ישנם מאמצים לנסות ולתרגם אלמנטים שונים בתוך המוצר לעברית ומדובר בפרוייקט הפתוח לקהל הרחב. אם ברצונכם להיות חלק מקהילת המתרגמים, אתם יכולים לגשת אל אתר התרגום הייעודי שפתחנו ולעזור בתרגום השפות שאתם מכירים. למרות שאין בידנו ציר זמן מדוייק, אני יכול להגיד שאנחנו כן עובדים בכיוון ומקווים כי בעתיד נוכל להציג את Evernote גם עם תמיכה מלאה בעברית.

אם היית יכול לתת טיפ אחד ליזם המתחיל, מה הוא היה?

בכל הנוגע לגישה – עלייך לאהוב את המוצר שבכוונתך לבנות. כשאתם עומדים בתחילת הדרך, הדרך היחידה להצליח היא להשקיע את כולכם בתוך המיזם – והדרך היחידה לעשות זאת היא לעשות משהו שאתם אוהבים בלב מלא.

וידאו: New in Evernote for Android 3

חן אידן

אוהבת גאדג’טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

2 Comments on "גיק-על-אחד: דמיטרי סטביסקי, סמנכ”ל התפעול ב-Evernote"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
ג'קי סויקיס
Guest

החוסר תמיכה של המוצר בעברית אינו מסתכם מבעיית תרגום התפריטים שהיא באמת לא משמעותית אלא מכך שהכתב אינו נצמד לימין ושילוב מלל עם מספרים או אותיות באנגלית פשוט קטסטרופלי. התיקון של בעיה כזו כבר נעשה ברוב רובן של המתחרים ואני כמי שמנוי על evernote שנים ממש מאוכזב!

מאיר
Guest

בדיוק מה שאמר ג’קי!
תפריטים בעברית לא מעניינים בכלל – עריכה של הטקסט בעברית לאחר או תוך כדי הכתיבה היא סיוט נוראי ואם רק היה שירות אחר בו הייתי יכול לכתוב ולשמור בענן בשפה שלי הייתי עובר מיד.
אשמח מאוד לשמוע אם יש שירות שכזה אם למישהו יש המלצה!
תודה :)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: