גיק-על-אחד: קלינט נלסון, ממארגני Startup Weekend העולמי

קלינט נלסון, אחד ממייסדי סטארטאפ וויקנד העולמי הסביר לנו כיצד הגיע הרעיון עבור המיזם, מדוע האירוע פופולארי כל כך, מה בדיוק ניתן להפיק ממנו ומדוע כדאי לכם להגיע לאחד האירועים במידה ואתם מתכננים להקים חברה משלכם

תמונה: קלינט נלסון

במסגרת אירוע סטארטאפ וויקנד שנערך בשבוע שעבר בחיפה, הגיע לאירוע גם קלינט נלסון (Clint Nelsen), אחד ממארגני ומקימי ארגון סטארטאפ וויקנד העולמי. קלינט משמש כיום כמנטור לתוכניות האצה לסטארטאפים ולמעשה מודה כי הוא אובססיבי בנוגע לחברות חדשות ומעניינות. הוא בעל תואר בכלכלה מאוניברסיטת ווינסקונסן בארצות הברית ואחד המארגנים של מלחמת העגבניות ברחבי ארצות הברית.

לפני פעילותו בסטארטאפ וויקנד עבד נלסון כאנליסט בחברת Private Valuations Inc. כיום, מלבד העיסוק בסטארטאפים הוא נהנה מרכיבה על אופניים בהרים, סנובורדינג, קמפינג וצילום. תפסנו אותו לשיחה בנוגע לארגון שהקים, כיצד הוא תורם לסטארטאפיסטים מכל רחבי העולם ומדוע כדאי לכם להשתתף באירוע במידה ואתם מעוניינים לפתוח חברה משלכם.

מה זה למעשה Startup Weekend?

סטארטאפ וויקנד הוא פלטפורמה חינוכית שמטרתה לאמן וללמד יזמים כיצד להקים ולהשיק חברה ב-54 שעות. המטרה העיקרית במהלך סוף השבוע של האירוע היא להכיר בין יזמים, לאחד אותם יחדיו תחת קורת גג אחת, להציע רעיונות, ליצור קבוצה, לאסוף את ההצעות הטובות ביותר ולהתחיל לעבוד עליהם.

מדובר למעשה בקבוצה של זרים שעובדים יחדיו על פרוייקט חדש. רבים מהפרוייקטים מספיק רווחים כדי לקיים את עצמם, ורבים מהמשתתפים מוצאים שותפים איתם הם יכולים לעבוד למשך תקופה ארוכה, הרבה לאחר שהאירוע יסתיים – מדובר במשאבים שקשה למצוא מחוץ למסגרת שכזאת, כך שאנו מנסים לגשר על כך על ידי הבאת יותר משתתפים שזוכים להכיר יזמים נוספים שמעוניינים לעבוד על רעיון, יש להם תשוקה אודות הקמת סטארטאפ ופשוט צריכים את המסגרת הנכונה שתוביל אותם לשם.

כיצד הגיע הרעיון עבור הארגון?

ב-2007 אנדרו הייד (Andrew Hyde) קיים את המפגש הראשון בבולדר, קולורדו. כשנה לאחר מכן מארק נגר (Marc Nager) ואני קנינו את החברה שהייתה מיועדת באותו הזמן ליצירת רווח והפכנו אותה לארגון ללא מטרות רווח המיועד עבור הקהל הרחב. מדובר במהלך לא כל כך הגיוני – קניית חברה מרוויחה עבור סכום כסף מסויים והפיכתה לנחלת הכלל, אך רצינו להפוך את התוכנית לנגישה לכל מי שמעוניין בכך מכיוון שביכולתה לשנות את חייהם של יזמים צעירים, כמו גם את שלנו.

מדובר בקונספט פשוט, נטילת 100 בעלי רעיונות, לשים את כולם בחדר אחד ולגרום להם להוציא את המיטב היצירתי שבהם – כך שיוכלו להציע כל רעיון העולה על רוחם, להציג אותו לאחרים ולראות אם באפשרותם להפוך את החלום למציאות. המשתתפים בכנסים צריכים לשים את מבטחם אצל זרים, ללמוד לסמוך עליהם במהירות, לבצע תהליכים ופעילויות במינימום זמן שניתן ולמעשה להגשים את הרעיון במקום סתם לשבת ולדבר עליו. לקחנו את כל האלמנטים הללו ושמנו אותם ביחד – ואנשים מכל רחבי העולם חשבו שמדובר ברעיון דיי מגניב. סטארטאפ וויקנד הוא כעת ארגון גלובלי וב-2012 הארגון יחגוג למעלה מ-500 אירועים שונים ב-67 מדינות שונות שנערכו בחסותו.

עם כמות כה גדולה של מדינות בהן מתקיים האירוע, סביר להניח שנתקלם בלא מעט דברים מוזרים. מה היה הדבר הכי יוצא דופן או בעל השראה שיצא לך להתקל בו?

קודם כל, אין ספק שישראל שונה בכך שהאירוע אינו מתקיים בשישי עד ראשון, אלא רביעי עד שישי. מעבר לכך, הייתי בהרבה מאוד אירועים בהרבה מאוד מדינות שהצליחו להשאיר עליי חותם, בין היתר נכחתי באירוע שהתקיים בקהיר זמן קצר לאחר המהפכה והאווירה הייתה דרמטית למדיי, אך המשתתפים התלהבו להשתתף במשהו שמרגש ומעניין אותם, כך שזה היה תהליך שהיה מרגש גם עבורי.

מדובר בשאלה ששואלים אותי בכל מדינה בה אני נמצא והתשובה המדהימה שאני ממשיך לתת היא שבסך הכל העולם הוא שטוח, במיוחד כשזה מגיע ל-Web. זרימת המידע היא כל כך מהירה, שכולנו משתמשים באותם בכלים שמתחילים ומסתיימים בדיוק באותה נקודה מסביב לעולם. כולנו משתמשים באותם המכשירים – אייפון, לפטופ וכדומה ונדמה כי אותן שאלות טכנולוגיות מעסיקות את כולם, לא משנה באיזה מדינה מדובר. במסגרת האירוע, ניתן לראות כי ערים רבות מציגות את אותן בעיות – מה שנותן לגיטימציה הרבה יותר גדולה לפיתוח מוצר מסויים, שכן יהיה נחוץ לא רק בסביבה המקומית שלנו, אלא בכל העולם גם כן.

האם יש שינוי באופן החשיבה של מדינות מתפתחות? האם לדעתך הן יותר מונעת מיצר ההשרדות מאשר מיצר הטכנולוגיה?

מקור: Newsgeek

ישנם מספר פערים בארץ מתפתחות, במצרים לדוגמה תשלומים מהווים בעיה גדולה עבור המשתמשים. לעיתים עליהם לגשת לחנות ולרכוש כרטיס עם סכום מוטען מראש על מנת שיוכלו לבצע רכישות דרך האינטרנט – כך שמדובר בתהליך הרבה יותר מסורבל מאשר שימוש ב-PayPal לדוגמה.

אם יש לך מוצר אך המשתמשים אינם יכולים לשלם עבורו, מדובר בפער רציני עבור המפתחים ובעיה גדולה גם כן. אך מהצד השני, מדובר בהזדמנות מאוד משמעותית עבור יזמים שבונים מוצרים עבור איזורים אלה, כי הם יכולים ליצור מוצר מנצח שישתלט על השוק.

מהי דעתך על סטארטאפים מקומיים לעומת סטארטאפים עולמיים? אם העולם שטוח, האם עליי לנסות לפתוח את הבעיות המקומיות שלי קודם, או שאולי עליי לפנות לשוק הרחב עם הרעיון שלי על מנת להפוך אותו ליותר משתלם?

לדעתי, עלייך להתחיל בקטן, במקומי – אך עם תוכניות עתידיות להפוך לגלובלי. אם אינך יכול לפתוח בעיה אמיתית ברמה המקומית, כנראה שלא תוכל לפתור בעיה גלובלית הנוגעת להרבה יותר משתמשים. גרופון לדוגמה התחילה בעיר אחת קטנה ולאט לאט הרחיבו את תוכניות החברה והתחילו להתפרש לערים נוספות. פייסבוק התחילה בהארווד ואישרה רק לסטודנטים בעלי כתובת אימייל מתאימה להרשם לשירות, בעוד שכיום מדובר על הרשת החברתית הנפוצה ביותר בעולם. כך שעדיף להתחיל בקטן ולגדול עם הזמן.

עם זאת, הרבה מאוד חברות שהתחילו בקטן הגדילו את עצמן מהר מידי – לא השיגו משתמשים בדרך, לא התמקדו בבעיה האמיתית אותה רצו לפתור ולא הקדישו זמן למשתמשים – רק הכריזו בקול רם ש”אנחנו הולכים להיות גוגל” ולאחר מכן ציינו כי “אנחנו לא יודעים כיצד לעשות זאת”. צריך להתחיל בקטן, לתת לטבע לעשות את שלו ולקחת צעדים קטנים בדרך על מנת לא להתרסק ולאבד את כל מה שעבדתם עליו.

אם אני הייתי מקים את גרופון כיום, הצעדים בהם הייתי נוקט הם קודם כל הקמת אתר דרכו אוכל לפרסם את העסקות הרלוונטיות, לאחר מכן מתחיל לדבר עם סוחרים המעוניינים להופיע באתר, מפיץ את האתר לקונים שייתכן ויתעניינו במה שיש לסוחרים להציע, לעשות אופטימיזציה לכל התהליך ורק אז להתחיל להתפרש לערים נוספות.

ישנן כמה חברות שהתחילו כחלק מסטארטאפ וויקנד וגדלו להיות חברות בזכות עצמן ואף גייסו סכומים נאים בתהליך. מה היו הרעיונות הטובים ביותר שיצא לך להתקל בהם במסגרת האירועים השונים?

Zaarly היא החברה המצליחה ביותר שהייתה עד היום בסטארטאפ וויקנד, מבחינת גיוס כספים. החברה סגרה את סבב הגיוס האחרון שלה עם 14 מיליון דולרים כשהשווי המלא שלה הוא בין 16 ל-18 מיליון דולר. אבל ישנן הרבה מאוד חברות שראינו במהלך הדרך שהצליחו לתפוס את תשומת ליבנו, ביניהן Memolane, שהציגה לפני כשנתיים Timeline חברתי, בצורה דומה למה שפייסבוק עשתה בעבר והצליחה לגייס 2 מיליון דולרים תוך שמונה ימים בלבד. כמו גם TwitPay – מערכת תשלומים המבוססת על גבי טוויטר ומיועד לגיוס כספים חברתי, LaunchRock ואפילו FoodSpotting שהתחילה את דרכה במסגרת האירוע שערכנו בסן פרנסיסקו.

מהם שלושת הטיפים עליהם היית ממליץ ליזם שמעוניין להקים חברת סטארטאפ?

צוות, התמקדות והשגת קהל יעד. הצוות הוא הדבר החשוב ביותר, עלייך למצוא קבוצה שתעזור לדרבן אותך ולדחוף אותך קדימה גם במהלך השעות הארוכות, כמו גם תדאג להפוך את הפרוייקט לדבר הכיפי ביותר עבורך. לאחר מכן עלייך להתמקד בייצור המוצר המינימלי ביותר שיכול לעזור לכם להעביר את הדבר הנכון- MVP. בסופו של דבר, יהיה עלייך להשיג כמה שיותר משתמשים ולהתחיל לראות רווחים, כמה שיותר מוקדם – כך או שתוכל לגייס כספים הרבה יותר מהר, או שתוכל להתקיים לאורך זמן מההכנסות שיגיעו בעקבות כך.

כמובן שהטיפ החשוב מכולם הוא להגיע לסטארטאפ וויקנד, מדובר בחוויה מהנה במסגרתה תוכלו לשמוע את חוות דעתם של יזמים אחרים, לקחת חלק בבעיות קיימות של קבוצות נוספות ולפגוש אנשים מעניינים שאולי תוכלו להעזר בהם בעתיד. מדובר על סוג משתמשים שקשה מאוד לפגוש בכל מסגרת אחרת, כך שאין ספק שמדובר גם במקום האולטימטיבי למציאת עובדים חדשים או שותפויות מעניינות.

וידאו: ראיון עם קלינט נלסון

הקבוצה שזכתה בסטארטאפ וויקנד האחרון שנערך בחיפה אחראית לפיתוח: Locification שמציעה פתרון המחבר בין משתמשי אפליקציות על בסיס מיקום. Locification נבחרה כמועמדת בתחרות הבינלאומית ומייצגת את ישראל. על מנת לעזור לה לזכות, תוכלו להצביע לה בקישור הזה.

מערכת גיקטיים

גיקטיים, שהוקם בגלגולו הקודם כניוזגיק במרץ 2009, פונה לאנשי טכנולוגיה ואינטרנט בארץ הרוצים לקבל חדשות, עדכונים וכתבות בתחומים אלה בעברית. בנוסף לסיקור טכנולוגי לקח על עצמו גיקטיים לקדם את תעשיית ההיי טק בארץ.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: