גיק-על-אחד: ברוך לבנון, מנכ”ל AirMeUp

לפני קצת יותר משנה הגיע עמית גרוס לברוך לבנון כדי לדבר איתו על רעיון למערכת בקרת הורים מבוססת סלולר. אחרי שנה של פיתוח, נולדה אפליקציית AirMeUp אשר בכלל מאפשרת לשלוח הודעות SMS באמצעות תקשורת Data. ברוך לבנון מסביר איך הגיעו מפה לשם, מה ההבדל בין שוק הסלולר בארץ לזה שבשאר העולם ומסביר מדוע עדיין יש מקום לפלטפורמות ביניים בין המפעיל למפתח.

לפני קצת יותר משנה, הגיע עמית גרוס לברוך לבנון, יזם ומשקיע מוכר בתחום ההיי-טק הישראלי וניסה למכור לו רעיון למערכת בקרת הורים עבור מכשירים ניידים. כשנה לאחר מכן, הסטארט אפ הישראלי AirMeUp השיק אפליקציה סלולרית חדשה המאפשרת למשתמשיה לשלוח הודעות אס.אמ.אס בחינם על-גבי תקשורת DATA. מה הקשר אתם שואלים? הקשר נעוץ בפלטפורמה שמאחורי האפליקציה שפיתחה AirMeUp, המפותחת גם היא על-ידי AirMeUp ומנסה להכתיב מחדש התנהגות של צרכנים ולהוכיח לשוק שאפשר לתת את כל השירותים שהצרכן הסופי צריך, זול יותר וטוב יותר.

תפסנו השבוע לשיחה את ברוך לבנון, מנכ”ל החברה והמשקיע הראשון בה והוא סיפר לנו קצת על הרעיון שמאחורי AirMeUp, על שוק הסלולר וה-Data הקשה, התנהגות שוק הצרכנים ועתיד התוכן בעולם המובייל.

שאלה: מאיפה התחלת ואיך הגעת להתעסק בתחום הסטארטאפים?

אני פריק של טכנולוגיה אבל תמיד בוחן אותה במשקפיים של הלקוח הפוטנציאלי או המשתמש הסופי והפרקטיות העסקית, זה בלט כבר בשנים הראשונות של עבודתי כמהנדס. מהר מאוד יחסית מצאתי את עצמי מקים חברה, בתחילה כשכיר ואח”כ כיזם עצמאי החל משנת 1988. הזדמן לי לעשות יש מאיין מספר פעמים עם שותפים מאוד מוכשרים בתחומים מאוד מגוונים (תעופה, מוצרים רפואיים ובריאות, טלפוניה, תקשורת נתונים אלחוטית, בטריות, RFID, זיהוי ביומטרי, אבטחה), להביא רעיונות טכנולוגיים לידי מימוש מסחרי בינ”ל. כולל חברות בנות וקווי ייצור במזרח באירופה ובארה”ב.

אלקטרוניקה- חומרה ותוכנה, היו המגרש הטכנולוגי של כמעט כל הארגונים שייסדתי. נחשפתי לתחום האינטרנט והמובייל דרך כמה חברות בהן הייתי מעורב כיזם ומנהל ולפני כחמש שנים לקחתי החלטה אסטרטגית להתמקד בתחום המובייל ולנסות לזהות צרכים שישמרו לאורך פרק זמן של לפחות 5 שנים. היה קל יחסית לזהות שהתוכן הולך להוביל וגם ברור היה שתחום המשחקים במובייל יוביל ויגדל ולכן השקעתי לא מעט בלימוד ובדיקה של כמה מיזמים בתחום עד שמצאתי את חבורת היזמים של מומיניס.

הבאה בתור, AirMeUp, גם היא אמורה לתת מענה לבעיה/הזדמנות שתהייה קיימת לאורך שנים.

שאלה: מאיפה הגיע הרעיון המקורי של AIRMEUP ואיך הוא התפתח למה שהוא היום?

התהליך די סטנדרטי, וחוזר על עצמו מזה שנים רבות. פונים אלי הרבה יזמים טכנולוגיים, כך גם נחשפתי ביום בהיר אחד לתוכנית עסקית בתחום בקרת הורים על ילדים באמצעות הנייד, תחום עם ביקוש גבוה במדינות המערב אך עם חסמים קשים וסיכון גבוה. התרשמתי מהאנשים שמאחורי הרעיון והחלטתי להתעמק קצת בצד הטכנולוגי. תוך כדי התהליך הבנו שיש כאן משהו הרבה יותר גנרי ורחב ויותר אטרקטיבי. צרפנו אלינו עוד מספר אנשים חכמים בתחום ומזה שנתיים אנו שוקדים על הפיתוח כולל הגשת פטנטים והתאמת המערכת לשוק ולמודל העסקי.

שאלה: איזה תוכניות עתידיות יש לכם לגבי הפלטפורמה של AirMeUp?

AirMeUp היא פלטפורמה שתאפשר למפתחי אפליקציות וספקי תוכן ושירותים גישה ישירה ושליטה עצמאית בתקשורת עם הלקוחות שלהם-  מחזיקי ניידים חכמים מכל הסוגים בכל העולם. אם אנסה לתמצת את היתרונות הבולטים של הפתרון של AirMeUp  על פני מגוון שלם של פתרונות דומים, ניתן לסכם זאת בשני דברים:

ראשית השקיפות המוחלטת למשתמש, ממשק המשתמש הוא הממשק המקורי של המכשיר, ממשק המוכר למשתמש עוד מהיום הראשון שרכש בעבר נייד רגיל לשיחות ולמשלוח סמסים כולל השימוש בספר הכתובות.

היתרון השני הוא היכולת של AirMeUp לבקר ולהפעיל אפליקציות המותקנות במכשיר ואלמנטים של חומרה המובנים בו כולל מגוון הסנסורים, שילך ויגדל עם השנים (מצלמה , GPS, מיקרופון, אקסלרומטר או מד דופק). אותם מפתחים, ספקי תוכן ושירותים שישתמשו  בפלטפורמה של AirMeUp יעשו שימוש בלתי מוגבל כמעט ביכולת זו, כמובן בהסכמת הלקוח וייצרו אפליקציות מדהימות מבלי להגדיל את עומס התפעול שלו.

מאחר וחובת ההוכחה עלינו, אנחנו נערכים לשלב ראשון של חדירה ובניית המודעות בקהל משתמשי הקצה ובקהל הספקים. אנחנו מתכננים להשיק מספר אפליקציות המבוססות על AirMeUp. האפליקציה של סמס אותה השקנו לא מזמן בארץ, היא רק סנונית ראשונה וגם בה נבצע שדרוגים מדליקים. חלק מהיישומים השונים יתנו ערך גם באופן עצמאי ללא קשר לחברים אחרים ברשת AirMeUp. במקביל נמצא את השותפים האסטרטגיים כדי להשתמש במאגר הלקוחות הקיים שלהם, לתת ללקוחות שלהם ערך מוסף סינרגטי למוצרים של השותפים שלנו, עליהם אני מעדיף שלא להרחיב בשלב הזה. רק אוסיף שחלקם שחקנים מובילים בתחום האינטרנט וחלקם שחקנים גדולים בכלל שמחפשים דריסת רגל בתחום המתפתח של Mobile Marketing.

מבחינת מודל הרווח, אנו מתכננים להפיץ את האפליקציות שלנו במודל פרימיום ועם השותפים שיעשו שימוש בפלטפורמה נבנה מודל של הסכמי זכויות שימוש ותמיכה ושותפות במכירות במודלים שונים.

שאלה: בעידן שבו התוכן הוא המלך, האם יש מקום לעוד פלטפורמת ביניים ש”חותכת עמלות” בין המפעיל והמפתח?

בדיוק מהסיבה שהתוכן הוא המלך יש מקום ליצור שרשרת מזון שונה מזו שהכרנו עד היום. פלטפורמות כאלה יצליחו אם יספקו צרכים שהמפעילים לא מספקים או שהם יעשו זאת ביעילות רבה יותר מנקודת המבט של המשתמשים בפלטפורמה. התועלת שתספק הפלטפורמה של AirMeUp צריכה לבא לידי ביטוי בשני מישורי:

  1. צד המשתמש. פשטות ואפקטיביות בהפעלה באופן הידידותי ביותר תוך הוזלת עלויות, לאפשר לבעל הטלפון החכם, כשמו כן הוא, להפיק את המיירב ולתפקד ברמה היום יומית ביעילות ואפקטיביות גבוהה יותר בזכות היכולות של המכשיר ובזכות המוצרים ושירותים שהוא תומך בהם.
  2. צד המשווק, AirMeUp צריכה לשמש כלי ניהולי ושיווקי יעיל לספקי מוצרים/תוכן ושירותים- שוק ה B2C. לאפשר לתופעת השיתוף לבא לידי ביטוי באופן הרלוונטי ביותר לכל ארגון וארגון על חבריו, עובדיו ולקוחותיו באופן ישיר ועצמאי. במילים אחרות כל קבוצת אנשים תוכל לנהל את ה MVNO של עצמה.

שאלה: בתור מישהו שנמצא שנים בעולם ה-Consumer, כיצד אתה מתמודד עם נושא השיווק וההגעה ללקוחות הסופיים?

אומנם רשת האינטרנט והמובייל החכם עוררו מהפכה בתחום השיווק וטרם הבנו לגמרי את ה- DNA החדש שהם יוצרים, אך העקרונות הבסיסיים של השיווק בעולם הצרכנות ההמונית נשארו, רק הפלטפורמות השתנו. עדיין מיידע על הלקוח ותקשורת עם הלקוח, הם השולטים בשרשרת המזון. וכמובן שהגודל כן קובע.

על מוצר חדש הרוצה לחדור לשוק להתנהג בצניעות המתאימה ולמצוא לו את השותפים האסטרטגיים המתאימים, תוך לקיחת סיכונים/וויתורים מסחריים מסוימים. חשוב לזכור שעל בסיס של מוצר אחד אי אפשר לבנות מותג לאורך שנים ולכן הרבה מוצרי צריכה מדליקים חוו הצלחה קצרת טווח. אני קורא לזה “One container business” במוקדם או במאוחר חברות מובילות המשווקות סל של מוצרים בתחום יגיעו עם תחליפים מתחרים, ופטנטים לא בונים חברה.

שאלה: האם אתה רואה איזשהו הבדל משמעותי בין שוק הסלולר הישראלי לשאר השווקים בעולם?

למרות שאני מתעמק ולומד את השוק בעשר השנים האחרונות אני לא יכול להעיד על עצמי כמומחה בתחום. אף על פי כן, נראה לי שבצד של המשתמש אנחנו בין המובילים בעולם וזה משליך על כמות ומגוון היוזמות של פיתוחים בתחום. המפעילים הסלולריים גם הם יצרו פלטפורמות שיווקיות מקוריות ומשוכללות יחסית למדינות אחרות. התחום שבו ישראל כפי הנראה עדיין מפגרת אחרי שאר העולם הוא התחום הרגולטורי הן בחקיקה ולא פחות באכיפה. הממשלה מודעת למחלה וכמו שאומרים, זה כבר חצי מהפיתרון. נראה שהשינוי יתחולל בשנים הקרובות.

שאלה: איזה טיפ אחד היית מציע ליזם בתחילת דרכו בעולם המובייל?

שוטה מי שמנסה לנבא מה ילד יום בתחום המובייל, האינטרנט והמובייל וה TV עוברים מהפכה גם טכנולוגית וגם מיבנית. למרות ומשום כך זהו תחום שיש בו פוטנציאל כמעט אין סופי לחדשנות והזדמנויות עסקיות.

אני אתייחס ליזם שרוצה להקים חברה שתתחרה בשוק העולמי. לגבי יוזמה של אפליקציה למובייל לדעתי נכונים הדברים שאמרתי לגבי מוצרי צריכה. לא בונים חברה על אפליקציה בודדת. על החדשנות הטכנולוגית של חברת סטרטאפ או חדשנות במודל עסקי/שיווקי להיות מספיק וורסטילית, להיות מסוגלת לתת פתרון בכמה צורות או לכמה שווקים שכל אחד מהם גדול מספיק. למרות הצורך של סטרטאפ להתמקדות, תנאי השוק מחייבים גמישות מדהימה מצד היזם מול התהפוכות בשוק ולשנות את הפוקוס בהתאם. אם יש לרעיון את הוורסטיליות המתאימה היזם או הצוות המוצלח ימצא את ההזדמנות העסקית הנאותה.

בשורה התחתונה: החדשות הרעות שההימור בתחום גדול מתמיד, כמעט בלתי אפשרי לחזות את תגובת השוק לרעיון חדשני על אחת כמה וכמה לרעיון טכנולוגי שמחייב פיתוח ממושך. החדשות הטובות הן שבתחום זה, כדי להגיע לשלב הדמו ואפילו בדיקת שוק ראשונית לא נדרשת השקעה גדולה של כסף וזמן. כמו כן, בימים אלה אנו חיים בשוק של מוכרים, קריא התחרות בשוק מחייבת את השחקנים הגדולים לרכוש את המיזמים גם בשלבים מוקדמים יחסית כדי הגיע לשוק לפני או קרוב ככל האפשר למתחרים.

Avatar

יניב פלדמן

לשעבר העורך הראשי של גיקטיים ומייסד שותף של האתר. יזם, טכנולוג, כלכלן בהשכלה והיסטוריון חובב. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

1 תגובה על "גיק-על-אחד: ברוך לבנון, מנכ”ל AirMeUp"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אודי רייטר
Guest

עוד כתבה בסגנון ומהסוג שאני אוהב.
תודה יניב

wpDiscuz

תגיות לכתבה: