מילארדי דולרים בשנה: מה הופך משחק מובייל להצלחה?

בתעשיית המשחקים צומח מקצוע מבוקש – כלכלן משחק. הוא זה שמחליט כמה נקודות תקבלו במעבר שלב, כמה תעלה לכם חרב חדשה ומתי תוכלו לקבל אותה בחינם. מי צריך כלכלן משחק, על אילו כללים צריך לשמור ואיך מתגברים על הונאות?

קרדיט צלם\תמונה: Olivia Harris / Stringer, Getty Images Israel

מאת אייל דרור

כולנו אוהבים משחקים, ורובנו עושים זאת בסלולר. משחקים בסלולר נתפשים כדרך נוחה ולא מחייבת להעביר את הזמן, אבל מאחורי הקלעים מדובר בתעשייה שגלגלה ב-2016 כ-100 מיליארד דולר, והמשחקים המובילים יכולים להכניס אפילו יותר מ-2 מיליון דולר ביום.

משחק מורכב מכמה רבדים שכולם חייבים להיות מסונכרנים על מנת להוציא תוצאה ראויה, ורווחית כמובן:

1. רעיון: מה השחקן\שחקנים צריכים לעשות כדי להתקדם במשחק. זה רק נראה כמו שלב פשוט. למשל, הרעיון של קנדי קראש ברור ולא המציא משהו חדש, אך המימוש שלו הוא זה שגרם למשחק להיות להיט.

2. גרפיקה\אנימציה: אם רוצים שמשחק יצליח הוא כבר לא יכול להיראות פשוט, ולכן שימוש במנועים גרפיים כבר תופס מקום מרכזי בענף.

3. כלכלת משחק: כל המספרים במשחק מרכיבים את הכלכלה שלו – כמה מטבעות יקבל שחקן שנכנס כל יום, כמה עולה החרב הנדירה, מה הסיכוי שהרולטה תיפול על אפס ועוד.

4. מאסה של יוזרים: כי אי אפשר בלעדיהם.

מה היא כלכלת משחק?

בדיוק כמו חברות אינטרנט והייטק, סטודיו למשחקים כיום הוא עסק לכל דבר, עם מבנה ותהליכים ידועים. בשוק יש לא מעט משחקים עם רעיון טוב וגרפיקה מצוינת, אבל הכלכלה לא הייתה מספיק “סגורה”. למה? כי זה שלב יחסית מסובך שדורש תחזוקה, תהליכי ניסוי וטעייה ושכלול לאורך זמן. לכן אחד המקצועות המבוקשים ביותר בתעשייה הזו הוא כלכלן משחק, שנקרא גם מנהל כלכלת משחק או מעצב כלכלת משחק

החלק של כלכלת משחק נחלק לשני חלקים: מקורות ושימושים. מקורות הם כל המשאבים שניתנים לשחקן (בונוס יומי, רכישה, ניצחון בקרב); ושימושים הם כל הדרכים שבהן משתמשים יכולים לכלות מקורות שנצברו להם (שימוש בזהב ועץ לבנות בית חדש, שימוש בשיקוי לרפא את הגיבור שלך).

הכלל הראשון למשחק מצליח הוא איזון: אם המקורות עוברים את השימושים לאורך זמן, תהיה אינפלציה בכלכלת המשחק ויוזרים ישתעממו במקרה הטוב (כי יהיה להם קל מדי לצבור רכוש) או לא יקנו במקרה הרע (כי למה לקנות אם כל כך קל להשיג בחינם?); אם השימושים גדולים מהמקורות לאורך זמן, השחקנים ירגישו שמנסים “לחלוב” אותם ויפסיקו לשחק.

הכלל השני הוא מחסור: ללא מחסור במקורות בחינם (בניגוד לאיזון שכולל מקורות בתשלום) לשחקנים לא יהיה תמריץ לשלם. פה צריך לשים לב לשמור על מידתיות, כי רוב היוזרים (כ-98%) לא ישלמו לכם אבל חשוב לשמר גם אותם.

אז מאיפה מתחילים?

פותחים גיליון אקסל, google sheets או מה שמסתדר לכם, ומכניסים את המידע הבסיסי הבא:

● כמה שווה כל משאב. בדולר, בשקל או בכל מטבע שבו רוב היוזרים שלכם משתמשים. צרו את טבלת המחירים הבסיסית: מה יקבל שחקן תמורת קנייה ב-1 דולר, ב-10 דולר וב-100 דולר.

● כמות המקורות שכל יוזר יכול לקבל ביום אחד. פה צריך גם להגדיר אם מדובר בטווח או במשהו קבוע, אם כמות המקורות יכולה לעלות או לרדת עם ההתקדמות בדרגות ועוד.

● צרו טבלה לניסיון: כמה נקודות צריך כדי לעלות בדרגה. האם מדובר במספר קבוע בכל השלבים, או שככל שעולים ברמה כך צריך לצבור יותר נקודות כדי להתקדם?

אחרי השלמת השלב הזה תוכלו לקבל מושג בסיסי של כלכלת המשחק. עכשיו נסו לעמת אותו עם המציאות: האם ההתקדמות קלה מדי או קשה מדי? האם רכישות ב-100 דולר הופכות את המשחק לפשוט או שעדיין נשאר אתגר? וכמובן לערוך תיקונים לפי המסקנות.

כשכל המידע הזה נמצא אצלכם, אחרי ההשקה כלכלן המשחק ינפיק סט דוחות בסיסיים, שיכלול:

● סך מקורות מול שימושים ברמה יומית, שבועית וחודשית, על מנת לוודא שאתם מאוזנים.

● פיזור המקורות בקרב האוכלוסייה, כדי לזהות “זליגה” לאוכלוסייה מסוימת.

● תדירות השימוש במקורות, כדי לוודא שאין מקורות שיוזרים מקבלים ולא משתמשים בהם.

● דו”ח נוסף שיופק לפי הז’אנר של המשחק יכלול “ימים במלאי” של מקורות או שימושים רווחיים במיוחד.

איתור הונאות

למשחק מצליח יש צד אפל. ככל שהביקוש למשחק גובר, כך עולים הסיכויים שמישהו ינסה לרמות בו, בין אם זה בגלל עצלנות ובין שמדובר בהונאה פלילית ורצון להרוויח כסף. כדי לדעת אם מישהו מרמה במשחק שלכם, חפשו את שם המשחק בתוספת “מטבעות חינם” (החליפו את המילה “מטבעות” במקור העיקרי שלכם, למשל תורות). מצאתם תוצאות? מזל טוב, הצטרפתם למועדון.

ישנן דרכים נוספות לאתר רמאות אבל זו הדרך הבטוחה ביותר. האתרים שמצאתם בחיפוש מבצעים הונאה עליכם (אם הם באמת מצאו דרך לקבל מקורות חינם), או על השחקנים שלכם (על ידי הבטחה של משהו שאין להם כוונה לקיים).

איך מאתרים אותם? זה כבר תלוי בסוג המשחק, בקוד שלכם ובעוד הרבה פרמטרים, אבל דרך אחת גורפת היא לנסות לאתר תנודות גדולות של מקורות בחשבונות של משתמשים, אף אחד לא יטרח לרמות “בקטן”. איתור הונאות הוא הכרח והטיפול בהן חייב להיות דיסקרטי, מהיר ואבסולוטי, שכן אם מישהו שהונה אתכם בעבר יכול פשוט לעשות את זה שוב, אתם תמצאו את עצמכם רודפים אחריו ואחרי שכמותו לעוד הרבה זמן.

בסופו של דבר המטרה של כלכלת משחק היא לשמור שהמשחק יהיה מהנה, כלומר קשה במידה הנכונה כדי לאתגר אבל לא בלתי אפשרי. חשוב לזכור זאת כי הנטייה הטבעית היא לערוך את הכלכלה בצורה שתכניס כמה שיותר כסף לחברה, אך עריכה כזאת תרחיק את היוזרים. נסו לערוך משחק בצורה שבה אתם הייתם נהנים לשחק בו והשחקנים יתגמלו אתכם.

הכותב הינו מנכ”ל אייל דרור ייעוץ בע”מ ויועץ לחברות משחקים, קומרס ואון ליין

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה on "מילארדי דולרים בשנה: מה הופך משחק מובייל להצלחה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אנונימי
Guest

אחלה כתבה
מעניית ועניינית.
תודה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: