אחרי SimCity ו-FarmVille הגיעה העת לנהל חברה

במשחקי מחשב, אנחנו בדר”כ חובשים את כובע הגיבור שבא להציל את הנסיכה (או את העולם), אלא שבשתי הדוגמאות כאן, אנחנו חובשים את כובע המנכ”ל ויוצאים למסע שבעקבותיו

תמונה: צילומסך

עד לא מזמן עבדתי בחברת מיקרון המייצרת זכרונות מסוגים שונים. לפני כן עבדתי באינטל המייצרת מעבדים. האתגרים של מפעל ייצור גלובלי הם רבים. שרשרת האספקה שלו היא דבר מורכב ביותר כאשר נדרשים כ- 3 חודשים בממוצע רק על מנת לייצר שבב זכרון אחד או מעבד אחד. המורכבות הרבה שקיימת במפעלי סיליקון מתקדמים שכאלה היא אתגר בפני עצמו וכך הנהלות ועובדים במפעלים האלה עומלים ימים ולילות מסביב לשעון כדי לוודא שהמכונות עובדות כל הזמן וברמת דיוק גבוהה מאוד.

להפוך עבודה למשחק

המחקר שלי היום מתעסק בתחום הגיימיפיקציה (Gamification) שמתמקד בהטמעה של עקרונות משחקיים לתוך עולם היום-יום שלנו מתוך כוונה שבעזרת הכיף שבמשחק, נוכל להגיע לתוצאות עסקיות גבוהות יותר. הכוונה היא לא להפסיק לעבוד ולהתחיל לשחק, אבל הטענה העיקרית היא שאפשר להפוך כל עבודה וכל מטלה, למשהו מהנה יותר. שתי הדוגמאות שאני מצרף פה הן לא gamification במובן שהן לא מתרחשות בסביבת העבודה הטבעית של המשתמש – אלא מול מסך מחשב. ובכל זאת, הן שייכות לתחום במובן הרחב יותר כיוון שמטרתן חינוכית, והדרכה כן מתרחשת מול מסכי מחשב. אז הדוגמאות שאביא כאן שייכות בדיוק לעולם הייצור עליו דיברתי קודם.

במשחקי מחשב, אנחנו בדר”כ חובשים את כובע הגיבור שבא להציל את הנסיכה (או את העולם). גם בשתי הדוגמאות כאן, אנחנו חובשים את כובע המנכ”ל או לפחות של מנהל המפעל או התכנון ויוצאים למסע שבעקבותיו, מי יודע, אולי תקבלו קידום בעולם האמיתי. את המשחקים אפשר כמובן לשחק סתם בשביל הכיף, אבל הם מיועדים בעיקר כדי להדגים וללמד עקרונות ניהול ולהדגים את המשמעות של אי עמידה ביעדים על שרשרת האספקה. בשני המשחקים, אפשר לשחק לבד או לגבש צוות שחקנים משותף, ואפשר למקד את השחקנים בתסריט מסויים.

ניהול באמצעות משחק

PlantVille המשחק שמקבל את שמו ממשחק הפייסבוק FarmVille דומה הרבה יותר למשחק Sims ומפותח ע”י חברת Siemens שמבינה משהו בניהול מפעלים. בתור מנהלת המפעל יש לך מספר מפעלים שסובלים מבעיות סטנדרטיות שקיימות בכל מפעל. ציוד מתיישן, הזמנות שצריך לעמוד בהן, צווארי בקבוק, תחזוקה שוטפת, תקלות לא צפויות, אירועי בטיחות, עובדים לא מרוצים (וגם מרוצים), עזיבת עובדים, גיוס עובדים – ותקציב שיש לנהל. כיאה למשחקים כיום, ישנם טבלאות דירוג, ניקוד, רשימת הישגים ועוד. משתמשים מנוסים יותר יכולים להקים צוותים ולחלק תפקידים אחד עם השני וכך לנהל את המפעלים בצורה טובה יותר.

הצצה ל-PlantVille

SCM Globe משחק שמזכיר במידה רבה משחקי מחשב קיימים וישנים כדוגמת Civilization ואחרים. מטרה פה היא לבנות מערך אספקה חוצה גבולות שבו אנחנו מסוגלים לשנע מוצרים בין המפעלים השונים שלנו, להתמודד עם הזמנות מלקוחות ועמידה בזמני האספקה, בעיות במפעלי הייצור השונים, תופעות טבע שונות, ועלויות משתנות. בשונה ממשחק ה- PlantVille כאן גם נכנס אלמנט התחרות מול חברות אחרות בין אם אלו מיוצגות ע”י המחשב או שחקנים אמיתיים אחרים.

מטרת מפתחי המשחק כאן היא כסף, ולאחר 3 ימים חינמיים, כל שימוש במשחק כבר עולה כסף (לפי דקות משחק). קהל היעד הוא אנשי מקצוע בתחום כך שההכשרה שלהם והיכולת לבצע איתם סימולציות שונות בסיטואציות דינמיות, שווה את העלות. המשחק מלווה בתסריטים (case studies) שמאפשרים בחינה של אלגוריתמים שונים.

הצצה ל-SCM Globe

את שתי הדוגמאות האלה (שהן לא חדשות לחלוטין) לא הכרתי כשעבדתי במפעל הייצור – וחבל. היה יכול להיות הרבה יותר מהנה ויעיל להעביר ימים של הדרכה במשחק מחשב.

מעוניינים לשמוע עוד על איך gamification יכול לעזור במקום העבודה שלכם, מוזמנים ליצור קשר.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג Technologeek.

 

דוד קודיש

דוד קודיש הוא מומחה מערכות מידע, IT, טכנולוגיה, ושימושי אינטרנט. נמצא בחזית הטכנולוגיה מעל ל- 15 שנה בתפקידי הנדסה וניהול בחברות הייטק.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: