מ”כוכב כחול” ועד משחקים מבוססי קול: תעשיית הגיימינג הישראלי חוגגת

השנה, בפעם ה-13, התקיים כנס GameIS של תעשיית פיתוח משחקי המחשב הישראלית. מלבד לחגוג לו בר-מצווה, הלכנו לכנס ללמוד ויצאנו עם כמה תובנות

תמונה: גיקטיים

הכנס השנתי ה-13 של עמותת GameIS, עמותת המשחקים הדיגיטליים בישראל, התקיים אתמול (ד’), לראשונה בתיאטרון חולון, וקפצנו כדי לראות על מה כל הרעש. היו תהיות כיצד המקום החדש ישפיע על הכנס, אך גם השנה קיבלנו מסלולי תוכן מגוונים לאורך כל היום ועם שלל מרצים מהארץ ומחו”ל. לאחר דברי הפתיחה ממנהלי עמותת GameIS שמנהלת את הכנס, אורחי הכנס קיבלו הרצאות קטנות. החל מהרצאה של גוגל, המסבירה כיצד גוגל מצידה מעודדת פיתוח ושיווק גיימינג באמצעות שלל הפלטפורמות שברשותה, ועד לסקירה קצרה של תחום השידורים החיים וענף ה-eSports.

לאחר מכן, ניתן היה לבחור בין מספר מושבי הרצאות מקבילים שעסקו בנושאים מגוונים כגון: עיצוב והפקת משחקים, שווקים וצמיחה, החלטות מבוססות נתונים, טרנדים חדשים ופלטפורמות פרסום. הכנס גם סיפק את ההזדמנות להסתובב בין הדוכנים השונים ולהתנסות במשחקים ובדמואים של חברות משחקים ישראליות ובוגרי תוכניות פיתוח המשחקים בארץ. מה שבאמת היה מעניין לראות, זה שצמחה כאן קהילת מפתחי משחקים מרשימה ביותר עם כמות עצומה של יצירתיות, תשוקה למקצוע וכשרון. יתרה מזאת, נדמה שחדשנות וקדמה לא עוצרים את קהילת המפתחים בארץ, כי היה ניתן למצוא שלל משחקי VR ומשחקים לקונסולות חדשות כמו הנינטנדו סוויטץ’. בגלל שקצרה היריעה מלתאר את כל התוכן המועבר במסגרת הכנס, בחרתי לשתף את מה שלמדתי בכנס בעזרת ההרצאות, ובעזרת מה שמסביב.

קהילת הגיימינג בארץ כיום היא הרבה פחות קטנה והרבה יותר מגוונת

משחקי מחשב ישראלים קיימים לא מהיום, ובוודאי לא מאתמול. עוד מימי “כוכב כחול” הקרבי, דרך “פיפוש” בעל ההומור הייחודי – נראה שמשחקי מחשב ישראלים תמיד היו שם, וחלקם היו גם לא רעים בכלל. עם זאת, לא יצא לנו לראות יותר מדי משחקים כאלו על המדפים בארץ, שלא נדבר על הצלחות בעולם. אך נראה שעם התפתחות הטכנולוגיה – עם כניסתן של קונסולות חדשות, כניסת הגיימינג אל המובייל ופיתוחם של גאדג’טים לבישים שונים – היצירתיות של מעצבי המשחקים הישראלים רק החלה לצמוח.

דוגמה לכך, הוא המשחק VictiMind של סטודיו Plan2 הישראלי, שאת יוצרו פגשנו באחד ממסדרונות הכנס ויצא לנו אף לשחק בדמו של 12 דקות של המשחק. מדובר במשחק אסטרטגיה המיועד לקונסולות VR, בו השחקן משחק את תודעתו של אדם משוגע, ועל השחקן מוטלת המשימה להתמודד עם צדדים שונים של השיגעון, לטפח משאבים שונים כדי לשמור על יציבות נפשית ולחבר בין שברי זיכרון שונים כדי לגלות את סיפורה האמיתי של הדמות ולהתמודד עם השיגעון. המשחק נראה כמשחק פנטזיה עם חשיבה רבה בפרטים השונים, מה גם שהעובדה שמדובר במשחק VR בו נמצאים במוחו של אדם משוגע – הופכת את חוויית המשחק להרבה יותר אינטנסיבית.

תמונה: גיקטיים

לאורחי הכנס שלא הסתפקו במספר המשחקים בהם ניתן לשחק במסדרונות הכנס, קיים מתחם שלם הקרוי “הצוללת”, המשמש כמתחם ארקייד של הכנס – אך מלא כולו במחשבים וקונסולות עם משחקים ישראלים של מפתחים ישראלים שבאו להציג את פרי עבודתם. שם יצא לנו להתנסות במשחקי מירוץ מכוניות שונים, ואף במשחק אחד לקונסולת ה-Switch של נינטנדו. בנוסף, היו לא מעט תרשימים וציורי קונספט של דמויות ממשחקים שונים ועבודות גמר של יוצרים שונים המפוזרים ברחבי הכנס.

משחקים מבוססי קול זה טרנד, וכשמדובר בפרסום משחקים – אפילו סנאפצ’אט יכולה לעזור

בכנס היו לא מעט הרצאות של מרצים מהארץ ומחו”ל (מצרפת ועד ארה”ב), וכולן היו מעניינות – מה שהפך את הבחירה לאיזו הרצאה ללכת למאתגרת. הגענו להרצאה של ליסה טקהאנה מגוגל. בהרצאתה, ליסה דיברה על 5 השלבים לפיה יש לפתח משחקים מבוססי קול. תחילה, יש להגדיר את המכניקה העיקרית של המשחק – כלומר הסיפור של המשחק וכיצד הוא יתנהל מבחינת פעולות. לאחר מכן, יש להגדיר את הבמה – כלומר, מול מי המשחק מתנהל ועם מי בעצם השחקן ידבר. שלישית, יש לכתוב את הדיאלוגים של המשחק וניהול כל תרחישי השיחה. השלב הרביעי הוא להוסיף את שכבת הסאונד של המשחק, והשלב האחרון נקרא “לשים עין על התמונה הגדולה” – כלומר, לחשוב איך לשמור על המעורבות של השחקנים ועל ההתלהבות שלהם לאורך המשחק. מעניין, אבל נצטרך לראות האם המפתחים יצליחו לקחת את הרעיון הקצת חדש הזה למקומות חדשים.

בהמשך היום, נכחתי גם בהרצאה של גרגורי גימארט, מנהל אסטרטגיית מוצר של חברת סנאפ (היוצרת של סנאפצ’אט) בצרפת, שסיפר כיצד סנאפצ’אט – אותה אפליקציה עם פילטרים של כלבים שמוציאים לשון – יכולה להתאים לפרסום גיימינג. סנאפצ’אט מאפשרת פרסום עדשות (מסיכות המותאמות אישית לפרצופי המשתמשים) היכולות להציג דמויות ממשחקי מחשב, מאפשרות לתת למשתמש לשחק בקטע מן המשחק המפורסם כדי לחוות דוגמה ממנו. קיימת קהילה גדולה של משתמשי סנאפצ’אט שיוצרים תכני AR והופכים את האפליקציה לפלטפורמה מעניינת לפרסום תכני גיימינג.

תמונה: גיקטיים

לסיכום, הכנס השנה לא נפל מקודמיו מבחינת ההרצאות, ואף הציג כמות מרשימה עוד יותר של משחקי מחשב מקומיים. בניגוד לשנים הקודמות, היו פחות קוספליירים (זאת למרות הקרבה לליל כל הקדושים) אך נראה שהמתחפשים דווקא פינו את הבמה לעוד חובבי ומפתחי משחקים שהראו שהקהילה בארץ לא רק צומחת בגודלה, אלא אף חדשנית ומתאימה את עצמה לשוק הגיימינג העולמי.

עומר להב

מכור לחפצים עם מערכות הפעלה, גיימינג ולאיסוף פוקימונים. לא בהכרח בסדר הזה.

הגב

4 תגובות על "מ”כוכב כחול” ועד משחקים מבוססי קול: תעשיית הגיימינג הישראלי חוגגת"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ג\'ונג\'ון
Guest

עמותה עלובה. דואגים בעיקר לתחת של עצמם.

מישהוא
Guest

לא ממש מכיר- אבל מתוך חוסר ההכרות הזאת עם העמותה ומתוך הכרות עם האתר העלוב שלהם ש”מתעדכן” פעם בשלוש שנים אני יכול לשער שהתרומה שלהם לענף ולקידום תעשיית המשחקים בישראל שואף לאפס- אז כנראה אתה צודק

אשר ראובינוב
Guest

מה שנכתב כאן הוא פשוט לא נכון. בתור מפתח משחקים שמגיע לאירועים שהעמותה מארגנת, מכיר ומעריך את הצוות אני יודע ממקור ראשון כמה השקעה יש בקהילה הזאת וחלק גדול ממנה (אפילו רובה) בהתנדבות.האנשים בעמותה רוצים לחזק את קהילת יוצרי המשחקים בארץ ועושים זאת בעמל רב.

ראובן
Guest

אני מחפש אקסלרטור/חממה אשר יכולה להוות בית בעבור צוות שעוסק בפיתוח אפליקציית משחק למובייל ללימוד מתמטיקה לגילאי התיכון והאוניברסיטה.
אם למישהו יש רעיון או כיוון דרך, אנא צרו עימי קשר.
בברכה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: