מצעצוע לסיפור – ההיסטוריה של אולפני פיקסאר

השבוע יצא לבתי הקולנוע הסרט השלישי בסדרת “צעצוע של סיפור” ויצר לא מעט באז באינטרנט הן בגלל זמינותו לצפיה בתלת-מימד והן בגלל היות העלילה בוגרת יחסית עבור סרט מצוייר והמתמודדת עם נושא ההתבגרות באופן שגם המבוגרים יכולים להתחבר אליו. אם כבר ראיתם את הסרט או אם טרם יצא לכם לצפות באנימציה שזכתה כבר לתואר “להיט הקיץ 2010”, בואו להכיר את החברה שמאחורי הפלא

השבוע יצא לבתי הקולנוע הסרט “צעצוע של סיפור 3” ויצר לא מעט באז באינטרנט לא רק הגלל היותו הראשון להיכלל בטוויטר ברשימת נושאי השיחה הממומנים (Promoted Trending Topics) אלא בעיקר בגלל זמינותו לצפיה בתלת-מימד והיות העלילה בוגרת יחסית עבור סרט מצוייר והמתמודדת עם נושא ההתבגרות באופן שגם המבוגרים יכולים להתחבר אליו. אם כבר ראיתם את הסרט או אם טרם יצא לכם לצפות באנימציה שזכתה כבר לתואר “להיט הקיץ 2010”, בואו נכיר את החברה שמאחורי הפלא.

מג’ורג’ לוקאס ועד סטיב ג’ובס

פיקסאר הוקמה ב-1979 כחברת טכנולוגיה, בראשות מפתח התוכנה הדוקטור אד קאטמול. החברה פעלה בתוך אולפני לוקאספילם של ג’ורג’ לוקאס, יוצר “מלחמת הכוכבים”. בין פיתוחיה הראשונים ניתן למנות את המחשב ששימש לצביעת סרטי אנימציה באולפני דיסני – Pixar Image Computer, ואת אחת מתוכנות התלת-מימד הראשונות – Pixar Image Doctor. ב-1986 שקע לוקאס בחובות, בעיקר עקב הסכם גירושים יקר במיוחד, ונאלץ למכור את פיקסאר לסטיב ג’ובס, מנכ”ל חברת אפל, תמורת 5 מיליון דולר. מעט לאחר מכן, פיקסאר החלה בעצמה להפסיד כסף, ונאלצה לפטר עובדים ולחסל כמה מתכניות הפיתוח שלה. הדגש בחברה עבר משום כך מפיתוח טכנולוגיות, ליצירת סרטים קצרים ופרסומות, בניצוחו של האנימטור ג’ון לאסיטר. לאסיטר יצר 5 סרטים קצרים ברצף, שהיו בין סרטי האנימציה התלת-מימדית הראשונים בעולם. שניים מהם היו מועמדים לאוסקר ואחד אף זכה בשנת 1988 (Tin Toy). כך נראתה אנימציית תלת-המימד לפני 22 שנים, או אם תרצו “צעצוע של סיפור 0.1 אלפא”:

בשנת 1991 חתמה פיקסאר על הסכם עם אולפני דיסני, להפקתם והפצתם של 5 סרטי אנימציה באורך מלא, תמורת 26 מיליון דולר בסה”כ. הסרט הראשון, “צעצוע של סיפור”, יצא בשנת 1995, והפך להצלחה ביקורתית וכלכלית מרשימה עם הכנסות של למעלה מ-350 מיליון דולר. מאז ועד היום יצרו פיקסאר סדרה של 10 סרטים באורך מלא. כולם ללא יוצא מן הכלל זכו לשבחי הקהל והביקורת והפכו להצלחות כלכליות יוצאות-דופן. בסה”כ הכניסו סרטי פיקסאר מעל 5.5 מיליארד דולר. בשנת 2001, הרבה בזכות לחץ של אולפני פיקסאר ודיסני, הוכרזה לראשונה בטקס האוסקר קטגוריה של “סרט אנימציה באורך מלא”. מאז ועד היום, כל הסרטים של פיקסאר – 7 במספר – היו מועמדים בקטגוריה זו ו – 5 מהם אף זכו. בסה”כ זכו סרטי פיקסאר עד היום ב-24 אוסקרים בקטגוריות שונות. פיקסאר הפך לאחד האולפנים המעוטרים בתולדות הוליווד, וקיבע את דמותו כמצליחן סדרתי, שלא מכיר את משמעות המילה כישלון. בשנת 2006 נמכרה פיקסאר לדיסני תמורת 7.4 מיליארד דולר, בעיסקה שהפכה את מנהלי פיקסאר לחברי מועצת המנהלים של דיסני, ובפועל העניקה לאנשי פיקסאר את השליטה באולפני דיסני. סטיב ג’ובס הפך לבעל המניות הגדול ביותר בדיסני, לאסיטר מונה למנהל קריאייטיבי ראשי בחברה, קאטמול הפך לנשיא Disney Animation ופיקסאר הקטנה השתלטה למעשה על דיסני הגדולה והוותיקה.

חזון אומנותי או טכנולוגיה?

רבים מייחסים את ההצלחה של פיקסאר, ובכלל של סרטי האנימציה התלת-מימדית, לשימוש בטכנולוגיה החדשה. האנימציה התלת-מימדית, כך נטען, הביאה למסכי הקולנוע שפה גראפית עשירה וריאליסטית יותר, שמשכה את הצופים והפכה ללהיט. אבל מלבד המהפכה הטכנולוגית, פיקסאר אחראים למהפכה לא פחות משמעותית בתחום האנימציה הקולנועית: מהפכת הסיפור.

בימים שלפני פיקסאר, מי שהוביל את האנימציה הקולנועית היה כמובן וולט דיסני. סרטי דיסני היו מבוססים כמעט תמיד על אגדות או מעשיות מוכרות (סינדרלה, פינוקיו, אלאדין, היפה והחיה), עם סיפור רומנטי במרכזם, והמון המון שירים. גם סרטי האנימציה הבודדים שהופקו מחוץ לאולפני דיסני, עקבו כמעט תמיד אחר אותה נוסחה. רוב סרטי האנימציה ההוליוודיים, ובוודאי המצליחים שבהם, היו למעשה מחזות-זמר מונפשים, המבוססים על יצירות ספרותיות מפורסמות. הסיפור – שעומד בבסיסה של כל יצירה קולנועית – היה זניח. הדגש הושם על דרך העברתו ועל האנימציה עצמה.

פיקסאר שינו את כל זה. “צעצוע של סיפור” היה מבוסס על סיפור מקורי של ג’ון לאסיטר ופיט דוקטור. הדמויות המקוריות ב”צעצוע של סיפור” לא פצחו בשירים ולא עסקו בחיזורים. פיקסאר שינו לא רק את הטכניקה שבה נוצרים סרטי אנימציה, אלא גם את המהות שלהם. במקום אגדות ילדים – סיפורים מורכבים שפונים גם למבוגרים. במקום רומנטיקה – רגש והומור. במקום שירים – הרפתקאות ואקשן. מ”צעצוע של סיפור” ועד “צעצוע של סיפור 3″, כל סרטי פיקסאר מבוססים על סיפורים מקוריים, שמגיעים מתוך האולפן. פיקסאר לא רכשה תכנים, לא עיבדה אגדות ולא חידשה ספרים. בכל ראיון פומבי ובכל סדנה מקצועית, חוזרים אנשי פיקסאר על אותה מנטרה: Story is King. הסיפור הוא המלך.

אם תרצו לשמוע עוד בנושא, ביום שבת הקרוב ה- 26.6.2010 תתקיים הרצאה ב”מכללה הישראלית לאנימציה” על תולדותיה ופועלה של חברת פיקסאר. ההרצאה תועבר על ידי כפיר רם המנהל המקצועי של המכללה הישראלית לאנימציה ומנכ”ל סטודיו פוליגון לאנימציה, זוכה פרסי “אסיף” (האוסקר של האנימציה הישראלית) ו”אופיר” (האוסקר הישראלי). הוא עובד כאנימטור משנות השמונים, וחווה את מהפכת התלת-מימד בגוף ראשון.

ההרצאה תתקיים בין השעות 20:45-22:15 ב”מכללה הישראלית לאנימציה” רחוב הארבעה 4 תל אביב.

להרשמה

מערכת גיקטיים

גיקטיים, שהוקם בגלגולו הקודם כניוזגיק במרץ 2009, פונה לאנשי טכנולוגיה ואינטרנט בארץ הרוצים לקבל חדשות, עדכונים וכתבות בתחומים אלה בעברית. בנוסף לסיקור טכנולוגי לקח על עצמו גיקטיים לקדם את תעשיית ההיי טק בארץ.

הגב

9 תגובות על "מצעצוע לסיפור – ההיסטוריה של אולפני פיקסאר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יודה
Guest

סקירה יפה – תודה. ואהבתי את משל הסרט…

בעקיפין ניתן היה להתרשם מיופיין וחדשנותן של נסיכויות המפרץ. אנחנו, כמו פיאט 600, נשארים עם משטים, עמנואל, והכרזה מהיום על רכבת תחתית בת”א בשנת 2030 – והם טסים קדימה כמו הבוגאטי…

סהר
Guest

תודה
כתבה מעניינת , נהנתי לקרא .

סהר
Guest

כתבה מעולה !
Pixar באמת הביאה חדשנות לסרטים המצויירים

טריילר
Guest

למי שמעוניין לצפות בטריילר של צעצוע של סיפור 3 אפשר מכאן:

http://www.trailer.co.il/new/toy-story-3

אלמוג בקו
Guest

לא כל כך נכון. פיקסאר לא השטלתה על דיסני אלא להפך- דיסני השטלתה על פיקסאר.

גיא
Guest

תודה לאל על ההשתלטות של פיקסאר על דיסני
לראות את הקומקום שר ב”הגיבן מנוטרדם”, שהיה בעצם סיפור טראגי(!!) של ויקטור הוגו – היה חילול קודש לטעמי.
והיו גם לפניו כל מיני בעיו מעין אילו.
ההשתלטות של פיקסאר והסיפורים המקצועיים עשו רק טוב.

א.פ.ד.
Guest

איך כתבה באתר המתיימר להיות GEEK-י אין מילה אחת על הטכנולוגיה שמאפשרת לזה לקרות?
אילו טכנולוגיות לוקחות חלק ביצירה?
הם עובדים עם CLOUD ? אולי עם GRID ? ואולי הם עדיין תקועים עם מפלצות ארכאיות?
על השולחן יש WINDOWS או LINUXאו MAC?
אולי כמה פרטים על הרשת שלהם, על האחסון, על DR, על שו”ב ?

חבל שבכתבה הזו אין שום דבר על טכנולוגיה מלבד המילה “טכנולוגיה”

ענת
Guest

אני אישית מאוהבת בסרטים של פיקסאר ועד היום כמעט ולא פספסתי אף אחד מהסרטים שלהם… הסרטים שלהם פשוט שובי לב – הרבה בזכות הדמויות שובות הלב שהם יוצרים וכמובן הסיפור עצמו… :-)

עמית
Guest

אני חולה על פיקסאר ובעיקר יל הסרט “צעצוע של סיפור 3” אבל גם שאר הסרטים טובים מאוד. ראיתי את כולם בקולנוע חוץ מלמעלה שבעייניי היה הגרוע ביותר אבל אין על החברה הזאת.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: