בין סמארטפון לנטבוק, אתגרים בעיצוב ממשק משתמש לטאבלט

ההתקדמות הטכנולוגית מחייבת גם את אנשי ה–UX (עיצוב חווית משתמש) להמציא את עצמם כל פעם מחדש, לחקור מכשירים חדשים, לשפר ההבנה לגביהם ולפתח את ממשק המשתמש האולטימטיבי. חן שקדי מסביר לנו למה זה שונה ומה אפשר לעשות כדי להתאים את הממשק שלכם לפלטפורמות החדשות.

UX10. אחד המכשירים ממשפחת הטאבלטים החדשה של LG.

ההתקדמות הטכנולוגית מחייבת גם את אנשי ה–UX (עיצוב חווית משתמש) להמציא את עצמם כל פעם מחדש, לחקור מכשירים חדשים, לשפר ההבנה לגביהם ולפתח את ממשק המשתמש האולטימטיבי. מחשבים ניידים, נטבוקים , סמארטפונים ובשנה האחרונה, עם ההשקות הרבות, גם טאבלטים.

השאלה הראשונה הנשאלת כאן היא כאשר אנחנו מתבוננים בטאבלט היא איפה אנחנו ממקמים אותו במפת המכשירים הניידים? למה הוא דומה יותר – למחשב נייד או לטלפון נייד? האם הוא יכול לעמוד בנטל של יישומים כבדים? איך הוא מגיב למשחקי מחשב?

התשובה לכך  טמונה בעובדה שיש בו גם מזה וגם מזה. הוא משמש אותנו בתנועה כמו הסמארטפון ובצורה נייחת, כמו המחשב הנייד. הוא דומה לנטבוק בכך שהוא ממלא את החלל שנוצר בין המחשב הנייד לסמארטפון, אבל אם הנטבוק דומה יותר באופיו ללפטופ, הרי שהטאבלט דומה יותר לסמארטפון גדול. הוא קל משקל, אף יותר מהנטבוק, מחזיק במערכת הפעלה של סמארטפון אך פחות רלוונטי לניהול שיחות טלפון. ניתן לומר כי הטאבלט ממוצב כמכשיר של FUN, שוב בדומה לסמארטפון, אך בניגוד אליו הוא בהחלט יכול לשמש אותנו לכתיבת סיכום פגישה למשל.

אחרי שהצלחנו למקם את הטאבלט במפת המכשירים הניידים, פחות או יותר, בתור מעצבים, נראה לעצב עבורו ממשק משתמש והטאבלט, מעצם טבעו, מעמיד בפנינו שורה של אתגרים.

שמירה על רצף בחווית המשתמש, בעולם של ריבוי או העדר סטנדרטים

הקושי המרכזי בעולם זה של עיצוב ממשק משתמש לטאבלטים וגם לסמארטפונים, הוא שמירה על הרצף בחווית המשתמש, למרות ריבוי הסטנדרטים המאפיינים את מערכות ההפעלה השונות ואת הדגמים השונים של המכשירים. תכנון של אפליקציות ומערכות תלוי באופן מוחלט במערכות ההפעלה המותקנות על המכשיר ולעיתים גם בקונפיגורציה הספציפית לכל מכשיר ומכשיר. לכל מערכת הפעלה יש שורה של סטנדרטים ובעת איפיון הממשק ועל המפתח לעבוד על פי סטנדרטים אלה במטרה לספק למשתמש המשכיות בחווית המשתמש שלו ובעולם בו הוא רגיל לעבוד.

מסקנה: זה לא טריוויאלי לתכנן מימשק משתמש שיתאים לכל המכשירים ולכל מערכות ההפעלה.

אילוצי המבנה הפיזי

הדבר החשוב ביותר מבחינת המבנה של הטאבלט הוא העובדה שהמקלדת מופיעה על המסך וכך היא מסתירה חלק מהנתונים. העובדה הזו מחייבת אותנו לזכור, בשעת עיצוב הממשק, להימנע מלמקם נתונים חשובים או מקשים מבוקשים במקום בו המקלדת עלולה להסתירם. כמו כן, עצם השימוש במסך מגע מחייב בדרך כלל, יצירת מרווחים גדולים בין הרכיבים, על מנת לאפשר למשתמש בחירה נוחה בין הפקדים השונים.

הנגשת טאבלטים

בפיתוח ממשק משתמש לאתר אינטרנט למשל, נושא הנגישות הוא תחום שנותן ערך אמיתי ללקוח ולארגון, אולם  לעיתים קרובות הוא נדחק לקרן זוית, ללא התיחסות ראויה מצד המפתחים והמעצבים.  כמי שמשקיע מאמצים רבים בהנגשת אתרי אינטרנט, אני סבור כי הטאבלטים מגבילים אותנו מאד ביצירת מימשק נגיש לבעלי מוגבלויות פיזיות. בראש וראשונה, הטאבלטים אינם מכילים עזרי תחושה, המכשירים חלקים ואחידים, כך שמשתמשים בעלי לקות ראייה כבדה, המסתמכים על חוש המישוש, לא יכולים להשתמש בהם. גם אנשים הסובלים מלקות ראיה נמוכה, ומשתמשים לרוב בכלים מובנים המאפשרים הגדלה של פונטים, לא יכולים לנצל טריק זה בטאבלט, שכן גודלו הפיזי של המסך לא מאפשר להגדיל הפונטים בצורה מספקת. גם לגבי אנשים בעלי לקות מוטורית (לדוגמא, חולי פרקינסון) ממשק המגע אינו פרקטי, שכן הוא מחייב דייקנות גבוהה מאד.

מה בכל זאת ניתן לעשות?

בפיתוח ממשקי משתמש לטאבלטים חשוב להקפיד על יצירת מסכים מרווחים, מבלי להעמיס יותר מדי, ומבלי לחייב את המשתמש לזכור בעל פה פריטים רבים מדי. אסטרטגיה זו יכולה לשרת אנשים בעלי מגבלות קוגניטיביות, כמו הפרעת קשב וריכוז.

לסיכום, ניתן לבשר כי מיקרוסופט כבר יצאה לשוק עם גרסה של מערכת ההפעלה Windows המיועדת לטאבלטים (המחשבים הקיימים כיום מבוססים על הגרסה הרגילה של Windows) והשוק כבר ממתין לכך שאחד היצרנים ירים את הכפפה וייצר מכשיר תומך. ברגע שזה יקרה, יתחיל להיסגר הפער בין נטבוקים לטאבלטים, ותיווצר המשכיות מלאה בסביבת העבודה של המשתמשים, כך שהטאבלט יהיה המשכו הישיר של המחשב הנייח שלהם. כשזה יקרה, אני מאמין ששוב נדרש למהפכה חדשה – מהפכת הטאבלטים.

חן שקדי

מומחה בחוויית משתמש, מוביל מרכז ההתמחות ב-UX בחברת מטריקס.

הגב

1 תגובה על "בין סמארטפון לנטבוק, אתגרים בעיצוב ממשק משתמש לטאבלט"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אבי
Guest

דבר ראשון, איך התעלמת מהאייפד? רק כשיצרן יעשה טאבלט של ווינדוס הפער ייסגר? אתה יודע שאפל עומדים למכור 15 מיליון אייפדים עד סוף השנה?
ווינדוס על טאבלט מעולם לא הצליח וגם לא יצליח.

דבר שני, מסכי מגע דורשים דיוק יותר נמוך בניגוד למה שכתבת.
לגבי סטנדרטים, היה שווה להזכיר את העובדה שכל מי שיודע להשתמש באייפון יודע גם להשתמש באייפד, שזה בדיוק מה שאתה מדבר עליו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל