הילד שהחליף דיסקטים עם חברים הקים פלטפורמת משחקים ששווה מאות מיליוני דולרים

כשהיה ילד עוד החליף אורי מרשנד דיסקטים של משחקי מחשב עם חברים, והם היו המיעוט. היום ילדים שאינם משחקים משחקי מחשב הם כנראה המיעוט. שוחחנו עם מנכ"ל ומייסד Overwolf על צמיחה מדודה, התעשייה שגדלה וצפויה להכפיל את עצמה ומדוע החברה שהקים היא קצת כמו Youtube. פרק חדש ב"עוד פודקאסט לסטארטאפים"

אורי מרשנד, אוברוולף. תמונה: מיכאל טופיול

ל-Overwolf לקח שנה ותשעה חודשים להביא לשוק גרסת בטא ראשונה, כלומר מוצר שעדיין נמצא בפיתוח אבל כבר נבחן בשוק; לקח לה עוד שנתיים נוספות של חיפוש אחר Product Market Fit שהסתיימו במפח נפש. כשנגמר להם הכסף כעבור שנתיים נוספות, הם עשו פיבוט במוצר והחלו בבניית פלטפורמה. למעשה, רק שש שנים לאחר שהחלו את המסע הגיעו מרשנד ושותפיו למה שOverwolf עושה היום.

"אני גיימר מגיל צעיר, ואחרי השירות הצבאי החלטתי ביחד עם עוד שני חברים לפתוח את Overwolf כשהתזה בתחילת הדרך הייתה שאנחנו ניקח כאבים שאנחנו מזהים ככאבים ברמה האישית, ונפתח להם פתרונות" אומר אורי מרשנד – מנכ"ל ומייסד שותף ב-Overwolf. "בעבר כשהיינו משחקים משחקים היינו משתמשים בסקייפ כדי לדבר אחד עם השני, עכשיו אף אחד לא משתמש בסקייפ יותר מדי. אז זה היה פופולרי מאוד אבל החוויה הייתה שבורה. בעצם אמרנו שאם נביא את סקייפ פנימה לתוך המשחק, נוכל לבנות חברת קונסיומר ונעשה אחר-כך מודל עסקי סביב מדיה או כל דבר אחר, ובסופו של דבר נוכל להפוך את זה לעסק גדול" הוא מספר.

Overwolf פיתחה את אחת מהפלטפורמות המרכזיות בעולם ליצירה, הפצה ומונטיזציה של מודים, שרתים פרטיים ואפליקציות למשחקי מחשב. "התפקיד שלנו זה לבנות את כל השירותים השונים שהיוצרים משתמשים בהם, קצת כמו ש-Youtube עושה ליוטיוברים". תחת הובלתו של מרשנד, צמחה Overwolf לממדים מרשימים והיא מעסיקה יותר מ-130 עובדים. מאז 2010 תומכת Overwolf בלמעלה מ-1,000 משחקים ומשרתת כ-98 אלף יוצרים עצמאיים – עם יותר מ-15 מיליארד הורדות של מודים ואפליקציות בשנה ו-31 מיליון משתמשים פעילים בחודש.

למרשנד עצמו יש יותר מ-15 שנות ותק בענף הטכנולוגיה, ולפני שהקים את Overwolf, הוא ייסד והוביל את Aplicell, מוצר eLearning חוצה פלטפורמות. מרשנד, בוגר תוכנית היזמות היוקרתית Zell, סיים בהצטיינות לימודים במדעי המחשב במרכז הבינתחומי בהרצליה, ולפני כן, שירת כטייס מסוקים בחיל האוויר. אם פעם נהנה בעיקר ממשחקי אסטרטגיה, היום הוא מעיד על עצמו שהוא נהנה לשחק בעיקר PUBG ו-League of Legends (שאלנו. הצ'מפיון האהוב עליו הוא Braum).

תמונה: ויקטור לוי

אתה יכול לתת קצת דוגמאות כדי שנבין אילו מודלים ואפליקציות בונים על גבי Overwolf ואיך עושים בהם שימוש?

"מקרה אחד יכול להיות אפליקציה שעושה היילייט או ריקאפ מהמשחק, ואז מדובר באפליקציה שהיא צד שלישי ומקליטה גיים-פליי בצורה מאוד קלה ועוזרת לך לעשות share לחברים" משוב מרשנד, "זה מתאים לשחקנים מקצועיים, למשפיענים וזה מתאים גם לשחקנים שסתם עושים את זה בשביל הכיף ורוצים להראות לחברים שלהם כמה הם היו טובים".

אתה מעל ל-12 שנה על הכביש, בתחילת הדרך לא היה טריוויאלי שהשוק שאתם פונים אליו וההזדמנות שלכם אכן תתממש. תוכל לתאר קצת את השנים הראשונות?

"כשאני הייתי בן 10 פחות או יותר, הילדים ששיחקו במחשב היו בערך אני ועוד שניים שמעבירים דיסקטים אחד לשני ועוברים על כל משחק בערך שיוצא בשוק. היום יש אולי 3 ילדים שלא משחקים, התופעה הפכה להיות חלק מהסגנון חיים של ילדים ב-2022. ברמת החברה, מה שקרה זה שאנחנו מאוד האמנו בשוק כי חשבנו שאם אנחנו משחקים כל כך הרבה, והטכנולוגיה משתפרת והנטוורק משתפר," אומר מרשנד, "גם שיפור בגרפיקה וביכולות חישוב ובתקשורת הובילו ליכולת לייצר חוויה הרבה יותר טובה במשחקים. אם אנחנו מסתכלים על תחילת הדרך, שם זה לא היה שגור כמו שזה היום. בין 2011-2015 זו התקופה שמוכרת בתור ׳Death Valley׳ עבור חברות בעולם המשחקים והיה כמעט בלתי אפשרי לגייס כסף".

מרשנד מתאר כי מאז 2016 יותר כסף נכנס לתעשייה, וב-2017 הם גייסו כסף לאחר חמש שנים שבהן החזיקו מעמד עם כ-5 מיליון דולר. "אני מאוד מאמין בעקב בצד אגודל, כל עוד הטעם רלוונטי ויש לך תיאוריה או תזה שאתה מאמין בה בצורה אמיתית וקיבלת עליה ולידציות כאלה ואחרות מהשוק". הוא מסביר, "כשאנחנו מדברים על טעם אנחנו מדברים על Addressable Market, בקטגוריה מסוימת שזו כנראה הקטגוריה שמעליה אתה בונה את החברה שלך. ככל שהדבר הזה הוא קטן, לדוגמה הטעם של 100 מיליון דולר, אז גם אם תעשה Execution ממש ממש טוב, יש מצב שיהיה יחסית קשה לבנות חברה כי יהיו לך מתחרים ואתה לא יודע אם השוק ירצה את המוצר, אם תהיה לך ולמשקיעים סבלנות להשקיע כדי למצוא פרודקט-מרקט-פיט".

"כדי לעשות את זה כמו שצריך אתה צריך להיות מאוד אחראי ברמת ההוצאות," הוא משתף כי בתקופה שבה הקימו את החברה משכו המייסדים משכורת מינימום. "זה היה 3,900 שקל לפי החוק, והיו תקופות שלא היה כסף בחברה לפדות את הצ׳ק של הנטו. אבל לא עשינו את זה סתם מתוך משימתיות ולוחמנות יתר, עשינו את זה מתוך אמונה שמה שאנחנו בונים זה משהו אמיתי וההשקעה הזו תשתלם לטווח הארוך. זה לא תמיד קל ולא תמיד כולם נמצאים בנקודה שהם יכולים לאפשר את זה לעצמם אבל אני חושב שבחלק מהמסעות זה מה שנדרש".

מה למדתם באותן השנים (2010-2015) מהקשר עם היוצרים והמשתמשים?

"למדנו שפלטפורמות זה עסק עם הרבה שונות ביחס למוצרי קונסיומר". בניגוד למוצרים שפותרים בעיה ספציפית, פלטפורמה עבור יוצרים צריכה לתת מענה למגוון רחב של כאבים. "ליוצרים יש הרבה מאוד צרכים ואתה, בתור פלטפורמה שהיא לא מוכרת, צריך לתת הרבה ערך לפני שמישהו מחליט שהוא רוצה לעבוד איתך. זו נקודה שיחסית הפתיעה אותנו כי אני חושב שבתחילת הדרך הערך שנתנו ליוצרים לא היה מספיק משמעותי. באיזור 2016 כשהוספנו מוניטיזציה אז הערך הפך להיות יותר משמעותי, הקצב השתנה והצלחנו להגדיל את הערך".

מרשנד פונה למי שבונים פלטפורמות – "אם פיתחת 3 מתוך 8 פיצ׳רים נדרשים בפלטפורמה פתוחה ולא הצלחת לגייס קהל זה לא אומר שהרעיון לא טוב, זה פשוט אומר שאתה עדיין לא בשל".

למרות הצמיחה והגיוסים הגדולים שחוו ב-Overwolf מאז 2020, מרשנד אומר כי הצוות שמוביל את החברה נותר זהה, עם אותו DNA ואותה תרבות. "הדבר הספציפי הזה בחברה לא השתנה וזה מה שהיה לי חשוב בסיטואציה הזו". הוא כן מתאר כי לצד ההזדמנויות והצמיחה ישנם גם קשיים, "תרבות ארגונית שצריך לסגור – גם לכתוב וגם לוודא שאנחנו עובדים לפי מתודולוגיות ניהוליות שאנחנו צריכים להטמיע. אם פעם ההנהגה ׳בחשה׳ בהכל ועשתה הכל, אנחנו רוצים להגיע למצב שאנחנו מעצימים Middle Management כדי לקחת פרויקטים ולרוץ איתם קדימה". הוא אומר כי "זה מרגיש כמו עוד שלב במשחק". מאז הגיוס אחרון Overwolf גם משקיעה גם בחברות נוספות באקו-סיסטם, לא כדי להתחרות במוכרים אחרים בשוק אלא לפתח יוזמות חדשות.

גם מיינקראפט בפלטפורמה שפיתחה אוברוולף. מקור: Unsplash

בוא נדבר רגע על הרקע של העולם הזה ולאן הוא הולך?

"התעשייה עצמה בסדר גודל של 250 מיליארד דולר ומדברים על זה שהיא עברה את תעשיית הקולנוע" אומר מרשנד, "התעשייה צריכה פחות או יותר להכפיל את עצמה לפי תחזיות עד 2025 ובעיקר אנחנו רואים שינוי התנהגותי בדור הצעיר. הבן הבכור שלנו, בכיתה ז׳, זה מה שהוא עושה עם החברים שלו. זה לא כמו בתקופה שלי, עכשיו זה כולם ובהינתן שזה המצב ואתה חושב על אוכלוסיית העולם – יש לך כמות אנשים שגדלו על משחקים ומדיה דיגיטלית, זה חלק מהחיים שלהם ובסופו של דבר העולם יהיה של גיימרים ואז התעשייה תצמח בקצב לינארי". הוא מסביר כי בעשרות השנים הבאות המשחקים יחצו קטגוריות ויהפכו ליותר ויותר דיגיטליים.

"בתפיסה שלנו אנחנו בונים מקצוע חדש והייתי רוצה שהעתיד של Overwolf יהיה דומה לזה של Youtube, כשאנחנו מדמיינים את העתיד של Youtube אנחנו מדמיינים אותה כפלטפורמת תוכן גדולה, אולי הכי גדולה בעולם שמייצרת במה ליוצרים צד שלישי להמשיך לייצר תוכן איכותי ולהתפרנס. אנחנו עושים את אותו דבר, פשוט למשחקים".

הפרק המלא מחכה לכם כאן:

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב[email protected]

הגב

4 תגובות על "הילד שהחליף דיסקטים עם חברים הקים פלטפורמת משחקים ששווה מאות מיליוני דולרים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ASD
Guest

Marcin Iwiński. הוא הילד שהחליף דיסקטים והקים פלטפורמת משחקים ששווה מאות מיליוני דולרים. הוא מייסד gog למי שלא מכיר והסיפור שלו הוא בדיוק זה.
מעבר לכך, כולנו גדלנו באותה מדינה וכולנו החלפנו דיסקטים.

מה שכן, לא כולנו הקמנו את overwolf :)
מה שכן – ממה ששמעתי, מדובר בפלטפורמה בעייתית משהו ולדבר על שווי שוק של מליוני דולק בימים של אחרי הפיצוץ האחרון נשמע מאולץ משהו ונסיון למכור משהו שהוא לא.

מה שכן – בהצלחה!

חובב
Guest

פרק מעולה!

מתעניין
Guest

נמאס לשמוע על החברה הזו, כמה מפמפמים את השם שלה כאן בגייקטיים.

עודד
Guest

פרק מעולה, אני עוקב אחרי אוברוולף לא מעט זמן…נראה שהם בדרך להיות באמת משהו מאוד גדול בעולמות הגיימינג בשונה מכל הסושיאל קזינו האלה שמתפוצצים כאן בישראל.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: