בצרפת אסור לומר “פייסבוק” או “טוויטר”

בטלוויזיה הצרפתית אסור להעדיף חברה מסחרית אחת על פני אחרת. לכן, אסור מעתה להזכיר בשידור את פייסבוק או טוויטר, אלא אם זה בהקשר לכתבה.

ליידי ליברתי מובילה את הצרפתים לעצמאות

הרשות הרגולטורית הצרפתית (CSA) רעננה נוהל מ-1992, לפיו אסור למגישי חדשות להעדיף מוצר מסחרי של חברה כלשהי, ולקדם אותו בשידור. בהקשר של ימינו, הנוהל רוענן כדי להבהיר שאסור למגישי החדשות לומר “פייסבוק” או “טוויטר” בשידור, אלא אם כן מדובר בהתייחסות ישירה לנושא הכתבה אותה הם מציגים.

צרפתי, ולא צדי

הנוהל הצרפתי מגיע דווקא ממקום חיובי; מטרתו למנוע יצירת העדפה של שירות או של חברה מסחרית אחת על פני אחרת, ובכך להבטיח את חופש העיתונות מחד, ומאידך להבטיח שהדיווח העיתונאי יהיה חף מפניות. כך, הוא אמור לתת הזדמנות שווה לרשתות ותיקות ודומיננטיות, ובאותה מידה גם לרשתות חדשות שרק מתחילות את דרכן.

ב-ZDNET, הסבירו כי האיסור הצרפתי בפועל ימנע מהמגישים לומר בשידור דברים בסגנון “תעקבו אחרינו בפייסבוק”, או “פרטים נוספים תוכלו למצוא בטוויטר שלנו”, שכן לא מדובר בהפניה לסיקור עיתונאי הקשור לאחת מהרשתות הללו. בפועל, האיסור הנ”ל, שאולי נשכח מליבם של המגישים הצרפתים, עשוי להכריח את מגישי החדשות (או יותר נכון את כותבי הטקסט בפרומפטר) לשקול מילים, אך הסיכוי שלו לכשעצמו למזער את ההצלחה של פייסבוק או טוויטר נמוכה מאוד.

האם מדובר בקשר אנגלי? בשנים האחרונות, גאו קולות צרפתים הקוראים להחרמה של כמעט כל דבר הקשור בשפה האנגלית. גם במרחבי האינטרנט וגם בצרפת הפיזית, קולות אלה קוראים לשמור על תקשורת בצרפתית ולתרגם כל מוצר המגיע לצרפת מאנגלית לצרפתית. האם יכול להיות שבמסגרת אותה תנועה לייחד את התרבות הצרפתית, בוחרים הצרפתים למזער את כוחן של שתי חברות אמריקניות, פייסבוק וטוויטר? העובדה שאלה חברות אמריקניות איננה מקרית, כנראה. גם העיתוי לא מקרי, שכן יכלו בצרפת לחדש ולחדד את הנוהל הזה גם לפני שנה וגם לפני שנתיים.

אז מה קרה? אולי מישהו התעורר וגילה בוקר אחד שבכל מהדורה מסיימים עם הפניה לרשת חברתית אמריקנית; אולי קמו להן רשתות חברתיות צרפתיות, שרוצות נתח מהעוגה החברתית, והרגולטור הצרפתי מצא לנכון לרענן דווקא עכשיו את הנוהל הזה, מתוך פטריוטיות. אפשרות אחרת, שקיימת בדיוק באותה מידה, היא הסיכוי שבכל זאת מדובר בסופו של דבר בסטנדרט עיתונאי, שהגוף הרגולטורי, שזה בדיוק תפקידו, החליט לפעול ולבצע.

וידאו: מבט צרפתי לפייסבוק

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: