תנו לי לנפץ לכם שלושה מיתוסים על הקמת סטארטאפ בזמן משבר

לא ניתן לגייס כסף בזמן משבר? אף אחד לא יקנה את השירות בזמן מיתון? אורן יונגר, משקיע בקרן בינלאומית, שכבר השקיעה בחברות כמו Airbnb, סלאק ועלי באבא, רוצה לנפץ כמה מיתוסים

מקור: Unsplash

מאת אורן יונגר

השעה 7 בערב, יום שלישי. יזמת מתחילה יושבת בסלון ביתה ומביטה בלפטופ שלה. “האם כדאי להמשיך עם הרעיון הזה?״ היא שואלת את עצמה ותוהה לגבי הטלטלה בכלכלה, וכיצד זו תשפיע על המוצר שהיא שוקלת להשיק. “או אולי עדיף שאמתין עד לסוף המשבר?”, היא תוהה בעודה שוקלת סיכונים וסיכויי היתכנות.

אתם בוודאי חושבים שדיאלוג פנימי זה מתרחש ב-2020, אך כנראה שדאגות דומות השאירו גם את המייסדים של Cloudflare, Uber, Square, JFrog, Airbnb ואחרים ערים בלילה כשהם התלבטו אם להקים סטארטאפ בתקופת מיתון. למרבה המזל, הרעיונות שלהם הפכו למוצרים ולימים גם למובילי שוק, בעודם מוכיחים שלעתים, הימורים בזמנים של אי וודאות משתלמים, ובגדול.

ובכל זאת, יש משהו ייחודי במשבר הקורונה שבו מצאנו את עצמנו. אנו חוזים בשינוי מהותי בדרך בה אנו מתקשרים וגם באופן שבו אנחנו עושים עסקים, והללו מעצבים את פני החברה, הכלכלה, והתעשייה. עברו 8 חודשים בלבד מפרוץ המשבר, אך אנו כבר מתייחסים לחיים שלפני הקורונה בביטויים נוסטלגיים כמו “זוכרים שפעם היינו עושים כך או אחרת?”.

עד לפני זמן לא רב, היית משתרכת לאיטך באיילון במשך כשעה או יותר כדי להגיע למשרד על מנת לדון באסטרטגיה ובדרכי הפעולה. בהמשך היית אולי יוצאת לצהריים כדי לפגוש לקוחות ועמיתים במסעדה או בבית קפה. רוב האנשים, כמובן, כבר לא עושים זאת. עם חיים שמתנהלים מסגר לסגר וללא מסגרות חינוך שוטפות, מקומות עבודה רבים שיכלו לאפשר זאת עברו לעבודה מקוונת ותקשורת בזום.

הזמנים בהחלט השתנו. ואם את יזמת המעוניינת להקים חברה חדשה, הדברים השתנו עבורך אף יותר. לא רק שתיאום פגישות פרונטאליות נהיה קשה (ואפשר לשכוח מלטוס לפגוש משקיעים בארה״ב), גם הערוצים עליהם סמכו היזמים בעבר כמו תערוכות, סדנאות, מיטאפים ועוד ירדו כולם מהפרק. ליזום שיחות ולבנות קשרים עם משקיעים, לקוחות, וכל מי שיזמים מסתמכים עליהם כדי לבסס את הסטארטאפ שלהם נהיה מאתגר יותר מאי פעם.

מה שמעלה את השאלה, האם על היזמים להמתין “שהדברים יחזרו למסלולם” לפני שהם מנסים לרקום את החלום שלהם למציאות? האם ישנה דרך לקדם יזמות במציאות העסקית של היום, או שאולי עדיף לחכות? כדי לגלות את התשובה, עלינו לבחון שלושה מיתוסים לגבי הקמת סטארטאפ בזמן משבר


37 חדי הקרן הישראליים שווים כבר כ-60 מיליארד דולר


לא ניתן לגייס כסף במיתון

ישנה תפיסה הגורסת כי ייתכן שקשה יותר לגייס כסף בימים אלה, מכיוון שמשקיעים עשויים להיות שמרניים יותר, במיוחד כשמדובר בסטארטאפים. על רקע שיעורי האבטלה הגבוהים ואי הוודאות, יש שיחשבו שיש סיבה טובה לחברות, לקרנות הון סיכון ולאנג’לים לשמור על הכסף שלהם. אבל סטארטאפים עם רעיון מהפכני ימצאו קהל אוהד בקרב משקיעים, מכיוון שהם תמיד מחפשים מייסדים שאפתניים שיכולים לייצר הכנסות גבוהות. מעבר לזה, הון סיכון הוא משחק לטווח הארוך. אם מוקדם יותר השנה היה נראה כאילו מגפת הקורונה האטה את פעילות ההון סיכון, היום אנו רואים תמונה שונה, והיא שפעילות ההון סיכון למעשה האיצה ברחבי העולם ובעיקר בישראל. ההשקעות בחברות ישראליות בכל סדר גודל, החל מ-Seed ועד לחברות בגיוס סבב D, צמחו בשיעור של 40 אחוזים בששת החודשים הראשונים של 2020 בהשוואה לאותה תקופה ב-2019. המספרים מראים כי המשקיעים עדיין מגבים רעיונות שהם מאמינים בהם ואף פתוחים להשקעות בתחומים חדשים.

אף אחד לא יקנה את המוצר או השירות שלך בזמן מיתון

באופן טבעי, המילה “מיתון” מתקשרת להקפאת תקציבים ולתחרות עזה יותר על משאבים מוגבלים. וירוס הקורונה השפיע על הכלכלה באופן דרמטי, אך בחלק מהמקרים, המשבר דווקא האיץ את הצרכים הקיימים לצד הולדת צרכים עסקיים חדשים. לדוגמה, בעוד ששיתוף פעולה בין עובדים היה חלק אינטגרלי בחברות שונות ובמיוחד כאלו בעלות פריסה גיאוגרפית רחבה, כלי שיתוף פעולה הפכו לאילוץ כאשר חברות נאלצו לעבור לעבודה מרחוק, וחברות כמו Zoom גרפו מכך את הרווחים. באותה מידה, גם חברות המציעות מערכות ללמידה מרחוק זוכות להיענות גדולה מצד השוק. ושלא במפתיע, חברות B2C כמו גם B2B המתמקדות במכירות מקוונות נהנו משגשוג בעידן הקורונה, וכן נרשמה צמיחה משמעותית במספר הסטארטאפים למסחר אלקטרוני. בעולם בו כל חברה היא חברת תוכנה ופיתוח מרחוק הוא הנורמה החדשה, אנו רואים גם עליה בשימוש בכלים המשפרים את פרודוקטיביות המפתחים וכאלה התומכים בפיתוח יישומים מכל מקום.

רוצים לראות איפה החברים שלכם עובדים? רוצים לראות איפה החברים שלכם עובדים? ללוח מיתוג המעסיק גיקטיים אינסיידר לחצו כאן >

אין דרך לדעת אם הרעיון שלך יהיה רלוונטי לאחר המשבר

קשה לתכנן עבור עולם שאי אפשר לדמיין. אך הנתונים מראים שהדבר מאתגר גם ב”זמנים רגילים”. לפני מחקר של CBInsights, הסיבה העיקרית לכישלון של סטארטאפים היא דרישה נמוכה למוצר בשוק. מכך ברור כי מייסדים תמיד מתמודדים עם מידע בלתי מושלם וצריכים להניח הנחות סבירות, תוך שהם מנסים להבין לאן הולך השוק, ולא בהכרח היכן הוא נמצא כרגע. במידה מסוימת, המתנה עד לרגע שבו כל התשובות ברורות, פירושה שפספסת את המועד. ולמרות שמציאות החיים קשה כעת, רובנו מבינים שגם המשבר הזה יעבור – וכשזה יקרה, מי שהכין את הקרקע למוצרים ולשירותים שיהיו מבוקשים לאחר חלוף המשבר, יוכל לקצור את היתרונות של מאמץ זה. כפי שאנו רואים מההישגים המרשימים של מייסדי חברות היוניקורן שהוזכרו לעיל, הקמת סטארטאפ ב”זמן רע” דווקא יכולה להיות רעיון ממש טוב. אולי משום שבתקופה כזו ישנם תנאי סביבה ייחודיים והללו מייצרים מקום לחשיבה מחוץ לקופסה ולחדשנות של יום המחר. וכאשר אנחנו מנתצים את שלושת המיתוסים הנפוצים שנדונו מעלה, אנו יכולים להיות בטוחים בכך שיזמים שיש להם רעיונות מצוינים, חזון, ידע ויכולת ביצוע יכולים להצליח לא למרות אלא דווקא בגלל הנסיבות המאתגרות ביותר.

הכותב הוא משקיע בקרן GGV Capital, שהשקיעה בין היתר ב-Affirm, Airbnb, Alibaba  Houzz, Peloton, Slack, Square, Wish ו-Zendesk.

 

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "תנו לי לנפץ לכם שלושה מיתוסים על הקמת סטארטאפ בזמן משבר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מיכה אלי
Guest

כמו שהכותב אומר
“סטארטאפים עם רעיון מהפכני ימצאו קהל אוהד בקרב משקיעים, מכיוון שהם תמיד מחפשים מייסדים שאפתניים ”

הבעיה שבמקרה הטוב, רק 1 ממאה סטארט אפים מהפכני, כל השאר יסבלו מהירידה של ה80% מהשקעות הסיד.

מה מהפכני באליקציה? למה יזמים ממשיכים לקחת כספים מהמשפחה כדי להקים חברות אפליקציה כאילו מישהו בכלל מוריד?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: