לפני 4 שנים רצתה פורד לרכוש סטארטאפ שמפתח רכב חשמלי. היום הוא כבר שווה יותר ממנה

עם מעט מאוד מכוניות שיוצרו בפועל, אבל עם הרבה רוח גבית מהמשקיעים: Lucid Motors, שהחלה בפיתוח רכב חשמלי רק ב-2016, כבר שווה יותר מפורד, ענקית רכב שתחגוג בקרוב 120 שנים

דגם Air של Lucid Motors. מקור: Lucid Motors

איך שגלגל מסתובב. לפני 4 שנים רצתה פורד, ענקית הרכב מדטרויט, ואחת מהיצרניות הגדולות בעולם, לרכוש סטארטאפ אמריקאי, שרק עשה את צעדיו הראשונים בתחום הרכב החשמלי. היום אותו סטארטאפ כבר נסחר בשווי שוק גבוה מזה של היצרנית הותיקה, שהוקמה 105 שנים לפניו.

מפשיטת רגל לשווי שוק שנושק ל-100 מיליארד דולר

בסוף 2016 הכריזה Lucid Motors על Air, המכונית החשמלית הראשונה מתוצרתה. היום, אתם כבר יכולים להזמין את הרכב החשמלי המפואר שמציע מספרים דמיוניים, גם בעולם שנשלט על ידי טסלה והביצועים של רכבי הדגל שלה. בין היתר מציע הדגם המתקדם של החברה עד 1,111 כוחות סוס, האצה מ-0 ל-100 קמ”ש ב-2.5 שניות וטווח נסיעה כמעט לא נתפס של 836 ק”מ. ובניגוד ליצרניות רבות שמתגאות בטווחים, רק כדי שנגלה בפועל שהן מציעות טווח צנוע יותר ב-10-15 אחוזים, הנתון הזה של 836 ק”מ נבדק ואושר על ידי הסוכנות להגנת הסביבה​ האמריקאית, גוף בלתי תלוי ועצמאי.

אבל מה שמעניין הוא ש-Lucid לא החלה כיצרנית מכוניות. החברה הוקמה תחת השם Atieva ב-2007 על ידי פיטר רולינסון, שכיהן עד אז כסגן הנשיא בטסלה, יצרנית רכב צעירה שהוקמה 4 שנים בלבד קודם. בשנים הראשונות שלה התמקדה Atieva בייצור סוללות ומערכות הנעה (Drivetrain, מכלול החלקים שמעביר כח מהמנוע לגלגלים) עד שב-2016 היא עשתה פיבוט לעולמות ייצור הרכב החשמלי ושינתה את השם ל-Lucid.

השנים הראשונות לא היו פשוטות. הסטארטאפ נקלע לקשיים תזרימיים, שאיימו על עצם הפעילות שלו, ורולינסון ושותפיו היו צריכים להחליט האם למכור את הפעילות או לנסות לגייס השקעות נוספות. ב-2017, במסגרת הניסיון של החברה לגייס כמה מאות מיליוני דולרים בסבב גיוס חדש, נפגשו מייסדי Lucid עם מספר משקיעים מוסדיים וכן עם ג’ים האקט, המנכ”ל החדש דאז של פורד. אבל האקט, שהגיע בליווי של מספר בכירים בפורד, הפתיע את ראשי Lucid, כשבמקום מסמך תנאי-השקעה (Term sheet), במסגרתו תזרים פורד מיליונים רבים ללוסיד, הוא שלף הצעה לרכישת החברה.

לא לפורד, כן לסעודים

הנהלת Lucid החליטה לדחות את הצעת הרכישה של פורד והצליחה לגייס כספים, שעזרו לחברה לעמוד על הרגליים. בין המשקיעות הגדולות בחברה היא קרן ההשקעות הציבורית הסעודית, שהשקיעה בה ב-2019 כ-1.3 מיליארד דולר. פאסט-פורוורד ליולי השנה, אז הופכת Lucid לחברה ציבורית, לאחר שהתמזגה עם חברת שלד בורסאית במסגרת הנפקת SPAC.

השבוע פרסמה החברה את הדוח הרבעוני הראשון שלה, ובעקבותיו זינק שער המנייה שלה בחדות מ-27 דולר בחודש שעבר לאיזור ה-55 דולר כיום. הסיבה המרכזית היא יותר מ-17 אלף הזמנות שרשמה החברה – ששוות כ-1.3 מיליארד דולר בהכנסות וכן הצהרת החברה על כושר ייצור של 20 אלף מכוניות בשנה הבאה במפעל החברה באריזונה. בנוסף, המשקיעים מעודדים מכך שהחברה החלה בחודש שעבר במסירות של הרכבים הראשונים שלה – והיא מתכננת למסור כ-520 כלי רכב מדגם Lucid Air לרוכשים הראשונים.

אהבתם את הכתבה הזו? אתם יודעים איפה יש עוד הרבה כאלו? אהבתם את הכתבה הזו? אתם יודעים איפה יש עוד הרבה כאלו? ערוץ גיקטיים בטלגרם

חולפת על פורד

שער המנייה של Lucid כיום משקף לה שווי שוק של כ-77 מיליארד דולר. בינתיים, שווי השוק של פורד, שהוקמה כ-105 שנים לפני Lucid ומכרה ב-2020 יותר מ-4 מיליון מכוניות, עומד נכון לכתיבת שורות אלו על 76 מיליארד דולר. איך שגלגל מסתובב, כבר אמרנו? עכשיו, נכון שהמספרים האלו נזילים והפכפכים. בתחילת השבוע למשל היתה שווה Lucid כמעט 90 מיליארד דולר, ומנייתה ירדה מאז, אבל המגמה ברורה.

מה שמעניין הוא ש-Lucid, למרות הסיפור המעניין, אינה פתית שלג ייחודי. רבות דובר אמנם על טסלה, שערך השוק שלה חצה את הטריליון דולר לפני מספר שבועות, אבל גם Rivian, יצרנית נישה אמריקאית של טנדרים חשמליים, כבר שווה יותר מ-105 מיליארד דולר, מה שאומר ששווי השוק שלה דומה לזה של קבוצת פולקסווגן למשל. למרות שהטנדרים החשמליים של Rivian כבר הגיעו לבודקים ראשונים, והרשמים היו מצוינים, Rivian לא מסרה עדיין טנדר-חשמלי אחד ללקוח. פולקסווגן בינתיים מכרה ב-2020 כ-9 מיליון מכוניות.

והסעודים אגב – אלו שהצילו את Lucid – ובכן, ההשקעה של הקרן הסעודית ב-Lucid ב-2019 סידרה לה אחזקות של 63 אחוז בחברה. וה-1.3 מיליארד דולר שהושקעו לפני 3 שנים בלבד – שווים כבר כ-47 מיליארד דולר.

 

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב-yaneev@geektime.co.il

הגב

12 תגובות על "לפני 4 שנים רצתה פורד לרכוש סטארטאפ שמפתח רכב חשמלי. היום הוא כבר שווה יותר ממנה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אריה
Guest

“שווי שוק” זה הבלוף החדש. פורד מייצרת כבר יותר ממאה שנים כלי רכב, יש לה הכנסות ורווחים, LUCID כרגע מדממת מזומנים וחיה בזכות גיוסים, לפחות יש להם מוצר חי ביד בניגוד לחברות אחרות עם “שווי שוק” של מליארדים רבים, אבל בלי מוצר אמיתי.

צאק נוריס
Guest

השאלה מי ימכור יותר מכוניות ומי יסגור את הבסטה עוד 10, 15 או 25 שנה.

גיורא
Guest

אם המכוניות שלהם יעבדו כמו שצריך והם גם יוציאו דגם נישה לשוק הרחב יחזיקו בנתח שוק כמו טסלה לדעתי עם הזמן…
יש מקום לכולם.

אני
Guest
נחמד שלדעתך יש מקום לכולם, אבל בשביל להצדיק את השיווי שוק של החברות שמוצגות בכתבה, ממש אין מקום לכולם, כלומר יכול להיות שכל החברות האלו ייצרו איזה כמות של רכבים עוד 20 שנה, ואולי אפילו ירוויחו קצת. אבל בחישוב אחורה מי ששם כסף היום ירוויח פרומיל אחוז על ההשקעה שלו. טסלה שווה היום כמו 10 חברות הרכב הכי גדולות, כלומר בשביל להציג כזה שווי היא צריכה בעתיד להרוויח כמה עשרות אחוזים יותר מאשר 10 החברות הגדולות בשוק היום. Lucid Motors לעומת זאת עוד תצטרך לגייס הרבה כסף עד שתתחיל להרוויח, כך שמי שקנה 10% מהחברה היום, יהיה לו אולי חצי… Read more »
דאבליו פי
Guest

התשובה: לא פורד

תספורת דחוף
Guest

עוד כמה חברות בלוף יצטרפו לשגעון הצבעונים של הרכב החשמלי ונראה איך 100 מיליארד הופכים ל 5 …

מיול
Guest

הבועה עדיין מתנפחת תשאלו את רנו ושי אגסי

ASD
Guest

כזה קישקוש. פורד אשכרה מוכרת מכוניות ותמשיך למכור מכוניות הרבה אחרי שהסטארטאפ הזה יעלם מהמפה כי ייסגר או יירכש.

nope
Guest

בטח 100 מיליארד, שיהיה 1000 מיליארד, אבל כבל תת ימי יש להם?

עכשיו ברצינות, אם לWIZ שווי שוק אסטרונומי של כסף ב”נדמה לי” למה שלאחרים לא יהיה? הכסף שלנו כבר במטאברס

אפי
Guest
עד שלא תקום חברה שמתמקדת בדבר הפשוט ביותר שרכב צריך להיות ,וזה להביא אותי מ A ל B במינימום עלות חודשית ועלות רכישה זולה של עד 100000₪ גג על הכביש ו 0 זיהום אוויר,הכל פח אשפה.מי צריך מ 0 ל 100 ב 2.5 שניות או 4 או 5 תפתחו מכוניות חשמליות,משולבות טעינה סולארית,זולות ואמינות ותנצלו את הטכנולוגיה להקל על אנשים ולשפר את העולם ולא לספק את יצריהם של אלו שאוהבים להשוות למי יש גדול יותר ולייצר מכוניות יקרות להחריד . רכב נועד להביא מ A ל B ולא להיות מלון נוסע ,העולם משוגע וכל אחד רוצה ליסוע על בית מלון… Read more »
אחד שמבין
Guest

וואלה צודק ב100%. אחד התגובות הכי יעילות שראיתי במקום המסריח הזה

הייקר
Guest

לוסיד אין דה סקאיי וויז דאיימנדס, מכונית הסלון הטובה ביותר בשוק. לחברה הזו נכון עתיד מזהיר.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: