בשביל מוזיקה צריך מוזיקאים / דעה [איה כורם]

איה כורם עזבה את חברת התקליטים שלה כדי להרוויח יותר מכל עותק שנמכר ולנהל את המוזיקה שלה בעצמה, אבל עבודה בחינם היא לא הדרך בה היא חושבת שאמנים צריכים ללכת. פוסט שלישי בסדרה.

צילום: איה כורם

בשני הפוסטים הראשונים שפרסמנו בסדרה על שירותי סטרימינג של מוזיקה, רועי פוברצ’יק הסביר כי החינם הוא האסון של עולם המוזיקה. שגיא בן צדף, מנכ”ל הסטארטאפ סרנדיפ, ענה לו בפוסט תגובה כי כדאי למוזיקאים להחליף תקליט, כי העתיד נמצא בסטרימינג החינמי, באמצעותו נחשף לעוד מוזיקה ואז נרכוש אותה.

איה כורם, מוזיקאית ויוצרת, חושבת שהעולם אותו מנסה למכור לכם שגיא בן צדף, הוא עולם שבו כולם נהנים ממוזיקה, חוץ מהאנשים שיוצרים אותה. פוסט דעה.

/

רוב הקהל הוא צרכן מוזיקה פאסיבי ולא ישלם על מוזיקה

תארו לכם, אתם עובדים עשר שנים בעבודה מסוימת. יום אחד נכנס הבוס ומודיע – מהיום אתם עובדים חינם. אה, כן, וגם אין השנה תלושים לחג. בהצלחה.

אני האחרונה שתגן על “חברות התקליטים המרושעות” שהתמוטטו אחת אחת בזכות שירותים כמו זה, של שגיא בן צדף. אבל הן אלה שהיו חותמות לי על הצ’ק בסוף החודש. אני גם לא מנהלת את תעשיית המוזיקה, לא המקומית ולא העולמית. ההשפעה שלי על תהליכים כלכליים שכאלה היא מזערית.

אני, בתור אמן, בורג קטן, יכולה לבחור להתנהל כטוב בעיני במצב הקיים, וזה באמת מה שעשיתי: עזבתי את חברת התקליטים שלי, כדי להרוויח יותר מכל עותק שנמכר, וכדי לנהל את המוזיקה שלי כראות עיני. אני לא מנסה להלחם בטחנות רוח ומזמן הבנתי שעדיף להצטרף לצד שמנצח. ואכן, נכון להיום, המוזיקה שלי נמצאת בכל מקום ברשת: בטוויטר, בפייסבוק, ביוטיוב (כל השירים, מכל האלבומים), בבלוג שלי, בבאנדקאמפ, ואיפה לא? כל מי שרק רוצה יכול להאזין לשירים מהאלבום החדש שלי, להתאהב בהם, להוריד אותם, לצפות בקליפ, לעשות להם לייק, לבוא להופעה ולקנות את הטי שירט (סתם, אין טי שירט).

הצרכן רוצה מוזיקה טובה? במקרה הזה הצרכן מפסיד

צילום: flickr, cc-by, shankar, shiv

העולם אותו מנסה למכור לכם שגיא בן צדף בפוסט שלו, הוא עולם שבו כולם נהנים ממוזיקה, חוץ מהאנשים שיוצרים אותה. עובדה אחת שבן צדף לא יכול להתווכח איתה היא, שבכל שנה, באופן יחסי, אני מרוויחה פחות ופחות מהמוזיקה שלי. אני לא מתלוננת, זו העבודה שבחרתי לי והיא העבודה הטובה ביותר בעולם. זו גם הסיבה שעזבתי את חברת התקליטים שלי, משום שאני מבינה שמדובר במודל שאיננו רלוונטי עוד. התוצאה: יותר ויותר מהזמן שלי, כאמן, מוקדש עכשיו לניהול, שיווק והפצה של המוזיקה שלי. והרי אני אמשיך ליצור מוזיקה, תמיד, פשוט שעכשיו, יש לי פחות ופחות זמן בשביל זה.

קחו את זה בחשבון, אותו קהל שאתם מדברים עליו בהתלהבות, זה שנחשף בקלות הולכת וגדלה למוזיקה ברשת ובהתאמה, גם מוציא יותר כסף מהכיס, הוא אולי חמישה אחוז (בהגזמה), מכלל הקהל הפוטנציאלי. הגיקים שקוראים את שנינו כאן בניוזגיק? לצערי מיעוט זעיר. הרוב המוחץ של הקהל, כך היה וכך יהיה, צורך את המוזיקה שלו בעיקר דרך הרדיו, ונחשף אליה במדיה המיינסטרימית – העיתונות והטלוויזיה. רוב הקהל הוא צרכן מוזיקה פסיבי, שבשנים האחרונות למד שאין סיבה לשלם על המוזיקה שהוא צורך. הוא לא צורך יותר ולא פחות, הוא רק צורך בחינם.

מתי יצאתם להופעה ושילמתם מחיר מלא?

במקרה הפרטי שלי? התמזל מזלי, ובענק. אני משתדלת לומר תודה בכל בוקר. האמת היא שפחות ופחות אמנים מוצלחים ואהובים, זוכים לתמיכה הכלכלית אותה סיפקו בעבר חברות התקליטים, ואינם מקליטים עוד את המוזיקה שלהם, או מקליטים אותה בתנאים מגוחכים. אני לא אפתח פה מלחמה עם בן צדף, אבל שירות שמציע לכם עוד מוזיקה באיכות המזעזעת של יוטיוב, לא באמת עושה עמכם חסד. הצרכן רוצה מוזיקה טובה? הצרכן מפסיד. לאן ממשיכים מכאן?

עכשיו תורכם לענות : “אבל אין כסף באלבומים, הקונספט הזה פס מן העולם, לכו להופיע!” השאלה היא – מול מי? שאלה נוספת היא – מה אתם חושבים שעשינו עד עכשיו? תמיד מצחיקים אותי אנשים שמתגאים בידענותם ואומרים בנחרצות, “מה, הכסף הוא בהופעות!”. בנקודה הזאת בזמן אני אבקש ממכם לנסות להיזכר, מתי בפעם האחרונה יצאתם מהבית ושילמתם מחיר מלא על הופעה? תנו לי לגלות לכם סוד קטן – מהופעות פתוחות לקהל הרחב, לא מרוויחים המון כסף. ככל שהמקום גדול יותר, כך גדלות ההוצאות ויחסית להשקעה – קיסריה היא עסק לא משתלם בכלל.

אז בוא נראה: לפי המודל הכלכלי שהציג שגיא בן צדף, אמנים אמורים להשקיע כסף בהקלטה של המוזיקה שלהם ומיד לחלק אותה בחינם, על מנת שהקהל יגיע להופעות שלהם, מהן אי אפשר באמת להרוויח. נשאר לנו אם כך – להתחיל לייצר אך ורק מוזיקה לחתונות. כי רק שם יש כסף. תאמינו לי, יש לכם מזל שאנחנו לא כל כך טובים בחשבון.

שיהיה ברור – אין לי דבר וחצי דבר נגד סטרימינג ושירותי ענן, מזמן כבר ברור שזה העתיד. אבל מי ירים את הכפפה ויתן מענה לצרכנים ולאמנים גם יחד? כנראה שלא שירות כמו Serendip. לא שהוא מזיק לי, בשלב הזה. אני רק רוצה להזכיר לכל אנשי העסקים, הסטארטאפיסטים הזריזים, “חובבי המוזיקה המושבעים”, שבשביל מוזיקה, צריך מוזיקאים.

אז קדימה, תורידו, תשתפו, תצרבו ותחלקו, אבל אל תספרו לי שזה לטובתי.

את האלבום החדש של איה כורם, “לאלף את הסוסים”, תוכלו לרכוש בחנות המקוונת בפייסבוק ובבאנדקאמפ.

Avatar

איה כורם

הגב

28 תגובות על "בשביל מוזיקה צריך מוזיקאים / דעה [איה כורם]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלון
Guest
התשובה נמצאת במאמר שלך עצמו. הרי את מודה שעזבת את חברות התקליטים כי המודל שלהם לא רלוונטי יותר. באותה נשימה את מודה שיש לך פחות זמן למוזיקה נטו מכיוון שהרבה יותר זמן את נדרשת להשקיע בשיווק ובניהול. כאן טמון הפתרון! ברגע שחברות התקליטים יבינו שאין באפשרותם להתפרנס מהמודל הישן ואין בכוחם לשנות את המציאות הן יאלצו לחזר אחריך כיוצרת עצמאית ולתת לך נתח יותר הגון תמורת נטילת אחריות על הזמן שלך שאינו מושקע במוזיקה נטו. ואם לא חברות התקליטים, יהיה זה גורם אחר שינהל לך את הזמן והשיווק… וגילוי נאות: אני לא מוריד מוזיקה באופן לא חוקי (חוץ מתקליטים שרכשתי… Read more »
קורא
Guest

אז אנשים לא מוכנים לשלם על דיסקים או על הופעות.
מוזיקאים פחות או יותר מוכרים את התחתונים ואת הנשמה כדי להתפרנס.
כנראה שמוזיקה פשוט לא מוכרת.

אלעד
Guest

אני מסכים עם הכתוב, אבל לדעתי האסון האמיתי של המוסיקה בארץ היא שאין חנות הדומה לאיי-טיונס ואמזון MP3 בהן ניתן להשיג (כמעט) כל שיר ותקליט, ובמחיר הוגן מיידית מהבית.
אז נכון שמקרה שלך יש לך אתר בבנד-קמפ שמאפשר רכישה קלה של האלבום; זה לא נכון לרוב המוחץ של המוזיקה העברית.
מוזיקה בתשלום צריכה להיות נוחה ואיכותית יותר ממוזיקה גנובה. זה המינימום שתעשיית המוזיקה חייבת ללקוחותיה המשלמים.

אייל גל - מגל הפקות
Guest
קראתי, ואהבתי. אני מסכים עם כל מילה ולכן יצרתי מודל בשנה האחרונה שכן נותן מענה למוזיקאים שמעוניינים ליצור, ולהשאיר את היח”צ למקצוענים. אנשי יחסי ציבור אינם רלוונטים עוד, הם מבטיחים לך כתבה בלעדית במקו עם צאת הסינגל, הפצה לתחנות, אך מה עוד? על כך את נאלצת לשלם להם כ-6,000 ש”ח. יצרתי מודל שבו, אני נותן מענה לכל צרכיי האומן ע”פ צו התקופה. פייסבוק, עכבר העיר, דפי זהב, יוטיוב… לצערנו או לטובתנו, אומן כיום לא יכול להתקיים ללא רשתות חברתיות. אתה לא שם אתה לא קיים. אני בעצמי אומן (עדיין לא הוצאתי את האלבום המיוחל) והייתי רוצה להציע באמת ובתמים, ליצור… Read more »
נברא
Guest

מה עם מודל ה-itunes? האם אין זה מודל אידאלי לכל מוזיקאי?

עמית
Guest
בתור צרכן מוזיקה עם טעם יחסית ספציפי יש לי בעיה… אני מעוניין לקנות בכסף מלא כל מה שמוצא חן בעיניי, אבל בשביל למצוא משהו ש”יענה על הדרישות” אני צריך להאזין למבחר גדול מאוד של שירים ובמיוחד אלבומים (אני מאזין מהדור הישן). אני לא חושב שיש מודל שמספק את הדרישה הזאת, אז מה שאני עושה היום זה מחפש מה יש פומבי לשמוע (יו-טיוב, באנדקאמפ) או מוריד פיראטית לצורך האזנה ואז, אם אלבום מוצא חן בעיניי, אני קונה אותו. אחרת אני מוחק (במידה והורדתי פיראטית). בעקבות הדברים שכתבת חשבתי על מודל שאולי יכול לעבוד: הייתי בשמחה משלם סכום קטן מאוד על כל… Read more »
ואגו
Guest

גם מודלים כאלה קיימים מחוץ לישראל.
דומים הם פנדורה, לאסט.אף.אם שמשדרים לך רדיו מותאם אישית כך שאתה מגלה מוזיקה חדשה המתאימה לך בעוד אתה משלם דמי מנוי חודשיים שחלקם מגיעים לאומנים.
אגל המודלים שם גם הם בימתיים והחברות נמצאות כל שנה על סף סגירה או החלפת ידיים למשקיע הבא.

עדי
Guest
לצערי מה שתיארת מדוייק מאד, וזו בעייה כלל עולמית. לגבי פתרונות, עושה רושם שהתעשייה עדיין בשלבי בלבול וחיפוש. לפי מה שלמדתי במשך הזמן, שיווק חומרים אונליין סובל בגלל שתי סיבות עיקריות: נוחות (“רגע, צריך ללכת להביא את הכרטיס אשראי…איפה הארנק….”), ואמון בסיסי (“שאני אתן פרטי אשראי על הרשת???”). מוזר, אבל דווקא עניין העלויות הוא מינורי. עובדה שאנשים קונים אפליקציות ורינגטונים בטלפון בלי הכרה, למרות שרוב הקניות האלה מיותרות לחלוטין. אם כל מה שהייתי צריך לעשות זה ללחוץ כפתור ואז החיוב היה נעשה אוטומטית מחשבון הסלולר והתוכן היה אצלי תוך שניות, ההתלבטות היתה הרבה יותר קטנה. איך עושים את זה? או!….הלואי… Read more »
מיכאל
Guest
כשקוראים את הקטע אפשר לחשוב שהאינטרנט הרג את תעשיית המוזיקה העצמאית… שעד שנות התשעים היו פה אינספור יוצרי אינדי שהוציאו מאות אלבומים והופעת האינטרנט בלמה את הייבול הנהדר הזה. אין ספק, להקליט את המוזיקה שלך זה עסק יקר, אבל בניגוד לשנים עברו- להקליט אותה לבד (ללא חברת תקליטים) היא בהחלט משהו אפשרי. בסופו של דבר, היציאה לעצמאות מוזיקלית וניהולית, היא קשה כמו כל הקמת עסק עצמאי, ביחוד כשאת יוצרת בעברית. השוק קטן ורווי, ורוב הקהל לא באמת מתעניין במוצר שלך (כמו שהיטבת להזכיר עם העקיצה לגבי מוזיקת חתונות). האפשרות להוריד בחינם/ לשמוע בחינם באינטרנט לא באמת פוגעת באומנים בסדר הגודל… Read more »
ליאור
Guest
מאמר בהחלט מעניין, מביא את נקודת המבט של האמן שאכן הייתה חסרה בשני המאמרים הקודמים. מתחבר מאוד למה שאת מציינת בכתבה אך לא מאשים כלל את שירותי הסטרימינג ואת ההורדות הפיראטיות בבעיה, אלא מאמין שהדבר הוא תוצאה של התקדמות טכנולוגית של המדיה ושינוי מנטלי של הצרכנים. לדעתי ההקבלה המודרנית היום לעולם מכירת המוזיקה היא עולם מכירת האפליקציות באפ-סטור – השוק רווי בהמון אפליקציות ולאף צרכן לא ממש אכפת שהושקעו ימים ולילות בפיתוח האפליקציה ולכן נאלצים מפתחים לתת גרסאות לייט בחינם ומידי פעם לשחרר את האפליקציה המלאה בחינם רק כדי לתפוס קהל נוסף ולנסות להרוויח את הדולרים הבודדים לכל עותק שנמכר.… Read more »
ירון
Guest
עם כל הכבוד לדיבורים על מודל עסקי.. וחינם…. ולא חינם…. ועתיד המוסיקה… או לא עתיד המוסיקה.. בואו לרגע נהיה כנים עם עצמנו ונודה על האמת. כל המוסיקה הישראלית של השנים האחרונות – איה כורם, אריק ברמן, מירי מסיקה וכו וכו… המוסיקה שלכם היא פשוט ב י נ ו נ י ת !!!! אין להאשים איש על שלא רוצה להשקיע בכם וביצירותיכם שבימים טובים נשמעת כמו פרסומת ליוגורט ובימים רעים… אולי עדיף לא לומר. אין שום גבר בועט במה שאתם עושים כבר שנים. אין שום דבר כן ואמיתי. רק אוסף של צלילים שנזהרים לא להפריע לאף אחד במהלך הנסיעה באוטו. קודם… Read more »
שגיב
Guest

איה כורם? בשם מה היא כותבת את זה? המשתמטת הזו, שתמשיך לכתוב טקסטים כמו יונתן שפירא על האיש העלוב הזה, טקסטים עלובים ושירים פשוטים, ועוד מכפישים את הטקסטים במזרחית, איה כורם האלבומים שלך לא פחות גרועים ואני ממש מצטער אם נעלבת

שי
Guest

כמה שאתה צודק..
המשתמטת הזאת, שעושה טקסטים על יונתן שפירא, טייס, שאם לא היה מסרב להפציץ, ללא אבחנה, אוכלוסיות מיושבות באזרחים, הוא ברגע היה מצטייר בעיניים ניטרליות כמו אחרון הטרוריסטים שמתפוצצים בלב קהל, בלי להניד עפעף, רגע אחרי שהם מביטים בעיניהם של חלק מהחפים מפשע שהם הולכים לרצוח..
זה הזוי, איך שאנחנו מנסים להפוך את אלו שאנחנו סומכים עליהם שייגנו עלינו, לאלו שאנחנו שונאים ושמהם מנסים להישמר..

דורון
Guest

למאותגרים קוגנטיבית – שגיב אני אתחיל בך ואני אשתמש במילים קטנות כדי שתוכל להבין
איה כורם סיימה שירות צבאי מלא בחיל השריון .
היא מעולם לא אמרה או כתבה שום דבר ש “מכפיש טקסטים במזרחית” – ובדיסק האחרון שלה אותה אתה יכול לשמוע חינם בצורה חוקית באינטרנט יש ביצוע שלה לשיר של אהובה עוזרי (זמרת מזרחית)
ועכשיו אלך ירון – המאמר הוא על מוזיקה יצירה ופרנסה במאה ה21 ללא שום קשר לאיזה מוזיקה לצורך העניין , גם יוצרים שאתה מעריך (מקהלת מועכי עמלק מסביוני אלוקים ג’) צריכים להתפרנס ממוזיקה במאה ה21 .
אולי כדי שתשמרו את התסכולים שלכם למקום אחר
יום יפה

דורון
Guest

מעניין מתי יתחילו הקללות ….

יורגן
Guest
כרגיל, הכל בגלל מלחמות היהודים. יש כבר נסיונות של יותר מ-10 שנים ליצור פה חנות מוסיקה מקוונת שמכילה את כל הקטלוגים הישראליים באתר אחד נוח ומקיף. אבל בגלל בעיות – בעיקר של אגו – כל חברת תקליטים מתבצרת בעמדתה והצרכן יוצא כשידו על התחתונה. הנה יש לנו עכשיו הזדמנות לקפוץ על העגלה של אייטיונז – האמריקאים כבר הבינו מיד שכדי להוריד את חסם הקניה באינטרנט צריך לתמחר באגרסיביות (דולר לשיר), לתת אפשרות לשמוע preview של כל השירים לפני שקונים, ולאפשר קניה בקליק אחד עם מינימום סירבול. התוצאה? חנות המוסיקה הגדולה ביותר בעולם. לצערי הכניסה שלנו לחנות הזו לא נראית באופק…… Read more »
ליאור
Guest

אני חושב שזה כלל לא המקום לביקורת אישית נגד איה כורם ועל מנהלי האתר להסיר את התגובות הלא ענייניות לעיל.
מתנהל פה שיח בריא על עולם המוזיקה והשפעת המדיה הציבורית על האמנות.

דורון
Guest

מסכים אתך לגמרי !

ניר
Guest

זה לא משנה מה היא שרה
היא פשוט מתוקה ויפה בטירוף
הייתי רוצה לעשות אותה מאושרת
ולחבק אותה לנצח בחום ואהבה
יזכה מי שיהיה שלה
אז תמשיכי ליצור מתוקה כייף לראות קצת דבש בין כל המרורים האלה (-:
שנה טובה.

דן
Guest
אני מאוד אוהב מוסיקה, ובכלל זה מוסיקה ישראלית. פעם הייתי קונה המון דיסקים\קלטות, והולך לפחות פעם בחודש להופעה. אבל…. כרטיס זול להופעה- 80 ש”ח 2 בירות- 50 ש”ח מונית הלוך חזור(שתיתי 2 בירות)- 40 ש”ח אם לא לקחתי מונית אז חניה- 40 ש”ח בייבי סיטר- 50 ש”ח(במקרה זול) סה”כ 220 ש”ח לקחתי גם את אישתי אז עוד 120 ש”ח. כשגרים בדירה שכורה או לא גומרים את החודש או סתם מנסים לחסוך כמה שקלים, הדברים הראשונים שמפסיקים לצרוך זה תרבות. ואם תרבות אז זה בד”כ לילדים. עכשיו, למי שלא זוכר מה שהיה כאן בקיץ אז אזכיר שאנשים זעקו שהם לא מצליחים… Read more »
ששון
Guest
ששון
Guest

**הקודמת בטעות
בתור צרכן, אני לא מרגיש שנגרם נזק לתעשיית המוזיקה בעקבות שירותי הענן או השיתוף. להפך. כמעט כל יום אני שומע על להקה חדשה ונחשף למוזיקה חדשה ואיכותית בחינם.
בנוגע לתלונות על שכר העובדים (“מוזיקאים”) – כמה שבאמת כואב לומר, כלכלה חופשית. פייר זה אולי לא, אבל זאת המציאות- וזה נכון לגבי עובדים רבים במשק.
יתכנו מספר אסטרטגיות כלכליות שיחזירו את המצב ליותר הוגן כלפי היוצרים. אבל, בבקשה, אל תנסו את האסטרטגיה של לאיים “בסוף לא תהיה לכם מוזיקה בכלל!!1”.

יואכים
Guest
אני מניח שכל עולם היצירה ולא רק המוסיקה (שלא אני קראתי לה “תעשייה”) סובל מפרדוקס חמור שבו האמצעי סותר את המטרה אני אתן 2 השערות שימחישו את מה שאליו אני חותר א. אני חושב שכשמיכאלנג’לו צייר, הוא לא חשב על המשמעות העמוקה שאותה הוא מנסה להעביר, שאותה מומחי האומנות מנסים להסביר לנו – אני מניח שהוא רק חשב האם זה יימכר והאם הלקוח יאהב את זה מספיק כדי להוציא הרבה מטבעות זהב ב. אני תמיד זוכר שבשיעורי ספרות, כשהמורה היתה מסבירה על האלגוריות, המטאפורות והמסרים שמאחורי הסיפורים שלמדנו, הייתי שאול את עצמי האם הסופר באמת תכנן וחשב על כל אותם… Read more »
דניאל
Guest

איה, אם המוסיקה שלך ושל חברייך מרימון הייתה מעניינת אז הייתי גם שומע וגם קונה. לצערי אני שומע מלחינת מוסיקת ספר טלפונים (קרן פלס) כל פעם שאני מדליק תחנה באוטו. אני לא מאשים אתכם, אני מאשים את עורכי תחנות הרדיו הלא מסחריות.
נכון שליד דודו אהרון החבורה שלכם נראית כמו מתי כספי ושם טוב לוי, אבל בחייאת. קודם תעשו משהו מעניין ואז תדברו, אני לא רואה את אסף אבידן או עידן רייכל בוכים.

טובה גרטנר
Guest

זאת חכמת החיים להעיז, כל הכבוד לך האומץ לשנות לזוז, שום דבר איננו מובן מאליו.

חיה
Guest

למה כל החנונים בנים? בכל מקרה, אולי צריך לשקול מודל שבו אמנים ירוויחו
הרבה מתמלוגים, כלומר מהמוזיקה החינמית המפרנסת ערוצי טלוויזיה רדיו ופרסומאים?

דובר אמת
Guest

בואו נודה בזה כבר. אף אחד כמעט לא משלם על מוסיקה היום. בכל זאת תמיד יהיו מוסיקאים שייצרו מוסיקה איכותית יותר או פחות מהסיבה הפשוטה – הם רוצים להיות מיוחדים, אהודים, אהובים, להשיג-נשים/גברים אהבה, תהילה, וכו’.. חוסר כסף בתעשיה לא יגרום לנוער ולבני 20+ להפסיק לחלום להיות סופר סטארים / אמנים . סו קאט דה בולשיט.

נעם
Guest
האמת שזה מאוד מעניין לקרוא כתבה כזאת, אבל בואו נתייחס לעובדות באמת. לפני האינטרנט הנורא לכולנו היו דיסקים, מעט מאוד דיסקים. לעיתים קרובות מצאנו את עצמנו שומעים את אותה המוזיקה כי פשוט לא יכולנו להרשות לעצמנו עוד דיסקים. אז הקלטנו, הלוונו, החלפנו ואפילו פילחנו כמה דיסקים כדי שנוכל לשמוע. ואז הגיע האינטרנט, פתאום יכולנו להפתח ובאמת לצרוך מוזיקה, מוזיקה לכל, לא רק לעשירים, לא רק לאלו שאבא שלהם הוא הבעלים של חנות מוזיקה. יכלנו לשמוע גם להקות שלא הגיעו לארץ כי חברות התקליטים החליטו שלא צריך. מהצד השני, המעבר לדיגיטלי פישט את החיים של כולם. כיום לא חייבים למסור גלופות… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: