כביש ראשון למכוניות אוטונומיות נפתח בישראל

אם תסעו סמוך לאזור שפיים בחודשים הקרובים – תוכלו לראות מכוניות נוסעות מעצמן ללא נהג, בשביל לוודא שהן לא מתנגשות אחת בשנייה

קרדיט צלם\תמונה: San Jose Mercury News, Getty Images Israel

מאת אהוד קינן, NEXTER

סמוך לקיבוץ שפיים, אחרי דרך כורכר וסמוך לשדה בטטות, מכוניות החלו השבוע לנסוע בעצמן, ללא נהג אנושי. זה קורה במקטע של כביש 531 שמחבר את כביש החוף (2) לנתיבי איילון (20). עכשיו הזמן להרגיע – אתם לא תסעו ליד רוחות הרפאים הללו, כי בחודשים הקרובים מקטע הכביש סגור לצורכי הניסוי.

הכביש, באורך של כקילומטר וחצי ורוחב של 17 מטרים (שלושה נתיבים), נפתח השבוע לניסויים בנוכחות שר התחבורה, ישראל כץ, מנכ”ל נתיבי איילון ובכירים נוספים. בינתיים, 5 חברות ישראליות או כאלה שפועלות כבר בישראל קבעו ניסויים שונים, והדגימו את הטכנולוגיות לשר התחבורה ולעיתונאים. משרד התחבורה הזמין חברות נוספות להגיע ולבצע ניסויים בכביש.

אחת החברות המסקרנות שהחלה בניסויים בכביש היא נקסר, שמספקת כבר היום אפליקציה חינמית לצילום הדרך ולהתראה מפני תאונות באמצעות מצלמת הסמארטפון. נקסר אוספת את המידע באופן אנונימי וכך יכולה למכור דיווחים על מפגעים או להשתמש במידע בשביל ליצור סימולציות של תאונות. למה צריך לעשות את זה? בשביל להדגים את הסכנות למחשב שינהג את המכונית שלכם.

ג’נרל מוטורס האמריקאית, שפועלת גם בישראל, הציגה את הרכב האוטונומי שהיא מפתחת באמצעות טכנולוגיות שלה ושל חברות שרכשה. מובילאיי הישראלית, שנמכרה לאחרונה לאינטל, תנסה אף היא את הפיתוחים שלה על מקטע הכביש הזה. נציגי חברת אינוויז מספרים שהחיישן שלהם לדרך הוא יעיל וזול יותר מהמתחרות, וגם הם יערכו ניסויים בדרך החדשה.

ואם האקר גועלי ומסוכן יפרוץ לרכב?

כבני אנוש, אתם רגילים לתמרורים, רמזורים וסימון של נתיבים. מכוניות אוטונומיות, כרגע, גם יודעות לזהות את סימני הדרך הללו – אבל אפשר לעבוד עליהן בקלות, למשל על ידי השחתת תמרור כך שעין אנושית תזהה אותו אבל מצלמה של רכב לא תבין מה הוא. אפשר לצייר פס על הכביש שיורה למכונית לא לצאת ממנו. עזבו – מספיק שהפס על הכביש דוהה, או תמרור קצת מתעקם – והם חסרי ערך. העין שלנו יודעת להשלים את המידע החסר, בינה מלאכותית עדיין לא.

התשובה לכך בעולם הרכב העצמאי, בין השאר, היא העלמה של כל הדברים הפרמטיביים האלה וזריקת התמרורים והרמזורים אל אותו פח אשפה טכנולוגי שבוא נמצאות כרכרות. המכוניות אמורות לדעת לדבר אחת עם השנייה, ועם הכביש, בשביל לדעת מה המצב של הדרך.

לשם כך צריך חיישנים וסימני דרך קצת יותר משוכללים. אחת החברות שעוסקות בתחום, וגם החלה לערוך ניסויים בכביש, היא וואלראן. היא תשתול מערכת חיישנים לאורך הכביש ותלקט מידע על מצב הכביש, תנועת הרכבים, ומצבי חירום כמו רכב תקוע – כך שיהיה אפשר לאותת על כך לכלי רכב אחרים בלי לשחק בווייז באמצע נהיגה (ולא, איננו מאמינים ש”אינכם הנהג”).

אחד הפחדים הכי גדולים בתחום של מכוניות אוטונומיות הוא האקרים שיפרצו אליהן ויגרמו לתאונות דרכים. כאילו שהמצב הנוכחי, שבו בני אנוש שיכורים או סתם לא מרוכזים מפעילים מכונת מוות ששוקלת קרוב לטונה ונוסעת במהירות של 100 קמ”ש, הוא סבבה. בכל מקרה, זה לא חמק מעיניו של איש, ויש חברות אבטחת מידע שמתמחות בהגנה על מכוניות ותשתיות. אחת מהן היא ארגוס, שהדגימה כיצד אפשר לחסום נסיונות תקיפה של רכב אוטונומי.

מתי זה יקרה?

חברות גדולות בעולם מדברות על כלי רכב מסחריים אוטונומיים כבר ב-2021. השר כץ הסתכל על טווח ארוך יותר, של 20-30 שנה.

כך או כך, בכל העולם המחוקקים, חברות הביטוח, ואנחנו כחברה צריכים לקבל עוד החלטות רבות (ובעיקר להפסיק לפחד) לפני שניתן למכונות האלה להסיע אותנו בלי שאנחנו נצטרך לתפעל אותן – או חשוב יותר – למצוא את מי להאשים אם תתרחש תאונה.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-NEXTER

NEXTER

הגב

9 תגובות על "כביש ראשון למכוניות אוטונומיות נפתח בישראל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שאול
Guest

ואם תהיו מעונינים לבחון אותן במסלול שאינו ישר, הרי יש את מסלול המרוצים ( אספלט ) הראשון והיחיד ( בינתיים ) בישראל, והוא נמצא בערד.

המסלול , תוכל לעמוד בתקנים די מחמירים ( לא ממש FIA אבל קרוב ) מסוגר לציבור, אלא אם יש אירועים מיוחדים שפתוחים לציבור, אורכו 1.6 ק”מ והוא כולל מספר פיתולים, שיאפשרו לבחון טוב יותר את מערכות הראדר של הרכבים, כמו גם את מצלמות הדרך השונות.

הייתרון ? ניתן לשים מכשולים בגדלים שונים, בפינות שונות, תוך כדי נסיעה על מסלול מעגלי, לשנות מיקומים וכד’, וע”י כך לבחון טוב יותר את מערכות הזיהוי של המכשולים השונים.

לא שווה לנסות ?

רפי
Guest

20, 30 שנה לפי השר כץ ייקח לרכבים האוטונומיים להגיע לישראל
זה החזון של שר התחבורה?
כפי הנראה השיקול המוביל זהה לזה שהנחה את השר בחסימת כניסת אובר לישראל – חוסר רצון בולט להקים עליו את זעם נהגי המוניות.
עצוב לראות כל פעם איך שהקידמה נעצרת בשם שיקולים פוליטיים צרים.
נשמע הזוי? סעו עם נהגי מוניות ודברו איתם על השר כץ

דן
Guest

האקר גועלי?

דורון
Guest

שיפתח כביש למכוניות אוטונומיות גם בנס-ציונה וראשל״צ, רחובות

דורון
Guest

שיוקם כביש למכוניות אוטונומיות גם בנס-ציונה וראשל״צ, רחובות

דורון
Guest

שישראל כ״ץ יקים כביש למכוניות אוטונומיות בנס-ציונה וראשל״צ, רחובות

דורון
Guest

צריך להקים עוד כביש למכוניות אוטונומיות בנס-ציונה וראשל״צ, רחובות

דן
Guest

כבר יש היום חברות שכבר עובדות על מערכות של מכוניות אוטונומיות נגד פריצות של האקרים

חומי
Guest

הערס המצויי יבטל אץ הטייס האוטומטי כי הוא רגיל לנסוע על השוליים ולעבטר מימין

wpDiscuz

תגיות לכתבה: