ה-FBI מזהיר: מכונות אוטונומיות יכולות להפוך לנשק קטלני בידי טרוריסטים

דו”ח חדש של סוכנות הביון האמריקאית מזהיר שהמכוניות האוטונומיות עלולות לשמש ככלי נשק על ידי גורמים עויינים. אולם בצד הסכנות, צופה ה-FBI גם מספר יתרונות לכוחות בטחון שיעשו שימוש במכוניות מסוג זה.

זהירות: מכונית תופת. מקור: Google + עיבוד תמונה

זהירות: מכונית תופת. מקור: Google + עיבוד תמונה

כל מי שראה את המכונית האוטונומית של גוגל בפעולה, לא יכל להשאר אדיש לכל הטכנולוגיות המתקדמות ששולבו בה. אבל מעבר ל-LIDAR, רדאר הלייזר, הרדאר הרגיל, מצלמות הוידאו, ה-GPS וכמובן המערכת שמעבדת את כל הנתונים – מעבר לטכנולוגיה, נדמה שהאנשים בעיקר לא נשארו אדישים לחלום של כניסה לרכב, אמירה בקול של היעד, ונמנום ליד ההגה עד ההגעה.

עתה, בדו”ח מיוחד שהגיע לידי ה-Guardian הבריטי, מזהיר ה-FBI, שהחלום המתוק של לא מעט אנשים, עלול להפוך לסיוט של כוחות הבטחון.

מכונית תופת ללא נהג

על פי הדו”ח, צופה ה-FBI שלמכוניות האוטונומיות תהיה השפעה עצומה הן על מה שה-FBI יוכל לעשות עם מכוניות והן על מה שטרוריסטים יוכלו לעשות איתה.

ה-FBI מעלה מספר חששות עיקריים מהשימוש הפוטנציאלי של טרוריסטים במכונית: ראשית, השתלטות עויינת על ידי האקינג על מערכת ההפעלה של הרכב ושליטה בכל הפונקציות שלו כמו יעדים, מהירות וכו – נושא שכבר נדון לפני כשנה ב-DefCon בכנס ההאקינג השנתי. שנית, מה שמכונה “מולטיטסקינג” – הכוונה שמפגעים פוטנציאליים יוכלו למשל להשתמש בשתי ידיהם או להסיר עיניים מהכביש, כדי לפגע. לדוגמה: מפגע שנרדף על ידי כוחות הבטחון יוכל לירות לעברם, לתפוס מכסה ברכב, להיפטר מראיות – הכל, מבלי לדאוג למתרחש על הכביש. שנית, ה-FBI רואה סכנה פוטנציאלית במכוניות תופת. החשש הוא שמפגעים יוכלו להעמיס חומרי נפץ רבים על גבי מכונית, לתכנת את מסלולה מראש ולשלח אותה לדרכה, מבלי להיות נוכח ליד ולהסתכן.

אבל יש גם צד חיובי

בין כל התחזיות השחורות, ה-FBI גם מעלה תחזיות אופטימיות לגבי השימוש במכוניות האוטונומיות. על פי הדו”ח, מכוניות אוטונומיות יהפכו את התנועה ליעילה יותר. בנוסף, הן גם יוכלו לעזור לסוכנות להלחם בפעולות בלתי חוקיות: הן מבצעות תמרונים מסובכים ופניות טוב יותר מאשר נהגים בשר ודם, וכך נמנעים עיכובים של כוחות במרדף או במעקב; גם מעקב במכונית אחר חשוד יהיה פשוט יותר, משום שהעוקבים לא מאבדים קשר עין עם האובייקט, ובנוסף, האלגוריתמים יכולים לשלוט במרחק של המכונית העוקבת מהמכונית הנעקבת, כדי למנוע גילוי. נקודת אור נוספת היא שרכבי הצלה אוטונומיים יפחיתו את מספר התאונות בהן הם מעורבים, נקודה כואבת בארה”ב.

אחת הבעיות העיקריות שצפויות למכוניות האוטונומיות היא בעיית הרגולציה. אין הרבה מדינות בארה”ב שמעוניינות לשמש כשפני הניסיון של גוגל. למעשה רק 4 מדינות מאפשרות למכוניות אוטונומיות לנוע בשטחיהן וגם זה בתנאים מגבילים: קליפורניה (שבשטחה עמק הסיליקון), מישיגן (עם דטרויט, עיר שהיתה מזוהה עם יצרניות הרכב הגדולות של ארה”ב) פלורידה ונבאדה.אבל חוץ מעיריות כמו מאונטן-וויו, עיירת הבית של גוגל, שמאשרות למכוניות אוטונומיות לנוע בשטחן, מדובר עדיין במספר זניח. החשש הוא שהדו”ח של ה-FBI עלול להרתיע מחוקקים ורגולטורים ולדחות כך את כניסת המכוניות האוטונומיות לחיינו.

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: