פייסבוק החליטה לערוך ניסוי ב-700,000 ממשתמשיה, אלו התוצאות

מחקר שערכה פייסבוק בקרוב ל-700 אלף ממשתמשיה גילה כיצד קריאת סטטוסים עשויה להשפיע על מצב הרוח שלהם

shutterstock facebook

במהלך סוף השבוע האחרון פורסם מחקר אותו ערכה פייסבוק לפני כשנה, במסגרתו שינתה את הסטטוסים המופיעים בפיד של כ-700 אלף משתמשים. המטרה? לבדוק כיצד הרגשות של חברים וירטואלים משפיעים, אם בכלל, על מצב הרוח הכללי של המשתמשים האחרים, והאם זה יכול לגרום להם לשנות את הרגלי הפרסום שלהם ברשת החברתית.

חושפים את הרגשות ברשת

במסגרת המחקר, שנערך במשך שבוע אחד בינואר 2013, פייסבוק הגדירה קבוצה של 689,003 משתמשים דוברי השפה האנגלית ושינתה את התכנים המופיעים בפיד שלהם. את המשתמשים חילקה לשלוש קבוצות, כשהראשונה צפתה בסטטוסים חיוביים, השנייה בסטטוסים שליליים והשלישית צפתה בסטטוסים שאינם מכילים יותר מידי רגשות.

צוות החוקרים קיווה לראות האם ההשפעות הקיימות בעולם האמיתי, בו רגש של חבר יכול להשפיע ישירות על רגשותינו שלנו, מתקיים גם בעולם הווירטואלי המקוון. כפי שניתן לנחש, גם מצבי רוח וירטואלים משפיעים על משתמשים ברשת, מה שמתבטא בתכנים שמפרסמים לאחר החשיפה.

כלומר, הרגשות המוצגים בסטטוסים השונים הם אכן מדבקים, כאשר קבוצת הביקורת החיובית נטתה לפרסום סטטוסים חיוביים יותר לאחר שנחשפה לכאלה, בעוד שקבוצת הביקורת השלילית נטתה לסטטוסים שליליים יותר.

קבוצת הביקורת “הניטרלית”, זאת שצפתה בעיקר בסטטוסים שלא הכילו יותר מידי רגשות, הציגה תוצאות מעט מפתיעות שיכולות להשפיע משמעותית על אופן הצגת הסטטוסים בפיד בעתיד. הקבוצה הורידה משמעותית את כמות הסטטוסים שפרסמה, או שפרסמה סטטוסים קצרים במיוחד שלא כללו יותר מידי מלל.

בעוד שלא הצהירה על כך, התוצאות הללו עלולות להוביל לשינוי דרסטי בפיד המשתמשים, שמנע מהצגת סטטוסים אינפורמטיביים או כאלה שאינם רגשיים, במטרה לעודד את המשתמשים לפרסם כמה שיותר – לטובה או לרעה.

קהל חברתי לטובת ניסויים

כפי שאתם בוודאי יכולים לנחש, פרסום המחקר לא התקבל בברכה מצד משתמשי הרשת החברתית. בין ההאשמות העיקריות שניתן למצוא ברחבי הרשת עולה השאלה כיצד פייסבוק מעיזה לערוך ניסויים על המשתמשים שלה ועוד יותר מזה – כיצד היא מעיזה לשנות את התכנים המופיעים בפיד שלהם?

במטרה להרגיע במעט את הרוחות, פייסבוק מבהירה כי לא שינתה את הסטטוסים או את הכתוב בהם, אלא רק השפיעה על המנגנון הבוחר מה לפרסם בעמוד הראשי ומה לא. כלומר, תהליך הסינון התבצע באמצעות אלגוריתמים שזיהו מילים חיוביות או שליליות, בצורה אוטומטית, כך שעובדי החברה וצוות המחקר לא נחשפו לסטטוסים בצורה פרטנית, כך שכיביכול לא פגעו בפרטיות המשתמשים.

עוד מציינת פייסבוק כי לא מחקה או הסירה סטטוסים מהרשת החברתית, ובאמצעות כניסה אל עמוד הפרופיל של חבריהם, יכלו המשתמשים לצפות בכלל התכנים שפורסמו במהלך אותו השבוע, במידה כמובן וידעו היכן לחפש.

תוצאות המחקר. מקור: pnas.org

תוצאות המחקר. מקור: pnas.org

קראתם את תנאי השימוש?

לצד ההסברים מצד פייסבוק, חשוב לזכור כי המשתמשים שלקחו חלק בניסוי, כמו כלל המשתמשים ברשת החברתית הכוללים גם אותנו, הסכימו לכך מראש ברגע שנרשמו. כלומר, במסמך מדיניות השימוש בנתונים, שסביר להניח שרובנו לא טרח באמת לקרוא, פייסבוק דואגת לכסות את עצמה ומבהירה כי יכולה להשתמש במידע המפורסם ברשת החברתית למטרות מחקר ולמטרות ניתוח מידע, פתרון בעיות ועוד.

אם עדיין לא הבנתם, המשמעות היא שהמידע ברשת החברתית הוא לא באמת שלכם, אלא קודם כל של פייסבוק עצמה שיכולה לעשות כל מה שעולה על רוחה, במטרה לשפר את השימושיות או אפילו במטרה לחקור את התנהגותם של משתמשים מכל רחבי העולם. במידה ואתם לא מתחברים לרוח הדברים, הפתרון היחיד בשלב זה הוא למחוק את החשבון שלכם לחלוטין ולהתנתק לא רק מפייסבוק, אלא ממגוון שירותים מקוונים, שכן רובם כוללים בתוכם סעיף שכזה שככל הנראה אינכם מודעים אליו.

במידה והחלטתם להשאר ברשת החברתית ולספוג את העובדה שהסטטוסים, התמונות והפעילויות שלכם חשופות לפייסבוק, תוכלו ליישם את התובנה העיקרית העולה מהמחקר הנוכחי: בפעם הבאה שמישהו ינסה לגרור אתכם לוויכוחים או ריבים באינטרנט, עדיף להתעלם. זה עלול להרוס את מצב הרוח שלכם לחלוטין, כמו גם להשפיע ישירות על חבריכם ולקלקל גם להם את השבוע.

JaysonPhotography / Shutterstock.com

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

1 תגובה על "פייסבוק החליטה לערוך ניסוי ב-700,000 ממשתמשיה, אלו התוצאות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלף בית
Guest

השלב הבא בניסוי יהיה, למשל, לכוון לסקוטלנד הגברת-מסרים שתומכים בהיפרדות מהממלכה המאוחדת והפחתת המסרים המתנגדים לזה.
ואז כשפירוק בריטניה ייכנס לתוקף לשלוח לסקוטים מסר: ” אמרנו לכם!”

wpDiscuz

תגיות לכתבה: