פייסבוק תובעת את חנות הלייקים הישראלית

פייסבוק תובעת את מפעילי ה”לייקסטור” על הפרת תנאי השימוש באתר הרשת החברתית. זו הפעם הראשונה שהיא שולחת את זרועותיה המשפטיות עד לישראל

פרסום של לייקסטור (צילום מסך)

פייסבוק החליטה להראות את כוחה גם מחוץ לארצות הברית בתביעה ראשונה בישראל ותובעת בחור ישראלי צעיר אשר הקים חנות לייקים בשם “לייק סטור”. החברה מוכרת למעשה לכל אחד שרוצה לקדם את עצמו ברשת, ומאפשרת לו לרכוש כמה לייקים שהוא רוצה בכמה אלפי שקלים לאלפי “לייקים”.

לייקסטור פועלת בצורה פשוטה לכאורה – היא יוצרת תוכן אשר מפורסם בפייסבוק, ומאפשת לצפות בו באמצעות לחיצה על כפתור הלייק. למפרסמים החברה מוכרת חבילות של אלפי לייקים, לפי דרישתם, במחירים של אלפי שקלים.

פייסבוק מציבה אולטימטום

לאחר זמן מה שהוא מפעיל חנות זו, ומן הסתם בעל לקוחות כאלה ואחרים, החליטו בפייסבוק הענקית, לה יש 700 מיליון משתמשים בעולם, לשים את הזכוכית מגדלת שלהם על בחור אחד, במקרה ישראלי וחיפאי, ולשלוח לו מכתב משפטי רשמי, לא פחות, על כך שמה שהוא עושה אינו חוקי. הם אף הציבו לו אולטימטום עד אתמול, אך הוא לא מתכוון להפסיק, ואף הולך לפתוח חנות נוספת, גדולה ומתקדמת יותר.

פייסבוק יכלו לסגור לו את הפרופיל. הם יכלו לסמן אותו וירטואלית, אך הם אינם עושים זאת. הם החליטו לנקוט באמצעים משפטיים רשמיים, כלומר נראה שמדובר בעניין עקרוני מבחינתם – להראות לעולם שלתקנון פייסבוק יש תוקף משפטי, והם לא חוששים לנסות להפעיל אותו גם בחול. ייתכן שבעולם של היום, בו הכל מתנקז לכיוון הזה, יש עימם צדק, אך לאו דווקא צדק מול החוק היבש, ולכן הדילמה המשפטית מעניינת.

פייסבוק זה לא כמו העולם האמיתי

אליאב אללוף, מנכ”ל רהב מדיה חברתית ואחד מאנשי המדיה החברתית הבכירים בישראל מסביר כי כדי לעשות מדיה חברתית בצורה טובה, ברמה שהצרכנים שלך ימתינו בצפיה למסר השיווקי שלך. “צריך לבוא עם מוכנות וחשיבה שכרגע לא קיימת אצל רוב הארגונים. רובם רוצים לדחוף את המוצרים, השירותים והמסרים שיש להם, לא ללמוד,להבין או לשנות על פי הפידבק שהם מקבלים בפייסבוק שלהם, למשל. הם רוצים לנהוג בפייסבוק בדיוק כמו שהם מתנהלים “בעולם האמיתי”, וזה מייצר המון מגבלות.” אמר אללוף בראיון לניוזגיק.

“יש לייצר עולמות תוכן סביב המותג, ליצור חיבור רגשי, עניין כנה או ערך מוסף לגולשים – וזה אומר זמן, חשיבה והשקעה. כלומר לבנות פעילות מדיה חברתית שמטרתה לייצר קבוצת לקוחות פוטנציאליים שאומרת להם “נשמח לשמוע מה יש למותג שלך להציע”. אבל בדרך כלל החשיבה הזאת לא צולחת, בעיקר בגלל שיקולי תקציב ולו”ז. ומותגים שרוצים “פייסבוק גדול ומהר” – ויש לא מעט כאלה – מחפשים פתרונות מהירים וזולים. זו תעשייה צעירה ומתפתחת, עם הרבה אמוציות ולחצים, ולא לכולם יש את היכולת לחלק אלפי כרטיסים למופע פופ נחשק או אייפד 2.”

ההשלכות הן גם פליליות

עו”ד איל שגיא ממשרד עמר רייטר ז’אן שגיא מסביר : “לפי תנאי השימוש של פייסבוק, אסור להחזיק יותר מפרופיל אחד, ויש גם הגבלות משמעותיות על השימוש בכפתור לייק לצרכי פרסום וקד”מ (מבצעים רבים שנערכים בארץ לא עומדים בכללים). יש כאן שני מישורים: הפרת ההסכם עם פייסבוק, ושאלה פלילית. במישור ההסכם, פייסבוק יכולה לתבוע על הנזק, בעקרון החוזה של קובע התדיינות בקליפורניה, אבל נראה שהם יכולים להגיש תביעה בארץ. הנזק שנגרם לא ברור, למעט אולי במישור המוניטין של פייסבוק כמנגנון אמין, מה שיכול לגרום לאובדן הכנסות”

על פי שגיא, במישור הפלילי, יש לכאורה עבירה לפי חוק המחשבים שקובע שאחסון “מידע כוזב” זו עבירה פלילית שדינה חמש שנים, כאשר מידע כוזב זה מידע שיש בו כדי להטעות, בהתאם למטרת השימוש בו. מצד שני, לפי הסעיף הזה אפשר להעמיד לדין כל ילד שכותב שהוא בן 18 באתר אינטרנט, ולכן היקף העבירה לא ברור. ככל שמדובר בעבירה גם בארה”ב, מאחר שמדובר בעבירה גם בארץ, לפחות תיאורטית, יש גם אפשרות לדרוש הסגרה, למרות שנראה שעיקר הנזק, אם בכלל, נגרם בארץ וכל הפעילות מתייחסת לישראל. אבל האמריקאים יכולים לפעמים להשתגע. הפשיעה, אגב, היא בכלל לא וירטואלית, אלא אמיתית לגמרי, ואפשר כבר היום להסגיר בשל עבירות מחשב.

בשיחה שקיימנו עם רותם גז, העומד בבסיס התביעה של פייסבוק, מסר האחרון שכתב התביעה שהגישה נגדו פייסבוק לבימה”ש בקליפורניה דורשת ממנו להתרחק מהרשת החברתית ולסגור את חנות הלייקים שלו לאלתר. לטענתו של גז, הוא איננו מתרגש יתר על המידה מהתביעה שמגיעה אחרי תלונה למשטרה שהגיש נגד הרשת החברתית על חטיפת הפרופיל שלו על ידי משתמש אחר: “כל הפעילות שביצעתי במסגרת ה”לייק סטור” חוקית לגמרי, אנחנו מעניקים לייקים תמורת תוכן וזה עובד כמו קמפיינים אחרים ומוכרים ברשת. על מנת לצפות בתוכן מסויים מתבקשים משתמשים ללחוץ על כפתור הלייק, באופן טבעי מה שמושך אנשים קצת יותר הוא תוכן צהוב, אבל אף אחד לא מחייב אותם ללחוץ על שום דבר וזה נעשה ביזומתם של המשתמשים”.

 

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

8 תגובות על "פייסבוק תובעת את חנות הלייקים הישראלית"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שלומי
Guest

ספאמר מהסוג הנחות…. מוכר לייקים…. יאק.
אני מקווה שפייסבוק יתבעו אותו ברצינות וינצחו

בליק
Guest

לא יפה בכללל

מכיר מקרוב
Guest

מכיר מקרוב, עבריין צעצוע ומסכן
הוא חוטף לייקים בדרך הנמוכה ביותר שיש, אדם דוחה.

רק רגע...
Guest

זה לא אותו אחד שאיים בתביעה על יובל דרור מהגלוב?
זה מזכיר לי את הסצנות בסרטי אנימציה שדג קטן נאכל על ידי דג גדול ואז מגיע דג גדול יותר ואוכל את השני.
זה יהיה נחמד שפייסבוק יתחילו לאכוף את התקנון שלהם מחוץ לגבולות צפון אמריקה, גם אם זה אומר שהשעיר לעזאזל הוא ישראלי ושלרגע אף אחד לא יחשוב שזה “בגלל שהוא ישראלי” כי פייסבוק לא עובדים ככה.

רותם גז
Guest

וואו אתם באמת גיקים הא?:)

מאיר
Guest

ואוו רותם אתה ממש טמבל הא?
אתה חושב שאם אתה מגיב בשני האתרים שדיווחו על הפארסה שלך עם חיוכים תצא מגניב?
אח שלו בוא נודה על האמת הסתבכת עם האיש הלא נכון

רותם גז
Guest

מאיר,אני לא חושב שטיקבוק יוציא אותי “מגניב”:)
אני חושב שכדאי לחכות חצי שנה ולבדוק מה באמת קרה אחרי המכתב הזה

יונתן שין
Guest

בכל פעם שקוראים על הבחור הזה הוא מצטייר כרמאי שיעשה הכל למען בצע כסף.

אני מקווה שהוא יקבל מה שמגיע לו- מעצר בגוואנטנמו עד תום ההליכים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: