פייסבוק תהפוך אותנו לאנשי מכירות / דעה

לפני ימים אחדים הכריזה פייסבוק על שירות פרסום מעורר מחלוקת שעתיד להפוך כל אחד מאיתנו לסוכן מכירות פעיל בחסות הרשת החברתית. הרעיון שעומד מאחורי שיטת הפרסום החדשה שחשפה פייסבוק גאוני ומטריד במידה כמעט זהה.

תמכרו לחברים שלכם. cc-by-luc legay. flicker

אחרי שבמשך שנים למדנו לסנן באופן מאולץ תכנים מסחריים המופנים אלינו מכל עבר, החליטה פייסבוק לרתום הפעם את אלו שאנו נוטים שלא לסנן בכדי להעביר לנו מידע פרסומי דרך הדלת האחורית.

השירות החדש של פייסבוק יאפשר למעשה לחברות מסחריות להשתלב באופן טבעי אל תוך עדכוני הפרופיל שלנו כשהם עושים שימוש מחוכם במידע אותו בחרנו לשתף עם מכרנו ברשת החברתית. עשיתם צ’ק אין למסעדה בנמל תל אביב? פייסבוק תצרף מודעת פרסומת עם מבצעים רלוונטים לאותה מסעדה. עשיתם לייק למותג הלבשה שחביב עליכם? יצרתם עוד פרסומת עבור כלל החברים שלכם שיציג להם את מבצעי סוף העונה הזמינים בסניף הקרוב למקום מגוריהם. השירות היה גרוע במסעדה? מבצעי סוף העונה מגוחכים? זה כבר פחות רלוונטי. את תפקידכם ביצעתם בהצלחה, החברים שלכם נחשפו למותג וזכו לפרסומת ואתם הייתם אלו שדאגו להעביר להם את המסר בצורה הטובה ביותר.

גן עדן למפרסמים

חצי מילארד משתמשים, נוכחות גבוהה ברשת וקשרים חברתיים הם גן עדן למפרסמים והכלי החדש של פייסבוק עושה בהם שימוש מחוכם שמניח בצד נתונים שוליים הקשורים לפרטיות, אתיות ומוסר.

היכולת הבלתי מודעת שפיתחנו עם השנים, זאת שמאפשרת לנו לסנן באופן בלתי מודע תכנים פרסומיים המוצגים לנו באמצעות שלטי חוצות או מודעות, צפויה להתקל הפעם בסוס טרויאני. סוכני הפרסום החדשים של פייסבוק הם אלו שאנו נוטים שלא לסנן, להפך, אנו נוטים להקשיב להם ולהתעניין בפעילותם, הם חברים שלנו והם בדיוק אלו שיגישו לנו מעתה את תשדירי הפרסומת. הניסיון של פייסבוק וחברות אחרות להתייחס למערך פרסום מסוג זה כאל ממוקד מטרה, כזה שלמעשה מסנן עבורנו את הפרסומות לפי תחומי העניין שלנו, מעורר לא אחת פליאה על העקרון הפילנטרופי שמניע ללא כל צל של ספק את החברות המסחריות המעוניינות למכור לנו מוצרים.

רשת האינטרנט יצרה במשך השנים פלטפורמה מספיק נוחה שמאפשרת לכל אדם לגשת לתחומים המעניינים אותו באופן יזום. תודה, אבל אנו מוותרים על הרצון הטוב והתמים להגיש לנו מבצעים שנתפרו במיוחד עבורנו, אם אנו זקוקים לקוצץ ערמונים שהוא גם שלט חכם לאייפד, נאתר אותו לבד.

דיקטטורת רשת

כשהיא חוצה את רף חצי מילארד המשתמשים, פייסבוק כבר לא באמת זקוקה לנו כדי להצהיר על ניצחון כיבוש הרשת. אנו בוחרים מרצון ליטול חלק בממלכה טוטאליטרית בה החלטה של בכירי החברה קובעת כיצד יראה הפרופיל שלנו ואיזה מהמידע יעבור למי.

בשבוע שעבר התעוררה לה מחאה כנגד החלטתה של פייסבוק לשתף גורמי צד ג’ בנתונים יותר מידי אישיים הנוגעים לנו דוגמת מספר הטלפון והכתובת בבית. בנסיבות אחרות היינו יותר מזועמים אם חברה אחרת כגון מפעילות הסלולר שלנו או סניף הבנק בו אנו מנויים היה חושב ולו לרגע להעביר את המידע לגופים אחרים שלא בידיעתנו – לפייסבוק זה מותר. המחאה שנשמעה שבוע שעבר הצליחה לבסוף ופייסבוק הפכה את החלטתה, אלא שקלות הדעת בכל הנוגע לשיקולים המתייחסים לפרטיות שלנו מעלה שאלות מדאיגות במיוחד.

לבסוף ניתן להתייחס לתמונת המצב שיצרה בשנים האחרונות הרשת החברתית. הצורך התלותי הרב בפייסבוק כאמצעי תקשורת דומיננטי ברשת העניק לה מעמד על, כזה שמאפשר לה לבצע כל דבר מבלי לתהות לרגע מה עמדתם של המשתמשים בזמן שהיא מקבלת החלטות. אז שיהיה במזל טוב, אם אתם נמנים על חצי מילארד משתמשי פייסבוק, הפכתם מעתה גם לסוכני מכירות.

הכתבה פורסמה במקור במוסף “און-ליין עסקים” של עיתון מעריב, ביום א’, ה-30 בינואר 2011

רועי לטקה

גיק טכנולוגי עם נגיעות של תפוח, עדיף שיגיע נגוס. חי נושם וצורך טכנולוגיה באופן אובססיבי אך מדוד. קרימינולוג בהשכלתו, לוחם בפשע ובממסד באופן סימולטני. חובב כתיבה וקריאה, ונהנה לבחון באופן מדוקדק כל דבר שניתן לפרק לגורמים, ממוצרי טכנולוגיה ועד נפש האדם.

הגב

2 תגובות על "פייסבוק תהפוך אותנו לאנשי מכירות / דעה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
איתן חפץ
Guest

יכולת דומה מוצעת כבר היום – באמצעות פלטפורמה לשיתוף תמונות הלקוח מבית העסק – בפייסבוק האישי.
האפשרות אינה נכפית על המשתמשים – והיא מספקת ערך כפול – גם למשווקים וגם ללקוחות, המקבלים תמונות מהחוויה ללא תשלום.

אילן
Guest

שיגידו מה שיגידו…אבל צוקרברג הוא גאון…
יכול להיות שהוא זה שאחראי בצורה כזו או אחרת להפלת המשטר בתוניסיה ואולי אפילו במצרים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: