האם משחקים חברתיים הם הבועה הבאה?

חברת המשחקים PlayFirst סוגרת שניים ממשחקיה עקב ירידה בפופולאריות. האם זהו עתידן של כל החברות ששמן אינן זינגה?

מקור: יח"צ, עיבוד תמונה

השבוע, שלחה חברת PlayFirst הודעת מייל למשתמשיה בו היא מודיעה על סגירת אחד ממשחקי הפייסבוק שלה. ההודעה מגיעה כשלושה חודשים לאחר שהודיעה על סגירת משחק אחר. האם משחקים חברתיים הם בועה שעתידה להתפוצץ, או שפשוט מדובר בחברה אחת חסרת מזל?

משחקי חברה

אין ספק שכיום פייסבוק היא המרכז הגדול ביותר למשחקים חברתיים. עם ענקית כמו זינגה המציגה יותר מ-25 משחקים ברשת החברתית המושכים למעלה מ-40 מליון משתמשים יומיים, ונהנת מצמיחה כלכלית בנוסף למליוני המעריצים המגיעים אליה מידי יום, יש סיבה טובה להתלהבות סביב הנושא ורצון של חברות נוספות לפנות אל התחום.

PlayFirst, שגם מציגה מגוון משחקים באותה רשת חברתית, הודיעה השבוע כי גרסת הפייסבוק למשחק הפופואלרי Diner Dash יוסר, לאחר רק שמונה חודשים בהם היה באויר. בעוד שגרסת המחשב למשחק Diner Dash הוא הסיבה להצלחת החברה עד היום, בפייסבוק לא ממש שחקו לו הקלפים.

ייתכן כי הסיבה העיקרית שבגינה נסגר המשחק היא הירידה המשמעותית בכמות השחקנים היומיים שלו. בעת ההשקה היו כ-2.5 מליון משתמשים, מספר שדעך בתוך מספר שבועות ל-1.2 מליון וכיום מדובר בסכום זעום של 1,800 משתמשים המשחקים בו מידי יום.

כאשר זינגה השיקה את Cafe World, הדומה באופן המשחק לזה של PlayFirst שגם בו ניתן להגיש אוכל למשתמשים בזמן קצוב, הגיעה ל-10 מליון משתמשים רק בשבוע הראשון והמשחק, אשר הושק ב-2009, חי ובועט עד היום.

מכיוון ששתי החברות הציעו שני משחקים בעלי פונטציאל הצלחה גדול ואחת מהן אכן הצליחה לממש אותו, עולה התהייה האם זינגה פשוט הייתה ברת מזל, או שאולי ישנם משחקים שלמרות שהם בעלי רזומה מרשים מאחוריהם, הם פשוט לא מצליחים להעתיק את ההצלחה אל המדיה החברתית ולהרוויח מהם בצורה מספקת כדי להחזיק את המשחקים באויר.

המודל הרווחי

ייתכן כי הבעיה העיקרית טמונה במודל העסקי של חברות כגון זינגה, אשר שמות דגש בעיקר על מודל ה-Freemium. המודל עצמו מבוסס על-כך שהחברה מציעה מוצר, משחק או שירות חינם לחלוטין וגובה כסף עבור תכונות מתקדמות בו. כך שבעוד שמשחקי הפייסבוק מוצעים חינם לקהל המשתמשים ואין צורך לשלם על מנת להנות מהם, חלק גדול מהמשחקים מציעים תוספות מיוחדות שניתן לקנות בכסף אמיתי – וכך להבדיל את הדמות, אופן המשחק או אלמנטים כלליים מאלה של האחרים שאינם משלמים.

הבעיה העיקרית במודל זה, כפי ש-PlayFirst בוודאי כבר יודעת, היא שברגע שהשחקנים מאבדים עניין, העתיד של המשחק מונח בסכנה. ברגע שאינם מוכנים להיכנס, לייצר עניין סביב המשחק, לשתף את התוצאות ולפרסם בקשות על הקיר שלהם או של חבריהם, הסיכוי שיוציאו עליו כסף מתגמד ונעלם והחברה מתחילה להפסיד סכומי כסף משמעותיים שהושקעו בזמן פיתוח, מפתחים, תחזוקה כללית ועוד.

חברת זינגה בעלת סכומי כסף מספיק גדולים כדי לספוג ירידה בפופולאריות בחלק מהמשחקים שלה, בניגוד לחברות אחרות המנסות להתבסס בשוק המשחקים הזקוקות לכל שחקן אפשרי. עכשיו כשחברת EA רכשה את PopCap על מנת לנסות להכנס לתחום המשחקים החברתיים, נדמה כי חברות קטנות צריכות להתחיל לחשוש.

נדמה כי הכיוון אליו פייסבוק הולכת, בין אם היא מעוניינת בכך או לא, הוא מאגר של משחקים המסופקים על ידי ענקיות שביססו את השם והמעמד שלהם ברשת החברתית ומסוגלות להתמודד עם עזיבתם של משתמשים. עם למעלה מ-750 מליון משתמשים, סביר להניח שגם למשחקים קטנים יהיה מקום בפייסבוק, אך כנראה לא לאורך זמן.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

1 תגובה על "האם משחקים חברתיים הם הבועה הבאה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
לועהארי
Guest
משחקים ברשת החברתית מאוד מוזרים לי. ניסיתי בזמנו את המשחק של זינגה, לא זוכר בדיוק את שמו, שהנושא שלו היה מאפייה. והשבוע פורסמה ביקורת פושרת מאוד על המשחק החברתי של סיד מאייר civ world. סיד מאייר תכנן את civilization המקורי על בסיס משחקי לוח (מה שנקרא בארץ משחקי חברה או משחקי קופסה), ומה שיש במשחקים האלו ובמשחקים בכלל שאין במשחקים ברשת החברתית זה מהות המשחק והיא – לנצח. מצב שבו ברור שהוא סוף המשחק ובו מוגדר מצב של ניצחון או הפסד, והמצב הזה ברור והשחקנים שואפים אליו. אני לא מצאתי את זה במשחקים החברתיים של הרשת החברתית. אולי זה רווחי,… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: