בעזרת השם: אם פייסבוק רוצה לשפר את התדמית שלה, אולי שתפסיק להיות כל-כך נוראית?

צוקרברג עומד לעשות את הדבר הכי יהודי שאפשר להעלות על הדעת: להחליף שם ולקוות שמעכשיו יהיה טוב. זה כנראה הספין הגדול בתולדות החברה, אבל לאור דעת הקהל השלילית עליה, זה יהיה כמו להפליץ ברוח – מהנה, אבל חסר משמעות. סמול טק – הקטנות שחייבים לדבר עליהן

הדיווחים על המיתוג מחדש של פייסבוק מגיעים בתזמון רגיש: רגע אחרי התפוצצות פרשת פרנסס האוגן, ותוך כדי שצוקרברג מנסה להפוך לאבי המטאוורס (הוא לא, אבל יהיו מספיק כאלה שיאמינו). מדובר במהלך שעל פניו נראה הגיוני – לפייסבוק יש מוצרים ושירותים רבים, ונכון לאגד אותם תחת מטרייה עם שם חדש – ממש כמו שעשתה גוגל עם אלפאבית, כש”פייסבוק”, הרשת החברתית, הופכת לעוד מותג כמו אינסטגרם, וואטסאפ או אוקולוס. אלא שזה לא בדיוק אותו המקרה – מנוע החיפוש הדומיננטי של גוגל/אלפבית לא ממש הפך להיות מזוהה עם כל-כך הרבה רוע.

למרות כל מה שכבר ידוע לנו על פייסבוק, ולמרות שהיא מנהלת מאבקים רגולטוריים מתמשכים בקונגרס האמריקאי (לצד ענקיות טכנולוגיה נוספות), החשיפה של האוגן מטלטלת. על קצה המזלג: העובדת לשעבר, שהייתה מנהלת מוצר בצוות שעסק בפייק ניוז, העידה כי האלגוריתם של פייסבוק מעצים תוכן פוגעני, קיצוני ושקרי וכי החברה משמרת את המצב הרווחי. היא ציינה שקיימות דרכים להפוך את פייסבוק ואינסטגרם לבטוחות יותר עבור ילדים, אך החברה בוחרת שלא לעשות זאת. במילים אחרות, פייסבוק שמה את הרווחים לפני האנשים והבלאגן שהיא עושה ברשת מיתרגם למציאות אלימה ומסוכנת – בין אם זאת “אלימות אתנית” באתיופיה ובין אם זאת נערה שמקיאה בין סטורי לסטורי. לא משהו שלא ידענו, אבל נחמד שזה מגובה בעשרות אלפי מסמכים פנימיים.

על פי הדיווח באתר The Verge, מה שמניע את המיתוג מחדש (שכנראה יוכרז רשמית בשבוע הבא) הוא חטיבת ה-VR של החברה, וההתמקדות במטאוורס היא חלק מאסטרטגיית הצמיחה החדשה של פייסבוק. אך לאור כל מה שידוע לנו, מדובר גם בספין הגדול בתולדותיה.

למעשה, צוקרברג עומד לעשות את הדבר הכי יהודי שיש: להחליף שם בעצת הרבי, ולקוות שמעכשיו יהיה טוב. אבל במצב שבו פייסבוק נמצאת היום, ועם דעת הקהל השלילית עליה, זה יהיה כמו לשחרר נפיחה ברוח – מהנה אולי, אבל חסר משמעות. תסרוקת חדשה לא באמת משנה לך את הפנים, וגם אם העיצוב החדש יהיה ממש מוצלח – הפיד שלנו עדיין יהיה מוצף בביוב שפייסבוק ממאנת לנקז.

אם פייסבוק באמת רוצה למתג את עצמה מחדש, אולי שתפסיק להיות כזאת נוראית? ואני לא מדברת על האפליקציה המקרטעת (ושוב שלום, 293847 נוטיפיקציות שלא מתאפסות), ה-UX הזוועתי, על ניטור התוכן הכושל (ד”ש לעוגה הכושית מ-2016) או על העובדה שעכשיו אני מכורה לסרטוני ריצוף אמבטיות. אני מדברת על כל מה שכבר למדנו ועוד לא גרם לנו לנטוש: על איסוף המידע האובססיבי – כן, גם של מי שאינו משתמש פייסבוק, כן, גם כשאתם לא בפייסבוק; על הפיכתה לבמה עולמית להפצת פייק ניוז ושיט גזעני; על נירמול סף חדש של סטנדרטים בלתי אפשריים עבור ילדות ומתבגרות; על התרומה יוצאת הדופן שלה לקיטוב החברתי; אפשר להמשיך, אבל הבנתם.

כן, פייסבוק עשתה ועושה המון דברים יפים בעולם. החל מיצירת קהילות וחשיפה של יוצרים לקהלים חדשים, ועד טכנולוגית – עם AI מתקדם, תרומה לקוד פתוח וריאקט. אבל עם כל מה שקורה, אולי באמת עדיף לה לדחוף לנו את אוקולוס לפרצוף. לחם ושעשועים עד השערוריה הבאה. אם זה יצליח לה, היא עשויה להפוך לבדיחה ההיא על חברת הנפט המזהמת שמוכרת בעיקר בזכות כדורי הטניס הפרוותיים שהיא מייצרת. הבדיחה תהיה על חשבוננו, כמובן, ואנחנו נצפה בה דרך הקווסט 3 של אוקולוס כי לעזאזל, הוא בטוח יהיה מוצלח.

 

נופר וחש

הגב

10 תגובות על "בעזרת השם: אם פייסבוק רוצה לשפר את התדמית שלה, אולי שתפסיק להיות כל-כך נוראית?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שם כולשהו
Guest

למה שיהיו פחות נוראיים? מי שמשלם להם רוצה שהם יהיו יותר נוראיים, ולמשתמשים לא איכפת, כולם יודעים שהם מוצר (ומוצר די זול שמזלזלים בו) אבל לאף אחד לא איכפת, אם זה שינוי מדיניות או עוד אחת מדליפות רבות בודדים אלו שעוזבים את הפלטפורמה של פייסבוק והרוב מוכיחים שוב ושוב שהמשתמש מוכן לוותר בקלות על פרטיות לטובת הרגל נוחות.

חומי
Guest

השאלה המתבקשת- איזה תחליף ידידותי אחר, נוח, בסיסי, וקליט קיים במקומם . ודגש על ”לא מחורבן כמו פייסבוק ”

בלהלה
Guest

טלגרם לצורך העניין? המשתמשים פשוט “נדהמים” משטויות שכל אחד עם קצת חשיבה, אפילו לא ביקורתית, מבין מזמן. ואז הם שוכחים מזה

טל ט
Guest

כתבה מעולה

רוני
Guest

הבדיחה היא על איפה שבארני עובד באיך פגשתי את אמא או שהיא ישנה יותר?

ואחש
Guest
סדר פעולות: 1. תחשוב קטן ומנקודת המבט שלך בלבד. 2. מזה תסיק מסקנות, ברמת תחכום של ‘הפוסט הזה לא נעים לי אז מישהו צריך לחסום אותו’. 3. תשמע על ענקית טכנולוגיה שמארגנת את עצמה בהפרדה בין חטיבות שונות העוסקות בתחומים שונים, ויוצרת לצורך כך חברת גג חדשה שתרכז תחתיה הכל. 4. בהתאם לסעיפים 1 ו-2, תסיק מזה שהסיבה ליצירת חברת הגג שתכיל בתוכה את החברה שאתה מכיר – זה בטח רק ניסיון טיפשי להעלים פדיחות, ובשום אופן לא מהלך ארגוני הגיוני למעצמה טכנולוגית מגוונת. 5. תזכיר לעצמך שהארגון הזה רע, כי הוא לא מספיק מצנזר פוסטים שלא נעימים לך. כמובן,… Read more »
נופינופ
Guest

אחחח.
ללקק את האצבעות.

נפלא
Guest

תגובת המילניום! ????

אלון
Guest

בחורות מפליצות ברוח?

יהודי טוב
Guest

כבר מזמן לא שם. היום שלי בלי פייסבוק הרבה יותר רגוע

wpDiscuz

תגיות לכתבה: