שערוריית הפרטיות הגדולה של פייסבוק: מי נגד מי ומה בדיוק קרה שם

שערוריית הפרטיות של קיימברידג’ אנליטיקה היא המשבר החמור ביותר בתולדות פייסבוק. בימים האחרונים השילה החברה מערכה כ-50 מיליארד דולר, המניה שלה צנחה, היא ספגה איומים ברגולציה מפוליטיקאים וקריאות למחוק אותה על ידי בכירים לשעבר בפייסבוק עצמה. אז עשינו לכם סדר בפרשיה הסבוכה: מי הרעים, מי הטובים ומה לכל הרוחות קרה שם

מקור: Facebook

פייסבוק רגילה כבר להיות באור הזרקורים ואפילו לקבל ביקורת חדשות לבקרים. אבל השערורייה הנוכחית שמערבת שימוש לרעה בפרטיהם האישים של עשרות מיליוני משתמשים שלה, בחירות טעונות לנשיאות וביקורת של בכירים לשעבר – היא ככל הנראה המשבר התדמיתי החמור ביותר בתולדותיה. לא במקרה הופיעו דיווחים כי מארק צוקרברג מקדיש את כל זמנו בפרשייה החמורה ובהשלכות שלה.

מי הגיבורים בפרשה?

Cambridge Analytica – קיימברידג’ אנליטיקה – חברת מחקר וייעוץ פוליטי בריטית שהוקמה ב-2013 וזכתה למימון מצד המיליארדר הרפובליקאי רוברט מרסר וייעוץ של סטיב באנון, לימים יועצו האסטרטגי של הנשיא טראמפ. החברה עלתה לכותרות כאשר היא לקחה חלק פעיל בקמפיין הבחירות של המתמודד דונלד טראמפ במסע הבחירות לנשיאות 2016. על פי דיווח של ערוץ 4 הבריטי, החברה היתה מעורבת גם ב-2 מערכות בחירות של נשיא קניה.

אלכסנדר קוגן – מדען נתונים בריטי עם שורשים רוסיים. קוגן, שפעל במסגרת אקדמית הוא לכאורה אחד מה”רעים” בסיפור. שינה את שמו ל”אלכסנדר ספקטר” וירד למחתרת.

אלכסנדר ניקס – מנכ”ל קיימברידג’ אנליטיקה. נתפס במצלמה כשהוא מתגאה במעשים לא חוקיים לכאורה.

מקור: עמוד הטוויטר של וויילי

כריסטפור וויילי – ה”שטינקר” וחושף הפרשייה. ווילי בן ה-28 עבד עד 2014 בתור חוקר בחברת האם של קיימברידג’ אנליטיקה, ושם לקח חלק בפעילות האסורה לכאורה. וויילי לקח חלק בפעילות האסורה עד אשר הבין את החומרה של מעשיו או כפי שהוא הגדיר זאת – הגיי הקנדי והטבעוני יצר את מכונת הלוחמה הפסיכולוגית שוטפת המוחות של סטיב באנון. לאחר שחשף וויילי את הפרטים, הוא אולי קיווה לקבל צל”ש מפייסבוק אבל במקום זאת הוא התעורר ביום שבת האחרון וגילה כי חשבון הפייסבוק שלו נחסם על ידי החברה – באשמת שימוש לרעה בפלטפורמה.

מארק צוקברג – לא באמת צריך היכרות.

מה בדיוק קרה?

אפליקציה תמימה למראה בשם thisisyourdigitallife שפיתח קוגן ב-2014 הציעה למשתמשי פייסבוק שאלון פסיכולוגי מטופש, מהסוג שלא נדיר למצוא בפייסבוק. האפליקציה התיימרה להיות ‘כלי מחקר לפסיכולוגים’ ולכן היא גם קיבלה מפייסבוק אישור לאסוף מידע ולשמור אותו.

אבל בניגוד לשאר החידונים המעיקים שאנחנו מכירים, האפליקציה של קוגן שאבה את כל ההרשאות שהיא רק יכלה לקבל מפייסבוק – גם מהמשתמשים, וחמור מזה, גם על החברים והמכרים שלהם – והחברים והמכרים של החברים שלהם. כך, למרות ש”רק” 270 אלף איש התקינו אותה, הצליח קוגן לקצור פרטים על 50 מיליון משתמשי פייסבוק אחרים. בין היתר נהנה קוגן מזכויות יתר לאיסוף מידע שפייסבוק נהגה להעניק לגורמים אקדמאיים. פייסבוק לא טרחה לבדוק מה באמת קורה עם המידע הזה והאם נעשה בו שימוש אסור.

את כל המידע הרב והחשוב שהשיג קוגן הוא העביר לקיימברידג’ אנליטיקה, תוך כדי זה שהוא מפר כאמור את תנאי השימוש של פייסבוק, שאוסרים על איסוף המידע והעברתו לגורם חיצוני. עד כאן העובדות המוסכמות, אולם מכאן, עולות טענות מנוגדות. על פי קיימברידג’ אנליטיקה, מרגע שהחברה הבינה שהמידע הושג בדרכים לא כשרות, היא מחקה אותו ב-2015. אולם על פי תחקיר של ה”ניו יורק טיימס” האמריקאי וה”אובזרבר” הבריטי, המידע לא נמחק והחברה עשתה בו שימוש בקמפיין ההיפרדות של בריטניה מהאיחוד האירופאי – הברקזיט – וקמפיין הבחירות של טראמפ ב-2016.

איזה סוג של שימוש נעשה במידע ובנתונים?

מקור: cc-by-Gage Skidmore

כל המידע שהגיע לקיימברידג’ אנליטיקה עבר ניתוחים והצלבות על ידי האנליסטים ומדעני הדאטה של החברה. כך היא יצרה פרופילים ודאגה לטרגט ולפמפם קמפיינים פוליטיים בפייסבוק שעושים שימוש בכלים פסיכולוגיים שונים ומנצלים את הפחדים ואת האמונות של האנשים השונים. בין היתר נעשה שימוש בשיטות הללו בקמפיין הברקזיט, במסגרתו פרשה בריטניה מהאיחוד האירופאי וכמובן בקמפיין הנשיאות, במהלכו נבחר דונאלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית.

בהקלטת סתר שביצעו עיתונאים מערוץ 4 הבריטי מתוודאים בכירי קיימברידג’ אנליטיקה כי הם עשו את “כל המחקר, כל הנתונים, כל האנליטיקות וכל הטירגוטים… אנחנו הרצנו את כל הקמפיינים הדיגיטליים, קמפיין הטלוויזיה והנתונים שלנו קבעו את האסטרטגיה”.

זה יכול להיות גרוע יותר עבור קיימברידג’ אנליטיקה?

האמת שכן. בתחקיר של ערוץ 4 הבריטי, הצליחו כתבי הערוץ לצלם במצלמה נסתרת פגישה שערכו תחת זהות בדויה עם אלכסנדר ניקס, מנכ”ל קיימברידג’ אנליטיקה. בסרטון התגאה ניקס בשיטות הפעולה הייחודיות של החברה שכללו לדבריו “שליחת בנות לבית של המועמד” – בעיקר “אוקראיניות שהן מאוד יפות ויודעות את העבודה”. שיטות עבודה אחרות של החברה כללו על פי ניקס גם הצעת שוחד למועמדים וצילומם בחשאי.

ואיך פייסבוק יוצאת מכל הסיפור הזה?

רע. רע מאוד. לדעתנו, מדובר במשבר החמור ביותר של פייסבוק מאז הקמתה ואולי הסדק הראשון בחומה.

לא לחינם הופיעו דיווחים בימים האחרונים שמארק צוקרברג ושריל סנדברג – ה-COO של פייסבוק ויד ימינו – מבלים את כל זמנם בניסיון לכבות את השריפה שמשתוללת כרגע בחברה. פייסבוק סופגת ביקורות ציבוריות קשות. זה לא חדש ולזה צוקרברג וסנדברג כבר רגילים. ההבדל הוא שעתה החברה סובלת מפגיעות רב מערכתיות.

קחו למשל את מחיר המניה שצנח בימים האחרונים מ-185 דולר למנייה ל-165 דולר, מה שאומר שפייסבוק מחקה מערכה כ-50 מיליארד דולר. גם צוקרברג עצמו, שמחזיק כ-400 מיליון מניות של פייסבוק סבל מהפסד על הנייר של יותר מ-8 מיליארד דולר.

מי שכמובן לא מרוצה הם שאר המשקיעים שמתחילים להביע חששות ואי-אמון בחברה.

השחקן ג’ים קארי, הודיע כבר בפברואר שמכר את כל אחזקותיו בחברה ואף מחק את חשבון הפייסבוק שלו בגלל ההשפעה הרוסית על הבחירות; עתה פרסם השחקן קריקטורה שלועגת לצוקרברג וקרא לרגולציה על הרשת החברתית.

מי שהצטרף לקארי הוא לא אחר מאשר בריאן אקטון, אחד משני מייסדי ווטסאפ, שאמנם עשה מיליארדים מפייסבוק – אבל קרא לכולם למחוק את חשבון הפייסבוק שלהם. גם ההאשטאג בו השתמש – deletefacebook# – הפך תוך זמן קצר לאחד הטרנדיים בטוויטר על פי חברת המחקר ExportTweet.

אבל עם כל הכבוד לביקורת של עיתונאים, סלבס ופגיעה תדמיתית, הרי שפייסבוק נתונה תחת אש צולבת גם מפוליטיקאים ואנשי ממשל בארצות הברית ובבריטניה, וכאן כבר מדובר בנזק פוטנציאלי אמיתי. פוליטיקאים משני צדדי האוקיינוס קראו לזמן את צוקרברג לשימוע בבתי הנבחרים ובפרלמנט, וכאן כבר מדובר בסכנה של ממש עבור פייסבוק, שעלולה להיקנס ואף ליפול תחת כללי רגולציה מחמירים.

נזק אפשרי קשה נוסף עלול להגיע מכיוון המפרסמים – “הלחם והחמאה” של פייסבוק, שכל הכנסותיה מתבססות עליהם. החשש המרכזי הוא ממפרסמים שיחששו לפרסם ברשת החברתית בגלל התדמית בדיוק כפי שהענישו את גוגל לאחר שיוטיוב הואשמה בקידום תיאוריות קונספירציה ו”פייק ניוז”. בנוסף, המודעות לפרטיות עלולה לגרום ליותר ויותר משתמשים לנטוש את פייסבוק או להישאר בה תוך כדי הפסקת שיתוף המידע שלהם – מה שכמובן יגרום לפגיעה ביכולות הטירגוט והאפקטיביות שלה.

לא בא לי לשתף מידע. מה אני יכול לעשות?

ברגע שהתקנת אפליקציה, שיתפת את המפתחים בפרטים. עכשיו, נכון שרובם ילדים טובים ולא יעשו משהו שיחרוג מהכללים של פייסבוק, אבל כמו שראינו, רובם זה לא כולם. איך תקבלו שליטה חזרה על המידע שלכם?

היכנסו לפייסבוק במחשב האישי.

ליחצו על החץ ובתפריט שייפתח ביחרו ב-Settings או הגדרות

בצד שמאל – או בצד ימין תלוי בשפה שלכם – תראו Apps או אפליקציות. לחצו על זה.

עכשיו תחטפו פאניקה קלה כשתראו את כל – ואנחנו מתכוונים לכל האפליקציות שהתקנתם בעשור האחרון. אל תיבהלו ותוכלו לבחור לעבור על כל אפליקציה בנפרד ולמחוק אותה בעזרת ה-X או פשוט ללחוץ על כפתור ה-Edit ב-Apps, Websites and Plugins ובתפריט שייפתח לחצו על Disable Platform. קחו רק בחשבון שלא תוכלו להשתמש בשירותים או אפליקציות עם חשבון הפייסבוק שלכם.

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

1 תגובה על "שערוריית הפרטיות הגדולה של פייסבוק: מי נגד מי ומה בדיוק קרה שם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ben
Guest

מי שעדיין לא הבין: פייסבוק נתנה לאפליקציה thisisyourdigitallife הרשאות לא חוקיות (לכאורה). היא שיתפה אותה במידע של משתמשים שלא הסכימו לכך (שאלו הם החברים והמכרים של המשתמשים שהתחברו לאפליקציה).

והאפליקציה הזאת, לרועה מזלה של פייסבוק, השתמשה במידע לרעה ושיתפה את המידע עם חברת קיימברידג’ אנליטיקה שתפקידה להשפיע בבחירות (בצורה חוקית לכאורה) של מדינות שונות לטובת מועמד מסוים ששילם להם.

והחברה הזאת אכן השתמשה במידע כדי להשפיע בבחירות. שזה כולל את הבחירות האחרונות לנשיאות ארה”ב, את קמפיין הברקזיט, ועוד…

בקיצור, בלגן שלם. deletefacebook#

wpDiscuz

תגיות לכתבה: