פייסבוק מוכרת את הפרטיות שלנו (שוב)

החידוש האחרון של פייסבוק, ה-Open Graph protocol, מאפשר לאתרים נוספים להפוך ולהיות חלק מהמקום הכי נחשק באינטרנט – רשתות חברתיות. רק נדמה שפייסבוק שכחו בדרך את עניין הפרטיות שלנו, המשתמשים והגולשים. עדי לשם חושבת שפייסבוק הגזימו הפעם.

סביר להניח שמתישהו בשלושת הימים האחרונים נתקלתם בסטטוס הבא בפיד שלכם בפייסבוק: “שימו לב, החל מהיום פייסבוק הוסיפו עוד שינוי בפרטיות בחשבון שלנו בלי לשאול אותנו בכלל.
אפשרות זו מאשרת אוטומטית לכל מיני אתרים לשתף את המידע האישי שלכם עם אתרים אחרים!”

אולי קראתם בקפידה את הסטטוס, וגם דאגתם לעדכן את ההגדרות הרלוונטיות על מנת שהמידע האישי שלכם, אכן ישאר אישי. אולי אפילו המשכתם והפצתם את המידע הזה הלאה. אבל האם עצרתם לחשוב למה בכלל עלה הצורך בפרסום סטאטוס שכזה?

החידוש האחרון של פייסבוק, ה-Open Graph protocol, מאפשר לאתרים נוספים להפוך ולהיות חלק מהמקום הכי נחשק באינטרנט – רשתות חברתיות. רק נדמה שפייסבוק שכחו בדרך את עניין הפרטיות שלנו, המשתמשים והגולשים

זאת לא הפעם הראשונה, וככל הנראה גם לא האחרונה, ששינוי הגדרות בפייסבוק מוגדר כ-Opt-Out, שזה אומר בעצם, שאלא אם כן אתם אומרים “לא” בצורה מפורשת, אתם למעשה מרשים לפייסבוק לשמור על הגדרות ברירת המחדל שלה, שמאפשרות לשותפים שלה כמו המיזם המשותף של מיקרוסופט ופייסבוק  yelp ,docs.com וגם Pandora לקבל גישה אוטומטית למידע האישי שלכם שמאוחסן בפייסבוק כל פעם שאתם מבקרים באתרים הללו.

דרך אגב, אם כן שמתם לב לעניין, אתם לא היחידים. ב-RWW דיווחו כי קבוצת סנאטורים אמריקאים שלחו מכתב תקיף לפייסבוק בנושא אשר מחה כנגד הפגיעה בפרטיות הגולשים, וביקשו ממארק צוקרברג לספק להם הבהרות נוספות בנושא הטעון הזה. המחאה הזאת מזכירה תהליך דומה שקרה ממש לפני מספר חודשים עם ה-buzz של גוגל. לא היה כדאי לפייסבוק ללמוד משהו מטעויות של אחרים?

שאלה נוספת שעולה היא מדוע, לאחר כל הביקורת הציבורית שהוטחה בגוגל, הרשת החברתית אינה מאמצת מודל של Opt-In? נכון ששינוי הגדרות שכזה עלול לגרור מצב שבו מעט משתמשים (יחסית, כן, בכל זאת אנחנו מדברים על הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם) יאשרו חשיפה שכזו, וכך הפוטנציאל העסקי של שיתוף המידע מבחינת פייסבוק קטן. אבל הרי אם האפליקציות שדורשות אישור שכזה, ושיתוף מידע אישי עם אתרים אחרים, יהוו ערך מוסף לגולשים, הרי שלא תהיה להם בעיה לאשר זאת.

מהותה של כל רשת חברתית הוא שיתוף מידע. ואין ספק שפייסבוק אינם קופאים על השמרים וממשיכים ליצור עבורינו את “הדבר הבא” במדיה החברתית כל פעם מחדש. אבל עד היום שבו החיים שלנו יתנהלו אך ורק באינטרנט, אולי כדאי להמשיך לשמור על רמת פרטיות מסוימת, גם אם מפסידים מזה קצת כסף.

מה אתם חושבים?

עדי לשם

כותבת על ובתוך רשתות חברתיות, נהנית מגאדג'טים חדשים וממשחקי מחשב קלאסיים. עוסקת בתכנון אסטרטגיית דיגיטל במחלקת הפלנינג של JWT_DIGITAL, וזאת אחרי 4 שנים של ניהול תוכן באתרי אינטרנט מסחריים ושיווק דיגיטלי של מותג מתחום ההשכלה הגבוהה. בעלת תואר ראשון בניהול ומדעי המדינה של האוניברסיטה הפתוחה.

הגב

5 תגובות על "פייסבוק מוכרת את הפרטיות שלנו (שוב)"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עומרי
Guest
את צודקת אבל לדעתי פייסבוק ניסתה לעבוד פה בשיטת מצליח ולראות אולי הם יצליחו לשתול את התוסף הזה בלי שתתעורר בהלה גדולה מדי כנראה שזה לא ממש עבד להם, ועכשיו הם יצטרכו לפעול על מנת לתקן נזקים אני אישית חושב שאם מישהו חרד לפרטיותו, עליו לבדוק את החשבון שלו(בדגש על הגדרות הפרטיות) ב70 עיניים ובאופן כללי לא להעלות תמונות\פרטי מידע שהוא אינו חפץ בחשיפתם פייסבוק רואה את עתידה כמרכז חברתי המקושר לכל אתר באינטרנט, ולכן גם הם חלו בהפצת כפתור LIKE באתרים חיצוניים. אני מאמין שהם ינסו לכבות את השריפה הזו כמו שגוגל ניסו עם הבאז, אבל אנחנו כנראה נראה… Read more »
גילה גדעון
Guest

כשעושים מהפכות דורכים על כמה כללים פה ושם- ההסטוריה כבר הוכיחה. אני בטוחה שהמחלקה המשפטית של פייסבוק (שכבר מורגלת בהתרעות משפטיות על דריסת נושא הפרטיות) ערה לחלוטין לכל ההשלכות. אני מניחה שחברה בסדר גודל של פייסבוק שרוצה להגיע לשליטה עולמית (וזה ברור מכנס F8) פשוט גרסה שמה שלא רשום כאסור בחוק, אומר שזה מותר. אם יצא חוק בנושא הם יתאימו את עצמם. פורצי דרך יוצרים חוקים תוך כדי ריצה. עד כה לא היה תקדים למהלך שלהם ולכן, גם אין לכך חוקים. לא לחינם כינה זאת סנטור צ’ארלס שומר” המערב הפרוע של האינטרנט”. פוסט קצר נוסף בנושא http://gilagideon.co.il/?p=1555

ארז
Guest

קחי שרת, תכתבי את שמונה שורות הקוד שצריך כדי להוציא את האובייקט הזה ותביטי עליו, הוא מכיל אך ורק מידע שהמשתמש הגדיר כ”פומבי”. מי שטרח על הגדרות הפרטיות שלו מלכתחילה לא צריך אפילו לעשות את הוי הזה, ומי שלא, שלא יתלונן.

אבל הרבה יותר קל להתלונן, תכלס.

רמי
Guest

זה לא דבר חדש, נושא הפרטיות בפייסבוק בעייתי. אבל מה לעשות, אנשים לא נוטשים. סוף סוף יש להם אתר אחד שמרכז את כל החברים ואת כל התמונות ואת כל האירועים של כלל האנשים שהם מכירים. בשביל הנוחות אפשר לוותר קצת על הפרטיות…

zeevb
Guest

ההיסטוריה הקצרה של פייסבוק בנושא הפרטיות היא בעייתית. ארגון ה-EFF פרסם תאור מדאיג של השחיקה המתמשכת של הפרטיות בפייסבוק:
Facebook’s Eroding Privacy Policy: A Timeline
http://www.eff.org/deeplinks/2010/04/facebook-timeline

wpDiscuz

תגיות לכתבה: