בעקבות הביקורת: פייסבוק הסירה תוך 4 ימים אפליקציה שהשיקה

פייסבוק ממשיכה להשתמש ביכולות של הסטארטאפ הישראלי שרכשה Onavo על מנת לרגל אחר משתמשיה, אלא שהפעם הציבור לא נשאר אדיש

במהלך חודש אחד פייסבוק השיקה שתי אפליקציות שמתיימרות להגן על פרטיות המשתמשים, אלא שבפועל מדובר בהסוואה לכלי ריגול שזמין רק לה. שני היישומים מתבססים על פיתוחים של הסטארטאפ הישראלי Onavo שפייסבוק רכשה ב-2013, וברגע שתתקינו אותם תעניקו לה גישה לאופי השימוש שלכם במכשיר, גם כשאתם לא משתמשים ברשת החברתית.

האפליקציה החדשה שלה, שנקראת Bolt Lock App, מאפשרת למשתמשים לחסום גישה ליישומים שהם לא מעוניינים שגורמים חיצוניים יוכלו לגשת אליהם, באמצעות סיסמא. אלא שאחרי פחות משבוע בחנות האפליקציות של Google Play, פייסבוק החליטה להסיר אותה מהחנות, בנימוק שהיה מדובר בניסוי קטן ומהיר. האמנם?

מחרישה את העובדה ש-Onavo שייכת לה

פייסבוק אמנם העלימה כל זכר לאפליקצית Bolt Lock App הן מאתר החברה והן מ-Google Play, אבל למזלנו – האינטרנט זוכר הכל. בתיאור האפליקציה נכתב כי נאסף מידע בנוגע לסמארטפון והאפליקציות שמותקנות בו, מה שכולל בין היתר את האפליקציות שנמצאות בשימוש בכל רגע נתון. אונאבו, לא פייסבוק, מציינת כי הם מנתחים את המידע על מנת לסייע להם לשפר את האפליקציה. רק אז, מצויין כי משום שהם חלק מפייסבוק, הם ישתמשו במידע על מנת לשפר את מוצרי החברה ושירותיה וכדי לדעת אילו יישומים אנשים ׳מעריכים׳, או במילים אחרות – אילו יישומים טרנדיים בכל רגע נתון. כתוצאה מכך, משתמשים תמימים שראו אפליקציה יפה עם ממשק מצוין (בכל זאת, פייסבוק), הורידו אותה, מבלי שתידלק להם נורת אזהרה.

בסופו של דבר, אפליקצית Bolt Lock App הייתה זמינה בין התאריכים ה-5 עד ה-9 במרץ, ולפי חברת האנליטיקה SensorTower היו לה בסביבות ה-5,000 הורדות. למרות שפייסבוק מציינת שהיה מדובר בניסוי קטן, כנראה שבפועל גם היא לא נשארה חסינה ללחץ והביקורות הקשות שנשמעו כלפיה, מה שגרם לה להסיר את האפליקציה מהחנות.

הקש ששבר את גב הגמל

בחודש שעבר השיקה פייסבוק את “Protect״, VPN חינמי שגם הוא פותח על ידי Onavo. כמו כל VPN, מדובר בשירות שמעביר את כל תעבורת הרשת שלכם במעין צינור של חברה חיצונית, שמסווה את המשתמש. לרוב, נעשה שימוש ב-VPN כדי להקשות על חברות לעקוב אחרי הגלישה שלכם או לחסום תכנים ושירותים על בסיס המיקום שלכם. אבל גם כאן, הגישה של פייסבוק היא יותר “אף אחד לא יאסוף עליכם פרטים. חוץ מאיתנו”. אפליקציית ה-VPN של Onavo מנטרת למעשה את כל השימוש שאתם עושים ברשת כולל כל האתרים בהם אתם מבקרים – אבל גם באילו אפליקציות אתם עושים שימוש ובמשך כמה זמן. פייסבוק תוכל לדעת אילו אפליקציות הן טרנדיות בכל רגע נתון, אילו אפליקציות ושירותים סובלים מצניחה בשימוש, כמה זמן משתמשים מבלים בשירותים השונים ועוד.

פייסבוק חבה לא מעט ל-Onavo, שכן בזכות הנתונים שנאספו על ידה, היא ידעה שפיצ׳ר ה-Stories שהשיקה אז אינסטגרם שבבעלותה, פגע קשות בצמיחה של סנאפצ’ט, המתחרה הגדולה שלה בארצות הברית. בנוסף, פייסבוק רכשה באוקטובר בשנה שעברה אפליקציית צ’ט אנונימי בשם TBH (קיצור ל’אם לומר את האמת’), כשעל פי דיווח של אתר TechCrunch השיקולים לרכישה התבססו על תובנות שהתקבלו מניתוח של תעבורת הנתונים שסיפק השירות של Onavo.

גם אז נשמעו לא מעט ביקורות כלפי פייסבוק ועל ה-VPN שלה, אבל כנראה שהפעם הציבור החליט לא להישאר אדיש, ופייסבוק נאלצה להתקפל.

הילה חיימוביץ׳

גיקית, Deal With It

להגיב

7 תגובות

  1. בנט הגיב:

    צאו מהסרט שנקרא “לחץ ציבורי”
    אין שום גוף שיכול להשפיע על פייסבוק
    היא ככל הנראה הורידה את האפליקציות כי הן לא עבדו כמו שהיא רצתה שהן יעבדו. זה הכל.
    אין פה שום התחשבות במשתמשים ולעולם לא יהיה

    • מיקו הגיב:

      דברו באותו אופן גם על גוגל. משום מה הם נתפסים כחסידי אומות העולם.. למה?! בגלל שהם מספקים מוצרים “בחינם”?! מה שמצחיק הוא שהמקימים (לשעבר המנכ”לים) של גוגל, נתפסו כמה פעמים באמירות מעוררות דאגה, ושם “האינטרנט לא שוכח” דווקא שכח גם שכח.

      כולם מדברים על “רשת חופשית”, איך הדבר ייתכן כאשר חופש המידע נמצא בידיים של כמה חברות סרוחות? מה עדיף, שהמידע שלנו יישב בידיים שאין להם שום מחויבות חברתית, או אצל השלטון?! שאני שואל אנשים את השאלה הזאת, נראה שהרבה אנשים מפחדים יותר מהשלטון מאשר מחברות פרטיות – זה רק מראה שאנחנו חיים בעידן של טיפשות מוחלטת או בעידן של חוסר אמון כללי. בכל מקרה, העדיף הוא לתת לגוף שכביכול מגן על הציבור את המושכות, במקום לתת לדברים לקרות בשם המוסר הלא קיים בחשיבה שלחץ חברתי יוביל לנכון.

    • אלפה&co הגיב:

      תאמין בעצמם

  2. איציק הגיב:

    משתמשים מתקדמים יודעים להגן על הפרטיות שלהם!

  3. אלמונימוס הגיב:

    עד שהרגולציה בארה״ב ואירופה לא תעביר את הכוח לידיים של המשתמשים ותאכוף שקיפות מלאה על חברות הענק, לא תהיה לאף אחד פרטיות. מידע שכזה צריך להיות בבעלותו ושימושו הבלעדי של הצרכן. אירופה בדרך לשם, אבל ארה״ב רחוקה מזה שנות אור.
    בנתיים, כל מה שאפשר לעשות זה להגביל את המקורות החשופים למידע שלך. במקרה שלי, התנתקתי מפייסבוק והפסקתי להשתמש בוואצאפ. אז כן, אני עדיין חשוף לגוגל ומייקרוסופט, כי אני בוחר שלא לחיות בניתוק וברור לי לחלוטין שאין לי פרטיות.
    והכלל הכי חשוב לפרטיות – מה שאתה לא רוצה שידעו עליך, אל תעשה. ואם כבר עשית – אל תעלה את זה על הכתב.

  4. אלפה&co הגיב:

    אני חושב שמי שחי בעולם שעדיין מוצא קשר בין המילים ״אינטרנט״ ו-״פרטיות״ נמצא רחוק שנות אור מהמציאות

תגיות לכתבה: