פייסבוק תכננה להציג פרסומות ב-VR, אבל החברה היחידה שהשתתפה בפיילוט – התחרטה

המשתמשים הפציצו את מפתחת המשחק Blaston בדירוגים וביקורות שליליות, והיא החליטה שלא להשתתף בניסוי של פייסבוק

תמונה: Oculus

בשבוע שעבר דיווחנו לכם על כך שפייסבוק מתכננת לתת ל-Oculus, פלטפורמת ה-VR המאוד פופולרית שלה, את הטיפול הפייסבוקאי, ומתחילה לבחון שילוב של פרסומות במציאות המדומה. לפייסבוק כבר היו תוכניות ואפילו מתנדבת ראשונה לניסוי ובפייסבוק הבטיחו לבדוק את הרחבת מערכת הפירסום החדשה בהתאם לתגובות של המשתמשים והמפתחים. ובכן, יש לנו סופסוף את התגובה הראשונה של המפתחים, וזה לא חדשות טובות עבור פייסבוק, כיוון שאותה מתנדבת פשוט החליטה להתקפל.

המשתמשים הפציצו את החברה שהצטרפה לניסוי

נזכיר כי פייסבוק הכריזה על שילוב מערכת פרסומות בתוך פלטפורמת המציאות המדומה, כאשר החברה אמנם לא תאסוף מידע רגיש על המשתמשים מתוך החיישנים השונים, אבל כן תציג פרסומות מטורגטות בהתאם לפעילות שלכם באפליקציות האחרות של פייסבוק (כאשר גם לאוקולוס המשתמשים מחוייבים להתחבר עם חשבון פייסבוק פעיל), ובינהן גם חנות האפליקציות של אוקולוס. לצד הפרסומות יוכלו המשתמשים להקפיץ את החלון שמאפשר לשמור מודעות, להעלים אותן וגם לדווח, להסתיר או לחסום את אותו מפרסם או מודעה, בדומה לממשק בפייסבוק.

כך זה היה אמור להיראות. תמונה: פייסבוק

בחברה הודיעו חגיגית כי הניסוי המצומצם של הצגת מודעות יתחיל במשחק Blaston. החברה העומדת מאחורי המשחק, Resolution Games, נתנה את הסכמתה להשתתף בניסוי ולשלב פרסומות בתוך משחק הלהיט שלה. אבל אז הגיעו התגובות של המשתמשים. רבים החלו להפציץ את המשחק בדירוגים שליליים ב-Steam וכמובן ברשתות החברתיות השונות, ונראה שכמו עם פרשת שינוי התנאים של וואטסאפ, הלחץ של המשתמשים הכריע.

“אחרי שהקשבנו לתגובות השחקנים, הבנו ש-Blaston היא לא המקום הנכון לסוג הזה של בדיקת פרסום. לכן, אנחנו לא מתכננים להשתתף בניסוי הזה… בתור אלטרנטיבה, אנחנו בודקים האם זה אפשרי להזיז את המבחן הזמני והקטן הזה למשחק החינמי שלנו… מתישהו בעתיד”. כך נכתב בחשבון הטוויטר הרשמי של המשחק.

פרשנות: כרוניקה של זעם ידוע מראש

בניגוד לוואטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם, שהשירות שלהן חינמי לחלוטין, משקפי Oculus עולים מאות דולרים, כאשר עד ההודעה של פייסבוק בשבוע שעבר, הרוכשים של המשקפיים לא בהכרח לקחו בחשבון שפייסבוק עשויה להחליט יום אחד שהיא מעוניינת לשלב פרסומות בהם. אפשר להגיד ששילוב פרסומות במוצר של פייסבוק הוא דבר צפוי מראש ולגיטימי כמובן, כיוון שמדובר בסופו של דבר בחברה שמסתמכת בסופו של דבר על מודל פרסומות, אבל סביר להניח שמשתמשים רבים לא עושים את הקישור בין פייסבוק לאוקולוס, ולא בהכרח חושבים על המודל הכלכלי שלה כשהם בוחרים לשלם מחיר מלא על מוצר.

הטעות העיקרית של פייסבוק הייתה בבחירת המשחק הספציפי שגויס לצורך הניסוי. Blaston הוא לא כמו משחק מובייל חינמי, אלא משחק שעולה כ-10 דולרים, כאשר גם הרוכשים שלו לא ציפו להשתתף בניסוי ולראות פרסומות במוצר שהם שילמו עליו מחיר מלא.

פייסבוק מנסה להפוך את עולם ה-VR לקליל ומיינסטרימי כמו שחנויות האפליקציות של גוגל ואפל הפכו את עולם המשחקים לקליל ומיינסטרימי, אבל בדרך לשם מפתחות רבות מציעות את משחקי המובייל שלהם במודל Freemium שנותן מצד אחד למשתמשים חדשים להתנסות במשחק, בדרך כלל תוך כדי שחיקה מרובה (Grinding, במונחי גיימינג) שאמורה לדחוף אותם בסופו של דבר לשלם על פיצ’רים ותוספים. משחקים כאלו, ומשחקים חינמיים אחרים, בדרך כלל גם מלווים בפרסומות, אבל גם המשתמש האקטיביסטי ביותר יודע שאם מוצר כלשהו הוא חינמי, המשתמש הוא בעצם המוצר, וסביר להניח שהוא יחשף לפרסומות.

בסופו של דבר, מדובר בעניין של בניית ציפיות אל מול המשתמשים. נראה ש-Resolution Games החליטה לעשות את המובן מאליו, ולבחון שילוב פרסומות במשחקים חינמיים, ולא מוצר שמשתמשים רכשו במחיר מלא כאשר עד רגע לפני ההודעה של פייסבוק הם לא ידעו שהם עומדים לראות בו פרסומות. זו הייתה המתנדבת הפומבית הראשונה שרצתה להשתתף בבדיקה של פייסבוק, וסביר להניח שישנן עוד חברות שפשוט טרם פירסמו את הסכמתן. אלו יצטרכו להסתכל על התוצאות של ההכרזה על הניסוי, ולשקול היטב את ההשתתפות שלהן, ואת אופן ההשתתפות שלהן.

פייסבוק מנסה לשנות כאן בפועל פרדיגמה שרווחת בשוק כבר שנים רבות: אם משתמש משלם מחיר מלא על מוצר, הוא ככל הנראה עוד לא מצפה לקבל בתוכו פרסומות. כלומר, חוץ מאנדרואיד – אבל זה נושא לשיחה אחרת.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

4 תגובות על "פייסבוק תכננה להציג פרסומות ב-VR, אבל החברה היחידה שהשתתפה בפיילוט – התחרטה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
סתם שם
Guest

אם המודל העסקי הוא מוצר חינמי עם פרסומות וקניות בתוך המשחק זה גם מציק אבל לפחות מוצדק כי לא שילמתם כלום על המוצר עצמו אבל ניסיון להכניס פרסומות לתוך מוצר שכבר שילמו עליו זאת פשוט חוצפה, כל הכבוד למשתמשים הפעילים שלא נתנו לזה לקראת.

יהודה
Guest

אבל הם מוכרים את הקווסט 2 עם הפסד…
אני יוגע את זה כי יש לי אוקולוס

דויד
Guest

הם מרוויחים מהקווסט 2 הרבה יותר ממה שאתה חושב.

כן אחי
Guest

מוצרים בתשלום לא אמורים לכלול פרסומות – אהמ קינדל אהמ

wpDiscuz

תגיות לכתבה: