פייסבוק החדשה: מרשת חברתית עם מודל עסקי למודל עסקי עם רשת חברתית [דעה]

הפיצ’ר החדש של פייסבוק יאפשר לכם לקדם ססטוסים בתשלום. מבחינת המשתמשים שיספגו עוד ועוד ספאם זה מבחיל; מבחינת היחסים החברתיים שלנו זה פשוט מביך

פעם פייסבוק הייתה רשת חברתית, והשתמשנו בה כדי לצחוק על הבוס מאחורי הגב במהלך המשמרת, לחפש חברים מהתיכון, להתעדכן בתמונות, ואולי משחק הרשת המשעשע ביותר אי-פעם, לזרוק האחד על השני מוצרי מזון שונים ומשונים.

מקור: יח”צ, עיבוד תמונה

אבל הימים התמימים הללו חלפו, והיום אני מצטערת לומר, עם כל הזהירות הכרוכה ביציאה בהכרזה מעין זו, שפייסבוק כבר אינה רשת חברתית. למעשה, היא מודל עסקי מוצלח להפליא, שנועד לשלשל דולרים לכיסיהם של צוקרברג וחבריו, בהתבסס על הנטייה הטבעית שלנו לתקשר עם הסובבים.

קידום בתשלום, לא לעמודים – לסטטוסים שלכם

ולמה אני אומרת את זה? כי פייסבוק הגדישה את הסאה, וביממה האחרונה מצבור החדשות הקשורות לחברה הוא במקרה הטוב מדאיג. זה התחיל בידיעה שפורסמה הבוקר על המודעות המפולחות שהרשת מתחילה להזרים לאפליקציות השונות דרך שרתי הודעות, וכעת הגב ששבר את גב הגמל – “Highlight” – המערכת שתאפשר לכם, שימו לב, לקדם בתשלום סטטוסים, כך שהחברים שלכם ייראו אותם מובלטים בראש הפיד.

למקרה שלא ירדתם לסוף דעתה של הענקית מפאלו אלטו, הכוונה היא שבכל פעם שמישהו מהחברים שלכם מחליט להשקיע בנושא איזה דולר, אתם תיאלצו לראות את החתלתול שלו מגרגר מעל סל הכביסה. וזה עוד מילא, אבל אם לאיזה חבר רחוק יש עסק, והאמת היא שאתם לא ממש מתעניינים במעלליו אלא סתם אישרתם אותו כי נפגשתם לאיזה קורס בצבא, עכשיו “תזכו” לקבל את כל הצעות קידום המכירות שלו היישר אל הפיד שלכם.

אני לא מצליחה ממש להבין מי ישלם (ככל הנראה שישה דולרים) כדי לקדם שורת סטטוס, אבל כנראה האנשים האלה קיימים. עובדה, פייסבוק הרחיבה את הניסוי אל מעבר לתחומי ניו-זילנד – שפן הנסיונות הרגיל שלה – לרחבי ארה”ב ואף כמה ממדינות אירופה (נכון לכתיבת שורות אלה, משתמשים הרשומים בישראל עדיין לא יכולים להנות מהפיצ’ר החדש).

אבל המשמעות האמיתית פה הינה, כאמור, שהרשת החברתית כבר ממזמן לא חברתית, אלא לגמרי שיווקית ועסקית. אם בעבר הסכמתם לאשר את פרופיל המשתמש שפתח איזה חבר לחנות המכולת שלו, בקרוב תיאלצו לראות בראש הפיד שלכם פרסומות לשוקו ולחמניה (רק היום! רק אצלנו!)

ברור שכמו כל אדם בר דעת, כולנו יכולים פשוט לא לאשר פרופילים עסקיים, או לתפעל היטב את הגדרות הפרטיות שקובעות איזה סטטוסים אנחנו רואים ואיזה לא, אבל בסופו של דבר אנחנו מותקפים שיווקית ללא מוצא, שכן אי אפשר לדעת מי יחליט לקנות סטטוס ומתי.

חברים אמיתיים לא קונים בכסף

מעבר להצפה השיווקית, יש פה בעיה נוספת, והיא חוסר האפשרות להבחין בין החיים בפייסבוק לבין החיים האמיתיים.

נגיד שיש לי יום הולדת. נגיד שאני רוצה ליצור אירוע בפייסבוק ולהזמין את החברים. עד כאן הכל תקין. אבל אם החברים לא הגיבו להזמנה, המסקנה היא לא שאני צריכה לשלם על מנת להקפיץ את הסטטוס. זה לא נעים לשמוע, אבל אם זה מה שקרה, המשמעות היא לא שהחברים לא ראו את ההזמנה, אלא פשוט שהם לא רוצים להגיב לה. אני לא צריכה לשלם, אני צריכה לבדוק את מערכות היחסים שלי.

וזו בדיוק ההשפעה הגדולה של פייסבוק על חיינו. מצד אחד, זו רשת חיובית לגמרי שמאפשרת לנו להחליף תמונות ומידע עם אנשים שיקרים ללבנו. זו דרך מצויינת לשמור על קשר, להתכתב תוך כדי עבודה ולימודים, לדאוג להיות מעודכנים בחייהם של אלה שגרים רחוק, ולפעמים גם סתם להשתעשע. אבל אותה רשת ממש גם גורמת לנו לעתים להעדיף את הכמות על האיכות. אנחנו מוסיפים עוד ועוד חברים, אבל האם אכן מדובר בחברים? למעשה פייסבוק מאפשרת לאלה שרחוקים מאיתנו להיות יותר מדי קרובים ולהציף אותנו במידע על אנשים שפחות קרובים אלינו.

החברויות ומערכות היחסים שמייצרת הרשת הזו מעצמה (ולא אלה הקיימות אותן, כאמור, היא מחזקת), הן לא מערכות יחסים אמיתיות. אבל אתם יודעים מה כן אמיתי? הכסף שאותו אנשים עשויים לבזבז על קידום הסטטוסים שלהם. מדובר בהשקעה הכספית מהגרועות בעולם, שכן הרווח שתקבלו אינו אמיתי כלל (מי שלא חבר שלכם עדיין לא יגיע למסיבה), אך הכסף שתשלמו הוא אמיתי מאוד, ושורת החיוב בפירוט האשראי אינה וירטואלית כלל.

על הכלל הזה (כסף אמיתי, רווח וירטואלי), מתבסס כל עיקרון השיווק ברשת. חברה עסקית משקיעה הון בפרסום שיגיע למליונים, מתוך תקווה שמתוכם כמה אלפים אכן יהפכו ללקוחות. זה הגיוני וזה לגיטימי ולכן אני לא יוצאת נגד טקטיקות השיווק של העמודים העסקיים.

אבל כשזה מגיע לחיים האישיים שלנו מדובר באבסורד: אני לא מזמינה אלפים ליום הולדתי כדי שיגיעו כמה מאות, אני אפילו לא מזמינה מאות – אני מזמינה את מי שאני אוהבת, שיקר ללבי, את מי שבתקווה גם אוהב אותי בחזרה. אז עשו לי טובה, אל תבזבזו את הכסף שלכם על קידום סטטוסים פרטיים ברשת, זה לא נראה טוב, והרווח היחידי הוא של פייסבוק. זוכרים את מה שאמא תמיד אמרה כשהיינו ילדים? חברים אמיתיים לא קונים בכסף. במקום בכיס של צוקרברג, עדיף שתשקיעו במערכות היחסים שלכם, זו בהחלט השקעה משתלמת יותר.

נועה זהבי רז

נועה רז, בת 30. חיה באינטרנט מאז 1999, חובבת ג’אדג’טים אך לא יודעת מה עושים איתם, וכותבת, בעיקר על כלום.

הגב

2 Comments on "פייסבוק החדשה: מרשת חברתית עם מודל עסקי למודל עסקי עם רשת חברתית [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
איתי ברנר
Guest

מוזר, שמתי לב לזה אתמול ודווקא כן קיבלתי הצעה לקדם את הסטטוס שלי.

הבעיה היא באמת שכרגע פייסבוק יורה לעצמה ברגל, היא כל הזמן מנסה להילחם בפרופילים עסקיים שמתחזים לפרופילים אישיים, ועכשיו היא נותנת למתחזים האלו סיבה ממש טובה להמשיך במעללים שלהם!

רוני
Guest

קהל היעד לתשלום הוא לא מי שיש לו יום הולדת ורוצה שהסטטוס שלו יבלוט אלא חברות וארגונים שישלמו בגדול כדי שהסטטוסים שלהם שנראים כמו של משתמשים רגילים יגיעו לכולם. גם היום למעשה כשעושים חיפוש בגוגל או קוראים פיד בפייסבוק יש סינון כלשהו שנובע מאלגוריתם שלהם שרק הם יודעים איך הוא עובד. אך כשמערבים בכך כסף זה מתחיל להיות שונה ואכן דוחה. בואו לגוגל פלוס

wpDiscuz

תגיות לכתבה: