פייסבוק מפתיעה בשיא של כל הזמנים; מיקרוסופט מפספסת
ענקיות הטכנולוגיה ממשיכות לחשוף את התוצאות הרבעוניות שלהן. אז מה עשו פייסבוק, מיקרוסופט, טסלה וסמסונג?

תמונה: Bloomberg, Gettyimages Israel
אחרי שאפל חשפה את התוצאות הרבעוניות שלה לסוף שנת 2018, שתי ענקיות אחרות, פייסבוק ומיקרוסופט חשפו את הדוחות שלהן, והצליחו להפתיע, כל אחת בדרכה. פייסבוק הצליחה, למרות כל פרשיות האבטחה והפרטיות שפגעו בה היטב השנה, לסיים את הרבעון הקריטי ביותר עם תוצאות שיא ואפילו צמיחה בכמות המשתמשים. אצל מיקרוסופט, לעומת זאת, יש סימנים קלים של האטה.
פייסבוק – שוברת התחזיות
אחרי השנה הקשה ביותר בתולדותיה – לפחות מבחינה תדמיתית, אשר כללה את פרשת קיימברידג׳ אנליטיקה, מתן עדות קשה בקונגרס ופרשיות אבטחה ודליפת נתוני משתמשים שונות, יש לפייסבוק סיבה לחייך. ההכנסות של פייסבוק ברבעון האחרון של שנת 2018 זינקו ב-30.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ועמדו על 16.91 מיליארד דולר, בעוד האנליסטים חזו שפייסבוק תדווח על 16.4 מיליארד דולר. הרווח הנקי של החברה זינק בכ-61% לכדי 6.88 מיליארד דולר.
לצד הנתונים הכלכליים המרשימים, הנתונים המעניינים ביותר עבור פייסבוק טמונים היכן שהיא סבלה יותר מכל בעת האחרונה, נתוני המשתמשים: החברה דיווחה כי מספר המשתמשים היומיומיים בפייסבוק עומד על 1.52 מיליארד איש, עליה של 9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ומספר המשתמשים החודשי עלה גם הוא ב-9% ל-2.32 מיליארד משתמשים. מספר המשתמשים שעושה שימוש באחת מאפליקציות האקוסיסטם של פייסבוק על בסיס חודשי עומד על 2.7 מיליארד, ו-2 מיליארד משתמשים על בסיס יומי.
אחרי חודשים של האטה ודימום בכמות המשתמשים בשווקים החשובים לה מכל, פייסבוק מדווחת סופסוף על עליה בכמות המשתמשים בשוק האירופי, כאשר המשתמשים היומיים עלה ל-282 מיליון, לעומת 277 מיליון בשנה שעברה. גם בארצות הברית וקנדה נצפתה עליה בכמות המשתמשים בכמיליון משתמשים.
למרות התוצאות הנהדרות, פייסבוק הציגה נתון מדאיג ביותר עבור משתמשיה, ודיווחה על כך שכמות החשבונות המזויפים בפייסבוק זינקה ב-27% ל-116 מיליון חשבונות, ומספר החשבונות הכפולים קפץ ב-12.4% ל-255 מיליון חשבונות. מה שמעלה את התהייה: מה היא עושה עם הנתון הזה, ואיך היא מונעת ממנו לצמוח ולהשפיע על הפלטפורמה שלה?
מיקרוסופט – מאכזבת את האנליסטים, אבל צומחת
מיקרוסופט מדווחת גם היא על התוצאות לרבעון האחרון של שנת 2018, ומודיעה על גידול של 12% בהכנסות ל-32.5 מיליארד דולר. נתון מרשים לכל הדעות, אך כזה שלא תואם את תחזיות האנליסטים שציפו להכנסות גבוהות במקצת.
לעומת זינוקים מדהימים שנצפו בשנה שעברה, חטיבת הענן של מיקרוסופט נהנית מצמיחה, אבל איטית יותר: החברה מדווחת על גידול של 20% בקטגוריית הענן אשר ההכנסות ממנו עומדות על 9.4 מיליארד דולר. עם זאת, Azure מזנקת ב-76% לעומת שנה שעברה, כך שמיקרוסופט עוד לא מתקרבת לתקרה של השירות שלה. הרווח ממערכת ההפעלה Windows סבל מירידה של 5%. מיקרוסופט טוענת שהתחרות בגזרת המחירים הנמוכים פגעה בהכנסות אלו, מה שאומר שגוגל מצליחה לתת לה קרב לא קטן בעזרת מחשבי ה-Chromebook, בו היא נהנית מאימוץ של סטודנטים, תלמידים ומשתמשים קלים.
מיקרוסופט הצליחה ככל הנראה להפוך את קטגוריית מכשירי ה-Surface שלה ללהיט בעונת החגים האחרונה, כיוון שקטגורייה זו נהנתה מגידול ענק של 39%. מגמת הצמיחה בעולמות הגיימינג ממשיכה גם ברבעון הזה, כאשר הרווח מקטגוריית הגיימינג עלה ב-8%, וההכנסות מקטגוריית התוכנה בגיימינג עלה ב-31%, ומספר המשתמשים בשירות Xbox Live עומד כעת על 64 מיליון משתמשים. גם לינקדאין מתגלה כהימור חיובי של החברה עם צמיחה מרשימה של 29%.
טסלה ממשיכה להיות רווחית; סמסונג צונחת
מבול הדוחות לא פסק וגם טסלה וגם סמסונג שיחררו את התוצאות הרבעוניות שלהן: טסלה מצליחה להציג רבעון חיובי שני ברציפות הודות לגידול במכירות של הדגמים האחרונים שלה, עם הכנסות של 7.2 מיליארד דולר. למרות שהחברה מצליחה לייצר יותר מכוניות מבעבר, היא מדווחת על האתגר הגדול ביותר שלה בתחום, שהוא משלוח המכוניות לאירופה וסין, שם היא מתחילה את שיווקן. טסלה חוזה כי היא תשלח בין 360,000 ל-400,000 רכבים ב-2019, מה שמסמל עליה של כ-50% בהשוואה לשנת 2018.
סמסונג, לעומת זאת, לא הצליחה לספק חדשות טובות למשקיעים שלה, והמשיכה את מגמת הצניחה שלה עם ירידה של 10% ברווח לכדי 53.3 מיליארד דולר. סמסונג טוענת כי הירידה הזאת נצפתה בעקבות ירידה בביקוש בקטגוריית שבבי הזיכרון, שהם מהעסקים הגדולים ביותר עבור סמסונג, וכמו כן בעקבות האטה בביקוש לסמארפונים ועליה בתחרות של תצוגות לסמארטפונים.
למרות ההאטה המשמעותית, בסמסונג משדרים אופטימיות רבה, כיוון שהחברה טוענת כי מכשיר ה-Galaxy S10 שתחשוף בחודש הבא בסן פרנסיסקו יהיה מנוע צמיחה משמעותי עבורה לכל שנת 2019, וכי התצוגות המתקפלות החדשות שלה ורשת ה-5G יהוו גם הן נדבך משמעותי בעסקי החברה במהלך השנה הקרובה.
הגב
1 תגובה על "פייסבוק מפתיעה בשיא של כל הזמנים; מיקרוסופט מפספסת"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
יותר ויותר אנשים עוזבים את פייסבוק. הצעירים בכלל לא פותחים בה פרופיל ("זה קטע של זקנים.."), הרבה משתמשים קיימים פשוט מעלים פחות פוסטים או בכלל לא וחלקם פשוט לא נכנסים לאפליקציה.
פייסבוק ואפל הן שתי חברות המתנהלות ללא חדשנות וללא אסטרטגיה. פשוט מעבירות את הזמן מרבעון לרבעון כדי להגדיל הכנסות עבור בעלי המניות לטווח הקצר. בעלי מניות לטווח ארוך פשוט לא יכנסו לשם ולטווח האערוך שתי החברות עומדות ליפול.
בלי אסטרטגיה אין עתיד