אחת ולתמיד: האם פייסבוק מאזינה לשיחות שלנו ומציגה פרסומות בהתאם?
דיברתם על מסעדה או חנות מסוימת ובתוך כמה שעות או ימים הם הופיעו לכם בניוז פיד? בכיר בפייסבוק מתייחס לסוגיה ומבטיח שפייסבוק לא מקשיבה לכם
מכירים את זה שאתם מדברים בקול רם על מסעדה, חנות או מוצר כלשהו, ושעות או ימים ספורים לאחר מכן הם מופיעים בניוז פיד שלכם בצורת פרסומת? מדובר בתופעה די מחשידה וגם קצת קריפית, שכן אותן פרסומות הוצגו בפניכם מבלי שנקטתם צעד אקטיבי כלשהו כמו חיפוש או הקלדת שם המותג או המוצר המדובר. כתוצאה מכך, ההשערה הרווחת בקרב משתמשים רבים (וגם בקרב מספר אנשי גיקטיים יש לציין) היא שפייסבוק בטוח מאזינה לשיחות שלנו, ומחפשת אחר ״מילות מפתח״ רלוונטיות. ובכן, לטענת רוב גולדמן, סגן נשיא מערך הפרסומות בפייסבוק, הרשת החברתית מעולם לא עשתה שימוש במיקרופון של המכשיר שלכם על מנת לצותת לכם.
I run ads product at Facebook. We don’t – and have never – used your microphone for ads. Just not true.
— Rob Goldman (@robjective) October 26, 2017
רלוונטי גם לאינסטגרם
אמנם לא מדובר בתגובה רשמית שנמסרה מפייסבוק, אבל מתוקף תפקידו של גולדמן יש להניח שהוא יודע על מה הוא מדבר (או שאולי הוא פשוט מכחיש באלגנטיות). כפי שניתן לראות בציוץ מעלה, גולדמן הגיב לצייצן בשם PJVogt@, עורך ומגיש פודקאסט בשם ״Reply all״ שקרא למשתמשים להתקשר אליו אם הם מאמינים שפייסבוק משתמשת במיקרופון המובנה בסמארטפון על מנת לרגל אחרי המשתמש לצורך פרסום ממוקד יותר.
עוד באותו היום קיבל הצייצן תגובה מגולדמן, שציין כי הוא האחראי על מערך הפרסום בפייסבוק, וכי הם לא, ומעולם לא, השתמשו במיקרופון שלנו על מנת להציג פרסומות. ״זה פשוט לא נכון״. אותו שרשור עורר לא מעט תגובות ושאלות, כאשר אחד הצייצנים שאל האם זה נכון גם לגבי אינסטגרם (שפייסבוק לא מאזינה), והתשובה שלו הייתה חיובית. אם להאמין לתשובה שלו או לא זו כבר החלטה שלכם, אבל אחרי שאחנו נתקלנו באופן אישי במודעה פרסומית על מסעדה שדיברנו עליה, שעות בודדות לאחר מכן (כשלפני כן מעולם לא שמענו על המסעדה), קצת קשה להעלים את החשדות. בכל מקרה, יכול להיות שמדובר בקונספירציה, שכן בסופו של דבר פייסבוק מציגה בפנינו גם אינספור מודעות פרסומיות שלאו דווקא רלוונטיות לנו, אז אולי זה סתם צירוף מקרים מאוד מוצלח.
הגב
20 תגובות על "אחת ולתמיד: האם פייסבוק מאזינה לשיחות שלנו ומציגה פרסומות בהתאם?"
* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.
ברור שהם לא.
כיף לחשוב על הקונספירציה ולהגיד “הנה, דיברתי וראיתי” (אפקט באדר מיינהוף, מישהו?). אבל אל תסתכלו על זה מהפרספקטיבה המאוד מוטית שלכם ושל החברים שלכם אלא תשקלו את זה בצורה טכנית ברורה ותראו שאין להם סיבה או יכולת לעשות את זה מבלי להסתבך. הסיכון והסיבוכיות מהקונספט הזה פשוט גדולים משמעותית מהרווח הסופי.
למי שעוד היה ספק:
גם אני נתקלתי בהרבה מודעות של Blue Host לפני מספר חודשים…
גם גוגל “בטעות” מאזינה לנו.
תצאו את ההקלטות שלכם ב-myactivity.
אני משתמש באתר המותאם. האם גם שם יש חשש?
Nope
זה קרה לי מספר פעמים.
פעם אחת בתי דיברה איתי על ניקוי השטיח בסלון ומיד לאחר שעה הופיעה לי באינסטגרם מודעה לניקוי שטיחים באיזור מגוריי… בפעם השניה זה קרה לי כאשר דיברתי עם מישהו על קניית גיטרה וגם בפייסבוק וגם באינסטגרם הופיעו לי פרסומות על חנויות גיטרות ומבצעים בנושא. זה לא מקרי. מאז אין לי פרסומות על חנויות ניקוי שטיחים או חנויות גיטרות…
האפליקציה של פייסבוק לאנדרואיד מבקשת הרשאה למיקרופון. רק מציין
היא עושה את זה כדי שאתה תוכל לנהל שיחות של דיבור ולא רק צא’ט עם אנשים בפייסבוק, כי למרות שאני לא משתמש בפייסבוק אני מאמין שזה קיים.
אז מבטלים את ההרשאה למיקרופון בפייסבוק כשאין צורך
אם אתם באנדרואיד יותר ישן מ 6 (מרשמלו) אז שזאת תיהיה הבעיה האחרונה שלכם
אני לא אתפלא שזה קשור לגוגל אסיסטנט שמאזין בהגדרה. בעקיפין השיתןף של המידע איכשהו מגיע לפייסבוק אחרי כמה שעות.
אל תחיו בסרט, הטכנולוגיה עוד לא שם.
הטכנולוגיה דווקא ממש ממש ממש כן שם.
חד משמעית: מאזינה. ניהלתי עכשיו שיחה בנושא חריג מאוד, שאף פעם לא דיברתי עליו. מוצר. זמן קצר לאחר השיחה המוצר הזה הופיע בפיד שלי כפרסומת.
השאלה עכשיו: מי ירים את הכפפה מזוהמת הזאת וימצא דרך לנטרל את הפלישה הזאת לפרטיות.
אני מעצב.
קיבלתי הזמנה לעיצוב של ספרון ברכת המזון.
לא נגעתי בפייסבוק.
מעולם לא עיצבתי דבר כזה או חיפשתי משהו שדומה לזה.
אחרי שסיפרתי לחברים על העבודה, הם סיפרו לי שיש חברה שעושה את זה טוב בטירוף – ״שמחות״.
הגעתי הביתה, נכנסתי לפייסבוק והמודעה הראשונה (!!!) היתה של ״שמחות״ חברה לעיצוב ברכונים.
מעולם לא שמעתי עליה עד אז.
אז תפסיקו להשתמש באנדרואיד- פרטיות אין שם