פייסבוק מכריזה על Graph Search [לייב בלוגינג]

סמארטפון, אפליקציה חדשה לאייפד, מנוע חיפוש חדש או בכלל פלטפורמת פרסום משודרגת? הצטרפו אלינו לסיקור חי של אירוע ההכרזה שתקיים פייסבוק הערב בשעה 20:00 במטה החברה בקליפורניה

תמונה: ההזמנה ששלחה פייסבוק לעיתונאים

דקות ספורות לפני פתיחת אירוע ההכרזה הרשמי של פייסבוק ונראה כי הרשת החברתית הצליחה לשמור על מעטה הסודיות. הצטרפו אלינו בשעה 19:45 לסיקור האירוע שתקיים פייסבוק במטה החברה שבמנלו פארק בקליפורניה ובו צפויה להציג מספר חידושים עליהם עמלה במהלך החודשים האחרונים.

בימים האחרונים נפוצו ברשת אינספור שמועות המתייחסות להצהרות הצפויות לצאת מצד החברה החל מחשיפת מוצר פיזי חדש דמוי סמארטפון או טאבלט ועד פתיחת חזית מול גוגל באמצעות השקת מנוע חיפוש מבוסס הרשת החברתית.

אם לשפוט על פי מצב המנייה של החברה, ההתעניינות הרבה שמגלה התקשורת באירוע הקרוב של פייסבוק מועילה לרשת החברתית. אתמול רשמה מניית החברה עלייה קלה ועמדה על 32 דולרים – בפעם הראשונה מאז חודש יולי אשתקד ומאז תחילת השנה הנוכחית רשמה סך הכל עלייה של 17 אחוזים. על אף שהנחת היסוד היא שפייסבוק תתקשה להציג בשלב זה סמארטפון ממותג מתוצרתה, ההנחות הן שהיא עשויה לחשוף שירותים שונים שנועדו להבהיר לבעלי המניות שהיא גם יודעת לייצר רווח, אולי גם באמצעות פלטפורמת פרסום חדשה.

מסיבת העיתונאים של פייסבוק – לייב בלוגינג

[20:00] אירוע העיתונאים של פייסבוק עומד להתחיל בדקות הקרובות. מעל ל-100 עיתונאים יחד עם עשרות עובדי פייסבוק מתגודדים יחד באולם ההרצאות בקמפוס החברה בפאלו-אלטו. האם זה יהיה טלפון? האם מנוע חיפוש חדש? בעוד כמה דקות נדע את התשובה.

[20:02] מארק צוקרברג עולה על הבמה. הוא פותח את האירוע בהדגשה כי המשימה של פייסבוק היא להפוך את העולם למחובר יותר ולתת לאנשים את הכלים להיות מחוברים אחד לשני. “רוב האנשים שפייסבוק היא התחליף שעוזר לכם להישאר בקשר עם אנשים שאתם כבר מכירים. היום אנחנו הולכים להציג שירות חדש שיעזור לכם לייצר קשרים חדשים” אומר צוקרברג.

[20:06] עד היום, היו לנו שתי דרכים עיקריות לתשאל את ה-Social Graph שלנו. הראשון, לדעת מה קורה עם העולם או האנשים שסביבנו – זה הניוזפיד. השני, לדעת יותר על אנשים ספציפיים ומה קורה איתם – זה הטיימליין. “היום אנחנו נציג דרך נוספת לתשאל את ה-Social Graph. אנחנו קוראים לזה – Graph Search”.

[20:08] “אז מה זה בעצם Graph Search? זה לא חיפוש רגיל כמו שאתם מכירים בגוגל. נכון להיום יש מעל למיליארד אנשים ומעל לטריליארד קשרים ביניהם. החיפוש של Graph Serach הוא בעצם חיפשו באינדקס של כל התוכן שנמצא אצלנו. אנחנו מתכוונים לשמור על החיפוש הזה בכל מה שקשור לפרטיות”.

[20:10] צוקרברג מסביר את ההבדל בין חיפוש רגיל ברשת לבין חיפוש ב-Social Graph. “לדוגמה, חיפוש של המילה Hip Hop במנוע חיפוש רגיל תחזיר דף עם קישורים לאתרים. חיפוש שכזה ב-Graph Search מיועד להביא לנו תשובה למה שחיפשנו ולא אסופה של לינקים שאחד מהם אולי מכיל את התשובה למה שחיפשנו”.

[20:15] האתגר הגדול ביותר שאנחנו צריכים להתמודד איתו הוא כיצד לענות על שאלות באופן אינטואטיבי? התשובה שאנחנו מצאנו היא פילטרים. צוקרברג מציג וידאו של החיפוש החדש. בהדגמה מציג צוקרברג כיצד ניתן לשנות את הכותרת של העמוד ובכל לפלטר באופן מידי את התוצאות שאנחנו מקבלים. בוידאו מוצגת דוגמת חיפוש של “תמונות של חברים מ-2009” שמציג באופן אוטומטי על המסך את התמונות של החברים שלנו שהועלו לפייסבוק בשנת 2009 בתצורת ניוזפיד של תמונות. “כל שאילתה תקבל תשובה באופן מיידי על המסך” מסביר צוקרברג. אפשר לחפש “מסעדות בשיקגו” או “מוזיקה שהחברים שלי אוהבים”, “תוכניות טלוייזים או סרטים או אפליקציות שהחברים שלי אוהבים” ישירות מהסרגל העליון (הכחול) של פייסבוק והתוצאות יוצגו לכם מיד על המסך.

[20:18] אז מה באמת אפשר לעשות עם Graph Search? לדוגמה: “החברים שלי בפאלו אלטו שאוהבים Game of Thrones” אם בא לי לעשות מסיבת צפייה ב-Game of Thrones. התוצאות של השאילתות מסודרות לפי רמת הקשר שלכם עם האנשים (קרובי משפחה, חברים קרובים, חברים משותפים כמות אינטראקציות) ולאחר מכן באמצעות אלמנטים שונים שפייסבוק מחשבת כחלק מהאלגוריתם של חיבור בין משתמשים (אותו אלגוריתם המשמש לצורך פונקציית People you may know).

[20:22] צוקרברג מדגים את החיפוש על “תמונות שלי ושל פריסיליה” (אשתו של מארק). התמונות מופיעות על המסך ומסודרות לפי כמו תגובות, לייקים וכדומה.

[20:24] כעת מדגים צוקרברג כיצד ניתן לחפש מקומות. “איזה דרך טובה יותר למצוא מקומות חדשים מאשר לבדוק היכן החברים שלכם ביקרו בעבר ואילו מקומות הם אהבו?” שואל צוקרברג. בתצוגת התשובות של חיפוש המקומות, מוצגת מפה מצד ימין והמשתמש יכול לפלטר את החיפוש לפי סוגי מקומות, האנשים שהיו שם, אנשים שאהבו את המקום וכמובן מיקום גאוגרפי.

[20:26] הדבר הבולט ביותר בהדגמה היא שפייסבוק החליפה לחלוטין את כל הסרגל העליון של האתר בשורת החיפוש הכחולה עם הלוגו F.

[20:28] על הבמה עולים טום סטוקי ולארס רסמוסן שמציגים הדגמות לשימוש החיפוש החדש. “חברים שלי שיודעים אנגלית ואוהבים ולמדו בסטנפורד” או “חברים שאוהבים את מלחמת הכוכבים ואת הארי פוטר” אם אנחנו רוצים לארגן ערב סרטים אצלנו בבית ולוודא שאף אחד לא יתבאס. דוגמה נוספת שהוצגה היא “אנשים בשם כריס שהם חברים של לארס ולמדו בסטנפורד”. זאת יכולה להיות אחלה דרך למצוא אנשים חדשים שהכרתם במסיבות אבל אתם לא באמת יודעים מי הם ואת הפרטים והשם המלאים שלהם.

[20:32] “הבנו שלאנשים יהיה קצת קשה עם שורת חיפוש כי הם לא ממש יבינו מה אפשר ומה אי אפשר לחפש בה. זאת הסיבה שהוספנו את האופציה של Refine This Search, קופסה קטנה שמרחפת מעל שורת החיפוש ומאפשרת לכם לשנות חלקים מהחיפוש שלכם באמצעות שינוי פילטרים בזמן אמת. כך לדוגמה, חברים של חברים יכולה להיות אחלה דרך להתחיל שאילתות למציאת בן-זוג לדייט וכך גם מציגת גברים פנויים (Single) בסן-פרנסיסקו. סביר להניח שיש לא מעט גברים פנויים בסן-פרנסיסקו, אבל התוצאות של החיפוש שלנו יהיו מסודרות בצורה כזאת שתציג לי רק את האנשים שציינו את זה בפרופיל שלהם ולפי הקשר מסוים (חברים משותפים, תחומי עניין משותפים וכדומה)”  – האם פייסבוק רוצה להרוג גם את JDATE? (אם זה עדיין לא קרה?).

[20:34] בנוסף, ה-Graph Search הוא גם כלי מאוד יעיל לגיוס. לדוגמה ניתן לחפש “עובדי NASA שהם חברים של עובדי פייסבוק”. בדוגמה הזאת כל תוצאת חיפוש אני מוצא אני יכול לראות מי החברים שלו שעובדים בפייסבוק, אנשים שהיו מנהלי מוצר או שייסדו חברות. בסך הכל, אני מקבל כאן כלי שיכול לעזור לי למצוא מועמדים מצוינים לעבודה בחברה.

[20:38] מה קורה כשאתם רוצים למצוא את התמונות הטובות ביותר של החברים שלכם? התשובה לשאילתה של “תמונות של חברים שלי” מסודרת לפי התמונות הטובות ביותר בהתבסס על כמות לייקים, תגובות ואלמנטים נוספים. ניתן גם לחפש לפי מיקום (“תמונות של חברים שלי בפריז”, “תמונות של חברים שלי בפארק הלאומי”) או לפי תאריך (“תמונות של חברים שלי מלפני 1990”). “החיפוש הראשון שאני ממליץ לכם לעשות הוא “תמונות שאהבתי”. מעולם לא היה לנו מקום בו יכולנו לצפות בכל התמונות שאהבנו במקום אחד”.

[20:41] אפשר גם לחפש תמונות של מקומות. “תמונות של ברלין” יציג לכם אוסף של תמונות שצולמו על-ידי אנשים אחרים סומנו על-ידם כתמונות ציבוריות לשימוש (Public). ב-Graph Serach”, אתם יכולים לחפש אך ורק תוכן ששותף איתכם או ששותף באופן ציבורי כמובן. הכל מתחבר באופן טבעי להגדרות הפרטיות של פייסבוק המאפשרות לפרסם כל דבר לעצמי בלבד, לחברים שלי או לציבור הרחב.

[20:44] הדבר הבא – תחומי עניין. עד היום, כדי לצפות בתחומי עניין של מישהו היינו צריכים להיכנס לפרופיל שלו ולבדוק מה תחומי העניין שלו. באמצעות חיפוש “סרטים שחברים שלי אוהבים”, עמוד התוצאות יציג לי רשימה של סרטים וליד כל סרט את הרשימה של כל החברים שלי שאוהבים את הסרט הזה. אותו דבר יעבוד גם עם סדרות טלוויזיה. הקופסה הנוספת שמופיעה מעל שורת החיפוש של Extend This Search מאפשר לכם לראות חיפושים קשורים, לדוגמה “סרטוני וידאו של עמוד זה” או “תמונות של עמוד זה”. רסמוסן מציג חיפושים נוספים כדוגמה: “תוכניות טלוויזיה שמהנדסי תוכנה אוהבים”. מקבל במקום הראשון את Big Bang Theory. עבור “תוכניות טלוויזיה שרופאים אוהבים” מגיעים למקומות הראשונים House, Grey’s Anatomy ו-How I Met your moher.

[20:48] הדבר הבא (והאחרון להיום) – מקומות ועסקים. “רופאי שיניים שחברים שלי אוהבים” מציג רשימה של רופאי שיניים, מפות של מיקום, שעות פתיחה, כתובות וכמובן מי החברים שלי שאוהבים אותם. חיפוש נוסף: “מסעדות שהחברים ההודים שלי אוהבים” מציג רשימת מסעדות הודיות באזור בראש הרשימה אך ניתן גם להשתמש בפילטרים השונים בצד ימין על-מנת להגדיר סוג אחר של מסעדות או טווחי מחירים. “בארים בדבלין שאנשים מדבלין אוהבים” כדי למצוא בארים שמסתובבים בהם מקומיים. “מדינות שחברים שלי בקרו בהם” מציג לנו רשימת מדינות שחברים שלנו ביקרו בהם המדורגת לפי כמות החברים שהיו בכל מדינה וכמות הפעמים שהיו שם .

[20:51] כמובן שעם כל הרצון הטוב לחיפוש ומציאת המידע הרלוונטי, לא שכחנו גם את נושא הפרטיות. סטוקי מציג כעת את קיצורי הדרך להגדרות הפרטיות שהחברה השיקה לפני מספר שבועות שהופכים את היכולת לדעת מה פרסמתם באופן פרטי ומה כולם יכולים לראות, לפשוט יותר. בהדגמה של ה-Activity Log מסביר סטוקי כיצד לשנות תצוגות מ”הכל” ל”תמונות שאני העליתי ומסומנות כציבוריות”. כמו כן, ניתן כעת לסמן תמונות ולבצע שינויים בהגדרות שלהן ישירות מה-Activity Log.

[20:55] צוקברג חוזר לבמה. “זה אחד מהדברים הכי מגניבים שעשינו בזמן האחרון ואני רוצה להדגיש שאנחנו עדיין נמצאים בשלבים המוקדמים של הפיתוח של זה”. בשלב זה המוצר עוד נמצא בבטא וזוהי דרך חדשה לגמרי למצוא מידע בפייסבוק”. צוקרברג מסביר שהפרטיות היא ערך עליון בפייסבוק ושהחברה תדאג לעשות כמה שינויים עוד לפני שהיא תשיק את ה-Graph Search כדי לשאנשים יהיה זמן להתרגל. פייסבוק תשיק את ה-Activitiy Log החדש עוד לפני ההשקה המלאה של ה-Graph Search על-מנת לאפשר לאנשים לצפות בצורה נוחה יותר במה שהם מפרסמים אצלהם בפרופיל ולהבין את ההשלכות של הדברים, לפני שהם יופיעו בחיפוש.

[20:58] במסגרת השיתוף פעולה של פייסבוק עם מיקרוסופט, כשהחיפוש של פייסבוק לא ידע להציג לכם את התוצאות שאתם מחפשים, מנוע החיפוש בינג יציג לכם תוצאות הקשורות באופן ישיר לשאילתה שחיפשתם. כך לדוגמה, דברים כגון מזג האוויר שפייסבוק עדיין לא מאנדקסת, תקבלו חזרה מבינג ולא מפייסבוק.

[20:59] “אנחנו לא חושבים שהרבה אנשים מגיעים לפייסבוק כדי לחפש דברים, אבל אם אתם לא מצליחים למצוא את מה שאתם מחפשים, ה-Graph Search הוא בהחלט כלי נוסף בארסנל שחשוב שיהיה לכם”. ה-Graph Search זה פרויקט מאוד גדול עבורינו ויקח לנו כמה שנים כדי לאנדקס כמו שצריך את כל המפה ואת כל ה-Social Graph אבל אנחנו מארוד נרגשים שאנשים, תמונות , מקומות ותחומי עניין זמינים לחיפוש כבר מעכשיו. נכון להיום, יש לנו יותר תוכן שעוד לא הגענו אליו מתוכן שכן הספקנו לאנדקס אבל כבר בעתיד הקרוב אנחנו מתכננים להוסיף גם תמיכה בשפות, מובייל, עדכוני סטטוס וכמובן Open Graph.

[21:01] הבטא של השירות זמינה כבר היום בכתובת http://www.facebook.com/graphsearch למספר מצומצם של משתמשים. אנחנו מתכננים לפרוס את העדכונים בצורה איטית וללמוד מהמשתמשיםכיצד הם בדיוק משתמשים במערכת ואיך היא עובדת לפני שנפיץ אותה לכלל המשתמשים.

[21:03] מסיבת העיתונאים מסתיימת וצוקרברג מפנה את הזמן לשאלות ותשובות.

יניב פלדמן

לשעבר העורך הראשי של גיקטיים ומייסד שותף של האתר. יזם, טכנולוג, כלכלן בהשכלה והיסטוריון חובב. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

1 תגובה על "פייסבוק מכריזה על Graph Search [לייב בלוגינג]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
נירו
Guest

תסתכלו בתגובות לפני כמה ימים…כאשר אף אחד לא דיבר על חיפוש.
אל תשכחו מי נתן לכם את הטיפ הזה :)
איך ידעתי… זאת השאלה…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: