מוקדם מהצפוי: בעלי מניות תובעים את פייסבוק ואת צוקרברג

הרשת החברתית עדיין לא סיימה את חגיגות ההנפקה, וכבר המשקיעים כועסים. תביעה ראשונה גורסת שפייסבוק הסתירה מידע המעיד על כך שהכנסותיה צפויות לרדת במהלך התקופה הקרובה

מקור: יח"צ, עיבוד תמונה

ההנפקה המתוקשרת של עולם האינטרנט זוכה לתפנית מעניינת, כאשר בעלי מניות מגישים עתה תביעה נגד חברת פייסבוק, העומד בראשה, מארק צוקרברג, ונגד החתמים שהיו אחראיים על ההנפקה, בגין הסתרת מידע מהותי בימים שלפני ההנפקה. המידע נוגע לתיקון תחזיות ההכנסה של החברה, ואם המידע היה ידוע ייתכן והם היו בוחרים שלא להשקיע במניה.

מ-38 ל-32

מאז פתיחת המסחר במניותיה הספיקה מניית פייסבוק ליהנות מיממה של עליות וירידות, שלאחריה התחלפה במגמה כללית שלילית. במועד כתיבת שורות אלו עומד מחיר המניה על 32 דולרים, מחיר הנמוך בשישה דולרים ממחירה בעת פתיחת המסחר בבורסת הנאסד”ק בניו-יורק.

ירידה צלולה זו מלווה כעת בחששות כבדים, כאשר מתפרסמות הערכות שונות ברשת, לפיהן פייסבוק הסתירה מידע פנימי בימים שהובילו למועד ההנפקה. בעקבות כך, ראש הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) טען שהרשות תחל בבדיקה של הליך ההנפקה של מניית פייסבוק. אם בסופה יתברר כי אכן הוסתר מהציבור מידע מהותי, כגון מידע המתייחס לתחזיות ההכנסות של החברה, ובמקביל מידע זה היה זמין לחלק מהמשקיעים הגדולים בשוק, העניין יהפוך לרגולטורי, והרשות תצטרך לשקול צעדיה.

בעקבות החשש הזה כבר הוגשה תביעה אזרחית ראשונה בארצות הברית נגד חברת פייסבוק, מארק צוקרברג ונגד החתמים שהיו אחראיים על ההנפקה, גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, JP Morgan Chase, ואחרים. התביעה, “Brian Roffe Profit Sharing Plan v. Facebook, 12-04081”, גורסת שפייסבוק ברגע הנפקתה כבר ידעה שתחזיות הרווח שלה אינן מעודכנות והיו בידיה נתונים השונים משמעותית מהמידע שהועבר לציבור מספר ימים קודם לכן.

לאן נעלמו החודשים השקטים

נזכיר, כי פייסבוק ביצעה במהלך שלושת החודשים ה”שקטים” מספר מהלכים משמעותיים, כגון חתימה על רכישת אינסטגרם במיליארד דולרים. זאת, בניגוד מוחלט לנוהל המקובל, לפיו בחודשים אלה החברות שלפני הנפקה ימנעו מלבצע מהלכים עסקיים, שישפיעו בצורה מהותית על הצהרות החברה לרשות לניירות הערך, ודרכה גם לציבור המשקיעים.

בעוד שפייסבוק עדכנה מספר פעמים את טפסי ההנפקה שלה (טופסי ה-S-1), יש הטוענים כי היא דילגה על עדכון נוסף ומשמעותי בימים שלפני ההנפקה, בהם היא היתה אמורה לתקן את תחזיות ההכנסות שלה, כך שישקפו את המצב האמיתי שגם ברור היום. בין ההצהרות שנטען שנעדרו מהמסמכים המקוריים נמצאת הבהרה ברורה, שהמעבר של המשתמשים לגלישה מהסמארטפון על חשבון זמן הגלישה שאחרת היה מוקדש לגלישה מהמחשב האישי מצמצם את הכסף שפייסבוק יכולה לדרוש ממפרסמים על אותו פרסום.

פייסבוק היום נהנית מהכנסות משמעותיות מפרסום בתוך הרשת החברתית שיצרה. לכן, אחד האתגרים העומדים בפניה הוא לראות כיצד היא מתאימה את עצמה למגמה ההולכת וגוברת, של מעבר לגלישה מהסלולרי, וכיצד היא לא מאבדת את הכנסותיה מפרסום.

התביעה הנוכחית היא רק הסנונית הראשונה, אך היא מתפרסמת על רקע ידיעות, לפיהן מארק צוקרברג פדה אישית מניות בשווי 1.1 מיליארד דולרים בעת ההנפקה. הכנסות אלו יכול היה צוקרברג לקבל עם פתיחת המסחר, לאחר שבימים המקדימים למניה הוא העלה את מחירה בתחילת המסחר ל-38-42. מחיר חדש זה איפשר לגייס מהציבור 16 מיליארד דולרים, לפי שווי של 104 מיליארד לכל החברה.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

1 תגובה על "מוקדם מהצפוי: בעלי מניות תובעים את פייסבוק ואת צוקרברג"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
פבל
Guest

תביעה מטומטמת.
אין בעיה מבחינת הכנסות למעבר בסמארטפון – גם שם ניתן להציג פרסומות.
ואולי יש ערוצי הכנסות נוספים? למשל פרסום רגיש למיקום גאוגרפי, שלא ממש מעשי באפליקצית הDESKTOP.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: