הנפקת פייסבוק: לקנות או לא לקנות? זאת השאלה

ההנפקה החמה של העשור בתחום האינטרנט יוצאת לדרך, כאשר הערב, שעון ישראל, תנפיק פייסבוק את מניותיה ותציע אותן לציבור בפעם הראשונה

מקור: תמונת מסך ממסמכי ההגשת לקראת ההנפקה, עיבוד תמונה

אחת המניות החמות ביותר בעולם האינטרנט של השנים האחרונות תצא אל השוק הפומבי בפעם הראשונה, כאשר הערב (ו’), שעון ישראל, תנפיק חברת פייסבוק את מניותיה בניו-יורק. ההנפקה, שתערך עם פתיחת המסחר בשעה 09:00 שעון ניו-יורק, צפויה ליהנות מביקושי שיא. האם אתם תהיו בין הקונים המאושרים? וורן באפט כבר הודיע מראש, שהוא בחוץ.

במה אתם משקיעים

אם נשים את ההתלהבות הרבה סביב המניות לרגע בצד, נשאלת השאלה במה בעצם אתם משקיעים. מי שבחן ברצינות את ההשקעה בפייסבוק, ישב וקרא את מלוא ה-170 פלוס עמודים שהגישה פייסבוק במסגרת ה-S-1, ועקב אחרי מספר התיקונים שהיא ביצעה בהם מאז. במסמכים אלה מפרטת החברה את נכסיה ואת התחייבויותיה, כך שכל משקיע פוטנציאלי יוכל לבחון לעצמו האם ההשקעה כדאית עבורו, או אם לאו (מי שרוצה לעיין בהם מחדש יוכל למצוא אותם כאן).

לפני יומיים (ד’) עדכנה פייסבוק בפעם האחרונה את המסמכים, ושינתה מעט את הנתונים שהוגשו לרשות לניירות ערך. ראשית, היא הגדילה את מספר המניות שבכוונתה להציע לציבור, ובמקביל העלתה את טווח המחירים של המניות. שינויים אלה הופכים את שוויה ההתחלתי של פייסבוק לכ-100 מיליארד דולרים, רגע לפני שהמסחר במניה מתחיל.

סוג המניות שצוקרברג יציע לציבור היום במסגרת המסחר הוא מניות זכות לקול אחד בהצבעה עבור כל מנייה. למעשה, חלק משמעותי מהמניות שצוקרברג מכר עד כה גם במכירות המוקדמות וסבבי הגיוס הן מניות שכאלה. בזכות יצירת שני סוגי מניות, סוג מניות אחד השווה קול הצבעה בודד וסוג נוסף השווה 10 קולות הצבעה, הצליח צוקרברג להשאיר אצלו את השליטה במעל מ-50% החברה ובמקביל להעניק לעובדים שהגיעו אליו בשלבים הראשונים של החברה מניות של החברה. כמות העובדים שיש להם מניות בפייסבוק היא גדולה יחסית ואחד החששות היא כיצד פייסבוק תתמודד כאשר חלק גדול מהם יהפוך למיליונרים. בפייסבוק מתכוננים לאפשרות שרבים מהם יבחרו לקחת את הכסף ולפרוש מהעבודה, מה שיחייב את פייסבוק להתארגן למצב בו חלק משמעותי מההון האנושי של החברה מתחלף.

מארק שולט בדירקטוריון

מקור: יח"צ, תמונת מסך, עיבוד תמונה

השליטה של צוקרברג על רוב בהצבעות דירקטוריון החברה מאפשרת לו חופש פעולה משמעותי, אותו הוא ניצל היטב במהלך החודש האחרון. בדרך כלל, השלושה חודשים שמפרידים בין מועד הגשת מסמכי ההנפקה, ה-S-1, ועד להנפקה עצמה, נחשבים ל”תקופה שקטה”, בה החברה לא אמורה לשנות משמעותית את הדיווח שלה לרשות לניירות ערך. פייסבוק הספיקה לעדכן את הדיווח שלה כבר מספר פעמים.

בין הפעילויות שבחר צוקרברג לבצע כבר עתה, בלטה עסקת רכישת אינסטגרם בתמורה למיליארד דולרים. העסקה, שתבוצע באמצעות החלפת מניות בשילוב עם מזומנים היתה אמורה להיות מושלמת עד סוף הרבעון. לפני מספר ימים עדכנה פייסבוק שכעת הצפי הוא שהעסקה תושלם עד לסוף שנת המס. זאת כפי הנראה עקב החקירה שפתחו הרשויות בארצות הברית לגבי העסקה, אשר השלמתה תדרוש מספר חודשים נוספים.

בנוסף, פייסבוק השיקה מספר שירותים חדשים, כמו חנות האפליקציות החדשה שלה, ושירות חדש שיתחרה בדרופבוקס. שירותים אלה אינם אלא קצה הקרחון של הפוטנציאל של פייסבוק לשנות היבטים רבים בשוק התוכנה והשירותים הווירטואליים העולמי. כעת, פייסבוק שמה פעמיה אל עבר עולם הסלולר, שם היא רואה את עתידה ואת פוטנציאל הצמיחה המשמעותי ביותר.

מקור: תמונות מסך מאתרי החברות, עיבוד תמונה

הבחירה של פייסבוק בעולם הסלולר נראית היום כברורה מאליה. יצרניות החומרה והתוכנה הגדולות היום מכינות את עצמן בשנה האחרונה ליום בו כוח המיחשוב והתפוצה של הסמארטפון יאפשר לו להיות המכשיר האולטימטיבי שלנו. גורמים רבים בעיתונות העולמית מבשרים כבר זמן רב, כי עידן המחשב האישי הסתיים. בעוד שרבים מהם הצהירו כי השלב הבא הוא מחשבי טאבלט, בשנה האחרונה המגמה הברורה יותר היא שהמשתמשים מדלגים על הטאבלטים ועוברים ישר לסמארטפון בתור המחשב העיקרי שהם נושאים עימם. הטאבלט אמנם נשאר לרוב לצידם, אך המכשיר הסלולרי שבכיס משמש אותם הרבה יותר, ושם טמון הפוטנציאל לרווחים.

דיברתם עם יועץ ההשקעות הבוקר?

מי שעדיין לא הספיק לדבר עם יועץ ההשקעות שלו בבנק, לברר כיצד הוא יכול לרכוש עבורו הערב, בשעון ישראל, מניות של פייסבוק, עשוי למצוא אותן במחיר גבוה בהרבה ביום שני (נזכיר שבארצות הברית אין מסחר בבורסה ביום ראשון). כפי שקרה בהנפקות אחרות מן הסוג הזה, השעות הראשונות של המסחר במניה צפויות להיות מעניינות ביותר, כאשר ביקושי שיא יזניקו את המניה לגבהים, וחלק מהמשקיעים הוותיקים בחברה ימתינו להזדמנות הנכונה לממש את המניות שהחזיקו עד כה.

ההתלבטות אם לרכוש או שלא לרכוש את המניה היא אישית של כל אחד עם עצמו, אך בהקשר הרחב יותר מעניין לזכור שפייסבוק עומדת למבחן בימים אלו. ההנפקה מסתמכת בעיקר על ההדים שעושה החברה ברחבי העולם, והאמוציונליות שזה יוצר אצל יותר מ-901 מיליון משתמשים רשומים פעילים בחודש ברחבי העולם, ויתר ה-6 מיליארד שעדיין לא רשומים בה.

מבחינת הכנסות, אחד האפיקים הרווחיים ביותר עבור החברה היום הוא ערוץ הפרסום. פייסבוק פיתחה את הרשת החברתית הגדולה בעולם, והמפרסמים רצים אליה כדי לפרסם בו מודעות, בתמורה לסכומי כסף משמעותיים. אף על פי כן, אחת מהשאלות הגדולות שנשאלות בעת האחרונה, במיוחד לאור העובדה שכבר יותר משנתיים פייסבוק מספיק גדולה כדי לעניין את השחקנים הגדולים ביותר בעולם בתחום הפרסום, עומדת בעינה. האם שווה בכלל לפרסם בפייסבוק?

מקור: Jogdragoon, עיבוד תמונה

השבוע ספקה פייסבוק מכה משמעותית בהקשר הזה, כאשר חברת ג’נרל מוטורוס העולמית החליטה להפסיק לפרסם בהיקף של 40 מיליון דולרים בתוך הרשת החברתית. קברניטי החברה הביעו את דעתם, לפיה אין ערך לפרסום בתוך פייסבוק והם לא רואים מהפרסום הזה תרגום כלשהו להכנסות.

קביעה זו מצד שחקן בולט בשוק מייצגת את המרמור וההתלבטות של רבים, המרגישים שקשה להם לתרגם את הפרסום בפייסבוק למכירות בכסף. זאת, מבלי כמובן להגביל את העובדה שפייסבוק מאפשרת חשיפה משמעותית למותג ולקמפיין, אלא שהתרגום של אותה חשיפה דרך מודל המשפך אל עבר מכירות בסופו של דבר, הוא החשוב למפרסם. אם פייסבוק תצליח לעזור למפרסמים הללו כיצד הם יכולים להמיר צפייה למכירה בפועל, היא תצליח להשאיר אצלה את המפרסמים, גדולים כקטנים.

בינתיים, ממשיכה החברה לעבוד במקביל על אפיקי הכנסות נוספים, כגון המטבע הוירטואלי של החברה (שצפוי לצאת מחוץ לגבולות פייסבוק בקרוב), חנות האפליקציות החדשה שהושקה בתחילת החודש ועוד מגוון בלוני ניסוי כגון הניסיון לאפשר למשתמשים בניוזילנד “לקדם” את הסטטוסים שלהם תמורת תשלום של 2 דולר.

אז גם אם בפרסום באינטרנט פייסבוק לא תמצא את הנחלה, עם 901 מיליון משתמשים יש לה הרבה מאוד דרכים אחרות לעשות כסף. השאלה האמיתית היא, האם וכיצד יתורגם הכסף הזה, חזרה לידי המשקיעים.

וידאו: שיר הפייסבוק

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

1 תגובה על "הנפקת פייסבוק: לקנות או לא לקנות? זאת השאלה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
תוצאות סקר
Guest

כבר לפני שבוע וחצי פורסמו תוצאות סקר שנערך בקרב משקיעים, ששורתו התחתונה היא שמרביתם יתרחקו מהמניה בעתיד הקרוב.

בכל מקרה, האכזבה של אתמול אינה סוף הסיפור, וככל הנראה צפויות עוד הפתעות בקנה של פייסבוק (רכישות, שותפויות, מנגנוני ייצור רווח וכו’) לשליטה בשווי המניה בקרוב…

קרדיט:
http://statstrade.com/2012/05/facebook-ipo-survey/

wpDiscuz

תגיות לכתבה: